ID.nl logo
10 TikTok Top Tips: Zo maak je een succes van je TikTok-kanaal
Huis

10 TikTok Top Tips: Zo maak je een succes van je TikTok-kanaal

Heb je een TikTok-kanaal of wil je er eentje beginnen? Dan wil je natuurlijk veel volgers krijgen – én vasthouden. Martin Verschoor weet er alles van. Hij heeft met Power Unlimited al bijna 500.000 volgers. Je kunt hem dus gerust een expert noemen. In dit artikel deelt hij 5 do’s ✅ en 5 don’ts ❌.

In dit artikel krijg je TikTok-tips van een van dé TikTok-experts in Nederland: Martin Verschoor van Power Unlimited. Martin in actie zien? Klik hier voor het TikTok-kanaal van PU.nl.

✅ Zorg dat je erbij bent

TikTok is hét platform van dit moment. Heb je nog geen kanaal en ben je bang dat het moeilijk wordt om volgers te krijgen? Is niet nodig. Je bent niet te laat: stel dat je nu een account start met 0 volgers en je post een video, dan kan het zomaar zijn dat je video binnen een dag viraal gaan en makkelijk 100.000 views haalt. 

❌ Te weinig video’s plaatsen

Hoeveel video’s je plaatst, is op TikTok heel belangrijk. Bij voorkeur maak je er elke dag 2 of zelfs 3. Je wilt dat mensen je gaan herkennen. Sommige mensen zitten elke dag uren op TikTok: als jij dan één keer per maand voorbij komt in 15 seconden, dan blijft dat niet hangen. Zorg dus voor genoeg content en voor regelmatige content! 

✅ Er veel tijd aan besteden

Een grote misvatting is dat het genoeg is om alleen maar elke dag een video te plaatsen op TikTok en dan ben je er. Is niet zo: je bent niet alleen tijd kwijt aan het maken van een goede video, je moet ook reageren op die video.

❌ Denken dat je zonder volgers nergens komt

Stel je maakt een video zonder dat je één volger hebt. Krijgt niemand dan die video te zien? Gelukkig valt dat wel mee, met dank aan de ‘Voor Jou’-pagina. Hoe dat werkt: TikTok laat je video eerst aan een kleine groep zien. Kijken mensen de video helemaal uit of laten ze een reactie achter, dan denkt het algoritme dat die video waardevol is. Hierdoor wordt hij getoond aan een grotere groep mensen op die ‘Voor Jou’-pagina. Kijken die de video helemaal uit, of reageren ze,  dan wordt je video weer aan meer mensen voorgeschoteld. 

✅ Reageren!

TikTok is niet voor niets social media: interactie is heel belangrijk. Mensen nemen de moeite om te reageren, dus neem ook de moeite om te reageren. Stellen ze een vraag? Geef antwoord! Dat vinden ze alleen maar leuk. Interactie vergroot echt de kans dat ze terugkomen. 


Martin is per dag wel 3 tot 4 uur met TikTok bezig ben. “Je krijgt soms honderden, duizenden reacties op een video en je wilt dan ook reageren op die mensen.”

View post on TikTok

❌ Het verkeerde publiek kiezen

Bepaal welk publiek je wilt bereiken. Heb je content die vooral gericht is op Nederlandse gebruikers, spreek dan Nederlands in je video’s. Wil je een internationaal publiek bereiken, kies dan Engels. Of maak een filmpje met alleen een muziekje eronder, dat is ook internationaal. 

✅ Snel zijn

Regelmatig posten en kwalitatief goede content posten is belangrijk. Maar snelheid is óók belangrijk. In het geval van PowerUnlimited: Als nú PlayStation 6 wordt aangekondigd, dan moet er binnen een half uur een video online staan. Qua kwaliteit moet de inhoud kloppen en moet het er netjes uitzien.

Moet een filmpje er echt superstrak uitzien, dan filmt Martin niet met zijn telefoon, maar met een systeemcamera. “Goede audio is ook belangrijk. Ik gebruik een externe microfoon en ik monteer in Première, niet in de editor van TikTok zelf.”

❌ Zonder plan van start gaan

“Als je begint met TikTok, moet je ervoor zorgen dat je een plan hebt. Denk na over je hoe je waarde kunt toevoegen aan het platform. Je kunt mensen helpen, bijvoorbeeld door tutorials te geven, maar misschien ligt jouw kracht wel meer bij entertainen of nieuws brengen. Reageren op mensen is trouwens óók waarde toevoegen! 

✅ TikTok serieus nemen

Denk niet dat je er met één video per week wel bent: je moet TikTok echt als een serieus platform zien. Het publiek is groot, groter dan je misschien denkt: het zijn echt niet alleen jongeren. Je kunt er enorm veel mensen mee bereiken. Helemaal als je deze do’s en dont’s toepast!

