ID.nl logo
Zo haal je alles uit de Edge-browser
© Reshift Digital
Huis

Zo haal je alles uit de Edge-browser

Microsoft Edge is de standaardbrowser van Windows. En daar is helemaal niets mis mee, want dit programma zit boordevol handige functies en andere frivoliteiten. Gebruik bijvoorbeeld (Chrome-)plug-ins, vertaal internationale webpagina’s en synchroniseer browsegegevens met diverse (mobiele) apparaten. Leer aan de hand van slimme tips deze veelzijdige browser beter kennen.

Tip 01: Synchronisatie

Bijna iedereen gebruikt meerdere apparaten. Dat komt mooi uit, want Edge is voor alle gangbare platformen beschikbaar. Naast Windows-systemen werkt deze browser namelijk ook op apparaten met macOS, Linux, iOS en Android. Fijn is dat je browsegegevens met al je computers, tablets en smartphones kunt uitwisselen. Denk aan je wachtwoorden, favoriete websites, openstaande tabbladen, instellingen en de surfgeschiedenis.

Voor de synchronisatie van browsegegevens is het een voorwaarde dat je met een Microsoft-account bij de browser bent aangemeld. Als je bij Windows al met een Microsoft-account bent ingelogd, is dat bij Edge waarschijnlijk ook het geval. Je ziet dat rechtsboven aan de profielafbeelding. Zie je een grijs poppetje? Dan ben je nog niet aangemeld. Klik in dat geval op dit poppetje en typ via Aanmelden je inloggegevens of maak eerst een nieuw profiel aan. Bevestig daarna met Synchroniseren.

Je bepaalt zelf welke gegevens je wel en niet met andere apparaten uitwisselt. Typ in de adresbalk edge://settings/profiles/sync en druk op Enter. Deactiveer de schakelaar achter de onderdelen die je niet wilt synchroniseren.

©PXimport

Tip 02: Snellere browser

Edge bevat diverse opties om gebruikers een snellere browserervaring te bieden. Klik rechtsboven op Instellingen en meer (pictogram met drie puntjes) en navigeer naar Instellingen / Systeem. Activeer de schakelaar achter Opstartboost. Bij deze nieuwe functie start de browser voortaan sneller op. Kort nadat je de computer inschakelt, zet Windows het surfprogramma alvast op de achtergrond klaar. Hierdoor heeft Edge voortaan minder tijd nodig om te laden.

Verder is de optie Bronnengebruik beperken met sluimerstandtabbladen interessant. Hiermee zet Edge inactieve tabs in de slaapstand, zodat ze minder processorkracht en werkgeheugen opeisen. Controleer ten slotte of de optie (mits aanwezig) Hardwareversnelling gebruiken indien beschikbaar is ingeschakeld.

©PXimport

Tip 03: (Voor)leesfunctie

Logischerwijs proberen adverteerders met allerlei opvallende reclame-uitingen de aandacht van bezoekers te trekken. Tijdens het lezen van een online artikel leiden bewegende advertenties en reclamefilmpjes nogal af. Wens jij een rustige webpagina met alleen tekst en beeld? Gebruik dan in Edge de Insluitende lezer. 

Klik hiervoor aan de rechterkant van de adresbalk op het pictogram met de boek en luidspreker. Als alternatief kun je ook op F9 drukken. Je concentreert je nu volledig op de tekst, want alle opsmuk van de website is verdwenen.

Wie nog steeds moeite heeft om zich te concentreren, activeert via Voorkeursinstellingen voor lezen de Regelfocus. Daarmee verschijnt alleen de actieve regel in beeld. Scrol omlaag om naar de volgende regel te gaan. Bij een artikel met moeilijke woorden is de functie Beeldwoordenboek een nuttig hulpje. 

Zodra de muisaanwijzer in een toverstafje verandert, klik je met de linkermuisknop. Er verschijnt vervolgens een afbeelding van het gekozen woord. Wijzig via het onderdeel Tekstvoorkeuren desgewenst de tekengrootte en het lettertype. Geen zin om de volledige tekst te lezen? Klik dan op Hardop voorlezen en leun lekker achterover.

