ID.nl logo
Huis

‘Apple laat eigen ads-verkoop iAd los’

Apple zou de opzet van zijn iAd-platform voor eigen ads-verkoop in apps schrappen. In plaats van die eigen controle op wat gebruikers voorgeschoteld krijgen, komt er een volautomatisch ads-systeem.

Het interne salesteam van Apple wordt opgeheven en de eigen, handmatige verkoop van advertenties in iOS wordt stopgezet. Dit melden anonieme bronnen aan de ingewijde ICT-journalist John Paczkowski van BuzzFeed en voorheen van het gerenommeerde techblog AllThingsD. De meerdere bronnen binnen Apple laten aan Paczkowski weten dat het bedrijf overstapt op een geautomatiseerd systeem waarbij uitgevers en andere ads-aanbieders direct toegang krijgen.

Overlaten aan adverteerders

Uitgevers krijgen zo meer grip op advertenties die in apps op iOS worden getoond aan gebruikers. Bovendien is voortaan 100 procent van de zo gegenereerde omzet voor die ads-aanbieders. Voorheen hield Apple 30 procent in als vergoeding voor zichzelf. De verwachting is nu dat grote uitgevers en samenwerkingsverbanden voor online-ads het Apple iAd-platform op gelijke voet meenemen in hun inkoop van advertentieruimte, zoals dat al gebeurd via Google’s AdSense.

De oorspronkelijke opzet van iAd wordt hiermee losgelaten. Apple wou zelf advertenties verkopen, maken en beheren. “We zijn er simpelweg niet goed in”, aldus een van de bronnen van BuzzFeed. De grip van Apple was om ervoor te zorgen dat mobile ads naadloos en niet-storend worden getoond in iOS-apps, zonder dat er bijvoorbeeld ineens een browservenster wordt geopend. Toenmalig CEO Steve Jobs heeft iAd zes jaar terug onthuld als tegenwicht voor reguliere mobile ads-platformen die volgens hem echt slecht waren.

Ads versus privacy

Sindsdien is iAd echter geen doorslaand succes gebleken. Volgens marketingmonitor EMarketer had iAd in 2015 slechts 5,1 procent van de markt voor mobiele ads. Google zat op 9,5 procent en Facebook op 37,9 procent. Huidig CEO Tim Cook heeft eind 2014 nog toegegeven dat iAd heel klein is voor Apple. Cook deed dat in een open brief aan klanten over privacy. “Ons bedrijfsmodel is heel eenvoudig: wij verkopen fantastische producten. We maken geen profiel op basis van je e-mailinhoud of je websurfgewoontes om dat te verkopen aan adverteerders”, verzekerde Cook.

Hij stipte vervolgens aan dat een heel klein deel van Apple’s business wel in dienst staat van adverteerders “en dat is iAd”, omdat sommige app-developers qua businessmodel afhankelijk zijn van advertenties. Daarbij benadrukte Cook dat iAd de privacy van gebruikers respecteert en dat er geen data van andere Apple-diensten en -apps wordt gedeeld, zoals Siri, iMessage, Maps, adresboeken, enzovoorts. Deze privacyfocus heeft het mogelijke ads-succes ondermijnd, stelde Fortune eerder al. Het is nog onduidelijk wat de privacy-impact is van de nieuwe iAd-opzet.

Eigen nieuws-app

Het schrappen van iAd in de huidige vorm en de overgang naar de nieuwe opzet gebeurt volgens de informatielekkende insiders mogelijk deze week al. Deze strategische verschuiving is volgens Apple Insider in lijn met plannen die Apple al heeft onthuld voor ads in zijn eigen nieuws-app in iOS 9. Dat Apple News biedt artikelen van uitgevers die hiervoor een samenwerking met de iOS-maker hebben gesloten. De News-app krijgt een zelfbedieningssysteem waarbij uitgevers zelf advertentieruimte kunnen verkopen en vullen, net zoals ze dat nu al doen op hun eigen websites.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.