ID.nl logo
Asus Zenfone 4 - Lust voor de ogen
Huis

Asus Zenfone 4 - Lust voor de ogen

De Zenfone 4 van Asus ziet er schitterend uit en met zijn prijskaartje van zo’n 500 euro is de smartphone nog redelijk toegankelijk geprijsd ook. Maar zit de schoonheid alleen van buiten, of weet de Asus Zenfone 4 meer te bieden?

De Zenfone 4-serie is de tweede smartphonereeks die Asus dit jaar uitbrengt. Al eerder zagen we de Zenfone 3 en uit dezelfde serie de Zenfone Zoom S, met dubbele camera. Nog geen twee maanden hierna dus deze Zenfone 4, ook met dubbele camera, maar met een fraaiere afwerking, waarbij glas en metaal zijn gebruikt. De vingerafdrukscanner is naar de voorkant verplaatst en het toestel is hoogwaardig afgewerkt. Alleen is hij glad. Heel erg glad. Ik ben meermaals ’s nachts wakker geworden omdat het toestel van het nachtkastje gleed. Of teruggekomen in de woonkamer waarbij ik een Zenfone op de vloer naast de bank aantrof. Gelukkig levert Asus een hoesje voor de Zenfone 4 in de doos. Het is niet de mooiste, maar wel hard nodig.

Camera

De Zenfone 4 moet vooral scoren op cameragebied. Zelfs op het doosje waar het toestel in zit pronkt het door de marketingmensen van Asus slim gevonden ‘we love photo’-logootje. De Zenfone 4 is uitgerust met een dubbele camera aan de achterkant, die heel netjes achter de glazen behuizing is afgewerkt en niet uit de behuizing steekt. Aan de voorkant zit een 8 megapixel-selfiecamera die volgens Asus extra brede foto’s kan maken. Dat is praktisch als je een selfie maakt met een groep mensen. Hier vergaloppeert Asus’ marketingteam zich juist, door zo’n selfie een ‘wefie’ te noemen. Ugh. Als er met zulke termen gesmeten wordt krijg ik spontaan de neiging de smartphone in m’n broekzak weg te stoppen.

©PXimport

Oogjes in het zeil

Laten we de marketing van Asus er verder buiten maar laten. Bij het testen van de camera’s concludeerde ik dat de camera inderdaad alleraardigst is. De Zoom S had af en toe mislukte foto’s: omdat de dubbele camera’s softwarematig niet goed samenwerkten hadden sommige foto’s foutjes die vergelijkbaar zijn met een foutief verwerkte panoramafoto. Dit euvel had de Zenfone 4 gelukkig geen last van. De werking van de camera’s is wel ongeveer hetzelfde: een zoomlens en een groothoeklens werken samen en je kunt in de camera app wisselen van lens, zodat het net lijkt alsof je optische zoom hebt op je camera.

Opvallend is dat de groothoeklens vergeleken met andere dubbele camera’s als de Samsung Galaxy Note 8 en iPhone 8 Plus veel breder ziet. De zoomlens van de Zenfone 4 houdt weer wat meer afstand dan de andere twee smartphone-scherpschieters. Qua foto’s is de Zenfone 4 geen concurrent, vergeleken met de twee toestellen van Samsung en Apple die ik net noemde. Maar in zijn prijsklasse is de Zenfone 4 wel uitstekend. De foto’s zijn erg scherp en gedetailleerd. De kleuren lijken ietsje aan de doffe kant, maar zijn wel realistischer dan de meeste andere telefoons die ik test, waarbij kleuren nog wel eens overbelast (gesatureerd) worden.

©PXimport

Er zijn echter wel een paar zaken die me minder positief opvielen bij het testen van de camera van de Zenfone 4. Allereerst is de groothoekcamera van merkbaar mindere kwaliteit, daarbij moet je denken aan wat meer onscherpte en ruis bij minder licht. Ook gaat het wisselen van lens net even te traag. Dat kan vervelend zijn als je snel een foto wilt schieten voordat je het moment mist. Ik vermoed dat dit te wijten is aan de iets mindere rekenkracht en wat logge software waar de Zenfone 4 mee uitgerust is, maar daar kom ik zo op terug.

Ondanks deze oneffenheden, zijn de foto-resultaten voor een toestel in deze prijsklasse erg goed. Beter dan bijvoorbeeld de OnePlus 5 of Nokia 8. Verschil met de Zoom S is verder klein, maar in het voordeel van Zenfone 4. Ook de frontcam is prima. De hoek is inderdaad wat groter, waardoor je meer vastlegt. Verschil is echter niet opzienbarend groot.