©PXimport

Met de Insluitende lezer verdwijnt alle opsmuk van een webpagina naar de achtergrond

-

Tip 04: Verticale tabs

Edge-gebruikers verplaatsen openstaande tabbladen eenvoudig naar de zijkant. Met name voor kleine schermen is dat interessant, omdat er zo iets meer ruimte ontstaat om door lange webpagina’s en online documenten te scrollen. Probeer deze nieuwe indeling uit door met de rechtermuisknop op een tabblad te klikken. Kies daarna Inschakelen verticale tabbladen

Je kunt hiervoor ook de sneltoets Ctrl+Shift+, (Ctrl+Shift+komma) gebruiken. Er verschijnt nu aan de linkerkant een kolom met alle openstaande websites. Daarnaast kun je ook nieuwe tabs openen. Wil je weer terug naar de oorspronkelijke indeling? Klik met de rechtermuisknop ergens binnen de linkerkolom en kies Uitschakelen verticale tabbladen.

©PXimport

Tip 05: Tabgroepen

Open je tijdens een surfsessie geregeld meerdere tabbladen, dan plaats je diverse openstaande websites eventueel in een groep. Op die manier bundel je tabbladen per onderwerp. Handig wanneer je bijvoorbeeld verschillende prijzen van een mooie vakantiebestemming vergelijkt of informatie over een nieuw product opzoekt. 

Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Tabblad toevoegen aan nieuwe groep. Je bedenkt een logische naam, waarna je eventueel een opvallend kleurtje aan de groep toewijst. Gebruik de rechtermuisknop om extra tabbladen aan deze nieuwe groep toe te voegen.

Tip 06: Chrome-plug-ins

Sinds begin 2020 vormt de Chromium-broncode de fundering van Edge. De populaire browser Google Chrome is gebaseerd op dezelfde broncode. Een groot voordeel hiervan is dat je plug-ins van Chrome óók in Edge kunt installeren. Klik op Instellingen en meer / Extensies en activeer linksonder de schakelaar achter Sta extensie van andere winkels toe. Bevestig met Toestaan.

Via de website https://chrome.google.com/webstore heb je nu keuze uit een enorm aanbod. Integreer bijvoorbeeld een chatclient, adblocker of socialmedia-uitbreiding in de browser. Klik op een titel en lees gedetailleerde informatie over de beoogde extensie. Als je besluit om de uitbreiding te installeren, klik je op Toev. aan Chrome / Extensie toevoegen

Afhankelijk van de gekozen uitbreiding nestelt de extensie zich ergens in de browser. Vaak is dat aan de rechterkant van de adresbalk. Wil je een plug-in wissen? Typ in de adresbalk edge://extensions en druk op Enter. Klik onder de extensie ten slotte op Verwijderen / Verwijderen.

Lees ook:Dit zijn de beste extensies voor je Edge-browser

©PXimport

Tip 07: Wachtwoordencheck

Edge bevat een wachtwoordmanager, zodat je bij webdiensten en online winkels automatisch kunt inloggen. Handig is dat de browser laat weten wanneer je onveilige inloggegevens gebruikt. Het gaat hierbij om e-mailadressen en wachtwoorden die door een datalek van een webdienst onbedoeld in de openbaarheid zijn gebracht. Dat gebeurde in het verleden bijvoorbeeld bij het zakelijke platform Linkedin en de online opslagdienst Dropbox.

Ga in Edge naar Instellingen en meer / Instellingen / Wachtwoorden en schakel de optie Meldingen weergeven wanneer er wachtwoorden zijn gevonden in een online lek in. Typ vervolgens in de adresbalk edge://settings/passwords/passwordMonitor en druk op Enter. Via Nu scannen ontdek je welke (gelekte) wachtwoorden een veiligheidsrisico vormen. Het advies is om de inloggegevens van deze accounts te wijzigen.

©PXimport

Tip 08: Webopname

Met Edge maak je eenvoudig een screenshot van de volledige webpagina. Handig wanneer je bijvoorbeeld een uitgebreid recept of lang artikel wilt opslaan. Open een webpagina en klik rechtsboven op Instellingen en meer / Webopname. Zodra je op Volledige pagina vastleggen klikt, verschijnt de complete pagina in een nieuw dialoogvenster. 

