ID.nl logo
Philips Hue wordt flink duurder: dit ga je meer betalen
© Philips
Zekerheid & gemak

Philips Hue wordt flink duurder: dit ga je meer betalen

Het hing al een tijdje in de lucht, maar een aantal producten van Philips Hue wordt een stuk duurder. En dat terwijl er al behoorlijk wat prijsstijgingen zijn geweest. Het maakt overigens niet uit of je op zoek bent naar slimme lampen voor binnen of buiten, want in beide gevallen moet je er rekening mee houden dieper in de buidel te tasten.

Verschillende producten van Philips Hue worden een stuk duurder. In dit artikel lees je:

  • Om welke producten dat gaat
  • Wat de (grootste) prijsstijgingen zijn
  • Vanaf wanneer de stijging ingaat

Slimme verlichting wordt, net als de slimme thermostaat, vaak gezien als een soort poort naar een slim huis. Het is de eerste stap die je zet om bepaalde zaken in huis slimmer te maken met scènes, accessoires en planningen. Je lampen, of je die nu buiten of binnen ophangt, gaan aan op bepaalde momenten en kunnen ook gewoon weer op specifieke tijden uitgaan. Je hebt er dan geen omkijken meer naar: het slimme systeem regelt alles helemaal zelf. En anders kun je altijd nog via een gratis te downloaden app voor Android of iOS de zaken regelen, met toegankelijke opties.

Philips Hue kopen?

Wees er dan snel bij, voordat de prijsverhoging ingaat!

Meer betalen voor Philips Hue?

Philips Hue is een van de bekendste en populairste systemen op het gebied van slimme verlichting. Ondanks de populariteit is het ook een van de duurdere varianten. Over het algemeen haal je goede kwaliteit in huis en merken we ook hier op de redactie weinig tot geen problemen met het systeem (in tegenstelling tot wat de concurrentie nog weleens doet). Dat is onder meer wat voor het succes zorgt: niet alleen vanwege de toegankelijkheid van alle slimme producten, maar ook vanwege het feit dat alles werkt zoals beloofd en doet wat het moet doen.

Maar bij moederbedrijf Signify moeten de lampen ook blijven branden, en daarom voert het bedrijf een flinke prijsstijging door. Dat gebeurt per 1 februari. Als je vanaf die dag Philips Hue-spullen koopt, moet je rekening houden met een prijsstijging van gemiddeld 12 procent. Hoewel er sowieso veel producten in prijs stijgen, zijn het vooral de plafondlampen en de buitenverlichting die kaartjes met een nóg hoger bedrag krijgen. Voor de Philips Hue Enrave-plafondlamp ga je bijvoorbeeld 40 euro(!) meer betalen dan voor de prijsstijging.

De Hue Enrave gaat van 259 naar 299 euro. Eenzelfde prijsstijging zien we bij andere plafondlampen van het merk, namelijk de Hue Ensis. Ook deze wordt per 1 februari maar liefst 40 euro duurder. Opvallend is dat Signify de prijs van deze lamp vorig jaar al eens omhoog gooide: van 400 naar 440 euro. Dat gebeurde in mei 2022. En nu, negen maanden later, is het weer feest. In die tijd is die lamp dus 80 euro oftewel 20 procent duurder geworden. Dat is wel iets meer dan de gemiddelde inflatie van 10 procent. Maar geloof het of niet, het kan nog erger...

Het meest extreme voorbeeld is de Outdoor Lightstrip van Philips Hue. Dat model verscheen in 2018 op de markt voor een bedrag van 160 euro. In 2020 verhoogde het bedrijf die prijs al naar 190 euro en twee later was het opnieuw raak. In januari vorig jaar liet het prijskaartje plotseling een bedrag van 220 euro zien, en vanaf 1 februari gaat de prijs dus wéér omhoog naar maar liefst 240 euro. Hopelijk heb je er jaren geleden al eentje kunnen scoren.

De grootste prijsstijgers van Philips Hue

De grootste prijsstijger van dit moment is echter de Philips Hue Outdoor Motion Sensor. Die wordt maar liefst 17 procent duurder en gaat van 50 naar 60 euro. Hieronder presenteren we een lijst met prijsstijgers en het percentage van de prijsstijging.

Philips Hue OutdoorPhilips Hue-plafondlampenOverige Philips Hue-lampen
Hue Amarant: 11 procentHue Amaze: 7 procentHue Liane: 10 procent
Hue Appear: 6 procentHue Being: 9 tot 10 procentHue Sana: 10 procent
Hue Aurelle: 8 tot 12 procentHue Cher: 7 tot 8 procentHue Wellner: 8 procent
Hue Calla: 7 tot 12 procentHue Enrave: 8 tot 13 procentHue Wellness: 8 procent
Hue Daylo: 7 procentHue Ensis: 8 procent
Hue Discover: 10 procentHue Fair: 7 tot 8 procent
Hue Econic: 10 tot 11 procentHue Flourish: 7 tot 10 procent
Hue Impress: 6 tot 11 procentHue Infuse: 9 tot 10 procent
Hue Inara: 9 procentHue Still: 10 procent
Hue Lily (XL): 6 tot 9 procent
Hue Lucca: 7 tot 10 procent
Hue Nyro: 7 tot 11 procent
Hue Outdoor Lightstrip: 7 tot 8 procent
Hue Outdoor Power Supply (100 watt): 11 procent
Hue Outdoor Sensor: 17 procent
Hue Tuar: 8 tot 10 procent
Hue Turaco: 7-10 procent
Hue Welcome: 6 procent

Ben je nog niet zo bekend met Philips Hue, maar sta je te poppelen om aan de slag te gaan? Dan kun je je alvast inlezen over de vele mogelijkheden met betrekking tot scènes.

Grondstoffen zijn duur

Opvallend is dat niet heel de Philips Hue-lijn van Signify dezelfde prijsstijgingen doormaakt. In plaats daarvan voert het bedrijf de nieuwe prijzen vooral door voor grotere producten waar relatief veel onderdelen in zitten. En dat is prima verklaarbaar. Daardoor is dit nieuws niet minder zuur, maar we kunnen het op z’n minst begrijpen. Met de oorlog in Oekraïne en de coronagolven (in verschillende vormen en groottes) in China zijn bepaalde grondstoffen erg duur geworden en laten producten of onderdelen langer op zich wachten dan normaal. Die prijsstijgingen rekent Signify nu door aan de klant.

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.