ID.nl logo
Telefoon laadt niet op? Dit kun je doen
© Reshift Digital
Huis

Telefoon laadt niet op? Dit kun je doen

Heb je je iPhone of Android-telefoon aan de lader gehangen, maar laadt je toestel niet op? Voordat je naar de winkel rent om een nieuwe telefoon te kopen, kun je enkele stappen zetten die het probleem mogelijk oplossen.

1. Controleer oplaadpoort 

De oplaadpoort van je telefoon kan al snel vervuild raken door stof, pluisjes of etensresten, waardoor de telefoon niet meer oplaadt. Schijn met een zaklamp in de poort om te kijken of er veel vuil in zit en gebruik bijvoorbeeld een tandenstoker om stof en pluisjes uit de poort te pulken. Doe dit wel voorzichtig. Gebruik geen paperclip, om te voorkomen dat je de poort van je telefoon permanent beschadigt.

2. Probeer een andere kabel of adapter

Als de poort van je telefoon schoon is, controleer dan of de oplaadkabel of -adapter het probleem is door een andere te gebruiken. Een kabel kan al snel beschadigen als je deze met te veel kracht uit je telefoon trekt. Ondersteunt je telefoon draadloos opladen, dan kun je dat ook proberen. 

©PXimport

3. Telefoon opnieuw opstarten

Soms zorgen softwareproblemen ervoor dat je smartphone niet meer oplaadt. In zo’n geval kan het helpen om je telefoon opnieuw op te starten. 

4. Controleer op waterschade

De meeste nieuwe telefoons zijn (spat-)waterdicht en blijven werken nadat je je smartphone in het water hebt laten vallen. Maar niet altijd, bijvoorbeeld als je telefoon langer dan een half uur in water heeft gelegen. Vooral zoutwater is niet goed voor je smartphone en kan ervoor zorgen dat de oplaadpoort beschadigd raakt. 

5. Batterij of oplaadpoort vervangen

Is het probleem dan nog niet opgelost, dan kun je je toestel als laatste redmiddel opsturen naar een reparateur. Hij kan erachter komen dat de accu of oplaadpoort niet meer werkt. Gelukkig heb je dan niet direct een nieuwe telefoon nodig: een nieuwe batterij of oplaadpoort verhelpt het probleem. Het is niet gemakkelijk om dit zelf te vervangen, dus je hebt wel een expert nodig die het probleem voor je oplost. En daar zitten uiteraard kosten aan.

Doorgaans ben je al snel tussen de 50 en 90 euro kwijt aan het vervangen van een accu of oplaadpoort, afhankelijk van je toestel. Dit is in veel gevallen echter een goedkopere oplossing dan een nieuwe smartphone kopen

©PXimport

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!