Je kunt eventueel nog aantekeningen toevoegen. Klik hiervoor op Tekenen. Gebruik het kleine pijltje om de gewenste kleur en penseeldikte te selecteren. Klik als laatste op Opslaan om een jpeg-afbeelding van de webpagina op de computer te bewaren.

Tip 09: Zoekmachine

Vanzelfsprekend gebruik je de adresbalk van Edge om naar websites te surfen. Je kunt met de adresbalk ook rechtstreeks op internet zoeken. Typ maar eens één of meerdere trefwoorden en druk daarna op Enter. Er verschijnt een pagina van Bing met zoekresultaten. Dit is de standaardzoekmachine van Edge, maar misschien zoek je liever met behulp van Google of het privacyvriendelijke DuckDuckGo op internet. Wijzig in dat geval de standaardzoekmachine.

Ga achtereenvolgens naar Instellingen en meer / Instellingen / Privacy, zoeken en services en klik helemaal onderaan de instellingenpagina op Adresbalk en zoeken. Je opent bij Zoekprogramma dat in de adresbalk wordt gebruikt het uitrolmenu via het kleine pijltje, waarna je kiest voor Google of DuckDuckGo.

©PXimport

Tip 10: Websites vertalen

Zodra je een buitenlandse webpagina bezoekt, kan Edge de tekst vertalen naar het Nederlands. Na het openen van een internationaal webartikel verschijnt bovenaan onder de adresbalk vanzelf een vertaalverzoek. Heb je bijvoorbeeld een Engelse website geopend en wil je webinhoud van deze taal in het vervolg automatisch omzetten naar het Nederlands? Vink in dat geval de optie Pagina’s uit Engels altijd vertalen aan en bevestig met Vertalen. Lees voortaan bekende nieuwssites als CNN, BBC en Bild in het Nederlands.

Tip 11: Verzamelingen

Je kunt met Edge verzamelingen aanleggen van specifieke webinhoud en die vervolgens met je smartphone delen. Bundel op die manier voorkennis over jouw droomreis of informatie over een nieuwe keuken. Als je een webpagina wilt opslaan, klik je aan de rechterkant van de adresbalk op Verzamelingen (pictogram met vierkant en plusteken). Kies nu Nieuwe verzameling starten en typ een logische onderwerpnaam. Je klikt als laatste op Huidige pagina toevoegen.

Leg op deze manier zoveel verzamelingen aan als je maar wenst. Verder kun je ook eenvoudig plaatjes toevoegen. Zodra je met de rechtermuisknop op een online afbeelding klikt, navigeer je in het contextmenu naar Toevoegen aan Verzamelingen. Klik tot slot op de naam van de gewenste verzameling.

©PXimport

Edge-app voor smartphones Wie Edge op een pc of Mac gebruikt, heeft veel baat bij de mobiele versie van deze browser op zijn smartphone vanwege de synchronisatiemogelijkheden. Installeer de toepassing gratis uit de Google Play Store of Apple App Store. Edge vraagt de eerste keer naar je Microsoft-account, zodat je onder meer favorieten, wachtwoorden en de surfgeschiedenis kunt synchroniseren. Nadat je bent ingelogd, geef je zelf aan welke gegevens je met andere apparaten wilt uitwisselen. Tijdens de configuratie kies je verder de gewenste indeling en het privacyprofiel. Je hebt bij laatstgenoemde instelling keuze uit de profielen Basis, Gebalanceerd en Strikt. De optie Gebalanceerd ligt het meest voor de hand. Online adverteerders kunnen daarmee je surfgedrag niet of nauwelijks volgen, terwijl de meeste websites prima werken. Activeer verder de functie Adblock Plus om advertenties op websites te blokkeren. Als je de configuratie hebt doorlopen, komt de startpagina tevoorschijn. Open linksboven de accountinstellingen en gebruik de drie puntjes voor toegang tot het menu. De mogelijkheden komen grotendeels overeen met die van de desktopversie. Voeg onder meer webinhoud toe aan verzamelingen en laat via een InPrivate-venster geen online sporen op het mobiele toestel achter. Handig is dat je een webpagina naar Edge op andere apparaten kunt doorsturen. Open hiervoor het menu en kies vervolgens Verzenden naar apparaten.

