ID.nl logo
10 tips voor je usb-stick
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

10 tips voor je usb-stick

Hoewel we tegenwoordig dankzij de cloud lang niet zo veel usb-sticks meer gebruiken als vroeger, zijn usb-sticks allesbehalve uitgestorven. Het is immers verdraaid prettig om al die gigabytes aan bestanden altijd mee te kunnen nemen, ook zonder internetverbinding. Een kwestie van bestanden erop mikken en bestanden eraf halen. Dat is prima, maar er zijn allerlei handige trucjes waarmee je het gebruik van je usb-stick nog veel handiger kunt maken. We lichten er tien voor je uit.

Tip 01: Veilig verwijderen

Veel mensen denken dat het een fabeltje is dat je je usb-stick veilig moet verwijderen oftewel, via het systeemvak of de Verkenner de stick eerst ‘ontkoppelen’. Helaas is dat echt niet het geval. Hoewel het een stuk minder snel fout gaat dan vroeger – het zal negen van de tien keer goed gaan – is er nog steeds een kans op fouten. Als je de stick er bijvoorbeeld uit trekt op het moment dat er net iets weggeschreven wordt, kan het zijn dat de stick de volgende keer niet meer uit te lezen is. Vaak is dit overigens wel te verhelpen, maar waarom verhelpen als je het ook gemakkelijk kunt voorkomen?

©PXimport

Tip 02: Al je apps op zak

Je kunt een usb-stick gebruiken om al je bestanden bij je te dragen, maar wat dacht je ervan om ook al je favoriete applicaties altijd bij je te hebben? Superhandig, want op die manier kun je als je ergens anders bent, gewoon de usb-stick in het systeem steken en de programma’s gebruiken die jij gewend bent. Op www.portableapps.com kun je allerlei bekende apps downloaden in een draagbare versie (zoals Firefox, OpenOffice, Skype enzovoort). Deze open je na het plaatsen van de usb-stick simpelweg vanuit een los startmenu.

©PXimport

Tip 03: Encryptie

Hoe meer gegevens je op je stick bewaart, hoe belangrijker het wordt om die stick goed te beveiligen. Dat kan door de gegevens op de stick te versleutelen. Een handig programma hiervoor is DiskCryptor. Het programma werkt heel simpel. Na het downloaden en installeren, start je DiskCryptor, selecteer je het station dat je wilt versleutelen en voer je een wachtwoord in. Klik dan op Encrypt, dit proces duurt wel even. Wil je nu voortaan de bestanden benaderen, plaats dan de usb-stick, start DiskCryptor, klik Mount en vul je wachtwoord in. Let op: zonder wachtwoord (en dus ook zonder dit programma) kun je niet meer bij je bestanden, dus zorg dat je het wachtwoord onthoudt.

Heeft je systeem bij het opstarten al kuren? Maak een rescue-stick tegen virussen en malware

-

Tip 04: Viruskiller

In het pakket met portable apps uit tip 2 zitten ook antivirusprogramma’s, maar daar heb je niet zoveel aan als je systeem direct bij het opstarten al kuren heeft. Bovendien wil je die usb-stick waarop ook allerlei bestanden staan natuurlijk niet infecteren. De oplossing: een rescue-usb-stick waarop een antivirustool draait. Surf hiernaartoe en klik op Download now om het installatiebestand van Trend Micro Rescue Disk te downloaden. Zorg dat je een lege usb-stick in je pc hebt gestoken en start het gedownloade programma. Geef vervolgens als installatie-locatie de usb-stick aan en klik op Install. Je hebt nu een usb-stick waarmee je je pc kunt opstarten, waarna je kunt scannen naar virussen en malware.

©PXimport

Tip 05: Systeemvergrendeling

Als je van huis weggaat, neem je je sleutel mee. Waarom is dat eigenlijk niet zo op je pc? In principe vergrendel je je pc natuurlijk met een wachtwoord, maar zeg eens eerlijk, doe je dat ook als je even vijf minuten weg bent? Door Predator te installeren op je pc, verander je een usb-stick in een toegangssleutel voor je pc. Wanneer je het programma hebt geïnstalleerd en gestart, voer je een wachtwoord in en selecteer je een usb-stick waarop je de sleutel wilt installeren. Klik vervolgens op OK. De sleutel wordt nu direct geactiveerd. Wanneer je de usb-stick uit je systeem verwijdert, springt alles op zwart en je toetsenbord en muis werken niet meer (dus ook iemand die het wachtwoord weet, komt er niet in). Plaats je de stick weer, dan wordt alles weer ontgrendeld. Het enige nadeel? Deze oplossing kost je tien dollar. Je mag tien dagen gratis testen.

