ID.nl logo
Thuisladen en zakelijk rijden? Zo verreken je de kosten met je werkgever
© SOUTHWORKS CREATIVE LTD TEAM@SOUTHWORKSCREATIVE.COM
Mobiliteit

Thuisladen en zakelijk rijden? Zo verreken je de kosten met je werkgever

Als je thuis zakelijk laadt met de elektrische auto, wil je de gemaakte kosten uiteraard kunnen verrekenen met je werkgever. Dat is helaas niet altijd mogelijk en kan soms knap ingewikkeld zijn. In dit artikel leggen we uit wanneer je de thuislaadkosten zakelijk kunt verrekenen, en hoe je dit het makkelijkst kunt doen.

In samenwerking met Greenchoice.

Handmatig verrekenen met een auto van de zaak

Als je een (lease)auto op naam van de zaak gebruikt, kun je de kosten van het zakelijk laden verrekenen met je werkgever. Als je een eigen elektrische auto kan dat ook, maar werkt dat anders (waarover verderop in dit artikel meer). In het eerste geval is het mogelijk om de exacte laadkosten onbelast vergoed te krijgen (mits jouw werkgever daar akkoord mee is).

Er zijn meerdere manieren waarop je dat kunt doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om dat verrekenen achteraf plaats te laten vinden. Als je een eenvoudige thuislader (dus zonder aanvullende slimme functies) hebt, kun je het stroomverbruik meten door een MID-gekeurde kilowattuurmeter in de meterkast te monteren. Zo’n meter meet alleen de groep die je laadpaal van elektriciteit voorziet.

Het stroomverbruik in kWh moet je dan nog vermenigvuldigen met je kWh-tarief. Houd er wel rekening mee dat als je ook een privéauto gebruikt – of je zakelijke auto voor privézaken – dat je per laadsessie moet bijhouden of het stroomverbruik zakelijk of privé is. Vervolgens kun je periodiek (zoals één keer per maand) een specificatie opstellen en overhandigen aan je werkgever met het verbruik in kWh, het tarief en de totale kosten.

Met een slimme lader gaat dat overigens wat eenvoudiger, omdat deze al een geïntegreerde MID-meter heeft. Bovendien kan deze verbinding maken met het internet en zodoende in een app of webportaal het stroomverbruik weergeven, waarbij de kilowatturen meteen al zijn vermenigvuldigd met het kWh-tarief. Je kunt zo altijd een helder overzicht van de thuislaadkosten inzien. Ook hier geldt wel dat als je de lader zowel persoonlijk als zakelijk gebruikt, je de laadsessies goed moet bijhouden.

©Andrey Popov

Wil jij écht groen elektrisch rijden?

Ontdek hier alle mogelijkheden!

Automatisch verrekenen met een auto van de zaak

De kosten handmatig declareren vergt best wat boekhoudwerk (zowel voor jezelf als voor je werkgever) en is bovendien behoorlijk foutgevoelig. Daarnaast zul je de kosten eerst zelf moeten voorschieten. Makkelijker zou het zijn als de zakelijk geladen kosten al automatisch bij het laden verrekend zouden worden. Er zijn gelukkig energieleveranciers die daarvoor een abonnement aanbieden, zoals Greenchoice. Deze energieleverancier kan jouw slimme laadpunt met zijn backoffice verbinden en jou vervolgens instellen als eigenaar.

Je bepaalt dan zelf hoeveel een kilowattuur aan jouw laadpaal kost. Voor dit tarief moet je dus even kijken hoeveel een kWh laden (gemiddeld) kost bij jouw huis. Let op: als je een hoger tarief verrekent dan je werkelijk betaalt, kan dat worden gezien als loon en moet je er dus belasting over betalen. Als je je laadtarief hebt ingesteld, kun je de laadpas van je werkgever gebruiken om te laden op je laadpunt en ontvang je maandelijks geheel automatisch de opbrengsten per kWh van je lader.

Wel moet je werkgever natuurlijk bereid zijn om hiervoor te betalen en moet je thuislader hier ondersteuning voor bieden. Bij dat laatste kan Greenchoice overigens ook soelaas bieden, want dat bedrijf kan naast (volledig groene!) energie en het zakelijke laadabonnement ook laadpalen leveren en zelf installeren. Hiervoor kun je via deze link contact opnemen met de fabrikant, die je dan met persoonlijk advies verder helpt.

