ID.nl logo
20 apps en tools voor nog meer productiviteit
© Reshift Digital
Huis

20 apps en tools voor nog meer productiviteit

Je hebt het vast weleens meegemaakt: pas na een hele tijd dringt het tot je door dat je iets met de juiste aanpak veel efficiënter had kunnen doen. De freewaretooltjes uit dit artikel kunnen je helpen zulke frustraties te vermijden. Elk op hun manier maken ze je werk makkelijker en helpen ze zo tijd te besparen. Dit zijn 20 onmisbare apps en tools voor productiviteit.

Krijg je geen genoeg van gratis tooltjes? Elke maand zet Computer!Totaal de beste freeware voor je op een rijtje. De lijst van januari vind je hier. Op deze pagina verzamelen we alle gratis software die we door het jaar heen testen.

1 ShareByLink

Wil je bestanden uitwisselen, dan kan dit via de klassieke weg (als bijlage in een mail), of via een dienst als WeTransfer. ShareByLink maakt het nóg iets eenvoudiger. Je installeert de tool op je computer (Windows, macOS of Linux) en je kunt meteen bestanden delen. Open Verkenner, rechtsklik op een bestand of map en selecteer Share file(s) online with IQ ShareByLink. De geselecteerde bestanden/mappen worden naar de servers van de producent geüpload en er verschijnt een venster met een unieke url, die je zelf kunt mailen/delen. De maximale grootte bedraagt 2 GB. ShareByLink werkt onversleuteld en is dus niet zo geschikt voor privacygevoelige data.

2 Dukto

Wil je bestanden uitwisselen met collega’s die zich binnen hetzelfde netwerk bevinden? Dan blijf je beter binnen het eigen netwerk, dat doe je met Dukto. Je installeert de tool op alle systemen (Windows, macOS of Linux) waarmee je bestanden wilt uitwisselen. Klik in het hoofdvenster van Dukto vervolgens op de beoogde computernaam, waarna je de gewenste bestanden of mappen naar het Dukto-venster versleept. Standaard belanden die op het bureaublad van de ontvanger, maar deze optie is aan te passen.

©PXimport

3 Cryptomator

Vind je het niet zo comfortabel dat je data onversleuteld op de servers van een cloudaanbieder worden opgeslagen? Cryptomator (Windows, macOS, iOS) lost dat probleem voor je op. Met behulp van Cryptomator maak je binnen je favoriete cloudopslagdienst – zoals Google Drive, Dropbox of OneDrive (voor bedrijven) – een aparte map: je digitale kluis. Deze kluis scherm je vervolgens met een goed wachtwoord af en de inhoud wordt met een stevig AES-256 versleuteld. Je kluis komt nu als een virtueel station beschikbaar, althans na het invoeren van het correcte wachtwoord.

©PXimport

4 Supremo

Soms is het niet genoeg bestanden te kunnen uitwisselen, maar wil je je computer even door iemand anders laten overnemen of wil je je eigen pc op afstand kunnen bedienen. Daar bestaan verschillende oplossingen voor, maar weinige zo elegant als het portable Supremo. Via een ID en bijbehorend wachtwoord kan jouw computer overgenomen worden, of neem jij een ander systeem over. Je kunt de software ook zo instellen dat die als een service actief blijft, ook wanneer je niet bij Windows bent aangemeld. Zo kun je vanaf een andere pc je eigen computer overnemen.

©PXimport

5 StepsToReproduce

Wil je niet iemands systeem overnemen, maar wel een handje helpen? Dan verzamel je met StepsToReproduce snel alle nodige feedback in de vorm van een reeks screenshots. Het programma blijkt flexibel; als je daarvoor kiest, voegt het bijvoorbeeld bij het indrukken van de muisknop telkens een nieuwe schermafdruk aan je chronologische collectie toe. De volgorde van de screenshots is via een eenvoudige versleepbeweging nog aan te passen en er staan ook allerlei tools tot je beschikking om te annoteren. Na afloop bewaar je de beelden in een pdf-document of je deelt het resultaat via e-mail of Dropbox.

©PXimport

6 ActivePresenter

Voldoet een tool als StepsToReproduce (tip 5) niet, dan heb je met ActivePresenter veel meer creatieve en interactieve mogelijkheden. Je bepaalt zelf welk schermdeel je precies wilt opnemen en of je daar audio bij wilt, de muiscursor (al dan niet met klikgeluid) wilt zien of zelfs een automatische zoom&pan-functie wilt activeren. Na het vastleggen kom je in het uitgebreide bewerkingsvenster, inclusief een tijdlijn met video- en audiosporen. Het resultaat leg je vast in bijvoorbeeld mp4, flv, avi of mkv.

