ID.nl logo
Rush Rally 2 - Eindelijk weer eens echt racen op je iPhone
© Reshift Digital
Huis

Rush Rally 2 - Eindelijk weer eens echt racen op je iPhone

Er zijn veel racegames te vinden in de App Store of Google Play, maar echt goede komen helaas niet al te vaak uit. Gelukkig dan maar dat we nu Rush Rally 2 hebben, een mooie, leuke racegame met prachtige graphics, die opvallend genoeg door één enkele programmeur is gemaakt!

In het 8-bit homecomputer-tijdperk (we hebben het nu over begin jaren tachtig) was de bedroom coder een fenomeen. Je had toen nog geen enorme teams aan programmeurs, ontwerpers en musici die met zijn allen een spel maakten. Over de hele wereld zaten mensen in een muf, donker kamertje over een computer gebogen spelletjes te coderen. Lees ook: Komt er ooit een einde aan freemium games?

Deze werden dan opgestuurd naar uitgevers, die sommige van deze spellenmakers een contract aanboden en hun games uitgaven. Zo kon het gebeuren dat 'mensen zoals jij en ik' opeens uit de obscuriteit werden getrokken met hun games, waar ze ook nog eens flink aan verdienden (

over een van deze coders is een aanrader).

De opmars van mobile gaming heeft deze tijden eigenlijk weer helemaal teruggebracht en zo kan het zomaar gebeuren dat een enkele programmeur opeens met een spel komt waarvan je bijna niet snapt hoe hij dat in zijn eentje heeft gemaakt. De bedroom coder in kwestie heet Stephen Brown, een man die zich een jaar lang hermetisch heeft afgesloten om Rush Rally 2 te maken, een van de beste racegames die er tot nu toe voor smartphones zijn uitgekomen. Misschien wel het mooiste aan dit spel: geen freemiumfratsen, je betaalt van tevoren 4 euro en je kunt onbeperkt spelen.

De beste rallygames voor iOS

©PXimport

De beste rallygame voor iOS, Rush Rally 2.

Je hoeft in de App Store niet lang te zoeken om racegames te vinden. De laatste tijd lijkt het echter wel alsof dit voornamelijk drag racing of drift racing spellen zijn. Deze games focussen zich op een enkel aspect van het racen, om de drempel zo laag mogelijk te houden voor de korte aandachtsspanne van mobiele gamers tegenwoordig.

Natuurlijk heb je ook wel games als Real Racing 3 en Asphalt 8, maar die spellen worden dan weer een beetje verpest door het feit dat je eigenlijk pas echt ver kunt komen als je constant in app aankopen blijft maken. De release van Rush Rally 2 was dan ook een zeer aangename verrassing. Sowieso al omdat er niet veel goede rally games in de App Store of Google Play te vinden zijn, maar ook omdat dit een zeer mooie racegame is waar je ongestoord mee gas op de plank kunt geven.

Rush Rally 2 is ook verrassend omdat de voorganger van deze game een heel ander soort racegame was. Ook hierin moest je als rallyrijder over diverse circuits manoeuvreren, maar dan zag je de actie van bovenaf. Het spel onderscheidde zich wel al meteen door de hoge kwaliteit en het realisme. Dit was geen spelletje waarin je gewoon gas gaf en dan wel zag waar het schip strandde. Dit heeft zich doorgezet in deel 2, een game waarbij je de actie in meer traditioneel 3D ziet.

Je hebt in Rush Rally 2 de keuze uit meerdere verschillende circuits en wagens, evenals een aantal verschillende gamemodi. Als je wel eens een rallygame hebt gespeeld op een spelcomputer, dan zal het je allemaal bekend voorkomen. Het licht gaat op groen, je co driver vertelt welke kant je op moet en dan is het zaak dat je zonder al teveel brokken te maken zo snel mogelijk de finish bereikt.

Een racer van hoge kwaliteit

©PXimport

Het racemodel is tot in de puntjes geperfectioneerd.

De hoge kwaliteit van deze game is heel bijzonder, zeker als je nagaat dat dit allemaal door een enkele programmeur is gemaakt. Daar moet wel bij gezegd worden dat Steven Brown niet zomaar iemand is. Hij heeft jarenlang ervaring opgedaan met het maken van games als Split Second, Sonic and Sega All Stars Racing en MotoGP. Voor deze nieuwe game heeft hij besloten om voor zichzelf aan de slag te gaan. Zijn ervaring als maker van racegames blijkt uit het feit dat alles er niet alleen fantastisch uitziet, maar ook super speelt.

Hij heeft een eigen engine ontwikkeld voor deze game, waardoor de auto's met 60fps over het scherm scheuren. Dit zorgt ervoor dat je een lekker gevoel van snelheid krijgt, maar ook dat je volledige controle hebt over je wagen. Brown heeft lang gewerkt om de besturing van de game te perfectioneren en dat is hem prima gelukt. Je hebt daarbij de mogelijkheid om de on screen toetsen helemaal aan je eigen wensen aan te passen. We moeten toch eerlijk toegeven dat touch besturing onze voorkeur heeft boven rijden met tilt besturing, alhoewel die optie ook aanwezig is. In het bezit van een MFI controller? Ook dan zit je met dit spel goed.

