ID.nl logo
Dit zijn de beste extensies voor je Edge-browser
© PXimport
Huis

Dit zijn de beste extensies voor je Edge-browser

De nieuwe Edge-browser van Microsoft kan overweg met een zee aan extensies. Hoe je ze toevoegt en wat de beste extensies zijn voor Edge leggen we hier haarfijn uit. En al doende laten we ook een paar aardige exemplaren zien.

De nieuwe Edge-browser is gebaseerd op de Chrome browser-engine van Google. Wat betekent dat het programma overweg kan met een uitgebreide collectie al voor Chrome bestaande extensies. Om een extensie te vinden en installeren, klik je eerst op de knop met de drie puntjes (…) rechtsboven in de knoppenbalk. Klik vervolgens in het geopende menu op Extensies. Feitelijk kan Edge overweg met twee bronnen van Extensies. Eentje is beheerd door Microsoft zelf, die bereik je via de knop Extensies voor Microsoft Edge ophalen. Daarnaast is er de bron die alle Chrome-extensies laat zien; daarvoor klik je op de link Chrome Web Store.

©PXimport

Microsoft

Als voorbeeld beginnen we met de Microsoft-bron, ofwel: klik op de knop Extensies voor Microsoft Edge ophalen. Je belandt op de pagina van de Microsoft-verzameling. Per categorie kun je hier browser-uitbreidingen vinden. Als voorbeeld installeren we het welbekende Adblock Plus. Zoek ‘m op via het zoekveld linksboven of klik – zoals bij ons het geval – direct op de extensie als deze op de hoofdpagina te vinden is, onder Meest populair. De info-pagina van de gekozen extensie opent, klik op het knopje Downloaden om de installatie te starten.

Klik in het dialoogvenster op Extensie toevoegen en de extensie wordt toegevoegd. In geval van Adblock Plus opent dan een webpagina waarop je eventueel wat geld kunt overmaken aan de makers. Wil je dat niet? Gewoon de pagina sluiten. Ook zie je rechtsboven in de knoppenbalk een nieuwe – rode – knop die bij de extensie hoort. Dat is alles.

Chrome

Nu wordt het interessant. Zoals gezegd zijn ook alle Chrome-extensies beschikbaar voor Edge. Klik daarvoor weer op de knop met de drie puntjes rechtsboven in beeld, gevolgd door een klik op Extensies. Je ziet deze keer behalve de eerder genoemde knop en link ook de net geïnstalleerde extensie. Ofwel: alle extensies die je toevoegt verschijnen hier. Je kunt ze aan- of uitzetten en natuurlijk via de daarvoor bestemde link ook geheel verwijderen. We gaan nu echter naar de Chrome-verzameling aan extensies. Klik op de link Chrome Web Store.

Let nu even goed op, want om extensies uit andere bronnen toe te staan moet je in de blauwe balk bovenaan klikken op Extensies uit andere winkels toestaan. Klik ter bevestiging op Toestaan. Helaas betreft het hier een alles-of-niets-selectie en kun je niet per bron toestemming geven. Kortom: vanaf nu kun je vanaf elke webpagina een extensie installeren. Doe dat vooral niet, om ellende te voorkomen. Maak gebruik van de bekende bronnen, dus ofwel de Microsoft-verzameling of die van Google voor Chrome. Extensies kunnen namelijk ook veiligheidsrisico’s met zich meebrengen!

©PXimport

Ook offline

De Chrome-verzameling biedt extra mogelijkheden. Schakel je bijvoorbeeld aan de linkerkant de optie kan offline uitgevoerd worden in, dan krijg je extensies die ook werken als je geen verbinding hebt met internet. Als voorbeeld gaan we precies dat doen, ofwel zet die optie aan. Als eveneens voorbeeld pakken we nu de Klok voor Google Chrome. Gewoon, omdat die bij ons helemaal bovenaan stond, je mag ook iets anders pakken. Na een klik op Klok voor Google Chrome verschijnt weer een info pagina; klik daar op de knop Toev. Aan Chrome en dan op Extensie toevoegen. Microsoft geeft je nu de optie om synchronisatie tussen computers in te schakelen. Zouden we persoonlijk niet doen, want daarvoor moet je per se in gelogd zijn met een Microsoft-account. Maar ben je dat toch al en vind je het leuk om in één klap extensies op al je Windows 10-systemen in huis te installeren dan klik je op Synchronisatie inschakelen. Wil je dat liever niet, dan sluit je het info-paneeltje.

©PXimport

Aardig

De klok-extensie is toegevoegd aan de knoppenbalk, in de vorm van een gestileerd analoog klokje. Het blijkt trouwens een verdraaid handig hulpje te zijn, want als je op de klok-knop klikt verschijnt een kalender en een grotere analoge klok. Je kunt zelfs herinneringen toevoegen. Ook zie je rechtsonder in het klok-kalenderpaneel (het ding dat opent na een klik op het klokje dus) een streepjesknop. Klik daarop en je kunt de klok annex kalender helemaal finetunen. Kortom: best de moeite waard om te installeren!

©PXimport

Betalen?

Een klein intermezzo. Vrijwel niemand is gewend om voor browser-extensies te betalen. Bij de Google-verzameling wordt toch een andere weg bewandeld: je treft daar wel degelijk betaalde extensies in aan. Het is vanzelfsprekend geheel je eigen keuze of je betaalde extensies wilt gebruiken. Bedenk echter wel dat als dit betaalconcept aanslaat, het de nieuwe norm kan worden. Een app store voor extensies dus, zeg maar. Waarbij geldt dat de browser steeds mee de plek wordt voor het draaien van je applicaties. Een voorbeeld van een betaal-app is bijvoorbeeld Sticky Notes 3. Hoewel ie ook gratis z’n ding doet, word je geacht voor de volledige functionaliteit te betalen. Sterker nog: het betreft een abonnement van een paar Euro per maand. Hoewel het hier een erg mooie extensie betreft, betwijfelen toch ten zeerste of hij zoveel geld waard is. Abonnementen leveren steeds meer irritaties op bij gebruikers, maar voor makers zorgt het voor een constante bron van inkomen. Het is zaak voor beide partijen om een gulden middenweg te vinden. En dus aan jou om te beslissen of je wilt betalen aan een voor jou interessante extensie.

Spelling en grammatica

In het kader ‘handige extensies’ willen we je trouwens ook ’t exemplaar met de naam Spelling- en grammaticacontrole – LanguageTool niet onthouden. Let op de waarschuwing na installatie: al je getikte tekst wordt voortaan gecontroleerd door een server elders. Waarbij de makers beloven dat er geen gegevens bewaard worden, wat dan wel weer zo prettig is. Gezien het grote aantal gebruikers zal een en ander wel redelijk in de gaten gehouden worden, gokken. Wat de extensie doet na installatie is zowel spelling als grammatica controleren in elk invulbaar onderdeel. Dus bijvoorbeeld ook in een online tekst-editor of tekstverwerker, in reactievelden, in forums en ga zo maar door. Maakt de kans klein dat je in een scala aan talen nog spel- en grammaticafouten maakt. 

©CIDimport

Missers worden aangegeven via rood (spelfout) of oranje (grammaticafout) onderstreepte onderdelen. Al met al een alleraardigst hulpmiddel die je zeker ook in vreemde talen wat steviger in je schoenen helpt staan.

▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.