ID.nl logo
Thuisladen en zakelijk rijden? Zo verreken je de kosten met je werkgever
Mobiliteit

Thuisladen en zakelijk rijden? Zo verreken je de kosten met je werkgever

Als je thuis zakelijk laadt met de elektrische auto, wil je de gemaakte kosten uiteraard kunnen verrekenen met je werkgever. Dat is helaas niet altijd mogelijk en kan soms knap ingewikkeld zijn. In dit artikel leggen we uit wanneer je de thuislaadkosten zakelijk kunt verrekenen, en hoe je dit het makkelijkst kunt doen.

In samenwerking met Greenchoice.

Handmatig verrekenen met een auto van de zaak

Als je een (lease)auto op naam van de zaak gebruikt, kun je de kosten van het zakelijk laden verrekenen met je werkgever. Als je een eigen elektrische auto kan dat ook, maar werkt dat anders (waarover verderop in dit artikel meer). In het eerste geval is het mogelijk om de exacte laadkosten onbelast vergoed te krijgen (mits jouw werkgever daar akkoord mee is).

Er zijn meerdere manieren waarop je dat kunt doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om dat verrekenen achteraf plaats te laten vinden. Als je een eenvoudige thuislader (dus zonder aanvullende slimme functies) hebt, kun je het stroomverbruik meten door een MID-gekeurde kilowattuurmeter in de meterkast te monteren. Zo’n meter meet alleen de groep die je laadpaal van elektriciteit voorziet.

Het stroomverbruik in kWh moet je dan nog vermenigvuldigen met je kWh-tarief. Houd er wel rekening mee dat als je ook een privéauto gebruikt – of je zakelijke auto voor privézaken – dat je per laadsessie moet bijhouden of het stroomverbruik zakelijk of privé is. Vervolgens kun je periodiek (zoals één keer per maand) een specificatie opstellen en overhandigen aan je werkgever met het verbruik in kWh, het tarief en de totale kosten.

Met een slimme lader gaat dat overigens wat eenvoudiger, omdat deze al een geïntegreerde MID-meter heeft. Bovendien kan deze verbinding maken met het internet en zodoende in een app of webportaal het stroomverbruik weergeven, waarbij de kilowatturen meteen al zijn vermenigvuldigd met het kWh-tarief. Je kunt zo altijd een helder overzicht van de thuislaadkosten inzien. Ook hier geldt wel dat als je de lader zowel persoonlijk als zakelijk gebruikt, je de laadsessies goed moet bijhouden.

©Andrey Popov

Wil jij écht groen elektrisch rijden?

Ontdek hier alle mogelijkheden!

Automatisch verrekenen met een auto van de zaak

De kosten handmatig declareren vergt best wat boekhoudwerk (zowel voor jezelf als voor je werkgever) en is bovendien behoorlijk foutgevoelig. Daarnaast zul je de kosten eerst zelf moeten voorschieten. Makkelijker zou het zijn als de zakelijk geladen kosten al automatisch bij het laden verrekend zouden worden. Er zijn gelukkig energieleveranciers die daarvoor een abonnement aanbieden, zoals Greenchoice. Deze energieleverancier kan jouw slimme laadpunt met zijn backoffice verbinden en jou vervolgens instellen als eigenaar.

Je bepaalt dan zelf hoeveel een kilowattuur aan jouw laadpaal kost. Voor dit tarief moet je dus even kijken hoeveel een kWh laden (gemiddeld) kost bij jouw huis. Let op: als je een hoger tarief verrekent dan je werkelijk betaalt, kan dat worden gezien als loon en moet je er dus belasting over betalen. Als je je laadtarief hebt ingesteld, kun je de laadpas van je werkgever gebruiken om te laden op je laadpunt en ontvang je maandelijks geheel automatisch de opbrengsten per kWh van je lader.

Wel moet je werkgever natuurlijk bereid zijn om hiervoor te betalen en moet je thuislader hier ondersteuning voor bieden. Bij dat laatste kan Greenchoice overigens ook soelaas bieden, want dat bedrijf kan naast (volledig groene!) energie en het zakelijke laadabonnement ook laadpalen leveren en zelf installeren. Hiervoor kun je via deze link contact opnemen met de fabrikant, die je dan met persoonlijk advies verder helpt.