Geen krachtpatser of duurloper

Zoals ik al een beetje verklapte heeft de Zenfone 4 niet de meest indrukwekkende specificaties aan boord. De Snapdragon 630-processor niet de krachtigste op markt, maar zou in theorie wel wat efficiënter prettiger voor de accuduur moeten zijn. Vooral in combinatie met het telefoonscherm, dat met zijn full-HD-resolutie niet overdreven hoog en dus zuiniger moet zijn. De 3.300 mAh-batterij heeft echter moeite om de dag door te komen en dat is toch wel behoorlijk teleurstellend. Vooral omdat de Asus’ eigen Zoom S juist een fantastische accuduur heeft, wat niet gek is met een 5.000 mAh-accu.

Ik vermoed dat hier ook de software een rol in speelt. Asus heeft de neiging (niet alleen op telefoons, maar ook tablets en laptops) om z’n apparatuur nogal grondig te vervuilen met ingrijpende veranderingen en bloatware. Bij de Zenfone 4.0 lijkt op het oog wel mee te vallen. Android 7.1, lijkt met de vernieuwde ZenUI 4.0-schil redelijk intact gelaten. Maar toen ik het toestel voor een test in gebruik nam merkte ik dat Asus diep in het besturingssysteem behoorlijk heeft lopen rommelen, waarschijnlijk om geheugengebruik en accuduur te optimaliseren. Maar het lijkt een averechts effect te hebben. De accuduur is teleurstellend, maar apps die ik doorgaans niet zo heel veel gebruik waren zo heftig afgesloten dat ze me ook geen notificaties meer konden doorgeven. Dat is nou ook weer niet de bedoeling.

Tegen deze ingrijpende veranderingen kun je als gebruiker helaas niet echt iets doen. Qua bloatware-apps valt ZenUI 4.0 mee. Bovendien kun je de ergste vervuiling gewoon uitschakelen.

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Uitrusting

De 4 GB werkgeheugen en 64 GB uitbreidbare opslag zijn prima voor een toestel in deze prijsklasse. Het LCD-scherm oogt wel wat dof qua helderheid en kleuren zijn wat grauw. Het scherm is vrij groot: 5,5 inch (15,2 cm) in doorsnee. De randen rondom het scherm zijn echter minimaal gehouden, waardoor het toestel netto niet uitzonderlijk groot uitvalt.

Waarom Asus niet ook een 5.000 mAh-accu in de Zenfone 4 heeft gestoken is me een raadsel.

-

Vergelijkbare telefoons

De concurrentie in de prijsklasse van rond de 500 euro is moordend. Daarom moet de Zenfone 4 opvallen. Dat doet het met de camera, waar de directe concurrentie niet aan kan tippen. De OnePlus 5 biedt komt echter in de buurt en biedt tevens een veel gestroomlijndere versie van Android, met indrukwekkend krachtigere hardware. Hetzelfde geldt min of meer ook voor de Nokia 8. Ook is Asus z’n eigen concurrent met de Zoom S, die op zijn beurt weer een enorme accu heeft. Waarom Asus niet ook een 5.000 mAh-accu in de Zenfone 4 heeft gestoken is me daarom echt een raadsel. De Samsung Galaxy S7 is intussen ook tot in dezelfde prijsklasse gedaald, en ondanks dat deze niet over een dubbele camera beschikt, is Samsung’s toestel op cameragebied een betere keuze.

Conclusie

De Zenfone 4 is een prima telefoon, die niet overdreven duur geprijsd is. De bouwkwaliteit is prima (ondanks zijn gladde achterkant) en hetzelfde geldt voor de camera’s. Qua specificaties, scherm, software en accuduur had de Zenfone 4 beter gekund. Daardoor valt het toestel een beetje weg in zijn prijsklasse, waarbij hij het op moet nemen met de OnePlus 5, Nokia 8 en Galaxy S7.

Goed
Conclusie

**Prijs** € 499,- **Kleuren** Zwart, wit, groen **OS** Android 7.1 **Scherm** 5,5 inch LCD (1920x1080) **Processor** 2,2 GHz octacore (Snapdragon 630) **RAM** 4GB **Opslag** 64GB (uitbreidbaar met geheugenkaart) **Batterij** 3.300 mAh **Camera** 12 en 8 megapixel dualcam (achter), 8 megapixel (voor) **Connectiviteit** 4G (LTE), Bluetooth 5.0, wifi, gps **Formaat** 15,5 x 7,5 x 0,8 cm **Gewicht** 165 gram **Overig** USB-C **Website** [www.asus.com](https://www.asus.com/nl/Phone/ZenFone-4-ZE554KL/)

Plus- en minpunten
  • Camera
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur
  • Specificaties
  • Scherm
▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.