ID.nl logo
Website hoger op Google dankzij Yoast SEO plug-in
© Reshift Digital
Huis

Website hoger op Google dankzij Yoast SEO plug-in

Een website bouwen in WordPress is tegenwoordig een fluitje van een cent. Heb je een mooie homepage gemaakt en een aantal leuke artikelen geschreven, dan is het tijd om na te denken over hoe potentiële bezoekers jouw website gaan vinden. Een handig hulpmiddel daarbij is de gratis Yoast SEO-plug-in, waarmee je je website hoger op Google kunt krijgen.

Yoast SEO is de bekendste SEO-plug-in voor WordPress-websites. Met meer dan vijf miljoen actieve installaties staat Yoast al jarenlang in de lijstjes met meestgebruikte plug-ins. Het doel: SEO voor iedereen, door middel van een gratis plug-in waarin de basis van zoekmachineoptimalisatie is geïntegreerd. 

Echte SEO-kennis heb je niet nodig om Yoast te gebruiken, maar om alles uit de plug-in te halen, en om te voorkomen dat je alleen maar checklists aan het volgen bent zonder te weten wat je doet, is het handig om te begrijpen hoe de tool werkt.

Downloaden en installeren

Yoast SEO is een gratis plug-in die je binnen je WordPress-installatie simpel kunt installeren. Klik binnen je admin-venster in WordPress in de linkerzijbalk op Plugins, en klik bovenaan op Nieuwe plugin. Typ Yoast SEO in het zoekveld en klik bij de juiste plug-in op Installeren.

Er zijn veel andere plug-ins met Yoast in de naam, dus zorg dat je de officiële Yoast SEO-plug-in installeert. Na installatie klik je op Activeren om de plug-in actief te maken. Als je dat hebt gedaan, vind je hem terug in je lijst met plug-ins, en zie je in de linkerbalk van je WordPress-installatie een kopje SEO staan. De plug-in is nu actief, en je bent klaar om te beginnen.

©PXimport

Basisinstellingen

Het eerste wat we doen, is door de basisinstellingen lopen. Klikken op de plug-in in de zijbalk stuurt je naar het menu Algemeen, waar een aantal standaardnotificaties staat dat je weg kunt halen door op het oogje te klikken. Onder het tabje Functies vind je een lijst met schuifjes die je naar wens aan en uit kunt zetten; standaard staan alleen de Premium-functies en het verzamelen van gebruikersdata uit. Voor nu laten we de schuifjes staan waar ze staan.

Onder Integratie kun je eventuele SEO-tools die je al gebruikt koppelen om de gegevens over beide platformen te gebruiken, en onder Webmaster Tools kun je je Google Search Console-account aan Yoast koppelen. Dat is zeker het overwegen waard, maar nu laten we de velden even leeg.

©PXimport

Zoekweergave

Het belangrijkste instellingenmenu is de Zoekweergave. Onder het tabje Algemeen krijg je meteen enkele keuzes voor je kiezen. Zo selecteer je het scheidingsteken in de titel van je pagina (het teken tussen de paginatitel en je websitetitel). Welk teken je kiest is een puur esthetische keuze, het gaat geen verschil in positie opleveren. De meeste websites kiezen voor een liggend streepje, een gedachtestreepje of een sluisteken.

Afhankelijk van de instellingen van je website kun je hier ook je homepaginatitel en de titel van je berichtenpagina aanpassen, al kun je dat ook op de betreffende pagina zelf doen.

Daaronder vind je de instellingen voor de Knowledge Graph, een extra blokje dat zoekmachines, voornamelijk Google, op de resultatenpagina kunnen tonen en waar onder andere bedrijfsgegevens in kunnen staan. De basis voor die Knowledge Graph, dus de naam en een logo-afbeelding, lever jij aan; de rest zal Google uiteindelijk zelf toevoegen.

©PXimport

Yoast en Joost

Yoast is een tool die wordt ontwikkeld door een team specialisten en programmeurs onder leiding van de Nederlander Joost de Valk: de uitspraak van de plug-in is een verengelsing van zijn voornaam. Yoast SEO bestaat sinds 2010, en is uitgegroeid tot een van de meest uitgebreide en vaakst gedownloade SEO-plug-ins voor WordPress. 

Na Yoast zijn er meer ontwikkelaars geweest die een all-in-one-oplossing voor WordPress-SEO hebben gebouwd. Allemaal werken ze op dezelfde manier: kies een goede focus keyphrase en optimaliseer je artikelen en pagina’s eromheen.