Laadkosten verrekenen met een privéauto

Als je een eigen elektrische auto hebt en deze ook zakelijk gebruikt, worden de kosten van het zakelijk laden helaas niet een-op-een vergoed. Je hebt dan enkel recht op een onbelaste vergoeding van maximaal 0,21 euro per kilometer. Dus niet alleen moet je zelf betalen voor het thuisladen, maar ook voor de kosten van het laden bij het kantoor van je werkgever. Je kunt natuurlijk wel afspreken dat je werknemer alle kosten alsnog vergoed, maar dan wordt dat belastingtechnisch gezien als loon en moet je werkgever daar loonheffingen over inhouden.

Wil jij écht groen elektrisch rijden?

Ontdek hier alle mogelijkheden!

Zakelijk geladen kWh’s bijhouden als eigen baas?

Als je je eigen werkgever bent en zakelijk rijdt met je eigen auto, is het belastingtechnisch handig om een zakelijke laadpas te gebruiken – niet alleen voor het laden bij openbare laadpalen, maar ook voor je eigen laadpaal. Greenchoice biedt bijvoorbeeld zo’n laadpas aan. In een online overzicht kun je zo precies zien hoeveel je elke maand op naam van je bedrijf laadt. Als je de auto ook privé gebruikt, kun je tevens een tweede laadpas aanschaffen om zo de zakelijke laadsessies makkelijk te kunnen onderscheiden van de laadsessies voor privégebruik. Voor het gebruik van de zakelijke laadpas hoef je overigens verder geen klant bij Greenchoice te worden en zit je ook niet vast aan een abonnement.

▼ Volgende artikel
Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80
Mobiliteit

Mazda’s nieuwe koers: de luxueuze, zevenzits CX-80

Er was best wat kritiek op de Mazda CX-60. Met inachtneming van de verschillende punten pakken de Japanners nu door met een luxe, zevenzits SUV. Het nieuwe topmodel biedt onder meer 2,5 ton trekgewicht en tot 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Irwin van InstaAutoVlog bespreekt de Mazda CX-80 PHEV.

Dit artikel in het kort:

  • Mazda heeft de CX-80 ontwikkeld als luxe zevenzits SUV, met een verbeterde focus op rijcomfort.
  • De auto is 25 centimeter langer dan de CX-60 en biedt meer binnenruimte.
  • Het interieur is van hoge kwaliteit en biedt nieuwe technologieën zoals Chat GPT en een Alexa-spraakassistent.
  • De CX-80 combineert een uitgebalanceerde rijervaring met comfort en wendbaarheid.

Lees ook: Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ze hebben zich bij Mazda eens flink achter de oren gekrabd. De huidige generatie CX-60 is gewoon niet goed genoeg. De plug-in hybride aandrijflijn ten spijt: er is bij de ontwikkeling van de zo'n twee ton zware wagen te veel op dynamische rijeigenschappen gericht. Het resultaat was een op alle fronten onrustige auto die de aantrekkelijkheid drastisch reduceerde.

25 centimeter langer

De Mazda CX-80 is een net geen vijf meter lange SUV. Een auto in de klasse van de Kia EV9 en de Volvo XC90. Met een breedte van 1,89 meter is hij net zo breed als de '60', maar door de langere en hogere daklijn is hij met 1,75 meter zo'n tweeënhalve centimeter hoger. Bijzonder is de wielbasis. Zo is de CX-80 25 centimeter langer dan de '60' en die kwart meter vind je compleet tussen de voor- en achteras. Met een totaal van 3,12 meter overklast de wagen daarmee zowel de Koreaan als de Zweed en dit alles belooft veel goeds voor de binnenruimte. 

Meld je aan voor de E-bakfiets Duurtest-resultaten

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl E-bakfiets Duurtest resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Artisan Red

De instap is op heuphoogte en opvallend is het compleet andere gevoel. Ik lijk iets hoger te zitten waardoor het sportievere karakter van de '60' op een lager pitje is gezet. Voor de rest is het interieur - op een aantal details na – identiek. We zien dezelfde hoge mate van afwerkingskwaliteit in combinatie met een uitmuntende bouwkwaliteit en aandacht voor details.

De testauto was een Takumi Plus-uitvoering, voorzien van een ivoorwit lederen interieur. De combinatie met het Artisan Red-jasje van de testauto en de zogeheten Melting Copper zorgt voor een chic, doch opvallend kleurenpalet. 

Lees ook: De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV: zwaarlijvig, maar nog altijd uniek

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Alexa en ChatGPT 

Wat opvalt, is een vernieuwd infotainment- en navigatiesysteem met ChatGPT en een Alexa-spraakassistent. Ook de nieuwe doorkijkfunctie voor de 360graden-camera is handig, evenals de speciale trekhaakmodus.