Laadkosten verrekenen met een privéauto

Als je een eigen elektrische auto hebt en deze ook zakelijk gebruikt, worden de kosten van het zakelijk laden helaas niet een-op-een vergoed. Je hebt dan enkel recht op een onbelaste vergoeding van maximaal 0,21 euro per kilometer. Dus niet alleen moet je zelf betalen voor het thuisladen, maar ook voor de kosten van het laden bij het kantoor van je werkgever. Je kunt natuurlijk wel afspreken dat je werknemer alle kosten alsnog vergoed, maar dan wordt dat belastingtechnisch gezien als loon en moet je werkgever daar loonheffingen over inhouden.

Wil jij écht groen elektrisch rijden?

Ontdek hier alle mogelijkheden!

Zakelijk geladen kWh’s bijhouden als eigen baas?

Als je je eigen werkgever bent en zakelijk rijdt met je eigen auto, is het belastingtechnisch handig om een zakelijke laadpas te gebruiken – niet alleen voor het laden bij openbare laadpalen, maar ook voor je eigen laadpaal. Greenchoice biedt bijvoorbeeld zo’n laadpas aan. In een online overzicht kun je zo precies zien hoeveel je elke maand op naam van je bedrijf laadt. Als je de auto ook privé gebruikt, kun je tevens een tweede laadpas aanschaffen om zo de zakelijke laadsessies makkelijk te kunnen onderscheiden van de laadsessies voor privégebruik. Voor het gebruik van de zakelijke laadpas hoef je overigens verder geen klant bij Greenchoice te worden en zit je ook niet vast aan een abonnement.

▼ Volgende artikel
Stappenplan: je wasmachine verhuizen
© Olga Yastremska, New Africa, Africa Studio
Huis

Stappenplan: je wasmachine verhuizen

Een wasmachine verhuizen doe je niet zomaar. Het apparaat is zwaar en kwetsbaar, en bij verkeerd transport kan er snel iets stukgaan. Met een goede voorbereiding en door het volgen van de juiste stappen voorkom je problemen en staat je wasmachine straks veilig in het nieuwe huis. Een kind kan de ...uhm was doen!

Stappenplan wasmachine verhuizen

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen Stap 2: Transportbouten terugplaatsen Stap 3: Wasmachine goed verpakken Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Ook interessant: 5 tips voor het inrichten van de ideale wasruimte

Stap 1: Stroom eraf, water laten weglopen

Open deur, maar: begin met het uitschakelen van de wasmachine. Trek de stekker uit het stopcontact en draai de kraan dicht. Wacht daarna even zodat de druk in de slang afneemt. Koppel de toevoerslang los en vang eventueel lekwater op in een emmer of teiltje. Haal ook de afvoerslang uit de afvoer en laat het restwater eruit lopen. In sommige machines blijft er nog water achter in de pomp of het filter. Open daarom het klepje aan de voorkant en draai het filter los. Laat het water rustig weglopen in een teiltje. Zorg dat je een dweil bij de hand houdt.

Stap 2: Transportbouten terugplaatsen

Bij de levering van een nieuwe wasmachine worden de transportbouten vaak meegeleverd, bijvoorbeeld in een apart zakje of bevestigd aan de achterkant. Zoek ze op voordat je gaat verhuizen. Deze bouten zorgen ervoor dat de trommel tijdens het vervoer niet kan bewegen. Door ze terug te plaatsen voorkom je schade aan de lagers en vering. Steek de bouten in de aangegeven openingen aan de achterkant en draai ze stevig vast.

©Kabardins photo - stock.adobe.com

Wat als je geen transportbouten meer hebt?

De transportbouten zijn speciaal ontworpen om de trommel stevig op zijn plek te houden. Zonder deze bouten loop je meer risico dat er iets kapot gaat aan het binnenwerk, zeker als de machine schuin komt te staan of hard wordt neergezet. Heb je ze niet meer? Dan kun je de trommel van binnenuit blokkeren met opgerolde handdoeken of een zachte deken. Zo voorkom je dat hij te veel beweegt tijdens transport. Wat je ook kunt doen is tijdig bij de winkel of fabrikant navragen of er ook losse transportbouten te koop zijn.

Stap 3: Wasmachine goed verpakken

Wikkel de wasmachine in dekens of bubbeltjesplastic. Daarmee voorkom je krassen op de behuizing en schade aan muren of deuropeningen tijdens het tillen. Plak snoeren en slangen vast met tape of bind ze op een andere manier aan de achterkant vast, zodat ze niet gaan bungelen of ergens achter blijven haken. Het deurtje hoeft niet op slot, maar zorg dat het niet opengaat tijdens het tillen of rijden. Afplakken met een stukje ducttape is vaak al genoeg.

