ID.nl logo
Bowers & Wilkins PX5: premium afwerking met premium geluid?
© PXimport
Zekerheid & gemak

Bowers & Wilkins PX5: premium afwerking met premium geluid?

De Britse audiofabrikant Bowers & Wilkins lanceerde een aantal maanden geleden een nieuwe reeks koptelefoons. De nieuwe lijn ANC-headphones kwamen in de vorm van de PI3, PI4, PX5 en de PX7. In deze review behandelen we het on-ear model uit de reeks, de PX5. Hoe goed is deze premium koptelefoon en hoe verhoudt hij zich tot de concurrentie? Lees het antwoord in deze Bowers & Wilkins PX5 review.

Comfort en design

Zodra je de PX5 op je hoofd zet moet je erkennen dat je te maken hebt met een echt premium model. Het composietmateriaal van geweven koolstofvezels oogt erg mooi en voelt ook nog eens stevig aan. Qua uiterlijk is deze koptelefoon ook een van de mooiere op de markt. Dit geldt voor zowel de blauwe als de grijze uitvoering, al heeft het grijze model mijn lichte voorkeur.

De PX5 zit heerlijk. Je voelt dat het materiaal een beetje rigide is, maar comfortabel zit hij zeker. De schelpen vallen goed op je oren en de koptelefoon blijft ten alle tijden goed zitten. Ook wanneer je over Amsterdam Centraal aan het hollen bent om nog net op tijd je trein te halen. Met 241 gram is de PX5 vrij licht te noemen. Lange luistersessies zijn met deze koptelefoon geen enkel probleem.

©PXimport

Bediening en app

De bediening van dit apparaat gaat middels vijf knoppen. Deze knoppen zijn aanwezig op de oorschelpen. Een op de linker oorschelp, met deze knop bedien je de actieve noise cancelling. Op de rechterschelp zitten nog vier knoppen. Twee van deze knoppen dienen voor het regelen van het volume. De derde knop is multifunctioneel, zo kun je middels deze knop je muziek pauzeren of naar een volgend nummer gaan. Er is zit uiteraard ook een aan- en uitknop op de koptelefoon, hiermee regel je ook het paren van de bluetooth. De knoppen zijn erg makkelijk te bereiken met je duimen. Wat mij betreft werkt dit gewoon goed. De lay-out klopt en de knoppen geven een goede fysieke feedback. Daarnaast laat de koptelefoon per stem weten wanneer je een bepaalde instelling hebt gewijzigd.

Wat ook erg handig werkt is het feit dat de muziek wordt gepauzeerd zodra de draagsensor merkt dat je een oorschelp van je hoofd haalt of de koptelefoon afdoet. De PX5 gaat hierna in slaapmodus en zal weer ontwaken (en verder spelen) zodra je jouw koptelefoon weer opzet. Touch-bediening is wel iets wat ontbreekt bij de PX5. Bij andere headphones op de markt is het mogelijk om via bepaalde gebaren de muziek te pauzeren of het volume te regelen. Ikzelf ben altijd fan geweest van fysieke knoppen en noem het ontbreken van deze 'feature' dan ook geen gemis.

De PX5 is ook met een applicatie te gebruiken. Hier kun je instellingen wijzen in bijvoorbeeld de gevoeligheid van de draagsensor of wijzigingen aanbrengen in de mate van ruisonderdrukking. Ook komen via deze applicatie software-update om de koptelefoon nog verder te optimaliseren. Zo kreeg ik een update waarbij de draagsensor en de Ambient Pass-Through werd verbeterd. Hier kom ik bij het bespreken van de active noise cancelling op terug.

