ID.nl logo
Website hoger op Google dankzij Yoast SEO plug-in
© Reshift Digital
Huis

Website hoger op Google dankzij Yoast SEO plug-in

Een website bouwen in WordPress is tegenwoordig een fluitje van een cent. Heb je een mooie homepage gemaakt en een aantal leuke artikelen geschreven, dan is het tijd om na te denken over hoe potentiële bezoekers jouw website gaan vinden. Een handig hulpmiddel daarbij is de gratis Yoast SEO-plug-in, waarmee je je website hoger op Google kunt krijgen.

Yoast SEO is de bekendste SEO-plug-in voor WordPress-websites. Met meer dan vijf miljoen actieve installaties staat Yoast al jarenlang in de lijstjes met meestgebruikte plug-ins. Het doel: SEO voor iedereen, door middel van een gratis plug-in waarin de basis van zoekmachineoptimalisatie is geïntegreerd. 

Echte SEO-kennis heb je niet nodig om Yoast te gebruiken, maar om alles uit de plug-in te halen, en om te voorkomen dat je alleen maar checklists aan het volgen bent zonder te weten wat je doet, is het handig om te begrijpen hoe de tool werkt.

Downloaden en installeren

Yoast SEO is een gratis plug-in die je binnen je WordPress-installatie simpel kunt installeren. Klik binnen je admin-venster in WordPress in de linkerzijbalk op Plugins, en klik bovenaan op Nieuwe plugin. Typ Yoast SEO in het zoekveld en klik bij de juiste plug-in op Installeren.

Er zijn veel andere plug-ins met Yoast in de naam, dus zorg dat je de officiële Yoast SEO-plug-in installeert. Na installatie klik je op Activeren om de plug-in actief te maken. Als je dat hebt gedaan, vind je hem terug in je lijst met plug-ins, en zie je in de linkerbalk van je WordPress-installatie een kopje SEO staan. De plug-in is nu actief, en je bent klaar om te beginnen.

©PXimport

Basisinstellingen

Het eerste wat we doen, is door de basisinstellingen lopen. Klikken op de plug-in in de zijbalk stuurt je naar het menu Algemeen, waar een aantal standaardnotificaties staat dat je weg kunt halen door op het oogje te klikken. Onder het tabje Functies vind je een lijst met schuifjes die je naar wens aan en uit kunt zetten; standaard staan alleen de Premium-functies en het verzamelen van gebruikersdata uit. Voor nu laten we de schuifjes staan waar ze staan.

Onder Integratie kun je eventuele SEO-tools die je al gebruikt koppelen om de gegevens over beide platformen te gebruiken, en onder Webmaster Tools kun je je Google Search Console-account aan Yoast koppelen. Dat is zeker het overwegen waard, maar nu laten we de velden even leeg.

©PXimport

Zoekweergave

Het belangrijkste instellingenmenu is de Zoekweergave. Onder het tabje Algemeen krijg je meteen enkele keuzes voor je kiezen. Zo selecteer je het scheidingsteken in de titel van je pagina (het teken tussen de paginatitel en je websitetitel). Welk teken je kiest is een puur esthetische keuze, het gaat geen verschil in positie opleveren. De meeste websites kiezen voor een liggend streepje, een gedachtestreepje of een sluisteken.

Afhankelijk van de instellingen van je website kun je hier ook je homepaginatitel en de titel van je berichtenpagina aanpassen, al kun je dat ook op de betreffende pagina zelf doen.

Daaronder vind je de instellingen voor de Knowledge Graph, een extra blokje dat zoekmachines, voornamelijk Google, op de resultatenpagina kunnen tonen en waar onder andere bedrijfsgegevens in kunnen staan. De basis voor die Knowledge Graph, dus de naam en een logo-afbeelding, lever jij aan; de rest zal Google uiteindelijk zelf toevoegen.

©PXimport

Yoast en Joost

Yoast is een tool die wordt ontwikkeld door een team specialisten en programmeurs onder leiding van de Nederlander Joost de Valk: de uitspraak van de plug-in is een verengelsing van zijn voornaam. Yoast SEO bestaat sinds 2010, en is uitgegroeid tot een van de meest uitgebreide en vaakst gedownloade SEO-plug-ins voor WordPress. 