Tip 12: Werkbalk wijzigen

Pas de werkbalk naar eigen smaak aan, zodat je op ieder moment vlot toegang hebt tot veelgebruikte functies. Klik met de rechtermuisknop op de knop Favorieten of Verzamelingen en kies Werkbalk Aanpassen. Je scrolt vervolgens een stukje omlaag totdat je het onderdeel Werkbalk aanpassen tegenkomt. Maak onder Selecteer de knoppen die u op de werkbalk wilt weergeven een keuze. Je kunt bijvoorbeeld met de schakelaars de knoppen Geschiedenis, Downloads en Delen in de werkbalk tonen, terwijl je opties als Verzamelingen en Extensies juist verbergt. Elke wijziging is meteen te zien.

Verder geef je de werkbalk eventueel een ander kleurtje. Klik bovenaan onder Thema op de gewenste kleurstelling. Overigens zijn er in de Chrome Web Store talloze specifieke thema’s beschikbaar. Die kun je ook in Edge gebruiken! Neem hiervoor maar eens een kijkje op www.tiny.cc/chromethemes.

Je past de werkbalk zelf aan, zodat je voortaan vlot toegang tot veelgebruikte functies hebt

-

Tip 13: Gegevens wissen

Soms wil je surfsporen graag uit Edge wissen, bijvoorbeeld wanneer je online speurt naar een cadeau voor je partner of (klein)kinderen. Navigeer achtereenvolgens naar Instellingen en meer / Instellingen / Privacy, zoeken en services en klik achter Browsegegevens nu wissen op Kiezen wat u wilt wissen. Je bepaalt zelf welke onderdelen je verwijdert. Naast Browsegeschiedenis vink je bijvoorbeeld Downloadgeschiedenis en Cookies en andere sitegegevens aan. Bevestig met Nu wissen.

Het is ook mogelijk om na afloop van een surfsessie automatisch gegevens te wissen. Klik hiervoor op Selecteer wat u wilt wissen telkens wanneer u de browser sluit. Activeer de schakelaar achter de gewenste onderdelen, zoals Browsegeschiedenis en Downloadgeschiedenis.

Overigens bevat Edge een privacymodus. Hiermee laat je geen sporen achter. Druk maar eens op de sneltoets Ctrl+Shift+N. Er verschijnt een donker venster waarmee je op internet kunt surfen. Klik je dit venster weg, dan slaat Edge geen browsegegevens over deze sessie op.

©PXimport

Tip 14: Website in taakbalk

Veelbezochte websites geef je een plekje op de taakbalk, zodat je ze voortaan sneller kunt oproepen. Surf eerst naar de gewenste website en klik daarna op Instellingen en meer / Meer hulpprogramma’s / Aan taakbalk vastmaken. Wijzig eventueel de voorgestelde naam, waarna je bevestigt met Vastmaken. Merk op dat het logo van de website in de taakbalk opduikt.

Edge heeft ook wizard om meerdere populaire websites in de taakbalk te integreren. Klik op Instellingen en meer / Meer hulpprogramma’s / Wizard voor vastmaken aan taakbalk starten. Vink de gewenste websites aan en rond via Doorgaan / Doorgaan / Voltooien de wizard af.

▼ Volgende artikel
tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis
© tado°
Energie

tado° introduceert Hydronic Balancing voor gelijkmatige warmteverdeling in huis

tado° maakt het balanceren van verwarmingssystemen voortaan een kwestie van software. Het merk introduceert de digitale Hydronic Balancing-functie, die zorgt voor een gelijkmatige verdeling van warm water over alle radiatoren in huis. De functie is per 15 december beschikbaar voor alle Europese gebruikers van tado° X-apparaten.

Hydronisch balanceren is een methode om verwarmingssystemen optimaal af te stellen, zodat warmte efficiënt en gelijkmatig wordt verspreid. Waar dat traditioneel handmatig moet worden gedaan - een tijdrovend proces waarbij je het systeem leeg moet laten lopen - automatiseert tado° dit via software en slimme radiatorknoppen.