Jammer is dat Mazda vooralsnog vasthoudt aan de controller op de middentunnel. Een groter touchscreen werkt overzichtelijker. Een ander detail is de climate control-functie voor de achterste passagiers die je voorin in of uit kunt schakelen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Propere 7-zitter

Die tweede zitrij is een sterk punt. De instap is riant en ook de ruimte en het zitcomfort zijn prima. Het enige smetje is de fikse cardantunnel. De achterbank is in de lengte verschuifbaar en dat is nodig als er extra personen op de derde zitrij plaatsnemen. Klap je in één beweging de rugleuning naar voren, dan ontgrendelt ook de zitting.

Mazda communiceert een comfortabele zitting voor personen tot 1,70 meter, maar zelf blijk ik met mijn 1,84 meter prima te kunnen zitten. Sterker nog, in vergelijking met de Volvo EX90 beschik ik over meer been- en hoofdruimte. Zijn zeven zitplaatsen net iets te veel, dan is er ook een zeszitter beschikbaar. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Hoog vermogen en trekgewicht

Aandrijftechnisch leunt de CX-80 op eenzelfde basis als de '60'. Dat betekent een 175 pk sterke elektromotor die via een 8-traps automaat met een 2,5 viercilinder Skyactiv benzinemotor samenwerkt. Het gecombineerde vermogen bedraagt 327 pk en mede daardoor mag hij maar liefst 2500 kilogram trekken.

Dankzij een 17,8kWh-batterij kun je maximaal 63 kilometer volledig elektrisch rijden. Een 60liter-benzinetank neemt het vervolgens over. Reken dan op zo'n 700 kilometer gecombineerd rijbereik.

Qua prestaties voelt de '80' krachtig en diverse aanpassingen aan de software maken de aandrijflijn iets prettiger dan die in de '60'. Toch blijft het geheel vrij onrustig. Zeker in vergelijking met de volledig elektrische concurrentie of een plug-in hybride Santa Fe. Die voelt net even verfijnder. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Fijne rijdynamiek

Qua rijcomfort blijkt de CX-80 een echte Mazda, en nee, dan niet zoals de '60'. De '80' voelt uitgebalanceerd, comfortabel en rustig, maar dan wel met een 'betrokken randje'. Het hoeft niet, maar de vierwielaangedreven CX-80 is dankzij zijn achterwielaangedreven basis verrassend wendbaar en ook de stuurinstallatie voelt prettig.

 Meer weten over de nieuwe Mazda CX-80 PHEV? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube


▼ Volgende artikel
Koffiebonen of gemalen koffie: wat is beter?
Huis

Koffiebonen of gemalen koffie: wat is beter?

Ga je voor snelheid en gemak, dan is gemalen koffie voor jou de beste keuze. Maar gaat het je vooral om de smaak, dan ben jij team koffiebonen. In dit artikel lees je alles over de kunst van het malen én we onthullen het geheim achter het ultieme kopje koffie.

In dit artikel ontdek je wanneer je het beste kunt kiezen voor koffiebonen of gemalen koffie.

  • Versgemalen koffiebonen zorgen voor de beste smaak en aroma’s, ideaal voor een heerlijk kopje koffie.
  • Gemalen koffie is sneller en vaak voordeliger, en het scheelt je een extra apparaat op het aanrecht.
  • Kwaliteit is cruciaal: kies daarom altijd voor goede bonen en maal ze vlak voordat je je koffie zet.

Wil je je eigen koffiesmaak nog een beetje ontdekken? Lees dan: Verschillende soorten koffiebonen: welke kies je?

Koffiebonen of gemalen koffie?

Eigenlijk hebben we het al verklapt. Maar dat komt omdat het antwoord op deze vraag zo duidelijk is:

• Ga je voor de beste smaak? Dan koop je goede koffiebonen en maal je ze zelf.
• Ga je voor snelheid en gemak? Dan is gemalen koffie een goede keuze.

Goede koffiebonen kunnen soms best prijzig zijn. Dat komt vooral omdat je – als het goed is – voor de betere bonen kiest. Want dat komt de smaak van je koffie zeker ten goede.

Om koffiebonen te malen heb je natuurlijk een koffiemolen nodig. Er zijn handmatige molens, waarmee je koffiezetten een echt rustmoment wordt – perfect voor ontspannen zondagochtenden. Voor doordeweekse dagen is een elektrische molen echter een stuk praktischer.

Waarom zou je zelf je bonen malen?
Versgemalen koffiebonen zorgen voor de maximale versheid, smaak en aroma's. Hele bonen blijven langer vers dan gemalen koffie, dat sneller smaak verliest door blootstelling aan zuurstof en vocht. Bovendien komen de smaakvolle oliën pas vrij wanneer je de bonen zelf maalt, wat je koffie nog lekkerder maakt. Een ander voordeel is dat je de maalgraad kunt aanpassen aan je persoonlijke voorkeur en de zetmethode die je gebruikt.

