ID.nl logo
Projectbeheer voor iedereen: gratis aan de slag met Monday
© Miha Creative - stock.adobe.com
Huis

Projectbeheer voor iedereen: gratis aan de slag met Monday

Monday is een krachtige en flexibele dienst die je takenlijst naar een hoger niveau tilt. Het wordt veel gebruikt door bedrijven als projectbeheersoftware, maar ook voor persoonlijke projecten is het enorm handig. Monday helpt je alles overzichtelijk te houden, of je nu een verbouwing plant, je budget wilt beheren of een groot evenement zoals een bruiloft organiseert.

In dit artikel laten we zien hoe je Monday gebruikt om persoonlijke of gezamenlijke projecten overzichtelijk te beheren:

  • Richt een eigen werkruimte en borden in voor je projecten
  • Voeg kolommen toe om bijvoorbeeld deadlines, budgetten of prioriteiten bij te houden
  • Structureer je project in groepen, items en sub-items
  • Wijs verantwoordelijkheden toe aan teamleden en werk in realtime samen
  • Voeg bestanden, updates en opmerkingen toe aan taken
  • Bekijk je voortgang via verschillende weergaven
  • Gebruik prioriteitslabels om te zien wat het eerst moet gebeuren
  • Werk onderweg verder met de mobiele apps voor Android en iOS

Een ander handig programma: Van herinneringen tot to do, met OneNote zul je niets meer vergeten

1 Aanmelden

Ga naar www.monday.com en klik op de grote knop Ga aan de slag. Kies of je wilt inloggen met Google of geef je e-mailadres op. Doorloop de aanmeldstappen en bij de vraag hoe je Monday wilt gebruiken, kies je het best voor Persoonlijk. Bij de volgende vraag kies je voor Anders en vervolgens Projectplanning. Op de vraag wie er in je team zit, kies je voor Herinner me later. Je moet je e-mailadres nog even bevestigen voordat je met Monday aan de slag kunt.

Maak een account aan bij Monday.com.

Gratis of betaald

Monday laat je veertien dagen lang alle functies gebruiken. Daarna kies je voor een gratis of betaald abonnement. Met een gratis abonnement kunnen twee mensen een bord gebruiken en kun je in totaal drie borden aanmaken. Dat is genoeg voor drie projecten. Je kunt geen gasten uitnodigen en je mag maximaal 200 items over je drie borden verdelen. Een aantal kolomtypen ontbreekt in de gratis versie en je kunt geen gebruikmaken van automatiseringen. Met een gratis account heb je maximaal 500 MB opslagruimte tot je beschikking.

2 Configuratie doorlopen

Een project in Monday heet een ‘bord’ en in de laatste stap van de configuratie wordt aan je gevraagd hoe je eerste bord moet heten. Je wordt vervolgens door allerlei stappen geleid om je eerste bord te configureren. Dit is op zich handig, maar wij geven er de voorkeur aan om met een compleet schoon bord te beginnen. Doorloop de configuratie en sluit af door op Aan de slag te klikken. Als je alles hebt ingevuld, zie je je aangemaakte bord links op het scherm onder Hoofdwerkruimte.

Stel samen met Monday je eerste bord samen.

3 Werkruimte wijzigen

Je verandert de naam van deze werkruimte door erop te klikken en onder Mijn werkruimten nogmaals op de naam te klikken. In het rechtervenster pas je de naam aan. Een werkruimte is het hoogste niveau in de hiërarchie van Monday, direct eronder staan borden. Als Verhuizing een werkruimte is, dan kunnen Verbouwing, Administratie en Inpakken en organisatie drie verschillende borden zijn.

Je kunt meerdere werkruimtes aanmaken, maar voor de gratis versie is het slimmer om binnen je hoofdwerkruimte per project een bord te maken. Je kunt een bord verwijderen door naast de naam op de drie puntjes te klikken en voor Verwijderen kiezen.

In de gratis versie kun je beter meerdere borden binnen één werkruimte creëren.