Met de PX5 is het mogelijk om twee bluetooth apparaten te onthouden. Zodra een van deze apparaten bluetooth inschakelt zal de koptelefoon de verbinding tot stand brengen. Heb je de PX5 uitgeschakeld en doe je hem vervolgens weer aan? Dan verbind hij met het meest recente apparaat. Het wisselen tussen de twee apparaten verloopt overigens vlekkeloos.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Audiokwaliteit

Het geluid dat uit de koptelefoon is fijn en warm. De lage tonen worden goed weergegeven en muziek wordt erg ruimtelijk. Hiphop en elektronische muziek klinken bijvoorbeeld erg fijn. Je audiobeleving wordt echt een stuk beter. Via een bedrade verbinding is de geluidskwaliteit het beste. Toch moet gezegd worden dat er via een bluetooth verbinding ook een prima geluidskwaliteit tot stand komt. De AptX Adaptive technologie zorgt ervoor dat de bluetooth-verbinding goed werkt voor muziek, maar ook zeker voor het kijken van films en series of het spelen van videogames. Er treedt geen vertraging op tussen beeld en geluid.

Aangezien de PX5 veel focus legt op de lage tonen, komen de hoge tonen iets minder goed uit de verf. Je moet hier wel in mee nemen dat het nou eenmaal een ANC-koptelefoon met bluetooth is en geen studiokoptelefoon die aan een versterker zit. Voor de handzaamheid en flexibiliteit van de PX5 valt dan ook wel degelijk wat te zetten.

Het lage gewicht en comfort van de headphone zou wellicht kunnen wijzen op een relatief lagere geluidskwaliteit, maar de 35.6mm drive units leveren goed werk.

Hoe goed is de ANC?

De ANC werkt erg goed. Vergeleken met andere on-ears doet de PX5 uitstekend werk op dit gebied. Zelfs sommige over-ear-koptelefoons geeft Bowers & Wilkins het nakijken met dit model. Op de hoge anc-stand wordt omgevingsgeluid erg goed gedempt. Zowel geluid van bijvoorbeeld geboor en stemgeluid zijn zo goed als niet meer hoorbaar. Daarnaast is de active noise cancelling nog in te stellen op drie verschillende standen, en biedt de applicatie zelfs de mogelijkheid om het ANC-niveau zelf verder te wijzigen.Er zijn 4 microfoons aanwezig om de ANC te regelen. Daarnaast zijn er nog twee microfoons aanwezig om het telefoneren mogelijk te maken.

Een leuke feature is de Ambient Pass-Trough. Deze modus maakt het mogelijk om nog goed je omgevingsgeluid te horen. Erg handig wanneer je een drukke straat wilt oversteken of de stemoproepen in het openbaar vervoer wilt horen.

Accuduur

In de beschrijving staat vermeld dat de headphone 15 minuten moet laden voor 5 uur luisterplezier. In 3 uur laad je hem volledig op. Vol opgeladen moet de PX5 25 uur mee kunnen. In de praktijk haalt hij dat ook. Let er echter wel op dat dit geldt wanneer de koptelefoon via een kabeltje is aangesloten op een ander apparaat. Wanneer je de ANC-functie gebruikt via bluetooth lever je zo’n twee tot vier uur in op de accuduur.

Vergelijkend met andere on-ear modellen is dit een prima accuduur. De goede accuduur en het snelle laden maakt dat de PX5 goed scoort wat betreft de luisterduur.

Conclusie

De PX5 doet bijna alles goed. Het geluid is warm en gelaagd en de lage tonen worden goed weer gegeven. De koptelefoon zit erg lekker en ziet er ook erg stijlvol uit. Daarnaast maakt de accuduur en de goede active noise cancelling dit tot een van de top on-ear-modellen op de markt. De enige twee minpunten zijn dat de hoge tonen iets minder goed uit de verf komen en dat de PX5 niet inklapbaar is. Hierdoor is hij iets minder handzaam dan andere producten op de markt. Ondanks dat blijft de PX5 een stijlvol en veelzijdige koptelefoon met een erg goed geluid. Bowers & Wilkins laat zien dat een on-ear koptelefoon niet altijd onder hoeft te doen voor een over-ear model.