Na Yoast zijn er meer ontwikkelaars geweest die een all-in-one-oplossing voor WordPress-SEO hebben gebouwd. Allemaal werken ze op dezelfde manier: kies een goede focus keyphrase en optimaliseer je artikelen en pagina’s eromheen.

Contenttypes

Het tabje Contenttypes is zeer de moeite waard om even te bekijken. Zorg ervoor dat het schuifje bij Toon Berichten in zoekresultaten? aangevinkt staat. Staat het schuifje op Uit, dan krijgen je pagina’s een noindex-tag mee, waardoor zoekmachines ze links laten liggen, iets wat we natuurlijk juist niet willen.

Verder naar beneden kun je de basisopmaak van je paginatitels en de metadescriptions aanpassen en standaardiseren. Door middel van variabelen als Titel (de titel van de pagina zoals je die bij het maken ervan hebt ingevuld), Primary category (de hoofdcategorie) en je Separator en Site title kun je de paginatitel opbouwen, waarop alle titels worden gebaseerd. Denk er hierbij aan dat deze combinatie standaard achter je artikeltitel wordt geplakt, en dat je dus behoorlijk lange paginatitels kunt krijgen.

Nog verder naar onderen vind je de instellingen voor Schema, een manier om gestructureerde gegevens aan je pagina of artikel te koppelen die makkelijk door zoekmachines uit te lezen zijn en op die manier tot ‘featured snippets or rich snippets’ kunnen leiden, als een soort uitgelichte posities. Daar weer onder kun je door dezelfde instellingen lopen voor pagina’s en menu’s.

De laatste paar tabjes in het Zoekweergavemenu kunnen we wat sneller behandelen: de instellingen staan zoals Yoast SEO ze aanraadt, en het heeft in veel gevallen weinig nut om er heel veel in te veranderen. Wel loont het de moeite de Engelstalige termen onder Taxonomieën en Archieven even te vertalen.

SEO bij artikelen

Nu je de basisinstellingen bent doorgelopen, kunnen we Yoast gaan gebruiken waar de plug-in voor is bedoeld: het optimaliseren van de content op je website. Om dat te kunnen doen heeft de plug-in zichzelf genesteld onder de artikel- of pagina-editor. In ons geval maken we een nieuw artikel aan, maar een bestaand artikel of een pagina optimaliseren werkt op dezelfde manier.

Klik op Berichten / Nieuw bericht om een leeg artikel aan te maken. Afhankelijk van de editor die je gebruikt, zie je nu een leeg tekstveld (bij de klassieke editor) of de mogelijkheid een blok toe te voegen (bij de Gutenberg-editor). Schrijf of plak de tekst van een artikel op de juiste plek.

Onder de editor zie je nu een verzameling velden onder de noemer Yoast SEO staan. Het kan zijn dat je even moet zoeken, vooral als je veel andere plug-ins hebt geïnstalleerd die zichzelf op dezelfde plek hebben neergezet. Bovenaan de plug-in zie je vier tabjes: SEO, Leesbaarheid, Schema en Sociaal. Wij gaan ons bezighouden met de eerste twee.

©PXimport

Focus keyphrase

Het eerste wat je invult is de Focus keyphrase; het focustrefwoord (of tref-zin). De focus keyphrase is de basis van je optimalisatieproces, de kapstok waaraan je de rest van je optimalisaties ophangt. Het loont dus om hier goed over na te denken. Houd in je achterhoofd dat de focus keyphrase het trefwoord (of een combinatie van trefwoorden) is waarop je het liefst gevonden wil worden. Kies voor een specifieke keyphrase, maar niet té specifiek.

Een goede focus keyphrase voor eenrecept voor appeltaart kan zijn: Zelfgebakken appeltaart recept, een goede keyphrase voor het artikel dat je nu leest zou website hoger op Google kunnen zijn. Hoe algemener de keyphrase, des te makkelijker de optimalisaties worden, maar des te groter de concurrentie op de keyphrase zal zijn; andersom geldt dat hoe specifieker je keyphrase is, des te lastiger de optimalisatie wordt, en des te lager het zoekvolume, maar de kans op een hoge positie binnen de zoekmachine op jouw specifieke keyphrase wordt groter. Doorgaans geldt: hoe groter je website, en hoe meer bezoekers, des te algemener je keyphrases kunnen worden.