4 Nieuw bord maken

Klik op het plusje achter de naam van je werkruimte en kies voor Bord / Nieuw/e Bord [sic], geef je bord een naam en klik op Bord aanmaken. Standaard maakt Monday vijf items aan, verdeeld over twee groepen. Deze groepen zie je onder elkaar. Een naam van een groep of item wijzig je door erop te klikken. Van links naar rechts zie je al je kolommen. Bovenaan kun je de weergave van items en groepen aanpassen, items filteren, sorteren en onderdelen verbergen.

Maak een nieuw bord aan.

5 Kolommen toevoegen

Elk bord heeft een aantal kolommen met informatie. Standaard zijn de kolommen Item, Persoon, Status en Datum te zien, maar door op het plusje ernaast te klikken, voeg je andere kolommen toe zoals Tekst of Nummers. Deze laatste is handig als je budgetten aan items wilt toewijzen.

Sommige kolommen hebben een groen pictogram als je er met je muis overheen gaat. Dit betekent dat ze alleen in betaalde versies van Monday zijn te gebruiken. Je kunt zo’n kolom wel veertien dagen uitproberen door erop te klikken en op Probeer gratis te drukken.

 Sluit een abonnement af als je van alle functies gebruik wilt maken.

6 Projectdoelen definiëren

Je kunt een project in kleinere taken onderverdelen, in Monday-taal zijn dit groepen. Bij een verbouwing kun je bijvoorbeeld een algemene groep hebben, plus per onderdeel van je huis een groep. Je maakt een nieuwe groep aan door onderaan op Nieuwe groep toevoegen te klikken. Elke groep krijgt automatisch een kleur toegewezen, je kunt deze veranderen door op de drie puntjes te klikken als je er met je muis overheen beweegt en Groepskleur wijzigen te kiezen.

Elke groep heeft z'n eigen kleur, wel zo duidelijk.

7 Items toevoegen

Elke taak heet in Monday een item. Je kunt een bestaand item wijzigen door erop te klikken of in een groep op Voeg item toe te klikken. Onder Status kies je in welke fase je je bevindt. Je hebt hier de keuze uit Klaar, Ermee bezig of Vastgelopen, maar door op Labels wijzigen kun je nog andere opties aanmaken.

Elk item kan ook weer sub-items bevatten. Klap een item open door op het driehoekje te drukken voor de naam van een item. Elk sub-item kan zijn eigen deadlinedatum hebben en ook de status is per sub-item aan te passen.

Met items en subitems maak je duidelijk wat je nog moet doen of al gedaan hebt.

8 Samenwerken

Je kunt in de gratis versie samenwerken met één extra persoon. Als je met dezelfde persoon aan alle borden wilt samenwerken (bijvoorbeeld je partner), dan kun je het beste een team maken met deze persoon. Dit doe je door rechts bovenin op je profielnaam te klikken en voor Teams te kiezen. Klik op Gebruikers beheren en vervolgens op Uitnodigen. Geef een e-mailadres op en klik op Uitnodigen. Onder Gebruikersrol bepaal je of de andere persoon ook administrator mag zijn. In de item-lijst kies je onder Persoon wie belast is met een specifieke taak.

Voeg een tweede gebruiker toe om samen te werken aan je project.

9 Items openen

Elk item kan weer een hele berg aan informatie bevatten. Ga met je muis over een item en kies voor Openen. Hier kun je updates schrijven voor een bepaald item. Als je bijvoorbeeld een taak hebt afgerond, dan schrijf je dit in het tekstveld en klik je op Update. Je kunt hier ook een persoon taggen door simpelweg @ te typen en de persoon te selecteren. Anderen kunnen weer op deze berichten reageren. Zodra de update is geplaatst, zie je in de item-lijst een badge-app-pictogram. Het is ook mogelijk om bestanden aan items toe te voegen. Dit doe je door op Bestanden / Bestand toevoegen te klikken.

Met updates laat je weten hoe de taak ervoor staat.

