Zo laad je jouw elektrische auto slimmer en goedkoper op dan ooit
Het lijkt zo simpel: laad je elektrische auto op tijdens de voordeligste (of gratis) uren van de dag en bespaar zo een heleboel geld. Helaas werken de meeste energieleveranciers nog altijd met logge vaste tarieven. Er zijn daarentegen ook partijen die variabele uurtarieven voor stroomafname rekenen. Dat gebeurt op basis van de actuele beursprijs. Naast deze doeltreffende methode bestaat er nóg een slimme manier om jouw elektrische bolide zo goedkoop mogelijk op te laden. Doe er je voordeel mee!
Partnerbijdrage - In samenwerking met Frank Energie
Steeds meer energieproviders ontwikkelen slimme oplaadfuncties voor elektrische auto’s. Een goede ontwikkeling, want voordelig opladen middels een dynamisch energiecontract raakt op die manier steeds meer ingeburgerd. Hierbij start het laadproces automatisch tijdens de goedkoopste momenten van de dag. Dat gebeurt bijvoorbeeld ’s nachts of juist op zomerse dagen met veel zon. Energieproviders kijken hiervoor naar de sterk wisselende stroomprijzen op de EPEX-beurs.
Toch is het verstandig om de beste oplaadmomenten niet louter van de beursprijs te laten afhangen. De zogeheten onbalans- en congestiemarkt spelen namelijk net zo goed een bepalende rol. Innovatieve energieleveranciers houden rekening met al deze variabelen. Als klant profiteer je zo van het voordeligste oplaadtarief.
Toenemende drukte op het elektriciteitsnet
Met het feit dat ons landelijke stroomnet tegen zijn limieten aanzit, vertellen we niets nieuws. Netbeheerders werken met man en macht om het hoog- en laagspanningsnet te verzwaren. Helaas gaat dat niet snel genoeg. Logisch, want we gebruiken met z’n allen in rap tempo meer apparaten. Met name het toenemende aantal warmtepompen en elektrische auto’s brengt de drukte op het stroomnet in een stroomversnelling. In sommige wijken en bedrijventerreinen is de vraag naar stroom zelfs groter dan het aanbod. Dat noemt men 'netcongestie'.
Voor de korte termijn is het uitbreiden van het elektriciteitsnet geen sluitende oplossing. De benodigde maatregelen nemen misschien wel tientallen jaren in beslag. Om die reden zoeken netbeheerders naar alternatieve methoden om het elektriciteitsnet te ontlasten. Zij kijken hiervoor met een schuin oog naar welwillende energieproviders. De betere leveranciers vervullen een belangrijke rol in het terugdringen van nadelige stroompieken.
Beloningen op de onbalans- en congestiemarkt
Landelijke en regionale netbeheerders proberen via de onbalans- en congestiemarkt het elektriciteitsnet te stabiliseren. De onbalansmarkt heeft als doel om vraag en aanbod naar stroom in evenwicht te houden. De voornaamste functie van de congestiemarkt is om de pieken uit het elektriciteitsnet te halen.
Energieproviders die actief congestieproblemen helpen voorkomen, ontvangen voor hun bijdrage een financiële beloning. Deze prikkel is van belang om de noodzakelijke energietransitie niet te dwarsbomen. Meer ruimte op het stroomnet betekent tenslotte dat de geplande verduurzamingsmaatregelen ‘gewoon’ kunnen doorgaan. Denk onder meer aan de aanleg van nieuwe wind- en zonneparken.
De beloningen die netbeheerders uitdelen, pakken vaak erg gunstig uit. Ten opzichte van de EPEX-beurs is het voor energieproviders soms zelfs lucratiever om het stroomverbruik van klanten op de onbalans- en congestiemarkt af te stemmen. Frank Energie is vooralsnog de enige aanbieder die dit financiële voordeel aan zijn klanten doorberekent.
De genoemde energieprovider ontwikkelde voor zijn laadprogramma’s onlangs nieuwe algoritmes. Die sturen de vloot van elektrische auto’s van klanten nog slimmer aan. Naast de actuele beursprijs houden de laadprogramma’s voortaan rekening met tekorten en overschotten op het landelijke hoogspanningsnet. In de nabije toekomst wordt het laadproces ook afgestemd op de drukte van het regionale laagspanningsnet. Lokale netbeheerders gaan bereidwillige energieleveranciers op termijn namelijk eveneens belonen.
©Frank Energie
Slimmer = goedkoper en groener
De sterk verbeterde algoritmes van Frank Energie analyseren continu het voordeligste laadmoment voor jouw elektrische auto. Hierbij zet de organisatie zelfs kunstmatige intelligentie (AI) in. Dankzij deze techniek is het mogelijk om de stroomtarieven op de EPEX-beurs voor de komende dagen te voorspellen.
Parkeer je de auto vrijdagmiddag en ga je pas maandagochtend op pad? Wanneer het algoritme in dit voorbeeld pas zondag lage energieprijzen voorspelt, wordt het laadproces uitgesteld. Vaak zijn dat momenten met veel zon en wind, waardoor je ook nog eens groener oplaadt. Levert de onbalans- of congestiemarkt meer voordeel op? In dat geval grijpt het laadprogramma resoluut in en kiest het automatisch andere tijden. Kortom, je bent altijd verzekerd van het laagste oplaadtarief!
Opladen zonder omkijken
Klanten hebben geen omkijken naar het slimme laadproces. Kom je na een lange werkdag thuis, dan hoef je de elektrische auto alleen maar aan het laadstation te koppelen. Opladen begint niet meteen, want aan het einde van de middag en begin van de avond zijn de uurtarieven voor de inkoop van stroom vaak erg hoog. Dat komt door de grote vraag. In plaats daarvan berekent Frank Energie aan de hand van de (toekomstige) prijzen op de EPEX-, onbalans- én congestiemarkt het voordeligste laadplan. Vervolgens start het proces vanzelf. Check in een app op jouw smartphone hoeveel euro’s je met dit superslimme laadplan bespaart. Dat bespaarbedrag kan trouwens flink oplopen. Stel je jouw auto langer beschikbaar voor optimalisatie op de onbalansmarkt, dan verdien je namelijk extra bonussen.