De nieuwe functie regelt de waterstroom digitaal, zonder dat fysieke aanpassingen nodig zijn. Volgens tado° kunnen gebruikers de tado° X Slimme Radiatorknoppen zelf installeren, waarna het systeem de warmteverdeling automatisch optimaliseert. Dat moet niet alleen leiden tot een constanter binnenklimaat, maar ook tot minder energieverbruik omdat de boiler of warmtepomp efficiënter werkt.Hydronic Balancing is gratis beschikbaar voor wie een tado° Warmtepomp Optimizer X gebruikt in combinatie met een Panasonic AQUAREA-warmtepomp. Andere gebruikers kunnen de functie gebruiken via het tado° AI Assist-abonnement, dat 3,99 euro per maand kost. Het bedrijf werkt nog aan officiële certificering van deze digitale aanpak, die begin 2026 wordt verwacht.

Bekijk alle tado° slimme thermostaten op Kieskeurig.nl

Wat is hydronisch balanceren?

Hydronisch balanceren is het afstellen van een verwarmingssysteem zodat warm water gelijkmatig door alle radiatoren stroomt. Dit voorkomt koude plekken in huis en zorgt ervoor dat er niet onnodig energie verbruikt wordt.

©tado°

▼ Volgende artikel
Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11
© lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com
Huis

Zo verhelp je in maximaal 10 stappen je wifi-problemen in Windows 11

Veel problemen in Windows 11 hebben te maken met de wifi-verbinding. En dat is behoorlijk irritant. Geen connectie, wegvallend internet of een tergend trage verbinding? Met dit stappenplan breng je alles weer op volle snelheid.

Wat gaan we doen

In dit stappenplan werk je van simpel naar diepgaand. Je begint met snelle controles, zoals vliegtuigstand en een herstart van pc en router. Daarna ga je verder met probleemoplossers, een vers wifi-profiel en een volledige netwerkreset. Tot slot bekijk je driverproblemen, services die zijn gestopt en updates die roet in het eten gooien. Door de stappen in deze volgorde te volgen, spoor je de oorzaak gericht op en krijgt je verbinding weer de snelheid die je gewend bent.

Foutmeldingen als 'Geen internettoegang', 'Onbekend netwerk' of 'Beperkte toegang' kunnen je tot wanhoop drijven. Volg daarom dit stappenplan in de juiste volgorde.

Je gaat niet zomaar meteen je netwerk resetten als je niet eerst gecontroleerd hebt of je pc in vliegtuigmodus staat of dat het probleem eenvoudig verholpen zou zijn door de pc en de router te herstarten. Zie het als een plan van aanpak waarbij je het hoofd koel houdt. 

Lees ook: 5 redenen waarom je toe bent aan een nieuwe router

Stap 1: Check de vliegtuigstand

Controleer eerst of de wifi werkt op een andere laptop, tablet of smartphone. Heeft ook dat toestel geen verbinding, dan ligt het probleem niet aan je computer. Werkt de wifi op andere apparaten wél, kijk dan of op je pc de vliegtuigmodus per ongeluk is ingeschakeld en of de wifi-adapter aan staat. De vliegtuigmodus schakelt alle draadloze communicatie uit, zoals bluetooth en wifi. Handig in een vliegtuig of om de batterij te sparen, maar uiteraard funest voor je internetverbinding. Klik op het netwerkpictogram in het systeemvak om te zien of de vliegtuigmodus actief is. In datzelfde menu kun je ook controleren of wifi is ingeschakeld.

Controleer of je niet per ongeluk de vliegtuigstand hebt geactiveerd.

Stap 2: Start pc en router opnieuw op

Vaak is de oplossing eenvoudiger dan je denkt: herstart zowel je pc als je router. Schakel eerst de computer uit. Haal daarna de stekker van de router uit het stopcontact en wacht dertig seconden. Sluit de router weer aan en zet hem aan. Zodra alle lampjes normaal branden, start je de computer opnieuw op.

©Antonioguillem - stock.adobe.com

Je kunt ook de resetknop van de wifi-router gebruiken.