10 Budget toevoegen

Maak een extra kolom aan door op het plusje te klikken en vervolgens voor Nummers te kiezen. Geef de kolom een andere naam door erop te klikken. Wil je dat getallen als valuta worden weergegeven, bijvoorbeeld om budgetten toe te wijzen aan items? Klik dan in de kolom op de drie puntjes en ga naar Instellingen / Pas Nummers kolom aan. Kies nu voor het euroteken. Onder al je items zie je de som van alle bedragen, zo heb je een goed overzicht van alle kosten in een bepaalde groep.

Voeg naar believen extra kolommen toe, bijvoorbeeld om de kosten weer te geven.

11 Prioriteiten instellen

Bij projectbeheer hoort natuurlijk ook dat je weet welke taken belangrijk zijn en welke niet. Voeg daarom een kolom toe genaamd Priority. Nu kun je items een kleur geven op basis van urgentie, zodat duidelijk is welke taken prioriteit hebben. Monday heeft de labels nog niet in het Nederlands vertaald, maar als je op een label klikt en voor Labels wijzigen kiest, dan kun je alle namen veranderen of zelfs nieuwe labels met bijbehorende kleuren toevoegen.

Wat moet nu en wat kan ook later nog gedaan worden?

Werk je met een whiteboard?

Met deze magneetset geef je eenvoudig je prioriteiten aan

12 Weergave veranderen

Waar Monday echt in uitblinkt, is de manier waarop je je groepen en items kunt weergeven. Klik op het plusje bovenin naast Hoofdtabel en kies bijvoorbeeld voor Kanban. Al je items worden nu gesorteerd op basis van status. Heb je aangegeven dat een item de status Ermee bezig heeft, dan is dit item links te zien onder Ermee bezig. Op deze manier heb je een handig overzicht van alle projecten en taken. Met de betaalde versie van Monday kun je ook een kalenderweergave of een Gantt-grafiek maken.

De weergavemogelijkheden van Monday zorgen pas echt voor overzicht.

Mobiele apps

Uiteraard biedt Monday je ook mobiele apps om je projecten te beheren. De apps zijn niet zo uitgebreid als de desktopversie, maar ze zijn handig om tijdens een verbouwing bijvoorbeeld op locatie dingen te controleren of aan te passen. De app is gratis beschikbaar voor zowel Android als iOS. Met de app kun je eenvoudig foto’s of video’s uploaden naar een item en berichten uitwisselen met leden van je team.

▼ Volgende artikel
Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa
© Amazon
Huis

Review Amazon Echo Dot Max – Betaalbare smartspeaker met Nederlandstalige Alexa

Amazon introduceerde kortgeleden een nieuwe generatie slimme speakers, waaronder de hier besproken Echo Dot Max. Volgens de fabrikant levert deze bescheiden luidspreker een verbeterde audiokwaliteit, terwijl de microfoon naar verluidt nauwkeuriger spraakopdrachten verwerkt. Met een adviesprijs van 109,99 euro is het ook nog eens een van de goedkopere smartspeakers in de markt. Hoog tijd voor een review!

Goed
Conclusie

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Da een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Compacte behuizing
  • Twee actieve audiodrivers
  • Wifi6E-adapter
  • Snelle en gebruiksvriendelijke configuratie
  • Gevoelige microfoon
  • Temperatuur- en aanwezigheidssensor
  • Geen accu
  • Paarse uitvoering heeft goedkope uitstraling
  • Ongeschikt voor muziek luisteren op hoog volume
  • Onjuiste interpretatie van bepaalde stemopdrachten

Vergeleken met de voorgaande Echo Dot-speaker uit 2022 is het design ietwat op de schop gegaan. De behuizing oogt weliswaar nog altijd als een bolletje met als verschil dat er aan de voorzijde een stukje is 'afgesneden'. Je treft hier twee volumetoetsen en een aan-uitknop voor de microfoon. Rondom dit bedieningspaneel bevindt zich een blauwgekleurde ledring. Verder zit er aan de achterzijde een ingang voor de bijgesloten voedingsadapter.

©Maikel Dijkhuizen

De compacte productdoos bevat alleen een wifi-speaker, netadapter en korte handleiding.