We hebben ook de over-ear koptelefoon de PX7 van een review voorzien.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs:** 299 euro **Batterijduur:** 25 uur met actieve noise cancelling, 15 min laden voor 5 uur luisteren **Frequentiebereik:** 10Hz – 30kHz **Impedantie:** 20 kOhms **Functies:** Actieve noise cancelling, draagsensor, Ambient Pass-Trough **Verbindingen:** Bluetooth met aptX Adaptive, USB-C, 3.5mm koptelefooningang **Gewicht:** 241 gram **Meegeleverd:** 3.5mm stereo-kabel, USB-C-kabel, instructieboek, opbergcase

Plus- en minpunten
  • Lage tonen goed aanwezig
  • Goede ANC
  • Mooi premium design en afwerking
  • Erg comfortabel
  • Hoge tonen niet super
  • Niet opvouwbaar
▼ Volgende artikel
Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting
© terovesalainen
Huis

Van deepfakes tot gekloonde stemmen: zo bescherm je jezelf tegen AI-oplichting

Phishing was ooit makkelijk te herkennen: aan het slechte taalgebruik, vreemde afzenders (hallo Nigeriaanse prins!) en wazige logo's kon je meteen zien dat er iets niet klopte. Maar die tijd is voorbij. Dankzij AI kunnen oplichters nu overtuigende voicemails, video's en realtime chatsimulaties genereren die niet van echt te onderscheiden zijn. Dit kun je doen om jezelf te beschermen tegen deze nieuwe vormen van digitale oplichting.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Een nieuwe generatie digitale oplichting

AI verandert fundamenteel hoe cybercriminelen te werk gaan. Met voice-cloning kunnen ze iemands stem nabootsen op basis van een kort fragment. Deepfake-video werkt vergelijkbaar, maar dan met beeld: gezichten, lipbewegingen en mimiek worden digitaal gegenereerd of aangepast om jou te misleiden. Ook phishingmails worden met AI foutloos opgesteld, compleet met correcte opmaak, echte logo's en overtuigende toon. Webshops, bankomgevingen of overheidsportalen worden visueel nagebouwd tot in de kleinste details.

Criminelen zetten deze technieken steeds vaker in voor gerichte oplichting: een 'familielid' dat via WhatsApp om geld vraagt, een oplichter die zich voordoet als recruiter en via een deepfake-video een sollicitatiegesprek voert (om vervolgens geld of persoonlijke gegevens van de sollicitant los te krijgen) of een zogenaamde bekende die op sociale media een link deelt naar een schimmige webshop of crypto-site. Wat je ziet of hoort lijkt echt – en dat maakt het risico groot.

©Mdv Edwards

Waarom klassieke waarschuwingen niet meer werken

Lang was het advies: let op spelfouten, controleer de afzender en klik nooit zomaar op links. Maar in een tijd waarin AI moeiteloos professionele teksten schrijft en complete identiteiten nabootst, is dat niet meer genoeg. Phishingmails zijn strak vormgegeven en afgestemd op de ontvanger, inclusief gepersonaliseerde aanhef en inhoud die aansluit bij je recente activiteiten of interesses.

En het blijft niet bij mailtjes alleen. Oplichters gebruiken AI ook voor het genereren van spraakberichten en video. Daarbij zetten ze zoveel mogelijk kanalen in om slachtoffers te maken. Waar ze bij 'traditionele' kanalen als mail, sms en WhatsApp vooral kiezen voor korte berichten die urgent overkomen (Als je je bankrekening niet verifieert wordt je rekening afgesloten of Mam, help! Ik heb nú geld nodig!) kiezen ze op sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn een andere benadering. Daar creëren ze nep-profielen met AI-gegenereerde foto's en content, waarmee ze je vertrouwen proberen te winnen. Is dat gelukt, dan proberen ze daar misbruik van te maken via frauduleuze aanbiedingen of verzoeken om geld. Omdat er op sociale media zoveel persoonlijke informatie te vinden is, kunnen ze hun aanpak nauwkeurig afstemmen op het slachtoffer – met verwijzingen naar interesses, gezamenlijke vrienden of recente gebeurtenissen, waardoor het verhaal extra geloofwaardig lijkt.