Brown heeft in een jaar tijd maar liefst 72 verschillende circuits ontworpen, waarbij hij ook gebruik heeft gemaakt van bestaande locaties. Dit ziet er allemaal prachtig uit. De iTunes tekst rept over console quality en alhoewel dat misschien iets te ver gaat als je het vergelijkt met de huidige generatie spelcomputers, heeft hij toch een game afgeleverd die qua looks niet zou hebben misstaan in pakweg de eerste generatie Xbox 360 spellen. Neem bijvoorbeeld ook de automodellen, waar duidelijk heel veel werk in heeft gezeten.

Vakmanschap

©PXimport

Met de 72 circuits in dit spel ben je wel even zoet.

Het is makkelijk om door te blijven hameren op het feit dat deze game een soloproject is, maar uiteindelijk gaat het er gewoon om of een spel echt leuk is of niet. We kunnen deze vraag volmondig met ja beantwoorden. In het begin is het misschien even wennen aan de manier waarop de auto's reageren op de besturing, maar naarmate je verder in het spel komt en duurdere modellen tot je beschikking krijgt wordt dit alleen maar beter.

Verder valt er in alle eerlijkheid niet echt iets negatiefs over dit spel te zeggen. We zijn gewoon zeer onder de indruk van het vakmanschap dat getoond wordt met Rush Rally 2. We kunnen dan ook alleen maar hopen dat er genoeg mensen zijn die bereid zijn de lage prijs voor dit spel te betalen. Het zou zonde zijn als het werk van Brown niet beloond zou worden omdat mensen alleen nog maar freemium-spellen willen downloaden.

Fantastisch
Conclusie

Rush Rally 2 ------------ **Ontwikkelaar:** Brownmonster **Prijs:** € 3,89 / € 3,99 **Genre:** Racegame **Download:** [Android](https://play.google.com/store/apps/details?id=brownmonster.app.game.rushrally2&hl=nl) / [iOS](https://itunes.apple.com/us/app/rush-rally-2/id967812288?mt=8)

Plus- en minpunten
  • Indrukwekkende graphics
  • Bestuurt zeer soepel
  • Fenomenaal soloproject
  • Geen in-app aankopen
    ▼ Volgende artikel
    Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro
    Huis

    Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro

    In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een aantal keer per week geven we je een overzicht van deze producten. Dit keer: vijf moderne smartphones die voor minder dan 300 euro in de winkel liggen.

    Een nieuwe smartphone hoeft niet duur te zijn. Wie goed zoekt, vindt voor minder dan 300 euro verrassend complete toestellen met scherpe schermen, snelle hardware en degelijke camera’s. In dit overzicht vind je vijf recente smartphones die binnen dit budget vallen. Ze bieden elk hun eigen balans tussen prestaties, opslagruimte en accuduur. De één blinkt uit in schermkwaliteit, de ander juist in snelheid of camera-opties. Hieronder lees je wat je van elk toestel kunt verwachten, zonder poespas of verkooppraatjes.

    Samsung Galaxy A56

    Met de Galaxy A56 richt Samsung zich op gebruikers die een groot scherm en snelle 5G-connectiviteit willen zonder de prijs van een topmodel. Dit toestel heeft een 6,7-inch Super AMOLED-scherm met een resolutie van 1080 × 2340 pixels. Binnenin draait een Samsung Exynos-processor met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslag, uitbreidbaar via een geheugenkaart. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, aangevuld met ultragroothoek- en dieptesensoren. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 25 W snelladen. Het toestel werkt met Android 14 en biedt ondersteuning voor dual-sim en 5G-netwerken.

    Energy Label B
    Specificaties

    Schermgrootte: 6,7 inch
    Soort scherm: Super AMOLED
    Werking op volle accu:
    44u34min
    Aantal megapixels:
    50
    Opslag:
    128 GB

    OPPO Reno 12 5G

    De Reno 12 heeft een afgerond OLED-scherm van 6,7 inch met een verversingssnelheid van 120 Hz. Het toestel draait op de MediaTek Dimensity 7300-processor met 12 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera telt 50 megapixel en wordt bijgestaan door een ultragroothoek- en dieptecamera. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 80 W snelladen via USB-C. Deze telefoon draait op Android 14 met ColorOS. Het toestel ondersteunt 5G, dual-sim en Wi-Fi 6, en beschikt over een vingerafdrukscanner onder het scherm.

    Energy Label F
    Specificaties

    Schermgrootte: 6,7 inch
    Soort scherm:
    OLED
    Werking op volle accu:
    niet opgegeven
    Aantal megapixels:
    50 MP
    Opslag:
    256 GB

    Motorola Edge 50 Neo

    De Motorola Edge 50 Neo beschikt over een 6,55-inch P-OLED-display met een resolutie van 2400 × 1080 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Qualcomm Snapdragon 7s Gen 2, gekoppeld aan 12 GB RAM en 512 GB interne opslag. De hoofdcamera heeft een 50-megapixelsensor met optische beeldstabilisatie, de tweede lens is een 13-megapixel ultragroothoek. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 68 W snelladen. De telefoon draait op Android 14 en heeft 5G, NFC en dual-sim.