©PXimport

Je kunt zelfs je systeem vergrendelen met een usb-stick

-

Geheugensteuntje

De tips in dit artikel zijn hartstikke handig, maar je hebt er natuurlijk vrij weinig aan wanneer je vervolgens vergeet om die usb-stick met je mee te nemen. Daar is een handige en eenvoudige oplossing voor, genaamd USB Alert. Het werkt heel simpel: download de software en installeer het programma. Meer hoef je niet te doen. Zodra je nu je computer vergrendelt of afsluit terwijl de usb-stick er nog in zit, klinkt er een luid alarm en krijg je een melding. Zo kun je je stick nooit meer vergeten.

Tip 06: Herstelstation

Als Windows helemaal niet meer wil starten, is het heel prettig als je een manier hebt om de boel te repareren zonder dat je daar Windows voor nodig hebt. Dat kan met een herstelstation, en ook daar kun je prima een (lege) usb-stick (van minimaal 8 GB) voor gebruiken. Maak dus nu voor dit soort noodgevallen alvast een herstelstick. Klik in Windows op Start en typ Herstel en klik op het gevonden resultaat. Klik nu op Een herstelstation maken, waarna een melding verschijnt die je bevestigt met Ja. Klik op Volgende. Na een scan, die een paar minuten kan duren, kun je het station van de usb-stick selecteren en klikken op Maken. Je herstelstation wordt gemaakt. Wanneer Windows nu niet meer wil starten, hoef je alleen deze stick te plaatsen om toch nog de boel te repareren.

©PXimport

Je kunt foto’s automatisch synchroniseren met je usb-stick

-

Tip 07: Foto-opslag

Laat je graag je foto’s aan vrienden of familie zien? Je kunt natuurlijk handmatig telkens nieuwe foto’s naar je usb-stick kopiëren, maar dat is best een gedoe. Gelukkig hoeft dat niet, je kunt een map op je pc namelijk prima synchroniseren met een map op je usb-stick. Dat kan met behulp van SyncBackFree. Om de software te downloaden ga je naar www.2brightsparks.com, ga daar naar Products / Freeware en klik op Download SyncBackFree. Installeer de software. Wanneer je het programma start, klik je op Nieuw en geef je een herkenbare naam voor het ‘profiel’, zoals Foto’ssyncen. Klik op Volgende / Synchronisatie-profiel en wederom op Volgende en daarna op Gereed. Kies nu bij Links de map waarin je je foto’s op je computer bewaart en Rechts de map op je usb-stick. Eventueel kun je links in beeld onder Wanneeruitvoeren nog bepalen wanneer er gesynchroniseerd moet worden, zodat je niet voortdurend je stick in de pc hoeft te hebben voor synchronisatie. Tip: je kunt het programma ook zo instellen dat er direct gesynchroniseerd wordt als de usb-stick geplaatst wordt, maar daarvoor moet je wel de betaalde versie downloaden (SyncBackSE, 39,95 dollar, ca. 37,75 euro).

©PXimport

Tip 08: Wifi-connector

Als je je laptop op veel verschillende locaties gebruikt, dan staat dat apparaat waarschijnlijk vol met allerlei informatie over draadloze netwerken (SSID’s en wachtwoorden). Moet je ineens op een andere computer werken, dan wil je die netwerkgegevens natuurlijk het liefste gelijk bij de hand hebben. Wifi Network Backup Manager kan dit voor je regelen. Download het programma naar je usb-stick en start het op. Alle netwerkprofielen worden getoond en je kunt deze opslaan als xml-bestand (let op, in dit soort gevallen is het versleutelen van je bestanden op je stick wel heel handig). Heb je nu op een andere computer de netwerkgegevens nodig? Plaats de stick, klik op Load en je bent direct weer online.

©PXimport

Tip 09: Systeemversneller

Als je computer een erg langzame harde schijf bevat en een beperkte hoeveelheid geheugen heeft, dan kun je het systeem sneller maken door een snelle usb-stick te gebruiken als cache-schijf. Veelgebruikte bestanden worden dan op de usb-stick gezet, zodat de langzame schijf daar niet voor hoeft te worden gebruikt. De optie zit al standaard in Windows vanaf Vista. Rechtsklik je op je usb-stick in Windows Verkenner en selecteer Eigenschappen. Klik nu op het tabblad ReadyBoost en schakel deze functie in. Windows is zelf slim genoeg om even een testje uit te voeren of het wel nut heeft. Draait Windows op een ssd, dan zal ReadyBoost niet beschikbaar zijn, en probeer je een te langzame usb-stick te gebruiken, dan krijg je ook een foutmelding.