Bedenk wel dat Google en andere zoekmachines geen nota nemen van de focus keyphrase: het bestaat puur en alleen om het voor jou makkelijker te maken je pagina of artikel te optimaliseren voor een bepaalde verzameling keywords.

©PXimport

Zoekvoorbeeld

Zodra je een focus keyphrase hebt ingevuld, zie je het rode bolletje bovenaan de plug-in in het SEO-tabje veranderen in een al dan niet vrolijke smiley - wat dat betekent leggen we zo uit. Eerst gaan we terug naar de basis, en wel naar de paginatitel en de metadescription. Op basis van de titel die je je artikel hebt gegeven en de instellingen die we eerder hebben doorgenomen, maakt Yoast nu een paginatitel. Die kun je handmatig aanpassen; heb je eerder aangegeven dat je een scheidingsteken en je websitenaam achter elke pagina wil tonen, dan pas je alleen de titel aan door het paarse blokje weg te halen met backspace en je nieuwe titel in te tikken. 

Handig om te onthouden: dit verandert niet de titel van je artikel zoals die op de website te zien is. Daar kun je dus een beetje mee spelen.

Onder Slug, het laatste deel van de url, wordt standaard de artikeltitel zonder speciale tekens en met koppeltekens in plaats van spaties getoond. Ook dit kun je zelf nog aanpassen. Vul tot slot nog een metadescription in: Google toont standaard tot maximaal 160 tekens, dus houd daar rekening mee. Boven de invulvelden zie je een voorbeeld verschijnen.

©PXimport

Meer instellingen

Scrol iets verder naar onder, en je vindt nog een aantal andere instellingen. Zo kun je onder het kopje Cornerstone content aangeven dat je artikel een paraplu is waaronder ook andere artikelen vallen, en daardoor een van je belangrijkste pagina’s is. Onder Geavanceerd kun je ervoor kiezen om deze pagina niet te laten indexeren, bijvoorbeeld voor bevestigingspagina’s.

Je kunt ook aangeven of zoekmachines de links op deze pagina moeten volgen. Dit kun je uitzetten als je naar websites linkt waarvan je niet honderd procent kan garanderen dat de inhoud helemaal koosjer is. Verder kun je nog een canonieke url invoeren, waarmee je aan zoekmachines aangeeft dat een andere pagina het origineel is, en een deel van de content hetzelfde is.

SEO-analyse

Tijd voor de echte optimalisaties. Open hiervoor de dropdown SEO-analyse. Hier zie je weer de smiley die je eerder bovenaan al had gezien: een rode die aangeeft dat er veel mis is met je pagina, een oranje als indicatie dat er nog verbeterpunten zijn, of een groene, die laat zien dat het wel snor zit.

Open de dropdown, en je ziet een aantal punten waarop je een groen, geel of rood bolletje kunt scoren. Zorg dat je zoveel mogelijk rode en gele bolletjes in groen verandert. Laat je focus keyphrase terugkomen in de titel, intro, tussenkoppen en slug, zorg voor minstens één afbeelding met je focus keyphrase in de alt-tekst en link naar artikelen op je website, of elders op internet. Hoe meer groene bolletjes, hoe beter - al moet je je er ook weer niet blind op staren.

©PXimport

Leesbaarheid

Heb je je artikel zoveel mogelijk geoptimaliseerd? Dan kun je iets verder gaan denken. Boven de invulvelden (we zitten nog steeds onder het artikel) zie je het kopje Leesbaarheid. Als je de SEO-analyse al hebt gebruikt, zie je meteen wat je moet doen: verander zoveel mogelijk rode bolletjes in groene bolletjes. 

Leesbaarheid wordt gemeten aan de hand van een bestaande tool, Flesch Reading Ease, en verder op basis van de lengte van je zinnen, het gebruik van de bedrijvende vorm ten opzichte van de lijdende vorm en het gebruik van signaalwoorden. Ook hier geldt: de bolletjes zijn niet heilig, maar gebruik ze als leidraad.

©PXimport

Google versus de rest

In dit artikel, en andere artikelen over hetzelfde onderwerp, gebruiken we soms Google als synoniem voor zoekmachine. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk: Bing, maar ook DuckDuckGo, Startpage, en nog een hele batterij andere websites bieden eenzelfde dienst.

Dat gezegd hebbende: niet alleen wordt Google door 80 procent van de desktopgebruikers en 90 procent van de mobiele gebruikers gebruikt om het internet af te struinen, ook verschillen de algoritmes die de andere zoekmachines gebruiken niet zo heel veel van die van Google, met grotendeels dezelfde resultaten als gevolg.

Yoast.com

Nu je de basisinstellingen van je pagina goed hebt staan en je artikelen hebt geoptimaliseerd, zitten je belangrijkste taken erop. Nog een tip, houd ook eens de site van Yoast.com in de gaten. Daar vind je talloze blogs met tips om nog meer uit je website te halen, en een flink aantal online SEO-cursussen. Dat gaat beduidend breder dan het gebruik van de Yoast-plug-in zelf, maar als je het interessante kost vindt, is het zeker de moeite waard.

©PXimport

Niets is heilig

Als er een ding is waar SEO-experts het over eens zijn, dan is het wel dat niets heilig is. Natuurlijk zijn er basisprincipes als het intern linken van je pagina’s, het toevoegen van afbeeldingen en het juist formuleren van een metadescription, maar zelfs dat betekent niet dat je daar niet best eens vanaf mag wijken. Sommige artikelen of pagina’s vragen nu eenmaal om een aparte behandeling.

Hoe gebruiksvriendelijk Yoast en andere SEO-plug-ins ook mogen zijn, en hoe fijn het is om een checklist af te werken bij het optimaliseren van je content, blijf vooral zelf ook nadenken. Is je artikel na 270 woorden wel af? Accepteer dan het gele bolletje, en voeg niet nog drie extra, nutteloze zinnen toe. Kun je geen goede bronnen vinden om naar te linken? Helaas, pindakaas, volgende keer beter. Yoast, samen met alle andere plug-ins en tools, is een leidraad, geen eisenpakket.

Andersom geldt hetzelfde: zelfs artikelen met louter groene bolletjes bieden geen garantie om hoog op de zoekresultatenpagina’s te verschijnen. Maar de kans dát het gebeurt, is na een grondige optimalisatieronde wel een stuk groter.

▼ Volgende artikel
TCL komt met vijf jaar fabrieksgarantie op geselecteerde televisies in Nederland
© TCL
Huis

TCL komt met vijf jaar fabrieksgarantie op geselecteerde televisies in Nederland

TCL trekt de stoute schoenen aan en verlengt de fabrieksgarantie op een reeks televisies naar maar liefst vijf jaar. Let wel: dit is exclusief voor de Nederlandse markt. Daarmee wil het merk consumenten meer zekerheid bieden en laten zien dat het vertrouwen heeft in de kwaliteit en levensduur van zijn toestellen.

Sinds begin deze maand kunnen kopers van geselecteerde TCL-modellen zich klaarmaken voor vijf jaar zorgeloos tv-kijken (mits zij het toestel tijdig registreren). De regeling geldt voor tientallen modellen die vanaf 1 november 2025 onder de nieuwe garantievoorwaarden vallen.

Royale uitbreiding van de standaardgarantie

De verlengde garantie is een aanvulling op de reguliere dekking die standaard op TCL-televisies zit. Alleen toestellen die in Nederland zijn verkocht én genoemd worden in een vooraf vastgestelde modellenlijst komen in aanmerking. Die afbakening is bewust: TCL wil aansluiten bij de verwachtingen van Nederlandse huishoudens en tegelijkertijd helder maken wat kopers precies mogen verwachten in de jaren na aanschaf.

©TCL

Registreren binnen 30 dagen

Er zit wel een voorwaarde aan vast: kopers moeten hun tv binnen 30 dagen registreren in een persoonlijk TCL-account. Tijdens dat proces worden modelcode, serienummer en aankoopbewijs gevraagd; daarna wordt de garantie automatisch uitgebreid naar vijf jaar. Dat klinkt misschien bemoeizuchtig, maar het zorgt ervoor dat TCL claims sneller kan beoordelen én dat consumenten precies weten waar ze aan toe zijn.