❌ Je voordoen als iemand anders

Mensen gaan af op je authenticiteit. Je moet het dicht bij jezelf houden en je niet voordoen als iemand anders. Want mensen merken dat. Is je doel om uiteindelijk producten te verkopen via TikTok? Maak dan vooral géén advertentiefilmpjes. Mensen willen TikToks zien. Zijn ze geboeid door je content, dan kun je uiteindelijk producten gaan verkopen.


Martin maakt ook TikToks voor ID.nl. Die gaan vooral over andere dingen dan games.

View post on TikTok
▼ Volgende artikel
Stortvloed aan nepkortingen in aanloop naar Black Friday
Huis

Stortvloed aan nepkortingen in aanloop naar Black Friday

Black Friday staat weer voor de deur en dat betekent dat je overspoeld wordt met aanbiedingen. Maar let goed op voordat je op de bestelknop drukt: uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt dat veel van deze 'megadeals' in werkelijkheid misleidend zijn. Driekwart van de onderzochte winkels houdt zich niet aan de regels.

De toezichthouder nam 24 grote webshops en fysieke winkels onder de loep. De conclusie is schokkend: maar liefst 18 van de 24 winkels gaan de fout in met hun kortingsacties.

Sjoemelen met de 'van-prijs'

De grootste valkuil voor consumenten zit hem in de zogenoemde 'van-prijs'. Wettelijk is vastgelegd dat de doorgestreepte prijs (waar de korting vanaf gaat) de laagste prijs moet zijn die de winkel in de afgelopen 30 dagen heeft gerekend.

In de praktijk lappen veel winkeliers deze regel aan hun laars. Ze baseren de korting bijvoorbeeld op de (vaak veel hogere) adviesprijs, of een oude prijs van maanden geleden. Hierdoor lijkt het alsof je een enorme korting pakt, terwijl je in werkelijkheid soms nauwelijks goedkoper – of zelfs duurder – uit bent.

Volgens Fleur Severijns van de ACM is dit niet alleen oneerlijk tegenover de consument, maar ook tegenover concurrenten die wél netjes de regels volgen. De toezichthouder heeft de overtredende winkels aangeschreven. Vorig jaar kregen ketens als Leen Bakker en Jysk al boetes van boven de een ton voor dit soort praktijken; dat risico lopen de huidige overtreders nu ook.

Ook Bol, Amazon en Wehkamp genoemd

De ACM maakt de namen van de 18 winkels nog niet bekend, omdat zij nog bezwaar mogen maken. De Consumentenbond deed echter eigen onderzoek en noemt man en paard. Volgens de bond gaan onder andere Amazon, Wehkamp en Bol de mist in:

  • Amazon: Adverteert vaak met doorgestreepte adviesprijzen die hoger liggen dan de gangbare verkoopprijs.

  • Wehkamp: De bond vond voorbeelden waarbij de prijs tijdens een 'aanbieding' zelfs hoger lag dan de prijs in de periode ervoor.

  • Bol: Het platform stelt dat de '30-dagen-regel' niet werkt omdat prijzen te snel schommelen. Zij hanteren een eigen 'meestal-prijs', wat volgens de wet ook gebruikt mag worden als vergelijkingsmateriaal voor een korting.

Waarom trappen we erin?

Winkeliers worden steeds creatiever in het verhullen van de werkelijke prijshistorie. Niels Holtrop, universitair docent Marketing, legt aan de NOS uit dat dit een bewust psychologisch spel is. Omdat aanbiedingen vaak tijdelijk zijn, ontstaat er bij consumenten de angst om de deal te missen (Fear Of Missing Out).

Doordat het voor de ACM onmogelijk is om elke (kleine) webshop te controleren, nemen veel winkeliers de gok. "Prijsconcurrentie is een krachtig wapen; klanten zijn er enorm gevoelig voor," aldus Holtrop.

Wat kun je doen?

Controleer zelf of de prijzen van producten niet stiekem zijn verhoord door gebruik te maken van de prijshistorie. Op vergelijkingssites kun je bijvoorbeeld zien wat het prijsverloop van een bepaald product is geweest gedurende een jaar.

▼ Volgende artikel
Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan
© Wesley Akkerman
Huis

Review Teufel Boomster 4 – Krachtpatser die overal mee naartoe kan

De Teufel Boomster 4 is een draadloze, semigrote bluetoothspeaker die je thuis, onderweg of buiten kunt gebruiken. Het apparaat is groot genoeg om een kamer met muziek te vullen en compact genoeg om als een ouderwetse gettoblaster op je schouder mee te nemen.

Uitstekend
Conclusie

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.