Tip 10: Wachtwoordhersteller

Als het goed is heb je een wachtwoord gekozen in Windows 10 dat je niet vergeet. Maar voor het geval dat tóch gebeurt, is het handig om een usb-stick te hebben waarmee je dat probleem kunt oplossen. Klik op Start, zoek naar Gebruikersaccounts en klik op het gevonden resultaat. Klik nogmaals op Gebruikersaccounts en vervolgens op de optie Een wachtwoordherstelschijf maken. Windows legt je nu precies uit hoe je zo’n schijf maakt, maar pas op: iedereen die jouw usb-stick bemachtigt, kan hiermee in principe je wachtwoord herstellen. Deze optie werkt overigens alleen als er een ‘gewone’ gebruikersnaam en wachtwoord zijn gebruikt. Ben je ingelogd met een Microsoft-account, dan kun je je wachtwoord herstellen via de site van Microsoft.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!
▼ Volgende artikel
Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden
Zekerheid & gemak

Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden

Je kent het wel: je wil iets online bestellen of even het saldo op je rekening checken. En dan komt het: je moet inloggen. Maar, wat was ook al weer het wachtwoord? De geboortedatum van je partner, de laatste twee cijfers van je postcode in combinatie met je lengte? Voor je het weet druk je weer op de knop 'Wachtwoord vergeten'... Dat kan makkelijker.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Ons brein is er niet voor gemaakt om voor vijftig verschillende sites unieke codes te onthouden. En juist daarom zijn wachtwoordmanagers de laatste jaren zo populair geworden. In dit artikel kijken we eens goed naar de oplossing van Bitdefender. Ze zijn wereldberoemd om hun antivirus, maar kunnen ze ook zorgen dat jij nooit meer buitengesloten wordt bij je eigen accounts?

In het kort

In dit artikel bespreken we hoe een wachtwoordmanager dient als oplossing voor het veilig beheren van talloze online accounts. We laten je zien dat je met slechts één sterk hoofdwachtwoord toegang krijgt tot een digitale kluis, waarna de software automatisch complexe inlogcodes genereert en invult op al je apparaten. Daarnaast wordt behandeld hoe lokale versleuteling en digitale herstelsleutels zorgen voor privacy en toegangszekerheid, zonder dat gegevens op straat komen te liggen

Waarom een wachtwoordmanager?

Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken nog steeds overal hetzelfde wachtwoord, of een kleine variatie daarop. Of ze schrijven het ergens op. Dat voelt misschien wel veilig, tot je beseft hoe lek het internet soms kan zijn of dat je net dat boekje kwijtraakt.

Met een wachtwoordmanager zoals Bitdefender SecurePass password manager los je dat probleem voor een groot deel op. Die fungeert als een onzichtbare butler die je helpt met de wachtwoorden invullen, ook al is het misschien lastig of spannend om alles zomaar uit handen te geven. Je installeert de software op je eigen computer en je telefoon, en je bedenkt één heel sterk hoofdwachtwoord. Dat is de enige die je nog hoeft te onthouden.

Voor BitDefender SecurePass heb je een hoofdwachtwoord nodig, en alleen die hoef je te onthouden.

Zodra je die invoert, gaat de kluis open en regelt Bitdefender de rest. Als je dan naar Facebook of je favoriete webshop gaat, ziet het programma dat je wil inloggen en vult het de velden voor je in. Je hoeft niet meer te typen, niet meer te denken en vooral niet meer te stressen. Het mooie is dat het programma je ook meteen helpt bij het aanmaken van wachtwoorden voor nieuwe accounts. In plaats van dat jij weer moet gaan nadenken over een code met een uitroepteken en een cijfer, genereert de software gewoon een onmogelijk te kraken reeks tekens uit en slaat deze direct op. En jij ziet het wachtwoord niet eens, en dat hoeft ook niet, want de software onthoudt het voor je.

En ben je bang dat je misschien ook het hoofdwachtwoord niet meer weet? SecurePass genereert ook nog een digitale herstelsleutel die je in het allerergste geval dan kunt inzetten om in te loggen. Die herstelsleutel bewaar je bij voorkeur op een andere plek dan je smartphone of computer, of print je uit en sla je op in een kluis.

Met een herstelsleutel zorg je dat je altijd toegang kunt krijgen tot je wachtwoordkluis.