©PXimport

7 Stream What You Hear

Wil je muziek van je pc naar een ander apparaat in je woning streamen? Dat kan eenvoudig met Stream What You Hear. Meteen na de installatie kun je aan de slag. Als je een audiofragment op je pc beluistert (zoals een YouTube-clip), vind je Stream What You Hear automatisch terug op elk UPnP/DLNA-apparaat dat met je lokale netwerk is verbonden. Na een beperkte buffering kun je dan langs deze weg de audio op je pc beluisteren. Standaard stuurt de tool de audiostream als mp3 (48.000 Hz, 192 Kbit/s) door, maar ook het PCM/L16-formaat is mogelijk. Het programma komt nog met twee extra’s: HTTP live streaming dat de audio van een url afspeelt, en Record What You Hear dat de audio van je lokale pc opneemt en als mp3 opslaat.

©PXimport

8 Veeam Endpoint Backup

Een back-uptool in een lijstje productiviteitstools? Ja, omdat je bij een tool als Veeam Endpoint Backup zo min mogelijk tijd hieraan verspilt. Dankzij de ingebouwde taakplanner stel je alles één keer in en hoef je je daarna niet om je back-ups te bekommeren. De tool zelf adviseert je volledige systeem te laten back-uppen, maar je kunt ook specifieke volumes, mappen of bestanden veiligstellen. Je kunt gegevens selectief terugzetten, maar je systeemback-up naar een ‘naakte’ computer herstellen is ook mogelijk.

©PXimport

9 Efficient Diary

Wie grip wil krijgen op z’n dagelijkse taken en beslommeringen, kan Efficient Diary eens proberen. De interface lijkt wel wat op Outlook. Je teksten kun je mooi opmaken en bij elke dag aangeven wat jouw stemming die dag is. Voor wie zich zorgen maakt over de privacy van zijn persoonlijke dagboek: Efficient Diary kun je met een wachtwoord versleutelen. Een flink aantal functies is alleen beschikbaar in de betaalde versie: zie voor de exacte verschillen de site van de makers.

©PXimport

10 Office Mix

Met recente versies van PowerPoint kun je een diapresentatie als een video bewaren. De plug-in Office Mix bied nog wat meer (interactieve) handigheden. Na de installatie tref je een nieuw tabblad in PowerPoint aan. Van hieruit kun je jezelf dan bijvoorbeeld als een ‘talking head’ toevoegen, zodat je met behulp van microfoon en webcam commentaar kunt geven. Je kunt ook annotaties op je dia’s aanbrengen die tijdens het afspelen verschijnen. Ook het invoegen van screencasts, videoclips en audiofragmenten kan probleemloos.

©PXimport

11 Honeyview

Wil je door een grote hoeveelheid foto’s bladeren? Een snelle fotoviewer is Honeyview. Via een eenvoudige versleepbeweging voeg je een complete fotomap toe, inclusief foto’s uit archiefbestanden. Het programma kan met vijftien fotoformaten overweg, plus een tiental raw-formaten. Met behulp van sneltoetsen navigeer je vlug door je fotocollectie. Je kunt ook een geselecteerde foto snel naar (een zelf te bepalen) map kopiëren, exif-informatie bekijken en foto’s als favoriet markeren. Wat betreft bewerkingsmogelijkheden moet je niet bij dit programma zijn: roteren, schalen, converteren … dat is het dan zo’n beetje.

©PXimport

12 Picosmos Tools

Voor beeldbewerkingen klop je bij Picosmos Tools aan. Wat het programma aan diepgang ontbeert – het is absoluut geen Photoshop – maakt het goed door zijn veelzijdigheid. Het programma heeft negen ‘losse’ modules, voor bijvoorbeeld batchverwerking, bijsnijden, beelden combineren en natuurlijk bewerken. Gelukkig zijn de modules gebruiksvriendelijk en vertonen ze voldoende overeenkomst om snel je weg te vinden. Waar mogelijk laat Picosmos Tools je uit kant-en-klare effecten kiezen (inclusief voorbeeldweergave), die je zelf kunt optimaliseren.

©PXimport

13 RocketCake

Zelfs als je een simpele website wilt maken, moet je zorgen dat die op alle schermformaten mooi toont. Dat is gemakkelijk als RocketCake (Windows en macOS) je bouwtool is. Kies een geschikt sjabloon of start met een lege pagina en versleep de beschikbare objecten naar een passende locatie op de webpagina. Hierbij heb je aardig wat keuze, onder andere knoppen, afbeeldingen, tabellen, fotogalerijen, audio, video en webformulieren. Je past zo’n object geheel naar wens aan. Handig is dat je op elk moment een andere schermweergave kunt oproepen (zoals Apple iPhone of LG Nexus). Het resultaat bewaar je lokaal of upload je via ftp.

©PXimport

14 Gaaiho PDF Reader

Adobe Acrobat Reader is de populairste pdf-reader, maar niet de snelste of flexibelste. Gaaiho PDF Reader is sneller en heeft veel mogelijkheden. Zo kun je allerlei dingen aan je pdf toevoegen, zoals kant-en-klare of zelf gecreëerde stempels met variabelen (zoals datum of tijd), geometrische figuren, memoblaadjes, eigen tekst en kaders, een eigen (getekende) handtekening en doorzoekbaar commentaar. Het is zelfs mogelijk externe documenten en audiofragmenten aan een pdf-document te koppelen of het document met een wachtwoord te beveiligen. Ook het document doormailen of richting Evernote of Dropbox sturen doe je eenvoudigweg vanuit het programma zelf.

©PXimport

15 FocusWriter

Werk je regelmatig langere tijd in je tekstverwerker? Probeer dan FocusWriter eens uit. Het programma werkt schermvullend, zodat je niet wordt afgeleid door andere applicaties. In eerste instantie zie je alleen een lege pagina, pas wanneer je de muisaanwijzer tegen de bovenrand houdt, verschijnt een bescheiden menubalk met wat sobere opmaakmogelijkheden. Tabellen of plaatjes toevoegen is al een brug te ver. Wel is er een spellingchecker aanwezig, ook voor het Nederlands. Om jezelf tot nog meer productiviteit aan te sporen, kun je een ‘dagdoel’ instellen in de vorm van het aantal minuten of woorden dat je tijdens je werksessie wilt bereiken.

©PXimport

16 Motivate clock

Motivate Clock legt ongenadig het tijdsgebruik achter je computer vast. Standaard werkt de tool in een ‘manuele modus’, waarbij je zelf moet aangeven wanneer je aan het werken bent en wanneer niet. Het kan ook geheel automatisch. Je moet dan wel eerst even aanduiden welke applicaties je tot je werksfeer rekent. Met behulp van een plug-in voor onder meer Chrome en Firefox is het ook mogelijk specifieke sites aan deze werklijst toe te voegen. Je kunt dan op elk moment een gedetailleerd overzicht van je tijdsbesteding opvragen.

17 QText

QText overstijgt wat betreft pure tekstverwerking nauwelijks de mogelijkheden van Kladblok. Toch biedt dit programmaatje een paar superhandige voordelen. Om te beginnen biedt het een multitab-interface aan, wat handig is wanneer je notities rond diverse projecten tegelijk wilt bijhouden. Elk tabblad kun je een aangepaste naam meegeven. Daarnaast bewaart het programma geopende documenten automatisch (frequentie in te stellen), waarbij elk tabblad als apart tekstbestand wordt opgeslagen. Nog een functie: elk tabblad laat zich met een afzonderlijk wachtwoord versleutelen. En met een ingebouwde zoekfunctie kun je naar trefwoorden speuren, eventueel in verschillende teksten tegelijk.

©PXimport

18 QTranslate

Wil je vaak een stukje tekst laten vertalen? Gebruik dan QTranslate. Typ of plak de tekst in het hoofdvenster van het programma, kies een vertaaldienst (zoals Google Translate, Bing of Babylon) en laat je tekst vertalen. Een nog snellere manier is om het programmaatje mee te laten starten met Windows. Je hoeft daarna alleen maar de te vertalen tekst te selecteren in je document of op een website, en te drukken op Ctrl+Q. In een pop-up verschijnt direct de vertaling.

©PXimport

19 Stickies

In Windows kun je Plaknotities gebruiken, digitale post-its. Maar die tool is niet erg uitgebreid, het programmaatje Stickies is dan veel flexibeler. Via een sneltoets roep je een leeg, verplaatsbaar venstertje op (een sticky) waarin je dan tekst of plaatjes kwijt kunt of waaraan je zelfs bestanden kunt koppelen. De grootte en het uiterlijk van zo’n sticky bepaal jij, en via sneltoetsen laat je alle stickies snel weer verdwijnen of roep je ze opnieuw op. Uiteraard kun je stickies ook definitief verwijderen. Handig is nog dat je een tijdstip met alarm aan zo’n sticky kunt koppelen. Je notities laten zich bovendien als bijlage in een mail verzenden en je kunt ze zelfs naar andere computers binnen je netwerk versturen. Een ingebouwde beheermodule zorgt ervoor dat je nooit het overzicht over al je stickies verliest.

©CIDimport

20 NetSetman

NetSetMan is vooral handig voor wie z’n laptop op veel plekken gebruikt. Deze tool zorgt ervoor dat je niet telkens zelf alle instellingen hoeft te wijzigen om je laptop binnen het juiste netwerk te krijgen, af te stemmen op de juiste printer enzovoort. Je maakt één keer alle nodige profielen aan waarbinnen je de gewenste instellingen zoals IP-adres, printer en systeeminstellingen vastlegt. In het vervolg hoef je alleen nog het juiste profiel aan te klikken.

©CIDimport

▼ Volgende artikel
Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone
© Looker_Studio - stock.adobe.com
Huis

Dit wil je weten over tweestapsverificatie, óók zonder je smartphone

Je inloggegevens alleen met een wachtwoord beveiligen is vragen om problemen. Steeds meer diensten en apps bieden daarom tweefactorauthenticatie (2FA) aan, of ze verplichten dit zelfs. Naast een wachtwoord heb je dan een tweede factor nodig. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar wat doe je als je (tijdelijk) geen telefoon hebt?

Dit artikel in het kort

Tweestapsverificatie (2FA) beschermt je accounts beter dan alleen een wachtwoord. Vaak gebruik je hiervoor je smartphone, maar dat hoeft niet. In dit artikel lees je hoe je ook zonder telefoon veilig kunt inloggen. Zo ontdek je hoe desktop-authenticators zoals Proton of KeePassXC werken, hoe je een hardwaresleutel zoals een YubiKey instelt, en hoe je back-upcodes aanmaakt voor noodgevallen. Ook wordt uitgelegd wat een digitale en fysieke token precies doen en hoe toegangssleutels (passkeys) een alternatief vormen voor klassieke wachtwoorden.

Wachtwoorden kun je vergeten, of ze worden gehackt. Daarom is het niet handig om de toegang tot een dienst of app alleen met een wachtwoord te beveiligen. Voor meer veiligheid voeg je daar een tweede authenticatiemethode aan toe. We hebben het over het aanmelden via 2FA (tweefactorauthenticatie oftewel tweestapsverificatie).

Bij 2FA heb je naast iets wat je weet, meestal een wachtwoord, ook iets wat je 'hebt' of 'bent' nodig om in te loggen. Zo'n tweede factor is vaak een unieke, eenmalige code via een authenticator-app op je smartphone. Het kan ook een sms-code, pushmelding, hardwaresleutel of een biometrische beveiliging zijn. Zo kan een aanvaller met je wachtwoord niet binnendringen, want hij heeft ook die tweede factor nodig. Een geraden of gelekt wachtwoord is dus niet meer voldoende, wat de veiligheid verhoogt.

Smartphone

Veel 2FA-oplossingen werken via een smartphone, bijvoorbeeld met de authenticator-app van Authy, Google of Microsoft, of via sms-berichten naar je telefoon. Dit is handig, maar er zijn ook nadelen. Je hebt altijd je telefoon nodig en bij een lege batterij, verlies of diefstal kom je mogelijk niet bij je accounts. Ook al je je in een gebied zonder mobiel bereik bevindt, is het lastig of onmogelijk om een sms te ontvangen.

2FA via sms is bovendien kwetsbaar voor praktijken als sim-swapping. Hierbij zet een aanvaller jouw telefoonnummer om naar een eigen simkaart om zo sms-codes te ontvangen. Je smartphone kan ook besmet raken (via phishing) met malware. Ook daarmee kan een aanvaller andere 2FA-codes onderscheppen.

Het kan ook zijn dat je geen smartphone voor je werk hebt en dat je je privételefoon liever niet gebruikt voor werkgerelateerde 2FA-authenticaties. Je kunt er natuurlijk ook nog bewust voor kiezen om geen eigen smartphone te hebben.

Gelukkig bestaan er veilige alternatieven om je ook zonder smartphone via 2FA aan te kunnen melden, zoals de rest van dit artikel duidelijk maakt.

Lees ook: Waarom je beter geen sms voor tweestapsverificatie kunt gebruiken

Een eenmalige code via een (mobiele) authenticator-app is een van de populairste 2FA-verificatiemethoden.

Desktop-authenticator

Veel mensen gebruiken als tweede factor een eenmalige code via een authenticator-app. Daarvoor bestaan verschillende gratis mobiele apps, maar je kunt ook je desktop of laptop inzetten. Je hoeft geen virtuele Android-omgeving op te zetten met een tool als BlueStacks om zo bijvoorbeeld de mobiele Android-authenticator van Google of Microsoft te kunnen draaien. Installeer gewoon de desktopversies, zoals het Zwitserse Proton of het Zweedse Yubico.

We vertellen je in het kort hoe je hiermee bij Google aanmeldt. De procedure bij andere diensten en apps gaat op een vergelijkbare manier. Surf naar https://myaccount.google.com en open Beveiliging. Kies Tweestapsverificatie en zorg dat deze is ingeschakeld. Klik bij tweede stap op Authenticator en daarna op Authenticator instellen. Er verschijnt een QR-code, maar voor je desktop-app klik je op Kun je de code niet scannen. Je krijgt nu de nodige gegevens om de geheime sleutel (zie kader Werking digitale token) handmatig in te voeren.