Brede selectie modellen

De lijst deelnemende televisies is opvallend ruim. Van 50-inch modellen tot kolossen van 115 inch: onder meer de 115C7K, 115X955 en diverse varianten uit de C7-, C8-, C9- en MQLED85-series doen mee, net als meerdere Q7C- en Q8C-modellen. Daarmee mikt TCL op een groot deel van de kopers die dit najaar een nieuwe tv overwegen. De complete lijst (zie kader hieronder) helpt consumenten om vooraf te checken of hun beoogde model onder de regeling valt.

alle modellen met 5 jaar garantie

115C7K, 115X955, 50C71K, 50C79K, 50C7K, 50MQLED85K, 50Q7C, 55C71K, 55C79K, 55C7K, 55MQLED85K, 55Q7C, 65C71K, 65C79K, 65C7K, 65C81K, 65C89K, 65C8K, 65C9K, 65MQLED85K, 65Q7C, 65Q8C, 75C71K, 75C79K, 75C7K, 75C81K, 75C89K, 75C8K, 75C9K, 75MQLED85K, 75Q7C, 75Q8C, 85C71K, 85C79K, 85C7K, 85C81K, 85C89K, 85C8K, 85C9K, 85MQLED85K, 85Q7C, 85Q8C, 85X11K, 98C71K, 98C79K, 98C7K, 98C81K, 98C89K, 98C8K, 98MQLED85K, 98Q7C, 98Q8C, 98X11K

'Signaal van vertrouwen'

Volgens Yann Guiho-Loyer, General Manager TCL Benelux, is de verlenging vooral bedoeld om te onderstrepen dat het merk vertrouwen heeft in de kwaliteit en levensduur van zijn televisies. Betrouwbaarheid staat centraal in de strategie, zegt hij, en een langere garantieperiode past precies in dat plaatje. Voor consumenten betekent het simpelweg vijf jaar dezelfde fabrieksondersteuning, maar dan zonder de eerdere tijdsbeperking.

▼ Volgende artikel
Zeg je dure tv-abonnement vaarwel en kies voor (gratis) alternatieven
© ID.nl
Huis

Zeg je dure tv-abonnement vaarwel en kies voor (gratis) alternatieven

Is een traditioneel tv-abonnement eigenlijk nog wel nodig? Dat ligt er maar net aan naar welke zenders je vaak kijkt. Zo stream je de meeste Nederlandse tv-stations moeiteloos via internet. In veel gevallen kan dat zelfs gratis of tegen lagere kosten. Kortom, stuur een opzegbrief naar je tv-provider en bespaar geld.

Een alles-in-één-pakket van pakweg Ziggo, KPN of Online.nl lijkt erg verleidelijk. Voor een paar tientjes per maand kun je televisiekijken, internetten en eventueel bellen. De daadwerkelijke kosten hangen af van de internetsnelheid en het zenderpakket. Het ‘tv-deel’ is afhankelijk van de aanbieder al gauw verantwoordelijk voor een bedrag tussen de tien en twintig euro per maand. Ontdek aan de hand van dit artikel of je misschien wel zonder tv-abonnement kunt.

Bij de bekende aanbieder Online.nl kost het tv-deel van een alles-in-één-pakket maandelijks 13 of 16 euro.

Geen smart-tv?

In dit artikel komen diverse streamingdiensten aan bod. Met een doorsnee smart-tv kom je al een heel eind, want de meeste diensten ontwikkelen apps voor verschillende merken tv-toestellen. Blijkt jouw televisie ongeschikt? Geen zorgen, want je kunt in dat geval een Google Chromecast of Apple TV aansluiten. Wie weet is er in de beeldbuis zelfs al ondersteuning voor Google Cast of Apple AirPlay ingebouwd. Cast vervolgens je favoriete tv-programma’s naar het grote scherm. Je smartphone of tablet fungeert hierbij als afstandsbediening. Veel kijkplezier!

Tv-abonnement opzeggen?

Het opzeggen van een tv-abonnement is voor veel mensen een grote stap. Logisch, want dat ‘kastje’ van de tv-provider geeft je in één klap toegang tot tientallen of misschien wel meer dan honderd tv-zenders. Wel zo makkelijk! De hamvraag is natuurlijk of je regelmatig naar Discovery, CNN, BBC First, National Geographic en andere internationale zenders kijkt. Zo niet, dan ben je zonder tv-abonnement goedkoper uit. In plaats van de tv-ontvanger (decoder) gebruik je voortaan apps en/of websites om naar Nederlandse live-televisie te kijken.