    Energy Label A
    Specificaties

    Schermgrootte: 6,5 inch
    Soort scherm: P-OLED
    Werking op volle accu:
    50u44m
    Aantal megapixels:
    50 MP
    Opslag:
    512 GB

    Samsung Galaxy A16

    De Galaxy A16 is een toestel met een 6,5-inch PLS-LCD-scherm met een resolutie van 1600 × 720 pixels. De telefoon werkt met de MediaTek Helio G85-processor en 4 GB werkgeheugen, met 128 GB opslag. De camera achterop bestaat uit drie lenzen, waarvan de hoofdcamera 50 megapixel heeft. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 15 W snelladen. Het toestel draait op Android 14 met One UI. De telefoon heeft een 3,5-mm-aansluiting en ruimte voor twee simkaarten.

    Energy Label B
    Specificaties

    Schermgrootte: 6,5 inch
    Soort scherm: LCD
    Werking op volle accu:
    43u30m
    Aantal megapixels:
    50 MP
    Opslag:
    128 GB

    Xiaomi Redmi Note 14 5G

    De Redmi Note 14 5G heeft een 6,6-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Snapdragon 4 Gen 2-chip, samen met 8 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera aan de achterkant heeft 108 megapixel, terwijl de frontcamera 16 megapixel levert. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 33 W snelladen via USB-C. Het toestel biedt ondersteuning voor 5G, Bluetooth 5.3, NFC en een infraroodzender. Android 14 met MIUI vormt de softwarebasis.

    Energy Label D
    Specificaties

    Schermgrootte: 6,6 inch
    Soort scherm:
    AMOLED
    Werking op volle accu:
    38u56m
    Aantal megapixels:
    108 MP
    Opslag:
    256 GB

    ▼ Volgende artikel
    LG komt met 6K-monitor
    Huis

    LG komt met 6K-monitor

    LG heeft een nieuwe monitor aangekondigd voor creatieve professionals: de UltraFine evo 6K (model 32U990A). Dit scherm valt op als de eerste 6K-monitor met Thunderbolt 5-ondersteuning en richt zich op gebruikers die werken met zware videoprojecten, grafisch ontwerp of andere veeleisende taken.

    De 32U990A heeft een resolutie van 6.144 bij 3.456 pixels en een pixeldichtheid van 224 PPI. Dat zorgt voor bijzonder scherpe tekst en een hoge detailweergave. Volgens LG is het scherm in de fabriek gekalibreerd voor consistente kleuren binnen macOS. De monitor dekt bijna de volledige DCI-P3- en Adobe RGB-kleurruimte, wat hem geschikt maakt voor foto- en videobewerking en drukwerk. Ook voldoet hij aan de VESA DisplayHDR 600-standaard, wat zorgt voor een goede helderheid en kleurechtheid. Daarnaast heeft LG een Studio Mode toegevoegd, met drie kleurprofielen die speciaal zijn bedoeld voor Mac-gebruikers.

    De UltraFine evo 6K biedt 2,5 keer zoveel pixels als een 4K-scherm, en wie twee van deze monitoren naast elkaar gebruikt, krijgt bijna vijf keer zoveel werkruimte. Via Thunderbolt 5 kunnen gebruikers bovendien eenvoudig meerdere schermen koppelen. De monitor kan ook dienen als hub, met ingebouwde KVM-switch en diverse aansluitingen, waarmee snel tussen Mac- en Windows-systemen kan worden gewisseld.

    Dankzij de Thunderbolt 5-ondersteuning haalt de monitor overdrachtssnelheden tot 120 Gbps, drie keer sneller dan Thunderbolt 4. Dat maakt hem geschikt voor het werken met zware 8K-RAW-bestanden en real-time 4K-rendering. Het ontwerp is strak en vrijwel randloos, en het scherm kan in hoogte worden versteld of verticaal worden gedraaid – handig voor wie veel met verticale content werkt. Er zijn minder kabels nodig, wat zorgt voor een opgeruimde werkplek.

    “Nu veel videomakers meerdere projecten tegelijk beheren, is de behoefte aan ultrahoge resolutie, nauwkeurige kleuren en snelle verbindingen groter dan ooit,” zegt YS Lee, hoofd van de IT-divisie van LG Media Entertainment Solution Company. “Met de UltraFine evo 6K bieden we een toekomstbestendig scherm van compromisloze kwaliteit, waarmee professionals sneller, slimmer en beter kunnen werken.”

    Beschikbaarheid en prijzen

    De LG UltraFine evo 6K-monitor wordt in oktober in Europa en de VS uitgebracht, maar een adviesprijs is nog niet bekendgemaakt.