Als je dit in je authenticator-app hebt ingesteld (zie de alineaProton Authenticator), klik je op Volgende en voer je de code in die de app genereert. Je kunt nu definitief tweestapsverificatie bij Google aanzetten. Bij de volgende aanmeldingen voer je nu voortaan naast je wachtwoord ook de gevraagde code in.

De tweestapsverificatie bij Google is geactiveerd, met (voorlopig alleen) een authenticatorcode als tweede factor.

Proton Authenticator

We nemen Proton Authenticator voor Windows als voorbeeld (ook beschikbaar voor macOS en Linux). De installatie bedraagt slechts enkele muisklikken. Start daarna de app start op en klik op Create new code. Vul bij Title bijvoorbeeld Google account in en plak de sleutel van 32 tekens in het veld Secret.

Bij Issuer kun je Google opgeven. Via Advanced options pas je eventueel instellingen aan als de dienst specifieke eisen heeft voor het aantal cijfers (standaard 6), tijdsinterval (standaard 30 seconden), algoritme (standaard SHA1) of type (standaard TOTP, maar kies STEAM voor het Steam-gameplatform van Valve). Klik op Save code om de code toe te voegen.

Via het tandwielpictogram kun je onder meer je codes back-uppen, exporteren, importeren en ook synchroniseren tussen apparaten via een gratis Proton-account. Na het aanmaken verschijnt de code in het hoofdvenster, met een geanimeerd pictogram dat de resterende geldigheidsduur toont. Je hoeft deze code nu maar bij de juiste dienst in te vullen als tweede factor, naast je wachtwoord.

Via Proton Authenticator voeg je een TOTP-code toe aan Googles 2FA-verificatieproces.

Werking digitale token

De meeste mensen gebruiken een digitaal token als tweede factor, zoals een pushmelding of een eenmalige cijfercode. Dit laatste wordt ook wel TOTP genoemd (Time-based One-Time Password) en werkt als volgt.

Bij het instellen van 2FA genereert de dienst een unieke geheime sleutel. Deze wordt één keer met je authenticator-app gedeeld via een QR-code of handmatige invoer. Zowel de server van de dienst als je authenticator-app gebruiken deze sleutel samen met het actuele tijdstip om met dezelfde wiskundige formule een code van meestal 6 cijfers te berekenen. Zo'n code blijft standaard dertig seconden geldig. Zodra je deze code invoert, vergelijkt de server deze met zijn eigen berekening. Is er een match, dan weet de server dat jij de juiste geheime sleutel hebt en dat de code actueel is, waarna je kunt inloggen.

©TvD | ID.nl

De achterliggende werking van een TOTP-systeem.

TOTP-wachtwoordmanager

Wachtwoorden zijn vooralsnog niet verdwenen (zie ook kader Zonder wachtwoord) en daarom is een wachtwoordmanager aan te raden. Zo hoef je al je wachtwoorden niet zelf te onthouden, voorkom je dat je ze achteloos noteert en vermijd je te veel dezelfde of simpele varianten.

Enkele wachtwoordmanagers ondersteunen ook TOTP-codes voor 2FA, zodat je geen aparte authenticator-app nodig hebt. Gratis opties voor Windows-desktop zijn onder meer Bitwarden en KeePassXC.

We nemen KeePassXC als voorbeeld, dat ook voor macOS en Linux beschikbaar is. Je installeert de tool met enkele muisklikken. Bij de eerste start klik je op Database aanmaken, voer je een naam en eventueel een omschrijving in. Klik daarna op Doorgaan. Laat de instellingen gerust ongewijzigd en klik op Doorgaan. Geef een sterk hoofdwachtwoord in (twee keer) en bevestig met Gereed. Kies een locatie voor de database en klik op Opslaan.

Voer in het hoofdvenster de accountgegevens in, zoals Titel, Gebruikersnaam, Wachtwoord en URL, en bevestig met OK. Het item wordt toegevoegd. Klik er met de rechtermuisknop op, kies TOTP / TOTP instellen en vul de Geheime sleutel in. Pas via Aangepaste instellingen eventueel de parameters aan en bevestig met OK. Om de TOTP-code te zien, kies je TOTP / TOTP (QR code) weergeven in het contextmenu.

Je kunt ook de KeePassXC-browserextensie downloaden en installeren om je online wachtwoorden en TOTP-codes automatisch in de browser in te vullen.

Ook wachtwoordbeheerder KeePassXC kan TOTP-codes genereren.