Veel mensen nemen internet en televisie bij dezelfde aanbieder af. In dat geval kun je het tv-deel waarschijnlijk opzeggen. Je dient hiervoor meestal telefonisch of via een webformulier contact op te nemen. Houd er rekening mee dat je de tv-decoder moet terugsturen. Het is vaak lucratiever om naar een internet-only-abonnement van een andere provider over te stappen. Veel internetbedrijven proberen met aanbiedingen nieuwe leden over de streep te trekken. Controleer in de voorwaarden van je huidige contract of je direct kunt overstappen.

Zie met een prijsvergelijker welke betaalbare internet-only-abonnementen je kunt afsluiten.

Stabiele internetverbinding kiezen

Wie afscheid neemt van een tv-abonnement, heeft wel een stabiele internetverbinding nodig. Je wilt immers zonder haperingen naar journaals, talkshows, woonprogramma’s en dramaseries kijken. Met name voor overstappers is het nuttig om te weten tussen welke vaste verbindingen zij kunnen kiezen. Internet komt op grofweg drie verschillende manieren een woning binnen. De goedkoopste optie is over het algemeen een dsl-verbinding. Het signaal bereikt dan via de bestaande koperen telefoonlijn je woning. Deze techniek wordt uitgefaseerd. Op veel woonadressen kun je dan ook geen dsl-abonnement meer afsluiten.

Een snellere methode is internet via de kabel. Dit is het kabelnetwerk dat oorspronkelijk is aangelegd voor televisie. Ziggo is veruit de grootste kabelaar in Nederland. Daarnaast zijn er ook enkele regionale aanbieders. Heb je behoefte aan supersnel internet? In dat geval is een glasvezelverbinding de beste keuze. Veel woningen hebben inmiddels deze aansluiting.

Stap je over naar een andere vaste verbinding voor internet? Dan is het noodzakelijk om apparatuur en de nodige kabels te (laten) vervangen. Verder heb je bij het kiezen van een internetabonnement keuze uit verschillende snelheden. Zijn er in huis meerdere gebruikers die vaak tegelijkertijd streamen, dan is een behoorlijke snelheid geen overbodige luxe. Overigens kun je een internetabonnement later altijd nog upgraden naar een hogere snelheid. De NPO adviseert voor zijn videodienst een constante snelheid van 10 Mbit/s per stream.

Glasvezel komt vaak via de meterkast je woning binnen.

Mobiel internet voor thuis

Geen zin in gedoe met een modem/router en ellenlange kabels? Overweeg dan mobiel internet voor thuis. Momenteel biedt Odido een geschikt abonnement aan. Je plaatst hierbij een simkaart in een speciale router, waarna dit netwerkapparaat thuis een draadloos signaal uitzendt. Vervolgens kun je andere apparaten daarmee verbinden. Het oorspronkelijke internetsignaal is afkomstig van het mobiele 5G-netwerk. Dat is snel genoeg om tv-zenders te streamen. Bovendien geldt er geen datalimiet. KPN heeft een soortgelijk abonnement voor mensen die in een buitengebied wonen.

Goede wifi-dekking

Veel mensen hebben meerdere smart-tv’s in huis, bijvoorbeeld in de woon- en slaapkamer(s). Bovendien kun je tv-programma’s ook naar een pc, laptop, tablet en smartphone streamen. Een goede wifi-dekking is hiervoor essentieel. Gelukkig leveren veel internetproviders tegenwoordig een router met behoorlijk krachtige antennes mee.

Ervaar je in de slaapkamer, op zolder of op een andere plek een zwak signaal? De meeste providers verhuren wifi-versterkers, maar daarmee verhoog je wel het maandbedrag van het abonnement. Als alternatief kun je de aanschaf van een zogenaamd mesh-systeem overwegen. Hierbij realiseren pakweg twee of drie satellieten gezamenlijk een dekkend wifi-netwerk.

Heb je een normaal rijtjeshuis en wil je een stabiel draadloos signaal? Plaats dan op elke verdieping een satelliet van een mesh-systeem.

Kabel of wifi?

Vrijwel elke smart-tv kun je op twee manieren met het thuisnetwerk verbinden, namelijk via wifi of een kabel. Als je de keuze hebt, kies dan altijd voor een bekabelde verbinding. Je verkleint daarmee de kans op haperingen, langere laadtijden en kwaliteitsverlies van videostreams. Een kabel geeft je een constante snelheid. Met name bij beelden met een hoge resolutie maakt dat mogelijk een verschil. Wifi kan op zich ook prima werken, maar een aantal factoren kan de verbinding negatief beïnvloeden. Denk onder meer aan dikke muren, de afstand tot de router en storingen door naburige netwerken (interferentie). Leg daarom bij voorkeur een uitgebreid bekabeld netwerk aan. 

