ID.nl logo
Wedstrijd: word jij de slimste EV-lader van Nederland?
Mobiliteit

Wedstrijd: word jij de slimste EV-lader van Nederland?

Het is belangrijk om ons stroomnet te ontlasten. Bezitters van een elektrische auto kunnen daaraan hun steentje bijdragen. Zo start je bij voorkeur het laadproces op tijdstippen met een overschot aan elektriciteit. Dan is de stroom ook nog eens goedkoop! Voor de slimste laders van Nederland ligt er een financiële meevaller in het verschiet. Elke klant met een elektrisch voertuig kan meedoen aan deze leuke wedstrijd.

Partnerbijdrage - In samenwerking met Frank Energie

Op 1 januari 2024 is het zover: Frank Energie geeft op die datum het startschot voor een aantrekkelijke actie. Bestaande en nieuwe klanten kunnen elke maand de kosten voor hun elektriciteitsrekening terugverdienen. Laad je elektrische auto zo slim mogelijk op en wie weet ga jij er met de hoofdprijs vandoor.

Aansturen op de EPEX-markt

Elke energieleverancier koopt stroom in. Dat gebeurt tegen sterk wisselende koersen op de EPEX-beurs. Steeds meer organisaties berekenen de daadwerkelijke uurtarieven door aan hun klanten. Wel zo eerlijk, want je betaalt minder zodra je op goedkope momenten stroom afneemt. Dat is bijvoorbeeld op dagen met veel zon en wind of tijdens de nachtelijke uren. De keerzijde is dat je meer geld kwijt bent op uren met een hoge stroomprijs. Vaak is dat ’s ochtends en in de (vroege) avond.

De kunst is dus om apparaten met een hoog energieverbruik zo veel mogelijk tijdens de goedkope uren te gebruiken. Na een drukke werkdag laad je jouw auto bij thuiskomst om die reden liever niet meteen op. Stel deze taak bij voorkeur uit naar een goedkoper tijdstip, zoals ’s nachts of ergens in het weekend. De betere energieproviders helpen je daarbij. Zij sturen het laadstation automatisch aan op de voordeligste tarieven van de EPEX-markt. Dat heet slim opladen.

Onbalans- en congestiemarkt

Naast EPEX zijn er nog twee markten waarop energieleveranciers kunnen optimaliseren, namelijk de onbalans- en congestiemarkt. Eerstgenoemde heeft als doel om vraag en aanbod naar stroom op het landelijke hoogspanningsnet in evenwicht te houden. De congestiemarkt focust zich juist op het vermijden van pieken op het regionale laagspanningsnet.

Netbeheerders keren bonussen uit aan welwillende energieproviders die een actieve bijdrage leveren aan het voorkomen van capaciteitsproblemen op het elektriciteitsnetwerk. Kortom, alleen aansturen op de EPEX-markt is inmiddels achterhaald. Op bepaalde momenten bieden de onbalans- en congestiemarkt namelijk lagere tarieven. Deze financiële stimulans resulteert in een betere spreiding van het energieverbruik. Dat is heel belangrijk, want voor het voortzetten van de energietransitie is er tenslotte voldoende capaciteit op het landelijke en regionale elektriciteitsnet nodig. Dat maakt het mogelijk om nieuwe verduurzamingsprojecten te realiseren, zoals wind- en zonneparken.

©Frank Energie

Nieuwe algoritmes voor slim opladen

Bij Frank Energie laad je jouw elektrische auto slimmer op dan bij andere leveranciers. Aan de hand van verbeterde algoritmes weet deze organisatie de ingewikkelde puzzel van de EPEX-, onbalans- en congestiemarkt optimaal te leggen. Je hoeft daar overigens zelf niets voor te doen. Dankzij de genoemde algoritmes berekent Frank Energie voor jouw auto het gunstigste laadplan. Goed voor het verhelpen van congestieproblemen en natuurlijk goed voor jouw portemonnee.

Met een app op een smartphone kunnen EV-bestuurders het laadproces van hun elektrische auto volgen. Misschien last het slimme laadprogramma wel één of meerdere pauzes in waarbij er stroom aan het net wordt teruggeleverd. Dreigen er plotseling stroompieken tijdens de goedkoopste uren van de EPEX-markt, dan is het mogelijk lucratiever om te switchen naar de onbalansmarkt. Klanten van Frank Energie profiteren hiervan door middel van bonussen. Voor het voordeligste oplaadmoment draait alles om een juiste planning. Het schakelen tussen verschillende markten verloopt volledig automatisch, zodat je altijd profiteert van de laagste stroomprijs.

Slimste lader van Nederland

Als je jouw elektrische auto op de juiste momenten aan het laadstation koppelt, ding je mee naar de officieuze titel 'Slimste lader van Nederland'. Frank Energie stimuleert zijn klanten met deze wedstrijd om het elektriciteitsnetwerk zo veel mogelijk te ontlasten. Het werkt simpel: de lader die de laagste stroomprijs per kilowattuur betaalt, krijgt het betaalde maandbedrag weer teruggestort. Het maakt dus niet uit hoeveel elektrische auto’s je oplaadt.

Na afloop van een maand publiceert Frank Energie een overzicht van de tien slimste laders. Een maandwinnaar doet in de komende periode niet meer mee voor de hoofdprijs. Op die manier maken meer mensen kans om hun elektriciteitsrekening vergoed te krijgen. Goed om te weten is dat klanten zich voor deze actie kunnen afmelden. Niemand is dus verplicht om aan de wedstrijd mee te doen. De bedoeling van de actie is om meer bewustzijn te creëren en de noodzakelijke energietransitie te bevorderen.

Meedoen?

Ben je nog geen klant van Frank Energie en wil je gratis meedoen aan deze actie? Bezoek dan deze websiteen sluit een dynamisch energiecontract af!

©Frank Energie

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube