ID.nl logo
Zo krijg je meer privacy op LinkedIn
© PXimport
Huis

Zo krijg je meer privacy op LinkedIn

LinkedIn is een prachtig platform waar we ons van onze beste kant laten zien in de hoop dat het ons verder helpt op ons carrièrepad. Maar je van je beste kant laten zien betekent natuurlijk niet dat iedereen ook echt alles van je hoeft te weten. Gelukkig heb je bij LinkedIn redelijk veel controle over wat er wel en niet kan en wordt getoond.

Privacy

Wanneer je inlogt bij LinkedIn, klikt op de profielfoto en daarna op Instellingen en privacy, dan word je naar een pagina gebracht met bijzonder veel instellingen, onderverdeeld in vier tabbladen. In het tweede tabblad, Privacy, kun je precies aangeven welke informatie anderen mogen zien in je LinkedIn-profiel. Zo kun je hier bepalen of informatie uit je profiel weergegeven mag worden in zoekmachines, of men je e-mailadres mag zien, en zelfs of mensen je achternaam mogen zien. We raden aan om dit gedeelte heel zorgvuldig te doorlopen om je profiel precies zo vorm te geven als je prettig vindt.

©PXimport

Advertenties

We beseffen het niet altijd, maar advertenties en privacy zijn nauw met elkaar verbonden. We willen direct het fabeltje uit de wereld helpen dat adverteerders precies weten wie jij bent en wat je doet. Zo werkt dat niet. Het enige dat adverteerders kunnen doen is zeggen: stuur mijn advertentie naar mensen met deze eigenschappen. Toch kan het zijn dat je die gepersonaliseerde advertenties helemaal niet prettig vindt. Via het tabblad Advertenties kun je precies aangeven hoe je dit wilt hebben. Zo kun je aangeven geen advertenties meer te willen op basis van websites die je hebt bezocht, dat je profielgegevens niet meer gebruikt mogen worden voor advertenties en uiteraard dat advertenties niet meer mogen worden gebaseerd op alles wat je doet en hebt ingevuld binnen LinkedIn. Je zult nog steeds advertenties krijgen, maar die zijn dan volledig willekeurig. De vraag is natuurlijk wat irritanter is.

©PXimport

Communicatie

Privacy is niet alleen bepalen wat men over jou ziet en welke advertenties je voor je kiezen krijgt, maar ook wie er contact met je kan opnemen, wie je een connectieverzoek kan sturen enzovoort. Dit soort zaken, maar ook dingen als leesbevestigingen, kun je volledig beheren in het tabblad Communicatie. Zo heb je met drie tabbladen dus volledige controle over je eigen privacy.

©PXimport

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING

▼ Volgende artikel
Nieuwe Sony Xperia 1 VII smartphone is voorzien van slimme AI-camera en duurzaam geproduceerd
Huis

Nieuwe Sony Xperia 1 VII smartphone is voorzien van slimme AI-camera en duurzaam geproduceerd

Sony heeft zijn nieuwste vlaggenschip smartphone in de Xperia-serie aangekondigd, de Xperia 1 VII. Met deze telefoon kunnen gebruikers vloeiende en stabiele video-opnamen maken, zonder dat ze daarbij naar het scherm hoeven te kijken.

De nieuwe Xperia is ontworpen in nauwe samenwerking met de ingenieurs van Sony's andere productlijnen, zoals Alpha camera's, Walkman audioapparatuur en BRAVIA televisies. Hierdoor profiteert de smartphone van de nieuwste technologieën uit deze verschillende Sony-productcategorieën. De telefoon maakt gebruik van wat Sony 'Xperia Intelligence' noemt, een verzameling AI-technologieën die speciaal voor deze telefoon zijn geoptimaliseerd om camera, geluid en beeldweergave te verbeteren.

Nieuwe camera-bediening

De Xperia 1 VII introduceert een compleet nieuwe camera-ervaring voor smartphones. Met nieuwe functies zoals 'AI Camerawork' en 'Auto Framing' kunnen gebruikers stabiele video-opnamen met een goede compositie maken, zelfs wanneer ze niet naar het scherm kijken. De 'AI Camera Work' functie zorgt ervoor dat het onderwerp in het midden van het beeld blijft, zelfs als je rondloopt tijdens het filmen. 'Auto Framing' gebruikt AI om het onderwerp te volgen en het beeld automatisch bij te snijden zodat het centraal in het scherm wordt geplaatst.

De smartphone beschikt over drie camera's aan de achterzijde. De ultragroothoeklens van 16 mm is uitgerust met een 48 MP 1/1,56-inch sensor, ongeveer 2,1 keer groter dan het vorige model, waardoor je ook 's nachts heldere foto's kunt maken. De groothoeklens biedt 24-48 mm (gelijk aan 2x optische zoom) en is uitgerust met de 'Exmor T for mobile'-sensor. De telelens geeft een optische zoom van 85-170 mm, waarmee ook onderwerpen op grote afstand in hoge resolutie vastgelegd kunnen worden.

Verbeterde audiokwaliteit

Het Walkman DNA komt terug in de verbeterde geluidskwaliteit, vooral bij het gebruik van bedrade koptelefoons. De 'DSEE Ultimate' technologie maakt gebruik van AI om ook bij draadloze verbindingen en gecomprimeerde streaming audiobronnen een hoge geluidskwaliteit te bieden. De full-stage speakers zijn verder aangepast voor een nog helderder geluid over het hele frequentiebereik.

Voor een optimale kijkervaring is aan de achterkant van de Xperia 1 VII een extra lichtsensor toegevoegd waarmee de helderheid en kleur van het scherm aangepast kunnen worden aan de omstandigheden. Of je nu buiten in fel zonlicht staat of binnen in gedimd licht, de telefoon past de helderheid, het kleurengamma en de kleurtemperatuur aan.

Krachtige prestaties

De smartphone is uitgerust met de nieuwste Qualcomm-chip, de Snapdragon 8 Elite, waarbij NPU, CPU en GPU elk met meer dan 40% zijn verbeterd. Met de 'Processing Optimization'-functie kan tot 10% energie bespaard worden bij specifieke toepassingen zoals social media en internetgebruik. Hierdoor kan de Xperia 1 VII volgens Sony twee dagen lang actief gebruikt worden. Sony belooft verder ondersteuning voor vier OS-versie-upgrades en zes jaar aan beveiligingsupdates.

Toegankelijkheid en duurzaamheid

Sony heeft ook aan toegankelijkheid gedacht met functies zoals horizontale meetinformatie via geluid en trillingen op het opnamescherm. De Android 'TalkBack'-functie is aangepast, zodat het menu in volgorde van gebruiksfrequentie kan worden voorgelezen. Bij de productie van de telefoon zelf is volgens Sony rekening gehouden met het milieu: de verpakking is volledig plasticvrij en ongeveer 84% van de materialen in bepaalde onderdelen bestaat uit milieubewuste kunststoffen, waaronder het gerecyclede SORPLAS.

Er is ook een speciaal hoesje ontworpen voor de Xperia 1 VII (apart verkrijgbaar), voorzien van een statiefje dat zowel verticaal als horizontaal gebruikt kan worden. Het hoesje is verkrijgbaar in drie kleuren die bij de Xperia 1 VII passen en bestaat voor ongeveer 78% uit milieuvriendelijke kunststoffen.

Beschikbaarheid en prijzen

De Xperia 1 VII is nu verkrijgbaar in de Sony Store in de kleuren Slate Black, Moss Green en Orchid Purple. De adviesprijs bedraagt 1499 euro inclusief btw. Bij aankoop via de Sony Store ontvangen klanten tijdelijk een gratis WH-1000XM5 draadloze koptelefoon met Noise Cancelling en 50% korting op het speciale Xperia 1 VII hoesje.