NPO-zenders streamen

Zodra overal in huis de internetverbinding op orde is, kun je naar hartenlust tv-zenders streamen. Dat kan met vrijwel elke smart-tv. Het vereist wel enige voorbereiding, want je dient op deze televisie de juiste app(s) te installeren. Die nemen we in dit artikel met je door. De NPO-zenders worden grotendeels gefinancierd met belastinggeld. Om die reden zijn deze tv-programma’s voor Nederlandse burgers ‘gratis’ beschikbaar. De app NPO Start kost dan ook niets. Op redelijk recente smart-tv’s van Samsung, LG en Philips kun je deze toepassing installeren. Mogelijk is NPO Start ook voor andere tv-toestellen beschikbaar, maar in dat geval is een goede werking niet gegarandeerd. Als alternatief kun je een app op een smartphone of tablet installeren.

Daarnaast bereik je deze videodienst via www.npo.nl/start.In NPO Start heb je toegang tot de livekanalen van NPO 1/2/3. Bovendien kijk je ook naar de themakanalen NPO 1 Extra, NPO 2 Extra en NPO Politiek en Nieuws. Vergeleken met een regulier tv-abonnement hebben de livezenders van NPO Start vooralsnog een lagere beeldkwaliteit. Overigens kun je met deze app ook tv-programma’s van de publieke omroepen terugkijken. Hierbij geldt er sinds kort een hogere beeldkwaliteit van 1920 × 1080 pixels. Lekker scherp dus! Gebruikers maken bij NPO Start desgewenst een account aan. Markeer daarmee tv-programma’s als favoriet en houd een kijkgeschiedenis bij. Verder ontvang je persoonlijke aanbevelingen.

Klik in de tv-gids van NPO Start op Kijk live om kosteloos een publieke tv-zender te streamen.

NPO Plus

Voor 2,95 euro per maand kunnen gebruikers zich ook aanmelden voor NPO Plus. Ten opzichte van NPO Start profiteer je daarmee van enkele voordelen. Zo is deze dienst volledig reclamevrij. Daarnaast kijk je tv-programma’s langer terug. Gunstig, want een populaire serie als Flikken Maastricht kun je hierdoor volledig bingewatchen. Dat zijn op het moment van schrijven negentien seizoenen! Tot slot zijn er extra films, series en documentaires beschikbaar. Nuttig om te weten is dat het volledige aanbod van NPO Plus ook in NLZiet is verwerkt.

RTL-zenders streamen

Wat de NPO kan, kan RTL natuurlijk ook! De tv-zenders RTL 4/5/7/8, RTL Telekids en RTL Z zijn te zien bij Videoland. Op smart-tv’s van Samsung, Sony, LG, Philips, Panasonic en Hisense installeer je een app. Daarnaast is Videoland ook voor smartphones, tablets en browsers beschikbaar. Surf voor laatstgenoemde optie naar www.videoland.com. Er bestaat een gratis variant van Videoland, maar daarvan zijn de mogelijkheden beperkt. Zo kun je alleen tot zeven dagen RTL-programma’s terugkijken. Je hebt hiervoor een TV Gemist-account nodig.

Wil je tv-zenders van RTL live streamen, dan kan dat met een Basis-abonnement. Je betaalt hiervoor 5,99 euro per maand. Overigens kijk je daarmee ook onbeperkt naar series, films en tv-programma’s. Met Plus (10,99 euro) en Premium (12,99 euro) biedt Videoland ook abonnementen met meer mogelijkheden aan. Voor gratis leden heeft de gebruikersomgeving niet zoveel functies, al houd je eventueel wel een kijklijst bij. De videodienst streamt de beelden meestal in een resolutie van 1920 × 1080 pixels. Op kleine schermen of bij een trage internetverbinding hanteert Videoland mogelijk een lagere beeldkwaliteit.

Kijk met een TV Gemist-account voor nop naar RTL-programma’s op Videoland.