Lokaal opgeslagen: veilig!

Het blijft een raar idee: al je wachtwoorden bij één bedrijf parkeren. Wat als zij gehackt worden? Dan ligt alles op straat, toch? Nou, gelukkig zit dat bij Bitdefender wel goed in elkaar. De versleuteling van je wachtwoorden gebeurt namelijk lokaal op jouw eigen apparaat, nog voordat het via het internet naar hun servers wordt gestuurd. Jouw hoofdwachtwoord is de sleutel die die versleuteling ongedaan maakt. Omdat Bitdefender jouw hoofdwachtwoord niet heeft (en ook nergens opslaat), kan niemand bij jouw gegevens; ook niet in geval van een lek of hack.

Maar omdat Bitdefender jouw wachtwoord nergens hebben opgeslagen, niet hebben, kunnen ze je ook niet helpen als je het vergeet. Er is geen "wachtwoord vergeten" optie voor je hoofdwachtwoord. Je krijgt bij het installeren alleen die speciale herstelcode. Die moet je echt uitprinten of op een veilige plek bewaren, want als je je hoofdwachtwoord kwijt bent én die herstelcode, dan ben je echt de pineut en kom je je kluis nooit meer in.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bitdefender SecurePass installeer je als app op een Android- of iOS-toestel, en is beschikbaar als browser-add-on voor de Windows- en MacOS-versies van Chrome, Edge, Firefox en Safari.

Op een desktop werkt Bitdefender SecurePass als een extensie in je browser en op de smartphone als een app.

Veiligheid is leuk, maar als de software lastig is in gebruik, gooi je het er na een week weer vanaf. Gelukkig heeft Bitdefender goed gekeken naar hoe mensen surfen en software gebruiken. De interface oogt fris voor zowel de browser-extensie als de app op je telefoon. Wat vooral fijn is, is de synchronisatie. We leven in een tijd waarin je 's ochtends op je telefoon zit, overdag op een laptop werkt en 's avonds misschien met een tablet op de bank hangt. Als je op je laptop een nieuw wachtwoord aanmaakt voor Netflix, wil je niet op je telefoon die hele rits tekens moeten overtypen.

Je hebt daardoor toegang tot alle accounts zonder dat je overal moet nadenken over wat de gebruikersnaam of het wachtwoord ook echt precies was: makkelijk en handig dus!

Ieder nieuw account sla je op in SecurePass zodat de gegevens overal automatisch worden ingevuld, op ieder apparaat.

Het meeste werk gebeurt via een extensie in je browser (via het icoontje rechtsboven in de browser) of via de app op je telefoon. Bitdefender synchroniseert dit razendsnel. Zodra je iets opslaat op het ene apparaat, is het vrijwel meteen beschikbaar op het andere. Daarnaast doet het meer dan alleen wachtwoorden. Je kunt er ook notities in kwijt die niemand mag zien

Ook is het handig dat je een of meerdere betaalkaarten en creditcards kunt toevoegen. Iedere keer dat je op een betaalpagina komt, laat Bitdefender je een scherm zien waarop je kunt aangeven welke opgeslagen creditcard je wil gebruiken. Na de selectie vult Bitdefender automatisch alle creditcardgegevens in en kun je de bestelling afmaken.

Ook je creditcardgegevens sla je eenvoudig op in SecurePass, zodat je die gegevens niet telkens handmatig hoeft in te typen als je iets online bestelt.

Gebruik je slechte of makkelijk te raden wachtwoorden, dan is er een beveiligingsscan die ten eerst kijkt of je geen zwakke wachtwoorden hebt gebruikt, maar ook op het dark web op de achtergrond scant naar gelekte gegevens. Je krijgt dan direct de tip om je wachtwoord direct aan te passen.

Met het beveiligingsrapport kun je zien welke wachtwoorden zwak of zelfs gelekt zijn, waardoor je direct weet waar je iets moet aanscherpen.

Tot slot

Als we alles op een rijtje zetten, is Bitdefender SecurePass een goede keuzae als je geen zin hebt in een lastig te beheren omgeving . Voor de gemiddelde gebruiker is dit precies wat je zoekt. Het doet wat het moet doen: het beveiligt je gegevens muurvast en haalt de frustratie van het inloggen weg. Vooral als je al gebruikmaakt van de antivirus van Bitdefender, is dit een logische toevoeging die naadloos in je bestaande pakket past. Het is misschien even wennen om de controle uit handen te geven, maar als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je nooit meer een wachtwoord hoeft te onthouden, wil je nooit meer terug.