Lichtgewicht wifi-speaker zonder accu

De bolvormige behuizing heeft een diameter van amper elf centimeter. Ondanks deze geringe afmetingen leent de wifi-speaker zich voornamelijk voor binnengebruik. Dit nieuwe model heeft namelijk, net zoals bij eerdere generaties het geval was, weer geen accu. Een gemiste kans, want de compacte constructie van 505 gram is in principe handzaam genoeg om ook als mobiele bluetooth-speaker te dienen.

De door ons geteste paarse uitvoering heeft naar onze smaak een nogal kitscherige uitstraling. Gelukkig is de Amazon Echo Dot Max er ook in een wit en grijs jasje. Die zien er al heel wat chiquer uit en zullen in jouw woonkamer niet misstaan. Het grootste deel van de kunststof behuizing is voorzien van een laagje stof. Dit materiaal voelt niet zo stevig aan zoals we bij veel bluetooth-speakers van onder andere JBL tegenkomen. Nou is dat niet zo'n probleem, want ten opzichte van weerbestendige speakers heeft dit exemplaar natuurlijk minder te lijden.

©Maikel Dijkhuizen

Vind je deze paarse versie niet zo fraai, dan kun je de witte of grijze uitvoering overwegen.

Verbinden en luisteren

De configuratie en bediening van het apparaat gebeurt via de Amazon Alexa-app op een smartphone. Dat gaat erg vlot. Na verbinding met wifi downloadt de Echo Dot Max eerst een firmwareupdate. In de behuizing zit trouwens een rappe wifi6E-adapter, waardoor het apparaat overweg kan met de snelste draadloze netwerken. Al met al duurt de configuratie slechts enkele minuten.

Je koppelt Spotify of een andere muziekdienst eenvoudig aan je Amazon-account. Zeg vervolgens hardop waarnaar je wilt luisteren. Met een spraakopdracht als “Alexa, speel Coldplay” hoor je binnen enkele ogenblikken de bijbehorende deuntjes. Gebruik je stem ook om bijvoorbeeld een liedje te skippen of het volume te wijzigen. De microfoon is zéér gevoelig. Zelfs zacht uitgesproken (fluister)opdrachten op enkele meters afstand verwerkt de speaker zonder morren.

Lees ook: Van mobiel naar desktop: waarom je Spotify op je pc moet proberen

De behuizing is weliswaar compact, maar toch slaagde Amazon erin om een tweeter en woofer te integreren. Kijken we binnen dezelfde prijscategorie naar de enigszins vergelijkbare Apple HomePod Mini, dan biedt dit nieuwe model van Amazon dus een extra audiodriver. Voor zo'n kleine speaker in deze prijsklasse hoef je uiteraard geen wonderen te verwachten, maar voor het opzetten van een achtergrondmuziekje voldoet dit product prima. Met name de hoge tonen klinken erg helder. Als we geconcentreerd luisteren, horen we ook een beetje bas. Deze lage tonen zijn ietwat ondervertegenwoordigd. Verder gaat het geluid op een hoog volume galmen en vervormen.

©Maikel Dijkhuizen

Geef de Amazon Alexa-app toegang tot Spotify en bedien de muziek voortaan met je stem.

Smartspeaker met Alexa

Lange tijd legde Alexa van Amazon het af tegen de spraakassistenten van Google en Apple, maar sinds 2024 verstaat Alexa eindelijk ook Nederlands. Daarmee is de Echo Dot Max een serieus alternatief voor smartspeakers van de eerdergenoemde merken. Je kunt in de Alexa-app onder andere een wekker, timer, herinnering, agenda-afspraak en boodschappenlijst instellen.

De behuizing heeft een temperatuursensor, zodat je naar de kamertemperatuur kunt vragen. Je kunt ook allerlei andere verzoeken doen. Vraag bijvoorbeeld naar de weersverwachting of naar de leeftijd van een BN'er. Helaas gaat niet iedere stemopdracht even vlekkeloos. Zo weigert ons testmodel om een overzicht van het laatste nieuws af te spelen.

Een nuttige optie is dat je in huis andere smarthome-apparaten met Alexa-ondersteuning kunt bedienen, zoals slimme lampen, stekkers en thermostaten. Dat werkt eveneens via spraakopdrachten. Misschien komt de geïntegreerde aanwezigheidssensor goed van pas, zodat de smartspeaker geschikte apparaten zelfstandig kan in- en uitschakelen.