Talpa-zenders: lastiger

Wat de NPO en RTL kunnen, kan Talpa kennelijk niet. Met KIJK is er weliswaar een streamingdienst beschikbaar, maar die heeft geen functie om livezenders te streamen. Wel kijk je tv-programma’s van SBS6/9, Veronica en NET5 terug. Er is hierbij geen tv-gids om een bepaalde uitzending te vinden. Gebruik als alternatief de zoekfunctie of snuffel door alle aanbevelingen. Start je een video, dan verschijnen er eerst enkele reclamefilmpjes. Verder komen er ook tijdens de uitzending flink wat commercials voorbij. Een pluspunt is dat je van bekende tv-programma’s meerdere seizoenen kunt terugkijken. Met een gratis account bewaar je favoriete tv-programma’s desgewenst in een lijst.

Voor redelijk recente smart-tv’s van Samsung, LG, Philips, Sony en Hisense is er een app beschikbaar. Op mobiele apparaten met iOS (iPhone en iPad) en Android installeer je eveneens een app. Daarnaast bezoek je met elke browser www.kijk.nl. Het is niet bekend in welke resolutie KIJK zijn videostreams aanbiedt.

Een populair tv-programma als Undercover in Nederland kun je met KIJK terugkijken.

NLZiet

NLZiet geldt misschien wel als meest aantrekkelijke alternatief voor je traditionele tv-abonnement. Deze dienst is ontstaan uit een samenwerking tussen RTL, Talpa en de NPO. Je kunt vrijwel alle bekende Nederlandse livezenders streamen. Ook diverse regionale omroepen zijn vertegenwoordigd. Verder telt het aanbod enkele Belgische tv-stations. Het goedkoopste Basis-abonnement kost 7,95 euro per maand. Dat is in de regel goedkoper dan de kosten bij een traditionele tv-provider. Wil je tijdens het terugkijken van uitzendingen geen reclame, dan betaal je maandelijks 9,95 euro voor een Premium-account. Er bestaat ook nog een Extra-abonnement met een ruimer zenderaanbod van Engelse en internationale tv-stations. Dat kost 11,95 euro.

Een groot voordeel is dat NLZiet een heleboel platformen ondersteunt. Je kunt op bijna iedere smart-tv, tablet en smartphone een app installeren. Daarnaast kun je ook gewoon naar www.nlziet.nl surfen. Mooi meegenomen is dat je uitzendingen tot 365 dagen kunt terugkijken. Bij producties van de NPO is dat vaak zelfs nog langer. Afhankelijk van de stream die je start, bedraagt de maximale beeldkwaliteit 1920 × 1080 pixels. In de gestroomlijnde gebruikersomgeving van NLZiet kun je tv-programma’s via het plusteken als favoriet markeren.

Stream in NLZiet live-zenders van verschillende omroepgroepen.

In buitenland streamen

Ga je weleens op vakantie naar het buitenland, dan wil je wellicht ook Nederlandse tv-programma’s streamen. Wegens rechtenperikelen is dat met de gratis diensten NPO Start, KIJK en het TV Gemist-account van Videoland bij de meeste tv-programma’s niet mogelijk. Met de betaalde streamingdiensten NPO Plus en NLZiet kan dat gelukkig wel. Geniet hiermee binnen de Europese Unie van vaderlandse tv-uitzendingen.

Sportzenders

Met de eerder besproken apps kijk je (gratis) naar uitzendingen van NOS Sport. Daarnaast bestaan er natuurlijk ook allerlei specifieke sportzenders. Zo bezit Ziggo Sport bijvoorbeeld de rechten voor de Conference League, Europa League én Champions League. Volgens de Nederlandse Mediawet moet Ziggo Europese voetbalwedstrijden van Nederlandse clubs voor iedereen beschikbaar maken. Ook wanneer je geen betaald lid bent, download je de benodigde Ziggo Go-app dus naar je smartphone, tablet of smart-tv. Geniet vervolgens van Europees voetbal!

Voor de andere bekende sportzenders Viaplay (https://viaplay.com) en Eurosport (https://hbo.max.com) kun je een betaald (streaming)abonnement afsluiten. Helaas is ESPN vooralsnog alleen beschikbaar als zenderpakket van een traditioneel tv-abonnement. Je kunt hiervoor geen los streamingabonnement afsluiten.

Met Ziggo Go volg je gratis de Europese campagne van alle Nederlandse voetbalclubs.