Stap 3: Probleemoplossers

Windows heeft ingebouwde probleemoplossers die je helpen bij netwerkstoringen. Open de Instellingen met Windows-toets+I. Daar klik je op Systeem en daarna op Problemen oplossen. Klik op Andere probleemoplossers. In de groep Meest voorkomende zie je de probleemoplosser voor Netwerk en Internet. Klik op Uitvoeren. Er verschijnt een pagina met de melding 'Wij helpen u bij het maken van de verbinding.' De probleemoplosser zoekt naar de oorzaak en stelt een oplossing voor, zoals wifi inschakelen, vliegtuigmodus uitschakelen, de computer opnieuw opstarten of het opnieuw instellen van de netwerkadapter. Volg de aanbevolen stappen en laat de tool je begeleiden. Na het toepassen van de suggesties is de kans groot dat je pc weer verbinding maakt met het draadloze netwerk.

Windows heeft een ingebouwde set probleemoplossers.

Tips voor een sterker wifi-signaal

Plaats de wifi-router zo centraal mogelijk in huis en niet in de buurt van grote metalen voorwerpen die het signaal verstoren. Wanneer je het verbindingsprobleem volgens dit stappenplan aanpakt, ga je dichter bij de wifi-router zitten. Met een laptop is dat eenvoudig. Hiermee sluit je alvast problemen met de afstand uit. Hoe verder je van de router bent verwijderd, hoe zwakker de sterkte van het draadloze signaal, wat zich vertaalt in verbindingsproblemen. Hou de router ook uit de buurt van apparaten die interferentie veroorzaken. Het is bekend dat magnetrons, babyfoons, draadloze telefoons en draadloze speakers het wifi-signaal verstoren omdat ze dezelfde 2,4GHz-band gebruiken, waardoor het signaal trager of instabiel kan worden. Start de router regelmatig op om het geheugen te wissen en de prestaties te verbeteren.

©lalafinaa | Plaifah - stock.adobe.com

Wanneer je verbindingsproblemen aanpakt, plaats je de laptop zo dicht mogelijk bij de wifi-router.

Stap 4: Wifi herstellen met nieuwe netwerkverbinding

Een andere manier om een onbetrouwbare wifi-verbinding te herstellen is het netwerk verwijderen en daarna opnieuw toevoegen. Open met Windows-toets+Ide Instellingen en klik op Netwerk en internet. Selecteer Wifi en klik op Bekende netwerken beheren. Selecteer het draadloze netwerk dat het probleem veroorzaakt en klik op de knop Niet onthouden. Vervolgens gebruik je de knop Netwerk toevoegen. Je geeft het nieuwe netwerk een naam en je selecteert een beveiligingstype, bijvoorbeeld WPA2-Personal AES en je voert een wachtwoord in. Vink de optie Automatisch verbinden aan en doe hetzelfde met Verbinding maken, zelfs wanneer dit netwerk niet uitzendt. Klik tot slot op Opslaan. Door van een nieuw netwerk te vertrekken, wis je automatisch verouderde of beschadigde netwerkconfiguraties en maakt Windows een frisse verbinding met het wifi-netwerk.

Verwijder het oude netwerk en begin met een nieuw netwerk.

Stap 5: Netwerk resetten

De probleemoplosser heeft het al gesuggereerd: je kunt de netwerkresetfunctie gebruiken om de netwerkadapters te verwijderen en opnieuw te installeren. Dit is een veelgebruikte oplossing voor de meeste draadloze problemen. Open de Instellingen en ga weer naar Netwerk en internet. Klik onderaan op de pagina op Geavanceerde instellingen om een overzicht van de netwerkadapters te zien. In het gedeelte Meer instellingen klik je op Netwerk opnieuw instellen. Op deze pagina gebruik je de knop Nu opnieuw instellen. Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en daarna opnieuw geïnstalleerd. Ook de instellingen van andere netwerkonderdelen worden teruggezet naar de standaardwaarden. Na afloop herstart je de pc. Let op: gebruik je VPN-software, dan moet je die opnieuw installeren. Ook moet je daarna handmatig opnieuw verbinding maken met het wifi-netwerk.

Hiermee worden alle netwerkadapters verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Nieuwe laptop nodig?