Hardwaresleutel

In plaats van een digitale sleutel kun je ook een fysieke hardwaresleutel gebruiken als tweede factor. Zo'n sleutel is extra veilig omdat deze via internet niet kan worden gekopieerd of gestolen. Ook phishers maken nauwelijks kans, want de sleutel is gekoppeld aan de originele website-url van de dienst. Zelfs als iemand je sleutel heeft, blijft je wachtwoord nodig en vaak ook een pincode of biometrie om de sleutel te gebruiken. Bij verlies rest meestal alleen een alternatieve tweede factor, zoals een TOTP-code of back-upcodes (zie hieronder), tenzij je een reservesleutel hebt.

We nemen als voorbeeld een YubiKey 5 NFC USB-A van Yubico (circa 60 euro). Dit kan ook een ander merk of type zijn, zoals Feitian, Nitrokey of SoloKeys. Ga in Windows 11 naar Instellingen, kies Accounts / Aanmeldingsopties en selecteer Beveiligingssleutel / Beheren. Plaats de sleutel in de pc en activeer deze. Klik op Toevoegen bij Pincode voor beveiligingssleutel. Je kunt ook de Yubico Authenticator downloaden die ook beschikbaar is voor macOS en Linux. Ga door met installeren en start als administrator op. Open nu Passkeys, klik op Set PIN, voer tweemaal een pincode in en klik op Save.

We nemen opnieuw Google als voorbeeld, waar je inmiddels tweestapsverificatie hebt ingeschakeld. Op de webpagina van je Google-account open je Beveiliging en klik je op Toegangssleutels en beveiligingssleutels. Kies + Toegangssleutel maken, klik op Ander apparaat gebruiken, selecteer Beveiligingssleutel en klik op Volgende en daarna op OK (twee keer). Voer de pincode van de sleutel in, bevestig met OK en activeer de sleutel. Deze is nu bruikbaar als tweede factor.

Bij Google maak je eenvoudig een toegangssleutel aan.

Werking fysieke token

Je kunt als tweede factor ook een fysieke token gebruiken. Bij banken kan dit een klein kastje zijn dat codes genereert, maar het kan ook een hardwaresleutel zijn zoals een YubiKey. Zo'n sleutel koppel je aan je computer via usb of bij smartphones via bluetooth of NFC. Dit werkt als volgt.


Je koppelt de sleutel één keer aan je account, waarbij een uniek cryptografische sleutelpaar wordt aangemaakt. De publieke sleutel gaat naar de server van de dienst, terwijl de privésleutel veilig in het hardwaretoken blijft en deze nooit verlaat. Na het invoeren van je wachtwoord vraagt de server aan de sleutel om een unieke digitale handtekening te maken voor die specifieke aanmelding.

Jij bevestigt de aanvraag, bijvoorbeeld door het token te activeren. Vervolgens stuurt de sleutel de handtekening naar de server, die controleert of deze overeenkomt met de eerder opgeslagen publieke sleutel. Bij een match weet de server dat jij de echte sleutel bezit en kun je inloggen.

Onder meer Yubico heeft diverse hardwaretokens (YubiKey) in het aanbod.

Back-upcodes

We hebben nu al twee methoden om ons via een desktop-pc of laptop bij 2FA aan te melden: digitale TOTP-codes en een hardwaresleutel. Heb je ook een toegangssleutel, bijvoorbeeld gekoppeld aan je Windows Hello-inlogmethode, dan zijn het er zelfs drie opties. Al is dit eigenlijk geen klassieke 2FA maar een methode zonder wachtwoord (zie kader Zonder wachtwoord).

De meeste diensten die 2FA ondersteunen, bieden ook back-upcodes aan, hoewel deze eigenlijk bedoeld zijn als noodingreep. We raden je in elk geval aan deze te genereren of te downloaden en offline te bewaren, bijvoorbeeld in een kluis of andere water- en brandveilige plek. Laat ze zeker niet rondslingeren en deel ze nooit digitaal.

Voor je Google-account bijvoorbeeld werkt dit als volgt. Meld je opnieuw aan op je accountpagina, open Beveiliging, scrol naar beneden en klik op Back-upcodes en daarna op Back-upcodes genereren. Google maakt direct tien codes aan die je kunt downloaden en/of afdrukken. Dit is meestal voldoende om problematische aanmeldingen op te lossen. Je kunt op elk moment weer tien nieuwe codes aanmaken, waarmee de vorige tien codes automatisch ongeldig worden.

Google genereert tien back-upcodes die je goed dient te bewaren voor het geval er iets misgaat.