Amazon Echo Dot Max kopen?

Zoek je een slimme luidspreker met een redelijke audiokwaliteit voor het luisteren van achtergrondmuziek? Dan is de Amazon Echo Dot Max een interessante kandidaat. Dankzij een zeer gevoelige microfoon laat je allerlei stemopdrachten op deze smartspeaker los. Meestal verwerkt de Echo Dot Max probleemloos deze commando's, al gaat er soms ook weleens iets fout.

▼ Volgende artikel
Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11
© ID.nl
Huis

Zo verklein je mappen en schijven met NTFS-compressie in Windows 11

Heb je een pc met weinig opslagruimte dan loont het wellicht om in Windows 11 de bestandscompressie in te schakelen. Dan hebben we het niet over zip-archieven, maar de NTFS-compressie waarmee je bestanden, mappen en zelfs volledige schijven kunt verkleinen.

Dit gaan we doen

In dit artikel ontdek je hoe je NTFS-compressie inzet om mappen of een volledige schijf kleiner te maken. Je ziet waar je de optie vindt in Windows Verkenner, welke stappen je doorloopt en wanneer deze methode wel of niet zin heeft. Ook leggen we uit hoe je een gecomprimeerde map herkent en hoe je de compressie later weer uitschakelt. Zo kun je bewuster omgaan met beperkte opslagruimte zonder je bestanden te hoeven verplaatsen.

Lees ook: Dit is er nieuw in de 25H2-update van Windows 11

Eerst een waarschuwing

Dankzij compressie is het mogelijk om meer data op te slaan op dezelfde ruimte. In Windows 11 kun je NTFS (New Technology File System) aanspreken. Het nadeel van deze methode is dat het extra rekenkracht vraagt iedere keer dat je zo'n gecomprimeerd bestand opent. Hetzelfde gebeurt wanneer je na de bewerking het bestand sluit en er recompressie wordt toegepast. Gebruik deze methode dus voor data die je lange tijd niet gebruikt en waar extra laadtijd nauwelijks hinderlijk is.

Je kunt op deze manier ook een volledige schijf comprimeren, maar we raden af om dit met de opstartschijf te doen. Gebruik deze functie niet op usb-sticks en alleen op snelle schijven zoals ssd's. Het prestatieverlies zou teveel doorwegen. Bij jpg-afbeeldingen of mp3- of mp4-mediabestanden is de winst verwaarloosbaar.

Een gecomprimeerde map herken je aan twee blauwe pijltjes in de rechterbovenhoek.

Map comprimeren

Open Windows Verkenner en navigeer naar de map waarvan je de inhoud wilt verkleinen. Klik met de rechtermuisknop op de map en in het snelmenu selecteer je Eigenschappen. Open het tabblad Algemeen en klik op Geavanceerd. Bij de Geavanceerde kenmerken zie je onderaan Compressie en versleutelingskenmerken. Plaats een vinkje bij Inhoud comprimeren om schijfruimte vrij te maken. Klik op OK en klik daarna op Toepassen.

Selecteer indien nodig de optie Wijzigingen toepassen op deze map, submappen en bestanden en klik op de OK-knop. Net zoals voorheen kun je zo'n map openen en de bestanden bekijken in Verkenner. Om de volledige map te decomprimeren, open je opnieuw de Eigenschappen en volg je de beschreven stappen.

Comprimeer de map via de Eigenschappen.

Station comprimeren

Het is mogelijk om een volledige schijf te comprimeren. Open Windows Verkenner en klik op Deze pc in het linkerdeelvenster. Klik met de rechtermuisknop op de opslagschijf die je wilt comprimeren. Selecteer onder het gedeelte Apparaten en stations de optie Eigenschappen. Daarna kun je opnieuw de optie aanvinken: Dit station comprimeren om schijfruimte te besparen.

Het is ook mogelijk om een volledig station te comprimeren.

Ook leuk:

Een stoomwals van Lego