Plus- en minpunten
  • Robuust ontwerp
  • Handzaam
  • Brede geluidsweergave
  • Spatwaterdicht
  • Lange accuduur
  • Best prijzig
  • Bas kan nog wat hulp gebruiken
  • Oplader niet meegeleverd

Met een adviesprijs van 349 euro is de Teufel Boomster 4 niet goedkoop (maar wel goedkoper dan zijn voorganger bij de introductie was). Het apparaat neemt het robuuste ontwerp van de Boomster 3 over en oogt zowel stoer als modern met zijn metalen grille en industriële aluminium handvat. Verder is het goed om te weten dat de behuizing spatwaterdicht is en een regenbui overleeft. Je kunt de Boomster 4 bestellen in de kleuren zwart, grijs of mintgroen.

De vertrouwde basis

De bediening is daarnaast hetzelfde gebleven. Dat betekent dat je toegang hebt tot fysieke knoppen onder een zacht rubber paneel met duidelijke feedback. Via de knoppen regel je volume, bas, afspelen en bronselectie. Net als bij het vorige model levert Teufel ook nu een infrarood afstandsbediening bij de speaker. Hiermee pas je alles op afstand aan. Dat is vooral handig voor gebruik in huis, zodat je niet steeds naar het apparaat hoeft te lopen.

©Wesley Akkerman

De Teufel Boomster 4 is bovendien meer dan een bluetoothspeaker alleen: er zit namelijk ook een radio-ontvanger in (net als bij de vorige modellen), voor zowel FM als DAB+. Dankzij multipoint bluetooth kun je bovendien twee smartphones tegelijkertijd koppelen en afwisselend de muziek regelen. Tot nu toe oogt en voelt de Teufel-speaker dus nog heel erg hetzelfde aan als je hem naast zijn voorganger zet. Wat is er dan precies nieuw aan dit model?

Vernieuwing in details

Het gaat vooral om kleinere, maar niet onbelangrijke eigenschappen. Zo kun je de Teufel Boomster 4 opladen met een usb-c-kabel. Een oplader krijg je er niet bij, maar met een beetje geluk heb je die thuis al liggen. Opladen kan voortaan met 45 watt, waardoor bijtanken lekker snel gaat. En hoewel de batterijcapaciteit er niet op vooruit is gegaan, gaat de accu toch langer mee: van 18 naar maar liefst 23 uur.

©Wesley Akkerman

Helaas is de bluetooth-versie hetzelfde gebleven als bij zijn voorganger. Voor de audio, waarover verderop meer, is dat niet zo'n probleem. Maar voor moderne bluetooth-eigenschappen, zoals Auracast, hoef je dus niet aan te kloppen bij de Teufel Boomster 4. Wel is het mogelijk om een tweede Boomster 4 te koppelen voor een betere stereoweergave. Dat kan geheel draadloos, waardoor je geen gedoe hebt met kabels. Soms zijn het de kleine dingen die het hem doen.

Teufel Boomster 4 in de praktijk

Naast bluetooth- en radiofunctionaliteit kun je ook muziek afspelen via de aux-ingang. Die poort zit, samen met de usb-c-aansluiting, achter een rubber flapje achterop, onder de uitschuifbare antenne. Voor het geluid zorgen vijf drivers (twee tweeters, twee midrange en een woofer) en twee passieve radiatoren voor een diepere bas. Dit alles wordt aangestuurd met 42 watt vermogen. Ook heb je de beschikking over de kenmerkende Teufel-technologie Dynamore.

©Wesley Akkerman

Akoestisch klinkt de Boomster 4 standaard helder, maar de bas heeft regelmatig een zetje nodig. Je kunt die eenvoudig met 6 dB verhogen (of verlagen), waardoor die dieper en voller klinkt zonder te overheersen. Stemmen en het middenbereik zijn aangenaam aanwezig en klinken natuurlijk. De hoge tonen zijn gedetailleerd, maar klinken soms wel wat kil. Misschien moet je binnen je eigen muziek-app met de equalizer spelen, maar in de basis komt hier mooi geluid uit.

Het ligt trouwens ook maar net aan de omgeving waarin je luistert. En daarmee is de grootste kracht van de Teufel Boomster 4 ook z'n achilleshiel: juist omdat je hem overal mee naartoe kunt nemen en hij op allerlei plekken goed moet kunnen klinken, blinkt het apparaat op geen enkele plek écht uit.

Het goede nieuws is dat hogere volumestanden het karakter van de muziek niet aantasten en dat de Boomster 4 overweg kan met veel verschillende (mainstream) genres, met genoeg ruimte voor detail en emotie.

©Wesley Akkerman

Teufel Boomster 4 kopen?

Hoewel de Teufel Boomster 4 niet voor iedereen de meest interessante optie is, is dit wel de beste Boomster die het Duitse bedrijf tot op heden heeft uitgebracht. We kunnen ons zelfs voorstellen dat de Boomster 4 boeiend is voor mensen die nog met een 3 rondlopen. De batterij van zijn voorganger zou inmiddels zo slecht kunnen zijn dat hij het nog geen picknick volhoudt, en dan heb je met de 4 een waardige opvolger.