Zonder wachtwoord

2FA combineert dus iets dat je 'weet' (wachtwoord) met iets wat je 'hebt' (zoals een code of sleutel) of 'bent' (biometrie). Er komt ook steeds meer concurrentie van een oplossing zonder wachtwoord via zogeheten toegangssleutels (passkeys). Dit systeem is enkel gebaseerd op iets wat je 'hebt' (een hardwarematige of softwarematige sleutel), vaak gecombineerd met een vorm van biometrie.

Je hebt hierbij dus geen wachtwoord meer nodig. Je kunt direct inloggen met zo'n sleutel, meestal na een geslaagde vingerafdruk, gezichtsherkenning of pincode. Onderliggend werkt dit via de FIDO2-standaard met het hardwareprotocol CTAP2 en het webprotocol WebAuthn.

Op www.passkeys.io/ vind je een demonstratie en een lijst van enkele tientallen sites en apps die toegangssleutels als volledig wachtwoordalternatief ondersteunen. Nog meer diensten staan op https://passkeys.directory, een door de community beheerde lijst. De aanduiding MFA (Multi Factor Authenticatie) betekent hier dat toegangssleutels ook inzetbaar zijn als extra beveiligingslaag naast andere inlogmethodes. Zo kun je onder meer bij Google via een toegangssleutel, zoals een pincode, inloggen, zonder zelfs je wachtwoord te hoeven intikken.

Passkeys-directory: ook Google ondersteunt volop toegangssleutels.

Offline dingen veilig bewaren?

Haal een kluis in huis!
▼ Volgende artikel
Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden
Zekerheid & gemak

Een eigen kluis, de plek voor al je wachtwoorden

Je kent het wel: je wil iets online bestellen of even het saldo op je rekening checken. En dan komt het: je moet inloggen. Maar, wat was ook al weer het wachtwoord? De geboortedatum van je partner, de laatste twee cijfers van je postcode in combinatie met je lengte? Voor je het weet druk je weer op de knop 'Wachtwoord vergeten'... Dat kan makkelijker.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bitdefender

Ons brein is er niet voor gemaakt om voor vijftig verschillende sites unieke codes te onthouden. En juist daarom zijn wachtwoordmanagers de laatste jaren zo populair geworden. In dit artikel kijken we eens goed naar de oplossing van Bitdefender. Ze zijn wereldberoemd om hun antivirus, maar kunnen ze ook zorgen dat jij nooit meer buitengesloten wordt bij je eigen accounts?

In het kort

In dit artikel bespreken we hoe een wachtwoordmanager dient als oplossing voor het veilig beheren van talloze online accounts. We laten je zien dat je met slechts één sterk hoofdwachtwoord toegang krijgt tot een digitale kluis, waarna de software automatisch complexe inlogcodes genereert en invult op al je apparaten. Daarnaast wordt behandeld hoe lokale versleuteling en digitale herstelsleutels zorgen voor privacy en toegangszekerheid, zonder dat gegevens op straat komen te liggen

Waarom een wachtwoordmanager?

Laten we eerlijk zijn, de meeste mensen gebruiken nog steeds overal hetzelfde wachtwoord, of een kleine variatie daarop. Of ze schrijven het ergens op. Dat voelt misschien wel veilig, tot je beseft hoe lek het internet soms kan zijn of dat je net dat boekje kwijtraakt.

Met een wachtwoordmanager zoals Bitdefender SecurePass password manager los je dat probleem voor een groot deel op. Die fungeert als een onzichtbare butler die je helpt met de wachtwoorden invullen, ook al is het misschien lastig of spannend om alles zomaar uit handen te geven. Je installeert de software op je eigen computer en je telefoon, en je bedenkt één heel sterk hoofdwachtwoord. Dat is de enige die je nog hoeft te onthouden.

Voor BitDefender SecurePass heb je een hoofdwachtwoord nodig, en alleen die hoef je te onthouden.

Zodra je die invoert, gaat de kluis open en regelt Bitdefender de rest. Als je dan naar Facebook of je favoriete webshop gaat, ziet het programma dat je wil inloggen en vult het de velden voor je in. Je hoeft niet meer te typen, niet meer te denken en vooral niet meer te stressen. Het mooie is dat het programma je ook meteen helpt bij het aanmaken van wachtwoorden voor nieuwe accounts. In plaats van dat jij weer moet gaan nadenken over een code met een uitroepteken en een cijfer, genereert de software gewoon een onmogelijk te kraken reeks tekens uit en slaat deze direct op. En jij ziet het wachtwoord niet eens, en dat hoeft ook niet, want de software onthoudt het voor je.

En ben je bang dat je misschien ook het hoofdwachtwoord niet meer weet? SecurePass genereert ook nog een digitale herstelsleutel die je in het allerergste geval dan kunt inzetten om in te loggen. Die herstelsleutel bewaar je bij voorkeur op een andere plek dan je smartphone of computer, of print je uit en sla je op in een kluis.