Bekijk nu de prijsdalers

Stap 6: Wifi-stuurprogramma verwijderen en opnieuw installeren

Een beschadigd, verouderd of incompatibel wifi-stuurprogramma kan de oorzaak zijn van de draadloze netwerkproblemen. Dit los je op door het stuurprogramma te verwijderen en opnieuw te installeren. Maak voordat je begint een herstelpunt aan (zie kader: Herstelpunt). Mocht er iets misgaan, dan kun je het systeem terugzetten naar een eerdere staat. Typ in het zoekveld van de taakbalk Apparaatbeheer en open het programma. Dubbelklik op Netwerkadapters. Klik met de rechtermuisknop op het wifi-stuurprogramma en selecteer in het contextmenu de opdracht Apparaat verwijderen. Bevestig deze opdracht in het pop-upvenster. Start de computer opnieuw. Windows zoekt automatisch naar de opgeslagen drivers op het systeem en zal die ook meteen installeren. Maak opnieuw verbinding met wifi en kijk of er verbinding is. Als het probleem verder aanhoudt, ga je voor de volgende stap.

Als je de wifi-netwerkadapter kent, kun je die verwijderen.

Wat is mijn wifi-netwerkadapter?

Meestal is het gemakkelijk om in Apparaatbeheer de wifi-netwerkadapter te vinden. Vouw Netwerkadapters uit en zoek naar een adapter met wireless of wifi in de naam, bijvoorbeeld: Intel(R) wifi 6 AX201 160MHz. Soms zie je geen naam die naar wifi of wireless verwijst. In dat geval gebruik je de opdrachtprompt om de juiste wifi-netwerkadapter te achterhalen. Druk op Windows-toets+R, typ cmd en druk op Enter. Daarna typ je het volgende commando in: netsh wlan show drivers. Vervolgens lees je de naam van de wifi-adapter en de fabrikant.

Hier is de wifi-chip Realtek RTL8822CE 802.11ac PCIe-adapter.

Herstelpunt

Met een herstelpunt kun je de computer terugzetten naar een vorige goed functionerende staat. Typ Herstelpunt als zoekterm naast de startknop. Je komt dan direct bij het tabblad Systeembeveiliging van Systeemeigenschappen. Selecteer de lokale systeemschijf in het overzicht en vervolgens klik je op de knop Configureren. Schakel in het volgende venster Systeemherstel in. Met de schuifregelaar onderaan bepaal je de hoeveelheid schijfruimte die voor de herstelpunten mag worden gebruikt. Bevestig met Toepassen en klik op OK. Terug in het vorige venster klik je op Maken. Windows vraagt welke naam je dit herstelpunt wilt geven zodat je dit later gemakkelijk kunt herkennen. Klik nog eens op de knop Maken. Je ontvangt een melding als het herstelpunt succesvol is aangemaakt. Wil je later terugkeren naar dit herstelpunt, dan open je weer Systeemeigenschappen / Systeembeveiliging. Daar gebruik je de knop Systeemherstel en dan krijg je een overzicht van de herstelpunten waarnaar je kunt terugkeren.

Je krijgt ook de datum en tijd te zien van het herstelpunt dat je kunt aanspreken.

Stap 7: Handmatig het nieuwste wifi-stuurprogramma

Heb je het wifi-stuurprogramma verwijderd en opnieuw geïnstalleerd, maar blijft het probleem bestaan? Dan kan het zijn dat Windows Apparaatbeheer niet de juiste driver heeft geïnstalleerd. Windows heeft een ingebouwde tool, Windows Update, die de drivers automatisch up-to-date moet houden, maar soms worden die driver-updates overgeslagen. Fabrikanten doen er vaak lang over om hun drivers aan Windows Update toe te voegen. En Windows Update zelf negeert soms driverupdates omdat het die als optioneel beschouwt, terwijl ze eigenlijk heel belangrijk zijn. In dat geval ga je bij de fabrikant op zoek en geef je het model van je pc in. Daarna bepaal je welke Windows-versie je hebt en of je computer 32- of 64-bits is. Ga door naar de downloadpagina van de fabrikant van het apparaat. Zoek het juiste stuurprogramma en download de driver. Soms zit de driver in een zip-bestand. Dat is een gecomprimeerd bestand, een archief dat je eerst moet uitpakken of ontzippen. In Windows doe je dat door met de rechtermuisknop op het zip-bestand te klikken en dan Alles uitpakken te selecteren. Daarna kun je het exe-bestand dubbelklikken en de instructies op het scherm volgen om het stuurprogramma te installeren. Als je computer geen internettoegang heeft, dan zoek je deze driver via een andere computer en je transporteert de exe-installer met een usb-stick om het daarna op de pc met het wifi-probleem te installeren.