Stap 4: Wasmachine veilig tillen en verplaatsen

Een wasmachine kan makkelijk 60 tot 80 kilo wegen. Ga je 'm tillen, doe dat dan met z'n tweeën. Gebruik bij voorkeur een steekwagen of meubelroller. Zorg dat je je rug recht houdt, til vanuit je benen en stem goed af met degene die meehelpt. Zet de machine niet scheef op een trap of helling, want dan kan de trommel alsnog verschuiven. Lukt tillen met twee personen niet, dan kun je vaak een steekwagen of transportkar huren bij een bouwmarkt of verhuurbedrijf.

Van boven naar beneden zonder lift

Staat je wasmachine op zolder of woon je in een appartementencomplex zonder lift? Dan is het handig om vooraf wat extra hulpmiddelen te regelen. Een stevige steekwagen met brede wielen helpt al veel. Er bestaan ook elektrische trappenkarren waarmee je de wasmachine makkelijk naar beneden kunt rijden — handig, maar die huur je meestal alleen via een professioneel verhuisbedrijf. Kun je de wasmachine niet via het trappenhuis vervoeren, dan is een verhuislift vanaf het balkon soms een oplossing. Die kun je huren via een bedrijf dat gespecialiseerd is in verhuisliften. Informeer daar tijdig, want soms heb je een vergunning nodig als de lift op de stoep komt te staan.

Stap 5: Wasmachine stabiel vervoeren

Zet de wasmachine rechtop in de bus of aanhanger, bij voorkeur tegen een wand. Leg er geen zware dozen of meubels bovenop. Zet de machine goed vast met spanbanden, zodat hij onderweg niet gaat schuiven of kantelen. Rijd rustig over drempels, neem bochten niet te scherp en rem niet te abrupt.

Stap 6: Wasmachine aansluiten op het nieuwe adres

Op de nieuwe plek pak je de wasmachine voorzichtig uit. Laat de machine een paar uur tot een dag rusten voordat je hem aansluit, vooral als hij gekanteld heeft gelegen. Haal de transportbouten eruit en bewaar ze voor een volgende keer. Sluit de watertoevoer en -afvoer weer aan, controleer op lekkage en steek de stekker in het stopcontact. Start eventueel eerst een spoelprogramma zonder was om te controleren of alles naar behoren werkt.

©Leonid Iastremskyi

▼ Volgende artikel
Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dreame L40 Ultra AE – Bijna net zo compleet als zijn duurdere broer

De L40 Ultra AE richt zich op gebruikers die goede prestaties willen, zonder overbodige extra's. Voor een adviesprijs van 699 euro haal je een model met krachtige zuigkracht en slimme dweiltechniek in huis. Niet alles zit erin wat de 'duurdere broer' wel biedt, vooral qua zijborstel en bereik, maar in veel praktijksituaties is dat geen dealbreaker.

Uitstekend
Conclusie

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Plus- en minpunten
  • Meegeleverde borstel voor haren snijden
  • Weinig onderhoud
  • Goede navigatie
  • Uitschuifbare dweilpad
  • 200 tot 400 euro goedkoper dan L40 Ultra
  • Scherp geprijsd
  • Geen extra dweilpads
  • Kan strepen achterlaten
  • Basis vergt toch nog wat onderhoud
  • Stembediening niet in het Nederlands

In vergelijking met de voorganger, de Dreame L40 Ultra, kost de Dreame L40 Ultra AE 400 euro minder bij de introductie. Dat betekent niet dat er heel veel dingen op achteruit gegaan zijn. Sterker nog: sommige aspecten zijn juist verbeterd. Zo is de zuigkracht – wat ons betreft de belangrijkste eigenschap – sterk verbeterd. Daar waar de L40 Ultra 11.000 PA heeft, beschikt de AE-variant over 19.000 PA.  Bovendien wordt ook dit nieuwe model weer geleverd met twee borstels: de optilbare rubberen varianten en de zogenaamde TriCut Brush 3.0. Ook zit er wederom een borsteltje bij waarmee je snel haren verwijdert uit de robot.

Wanneer je de specificaties van beide modellen naast elkaar legt, is het goed kijken om de verschillen te zien. We noteren een iets grotere stofbak bij de AE (395 vs. 300 ml), maar het belangrijkste verschil zit hem echter de zijborstel. De L40 Ultra heeft een variant die naar buiten kan bewegen en daardoor veel beter hoeken en plinten meeneemt. De L40 Ultra AE moet het doen met een normale zijborstel, zonder uitschuifbare arm. Mogelijk missen er daardoor ook nog wat sensoren die hoeken 'zien'. Dit zou het prijsverschil tussen beide modellen kunnen verklaren.