Juist door die multichannel-aanpak is het lastiger geworden om alert te blijven. Je krijgt een alarmerend bericht via sms, terwijl op LinkedIn een geloofwaardig profiel je een vriendschapsverzoek stuurt. Of je wordt gebeld door een stem die klinkt als je dochter, vlak nadat je een verdachte e-mail hebt genegeerd. Die combinatie van persoonlijke timing, verschillende kanalen en slimme psychologische trucs maakt dat je sneller meegaat in het verhaal, zonder eerst goed na te denken.

©terovesalainen

Bitdefender Scam Copilot: wapen tegen AI-scams

Om gebruikers te helpen wapenen tegen deze moderne vorm van cybercrime heeft Bitdefender Scam Copilot ontwikkeld. Deze functie, beschikbaar in onder meer Bitdefender Premium Security, analyseert berichten, websites, meldingen en interacties op je apparaten in realtime. Scam Copilot detecteert oplichting niet alleen op basis van bekende patronen, maar gebruikt ook gedragsanalyse en AI om nieuwe, nog onbekende scams te herkennen.

Staat er een verdachte link in een bericht? Wordt een bericht verstuurd vanaf een domein dat sterk lijkt op een vertrouwd adres, maar subtiele afwijkingen bevat? Scam Copilot geeft direct een waarschuwing, nog voordat je klikt of reageert. Dat geldt ook voor verdachte formulieren, foute inlogpagina's en frauduleuze verzoeken die via sociale media of chat-apps worden verstuurd.

Daarnaast helpt Scam Copilot je om alerter te worden. Twijfel je of iets echt is of niet? Je kunt teksten, links of screenshots laten analyseren door de ingebouwde chatbot en krijgt je direct duidelijkheid of het te vertrouwen is – of dat het om een scam gaat.

Zo ontstaat er een slimme beveiligingslaag die zich aanpast aan de nieuwste technieken van criminelen. Scam Copilot werkt bovendien op al je apparaten: van smartphone tot laptop, op Android, iOS, macOS en Windows. 

⚠️ Wat kun je zelf doen om AI-fraude te herkennen?

Hoewel slimme beveiliging veel kan tegenhouden, blijft is het belangrijk dat je ook zelf alert blijft. Bij twijfel is het verstandig om: • Altijd extra kritisch te zijn bij onverwachte verzoeken om geld, zeker als ze via sociale media of chat binnenkomen. • Even telefonisch contact te zoeken met de afzender via een vertrouwd nummer. • Extra goed te letten op kleine afwijkingen in e-mailadressen, webadressen en taalgebruik. Let ook op signalen die net niet kloppen: een stem die onnatuurlijk klinkt, een video waarin lipbewegingen niet helemaal synchroon lopen, of een bericht dat op een vreemd moment komt. Hoe overtuigend AI ook is – het is (nog) niet perfect.

Digitale bescherming op alle fronten

Bitdefender Premium Security biedt uitgebreide bescherming tegen de moderne dreigingen van nu. Naast Scam Copilot krijg je toegang tot een wachtwoordmanager, onbeperkt VPN-verkeer en automatische monitoring van datalekken. Zo voorkom je dat inloggegevens op straat komen te liggen, of dat je ongemerkt verbinding maakt met een nepwebsite.

Cybercrime verandert razendsnel, maar met de juiste tools kun je risico's voorblijven. Scam Copilot is geen overbodige luxe, maar een onmisbare digitale hulp in een tijd waarin je niet altijd meer op alleen je ogen en oren kunt vertrouwen.

▼ Volgende artikel
Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Geen telefoon of internet door een storing? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Of je nou klant bent bij Odido, KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta: allemaal hebben ze weleens storing waardoor je niet kunt bellen en/of internetten. Duurt zo'n storing wat langer, dan kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. De 2 euro vergoeding die Odido na een storing begin augustus gaf klopt dus, ook al zijn veel klanten verontwaardigd over de hoogte (beter gezegd: laagte) van het bedrag.

Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!