©Natsicha

Maal je bonen pas als je koffie gaat zetten

Wat vooral belangrijk is wanneer je zelf bonen gaat malen, is dat je het doet vlak voordat je de koffie zet. Binnen een minuut vervliegen al zo veel oliën dat je de helft van de smaak verliest. Vijftig procent. Binnen één minuut. Dat verklaart meteen waarom het vooruit malen voor de hele week geen zin heeft. dan kun je net zo goed kant-en-klaar gemalen koffie kopen!

De maalgraad

De maalgraad speelt een grote rol in de smaak en extractie van je koffie. Dit verwijst naar hoe fijn of grof de koffie is gemalen. Bij de juiste korrelgrootte stroomt het water gelijkmatig door de koffie, waardoor elk deeltje precies genoeg smaak afgeeft. Hoe fijner de maling, hoe groter het oppervlak dat in contact komt met het water, wat de smaakextractie beïnvloedt. De maling bepaalt dus de snelheid waarmee het water de smaken en aroma’s uit de koffiebonen haalt.

Natuurlijk heb je een persoonlijke voorkeur. Niet alleen voor koffiebonen, maar ook voor de maling. Toch passen bepaalde malingen beter bij sommige zetmethoden.

  • Espresso: voor espresso is een fijne maling nodig. Het lijkt op fijne suiker of zelfs bloem. Deze maling zorgt voor de juiste druk en doorlooptijd om een geconcentreerde shot espresso te maken.

  • Filterkoffie: bij filterkoffie past een gemiddelde maling, te vergelijken met tafelzout. Deze maling is grover dan espresso en fijner dan voor een French press. Dit zorgt ervoor dat de koffie niet bitter wordt. Het gekozen filter speelt overigens ook een rol.

  • French press: voor een French press, ook wel cafetière genoemd, gebruik je een grove maling. De korrels zijn vergelijkbaar met grof zeezout dat je met een molen maalt. Omdat bij deze zetmethode het water langer in contact blijft met de koffie, zorgt deze grove maling ervoor dat de koffie niet te sterk wordt.

  • Percolator: een percolator werkt goed met een maling die iets grover is dan die voor espresso, maar fijner dan voor een French press. Daarmee bereik je een goede balans tussen smaak en extractie in de percolator.

Lees ook: Van French press en filter tot slow drip en espressomachine: hoe zet jij je koffie?

©saiparn

Koffiebonen of gemalen koffie bewaren?

In een luchtdichte opbergbox blijven geur en smaak behouden!

5 tips voor het malen van koffiebonen

Nu wil je natuurlijk zelf aan de slag! Let op deze tips om jouw perfecte bakkie troost te zetten:

Tip 1: Kies de juiste maling

De maalgraad hangt af van je smaak en de zetmethode, zoals je hierboven kunt lezen.

Tip 2: Investeer in een goede molen

Er bestaan diverse soorten koffiemolens, maar over het algemeen vallen ze in twee categorieën: molens met messen en molens met maalschijven. De koffiemolen met messen is vaak de keuze voor mensen met een beperkt budget. Een maalschijf-koffiemolen heeft meer kwaliteit en maalt de koffiebonen beter. Deze machines gebruiken ze in de horeca ook. Een derde categorie zijn de apparaten om koffie met de hand te malen.

Tip 3: Experimenteer

Wees niet bang om met verschillende maalinstellingen te experimenteren tot je de juiste smaak vindt.

Tip 4: Maal alleen wat je nodig hebt

Versgemalen koffie smaakt het beste. Maal daarom alleen de hoeveelheid koffiebonen die je onmiddellijk gaat gebruiken om de versheid te behouden.

Tip 5: Houd de molen schoon

Reinig je koffiemolen regelmatig om ophoping van koffie-oliën en oude koffieresten te voorkomen, want dat kan de smaak beïnvloeden.

Toch gemalen koffie?

Niet iedereen heeft altijd de tijd om bonen vers te malen. Als je toch kiest voor gemalen koffie, let dan op of de verpakking een ventiel heeft. Koffie stoot namelijk CO2 uit, wat via het ventiel kan ontsnappen. Tegelijkertijd voorkomt het ventiel dat er zuurstof naar binnen komt, wat oxidatie en smaakverlies veroorzaakt. Zo blijft je gemalen koffie zo vers mogelijk.