©Wesley Akkerman

Een groot gemis?

Of zo'n uitschuifbare zijborstel echt een groot gemis is, hangt af van je situatie. Heb je veel hoeken in huis, wil je dat de plinten altijd schoon zijn of staat er weinig langs de muren? Dan kunnen we het ons voorstellen dat je het liefst voor de L40 Ultra of zelfs de X50 Ultra gaat (die nog een tweede zijborstel heeft). Maar als je huis vol staat met meubels en de robot toch al niet echt bij de muren of hoeken kan komen, dan zit daar geen meerwaarde in. In dat geval kun je dus gemakkelijk honderden euro's besparen.

In ons huis verschilt het: op sommige plekken staan wat meer meubels, maar op andere plekken rijdt de Dreame L40 Ultra AE soepel langs de muren, hoeken en plinten. Langs de muren gaat het allemaal prima; na het stofzuigen komen we geen viezigheid meer tegen. In de hoeken is dat nu een ander verhaal, omdat de robot gewoonweg die reikwijdte niet heeft. Dat is jammer, maar niet onoverkomelijk. Gezien de prijs en de overige functionaliteit tillen we hier minder zwaar aan. Want de rest gaat gewoon heel goed.

Capabele robotstofzuiger

Dat kan haast ook niet anders, omdat je in de basis nog steeds een zeer goed presterende robotstofzuiger in huis haalt. Als het op dweilen aankomt, regelt de Dreame L40 Ultra AE eigenlijk alles zelf. Het basisstation is voorzien van aparte tanks voor schoon en vuil water en een reservoir voor zeep. De robot bepaalt zelf de ideale mix van water en schoonmaakmiddel en navigeert dankzij de LiDAR-camera feilloos door de kamer. Het systeem houdt rekening met tapijt door de twee roterende dweilpads tijdig op te tillen. Stel je in de app in dat hij tegelijk moet stofzuigen en dweilen, dan tilt hij de pads onderweg op. Kies je ervoor dat hij eerst stofzuigt en daarna dweilt, dan laat hij de pads op de basis staan en blijft je vloerkleed gegarandeerd droog. Verder kun je ook niet-dweilen-zones aanmaken, waardoor de dweilpads dus nooit in aanraking hoeven te komen met het kleed. De L40 Ultra AE heeft gelukkig tapijtdetectie, waardoor je niet hoeft te gissen waar het kleed zich bevindt op de digitale kaart.

De kracht van de dweilprestaties zit hem in de details. Zo kan één van de twee roterende dweilpads naar buiten bewegen en strak langs plinten poetsen. Ondanks deze slimme functies is het resultaat niet altijd vlekkeloos. Een bekend nadeel zijn de dweilstrepen die soms zichtbaar blijven op de vloer. Ook vraagt het geautomatiseerde basisstation om regelmatig onderhoud om fris te blijven en moet je er rekening mee houden dat er geen reserveset dweilpads in de doos zit. Dit zijn kritiekpunten waar de voorgangers van dit model ook 'last' van hebben.

©Wesley Akkerman

Dreame L40 Ultra AE kopen?

De Dreame L40 Ultra AE is een slimme keuze, vooral voor huishoudens waar de vloer vol staat met meubels. Het grootste verschil met zijn duurdere broer is het ontbreken van de uitschuifbare zijborstel, waardoor hij minder goed in open hoeken en strak langs plinten schoonmaakt. Staan er op die plekken bij jou vooral meubels, dan merk je daar in de praktijk nauwelijks iets van. Je bespaart zo 200 tot 400 euro op een functie die je in jouw situatie toch nauwelijks zou gebruiken.

Voor de adviesprijs van 699 euro haal je nog steeds een zeer krachtige hulp in huis. De zuigkracht is namelijk verhoogd naar 19.000 PA en samen met de TriCut-borstel zorgt dat ervoor dat er bijna geen stof en haren meer op de grond liggen. Gecombineerd met de nog steeds uitstekende en zelfstandige dweilfunctie, levert de L40 AE derhalve betrouwbare prestaties af. Met dit product brengt Dreame een behoorlijk scherp geprijsde en capabele robotstofzuiger op de markt die waarschijnlijk zal aansluiten bij de behoeften van een grote doelgroep.