Met een herstelsleutel zorg je dat je altijd toegang kunt krijgen tot je wachtwoordkluis.

Lokaal opgeslagen: veilig!

Het blijft een raar idee: al je wachtwoorden bij één bedrijf parkeren. Wat als zij gehackt worden? Dan ligt alles op straat, toch? Nou, gelukkig zit dat bij Bitdefender wel goed in elkaar. De versleuteling van je wachtwoorden gebeurt namelijk lokaal op jouw eigen apparaat, nog voordat het via het internet naar hun servers wordt gestuurd. Jouw hoofdwachtwoord is de sleutel die die versleuteling ongedaan maakt. Omdat Bitdefender jouw hoofdwachtwoord niet heeft (en ook nergens opslaat), kan niemand bij jouw gegevens; ook niet in geval van een lek of hack.

Maar omdat Bitdefender jouw wachtwoord nergens hebben opgeslagen, niet hebben, kunnen ze je ook niet helpen als je het vergeet. Er is geen "wachtwoord vergeten" optie voor je hoofdwachtwoord. Je krijgt bij het installeren alleen die speciale herstelcode. Die moet je echt uitprinten of op een veilige plek bewaren, want als je je hoofdwachtwoord kwijt bent én die herstelcode, dan ben je echt de pineut en kom je je kluis nooit meer in.

Hoe werkt het in de praktijk?

Bitdefender SecurePass installeer je als app op een Android- of iOS-toestel, en is beschikbaar als browser-add-on voor de Windows- en MacOS-versies van Chrome, Edge, Firefox en Safari.

Op een desktop werkt Bitdefender SecurePass als een extensie in je browser en op de smartphone als een app.

Veiligheid is leuk, maar als de software lastig is in gebruik, gooi je het er na een week weer vanaf. Gelukkig heeft Bitdefender goed gekeken naar hoe mensen surfen en software gebruiken. De interface oogt fris voor zowel de browser-extensie als de app op je telefoon. Wat vooral fijn is, is de synchronisatie. We leven in een tijd waarin je 's ochtends op je telefoon zit, overdag op een laptop werkt en 's avonds misschien met een tablet op de bank hangt. Als je op je laptop een nieuw wachtwoord aanmaakt voor Netflix, wil je niet op je telefoon die hele rits tekens moeten overtypen.

Je hebt daardoor toegang tot alle accounts zonder dat je overal moet nadenken over wat de gebruikersnaam of het wachtwoord ook echt precies was: makkelijk en handig dus!

Ieder nieuw account sla je op in SecurePass zodat de gegevens overal automatisch worden ingevuld, op ieder apparaat.

Het meeste werk gebeurt via een extensie in je browser (via het icoontje rechtsboven in de browser) of via de app op je telefoon. Bitdefender synchroniseert dit razendsnel. Zodra je iets opslaat op het ene apparaat, is het vrijwel meteen beschikbaar op het andere. Daarnaast doet het meer dan alleen wachtwoorden. Je kunt er ook notities in kwijt die niemand mag zien

Ook is het handig dat je een of meerdere betaalkaarten en creditcards kunt toevoegen. Iedere keer dat je op een betaalpagina komt, laat Bitdefender je een scherm zien waarop je kunt aangeven welke opgeslagen creditcard je wil gebruiken. Na de selectie vult Bitdefender automatisch alle creditcardgegevens in en kun je de bestelling afmaken.

Ook je creditcardgegevens sla je eenvoudig op in SecurePass, zodat je die gegevens niet telkens handmatig hoeft in te typen als je iets online bestelt.

Gebruik je slechte of makkelijk te raden wachtwoorden, dan is er een beveiligingsscan die ten eerst kijkt of je geen zwakke wachtwoorden hebt gebruikt, maar ook op het dark web op de achtergrond scant naar gelekte gegevens. Je krijgt dan direct de tip om je wachtwoord direct aan te passen.

Met het beveiligingsrapport kun je zien welke wachtwoorden zwak of zelfs gelekt zijn, waardoor je direct weet waar je iets moet aanscherpen.

Tot slot

Als we alles op een rijtje zetten, is Bitdefender SecurePass een goede keuzae als je geen zin hebt in een lastig te beheren omgeving . Voor de gemiddelde gebruiker is dit precies wat je zoekt. Het doet wat het moet doen: het beveiligt je gegevens muurvast en haalt de frustratie van het inloggen weg. Vooral als je al gebruikmaakt van de antivirus van Bitdefender, is dit een logische toevoeging die naadloos in je bestaande pakket past. Het is misschien even wennen om de controle uit handen te geven, maar als je eenmaal gewend bent aan het feit dat je nooit meer een wachtwoord hoeft te onthouden, wil je nooit meer terug.