ID.nl logo
Opruimen zonder verwijderen: zo werkt archiveren in Gmail
© umid - stock.adobe.com
Huis

Opruimen zonder verwijderen: zo werkt archiveren in Gmail

Door een mail in Gmail te archiveren is het uit het zicht, zonder dat het bericht definitief verdwijnt. In Gmail is het archief alles wat niet in je inbox zit, maar ook niet in de prullenbak. Hoe werkt het archief en hoe kun je gearchiveerde berichten terugvinden en opnieuw naar boven halen?

Hoe werkt het archief van Gmail? In dit artikel vertellen we in het kort:

  • Hoe je berichten kunt archiveren
  • Waar je gearchiveerde berichten kunt vinden
  • Hoe je een zoekfilter toevoegt voor meer overzicht

Lees ook: Filter het kaf van het koren: zo houd je Gmail overzichtelijk

Archiveren

Je kunt in Gmail eenvoudig berichten uit je inbox laten verdwijnen door ze te archiveren. Alleen is het een beetje vervelend dat dit programma geen map heeft voor gearchiveerde mail. Om een e-mail te archiveren, zijn er twee opties. Klik op het selectievakje naast de e-mail in je inbox en klik daarna op de knop Archief. Het pictogram van deze knop lijkt op een vierkante doos waarin een pijltje naar beneden staat. Je kunt ook de e-mail openen en vandaar op de knop Archief klikken.

Selecteer het bericht en klik op de knop Archief.

Opgeruimd staat netjes

In een archiefkast kun je meer dan wat e-mailtjes kwijt

Alle e-mail

Een gearchiveerd bericht verdwijnt uit de inbox, maar hoe kun je het dan terugvinden? Als je alle berichten – dus ook de gearchiveerde berichten – wilt zien, dan moet je de knop Alle e-mail gebruiken die in de linkerkolom staat. Bij alle gearchiveerde berichten staat het Archief-pictogram in lichtgrijs. Als je dit bericht ook nog een label hebt gegeven, dan zul je het steeds onder dat label terugvinden, zelfs al heb je het bericht gearchiveerd. Op die manier staan deze e-mails in een speciale map en dat helpt je om georganiseerd te blijven. Wanneer je per ongeluk een e-mail naar het archief hebt verbannen, dan kun je die met een paar klikken terug in de inbox plaatsen. Selecteer het bericht door op het selectievakje links van de naam van de afzender te klikken. Klik er met de rechtermuisknop op en kies de opdracht Verplaatsen naar Postvak IN.

Alle gearchiveerde berichten blijven in de map Alle e-mail staan.

Zoekfilter

De map Alle e-mail bevat niet alleen de gearchiveerde berichten, maar ook alle niet-gearchiveerde berichten in je hoofdinbox. Dat kan dus erg onoverzichtelijk worden. Dit los je op met een zoekfilter. Klik in de map Alle e-mail op de zoekbalk bovenaan en typ NOT label:inbox. Hiermee sluit je alle e-mails uit die in je hoofdinbox zitten. Je kunt de resultaten nog verder verfijnen door een trefwoord te gebruiken. In dit voorbeeld zoeken we een gearchiveerde e-mail waarvan we weten dat die het woord Computer!Totaal in het onderwerp heeft. Dan wordt de zoekopdracht: Computer!Totaal (NOT label:inbox). Als je regelmatig en veel archiveert, zijn trefwoorden goud waard.

Voeg een trefwoord toe aan de zoekopdracht.
▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.