Iedere fabrikant heeft zijn eigen supportpagina waar je de stuurprogramma's kunt downloaden.

⭐Consumenten testen: de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set

Op Review.nl testen gewone consumenten de meest uiteenlopende producten. zo hebben ze ook de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set thuis uitgebreid uitgeprobeerd. Benieuwd naar hun bevindingen? Dit is het oordeel van het Review.nl-testpanel over de TP-Link Deco BE25 WiFi 7 mesh set.

Stap 8: Schakel de WLAN AutoConfig-service in

Het systeem bevat een hulpprogramma dat het beheer van draadloze verbindingen op de achtergrond voor zijn rekening neemt: WLAN AutoConfig-service. Als deze service actief is, selecteert deze dynamisch met welk draadloos netwerk de pc automatisch verbinding maakt. Bovendien configureert deze service de nodige instellingen op de draadloze netwerkadapter. Soms kan deze door een fout niet meer goed werken. Het is zelfs mogelijk dat het foutbericht 'Windows kan de WLAN AutoConfig-service niet starten' verschijnt wanneer je een draadloze verbinding met het internet probeert te maken. Om de service in te schakelen druk je op Windows-toets+R in om het venster Uitvoeren te openen. Typ hier services.msc en klik op OK. Nu krijg je een lange lijst van services te zien. Scrol naar beneden en selecteer WLAN AutoConfig. In het contextmenu selecteer je Eigenschappen. In het tabblad Algemeen selecteer je bij Opstarttype de optie Automatisch. Daarna klik je achtereenvolgens op Toepassen, Start en OK om de wijzigingen op te slaan. Nu moet je de pc opnieuw opstarten en opnieuw verbinding trachten te maken met het draadloze netwerk om te zien of het werkt.

Reset de WLAN AutoConfig-service.

Stap 9: Geef het ip-adres vrij en leeg de DNS-cache

Kun je wel een wifi-verbinding maken, maar heb je toch geen toegang tot het internet, dan kan dit probleem veroorzaakt worden door je ip-adres of het DNS (Domain Name System). Je kunt deze instellingen resetten, zodat Windows een nieuw ip-adres opvraagt en de DNS-cache leegt. Klik op de Windows-zoekbalk en typ cmd in het zoekvak. Als resultaat verschijnt de app Opdrachtprompt en daar selecteer je de optie Als administrator uitvoeren. Nu typ of plak je de volgende 5 opdrachten één na één in opdrachtprompt en na elke opdracht druk je op Enter:

netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release
ipconfig /renew
ipconfig /flushdns

Als je daarmee klaar bent, herstart je en verbind je de computer opnieuw met wifi.

In de opdrachtprompt kun je het ip-adres vrijgeven en de DNS leegmaken.

Stap 10: Update verwijderen

Is het wifi-probleem ontstaan nadat je een Windows-update hebt uitgevoerd, dan kun je de recente updates verwijderen om te kijken of daarmee het probleem opgelost is. Open de Instellingen en selecteer Windows Update in het linkertabblad. Dan kun je aan de rechterkant Geschiedenis van updates bekijken en in de lijst zie je telkens wanneer de installatie van de update is uitgevoerd. Onderaan bij Verwante instellingen vind je Installatie van updates ongedaan maken. Als je daarop klikt, zie je welke updates je ongedaan kunt maken. Selecteer de update die je wilt verwijderen en klik op Installatie ongedaan maken. Klik op Ja wanneer er een dialoogvenster verschijnt. Probeer opnieuw verbinding te maken met het draadloze netwerk en te internetten.

Selecteer de update die je wilt verwijderen.

Je hebt er wél wat geduld nodig

(Koffie uit deze mok helpt)