Contenttypes

Het tabje Contenttypes is zeer de moeite waard om even te bekijken. Zorg ervoor dat het schuifje bij Toon Berichten in zoekresultaten? aangevinkt staat. Staat het schuifje op Uit, dan krijgen je pagina’s een noindex-tag mee, waardoor zoekmachines ze links laten liggen, iets wat we natuurlijk juist niet willen.

Verder naar beneden kun je de basisopmaak van je paginatitels en de metadescriptions aanpassen en standaardiseren. Door middel van variabelen als Titel (de titel van de pagina zoals je die bij het maken ervan hebt ingevuld), Primary category (de hoofdcategorie) en je Separator en Site title kun je de paginatitel opbouwen, waarop alle titels worden gebaseerd. Denk er hierbij aan dat deze combinatie standaard achter je artikeltitel wordt geplakt, en dat je dus behoorlijk lange paginatitels kunt krijgen.

Nog verder naar onderen vind je de instellingen voor Schema, een manier om gestructureerde gegevens aan je pagina of artikel te koppelen die makkelijk door zoekmachines uit te lezen zijn en op die manier tot ‘featured snippets or rich snippets’ kunnen leiden, als een soort uitgelichte posities. Daar weer onder kun je door dezelfde instellingen lopen voor pagina’s en menu’s.

De laatste paar tabjes in het Zoekweergavemenu kunnen we wat sneller behandelen: de instellingen staan zoals Yoast SEO ze aanraadt, en het heeft in veel gevallen weinig nut om er heel veel in te veranderen. Wel loont het de moeite de Engelstalige termen onder Taxonomieën en Archieven even te vertalen.

SEO bij artikelen

Nu je de basisinstellingen bent doorgelopen, kunnen we Yoast gaan gebruiken waar de plug-in voor is bedoeld: het optimaliseren van de content op je website. Om dat te kunnen doen heeft de plug-in zichzelf genesteld onder de artikel- of pagina-editor. In ons geval maken we een nieuw artikel aan, maar een bestaand artikel of een pagina optimaliseren werkt op dezelfde manier.

Klik op Berichten / Nieuw bericht om een leeg artikel aan te maken. Afhankelijk van de editor die je gebruikt, zie je nu een leeg tekstveld (bij de klassieke editor) of de mogelijkheid een blok toe te voegen (bij de Gutenberg-editor). Schrijf of plak de tekst van een artikel op de juiste plek.

Onder de editor zie je nu een verzameling velden onder de noemer Yoast SEO staan. Het kan zijn dat je even moet zoeken, vooral als je veel andere plug-ins hebt geïnstalleerd die zichzelf op dezelfde plek hebben neergezet. Bovenaan de plug-in zie je vier tabjes: SEO, Leesbaarheid, Schema en Sociaal. Wij gaan ons bezighouden met de eerste twee.

©PXimport

Focus keyphrase

Het eerste wat je invult is de Focus keyphrase; het focustrefwoord (of tref-zin). De focus keyphrase is de basis van je optimalisatieproces, de kapstok waaraan je de rest van je optimalisaties ophangt. Het loont dus om hier goed over na te denken. Houd in je achterhoofd dat de focus keyphrase het trefwoord (of een combinatie van trefwoorden) is waarop je het liefst gevonden wil worden. Kies voor een specifieke keyphrase, maar niet té specifiek.

Een goede focus keyphrase voor eenrecept voor appeltaart kan zijn: Zelfgebakken appeltaart recept, een goede keyphrase voor het artikel dat je nu leest zou website hoger op Google kunnen zijn. Hoe algemener de keyphrase, des te makkelijker de optimalisaties worden, maar des te groter de concurrentie op de keyphrase zal zijn; andersom geldt dat hoe specifieker je keyphrase is, des te lastiger de optimalisatie wordt, en des te lager het zoekvolume, maar de kans op een hoge positie binnen de zoekmachine op jouw specifieke keyphrase wordt groter. Doorgaans geldt: hoe groter je website, en hoe meer bezoekers, des te algemener je keyphrases kunnen worden.

Bedenk wel dat Google en andere zoekmachines geen nota nemen van de focus keyphrase: het bestaat puur en alleen om het voor jou makkelijker te maken je pagina of artikel te optimaliseren voor een bepaalde verzameling keywords.

©PXimport

Zoekvoorbeeld

Zodra je een focus keyphrase hebt ingevuld, zie je het rode bolletje bovenaan de plug-in in het SEO-tabje veranderen in een al dan niet vrolijke smiley - wat dat betekent leggen we zo uit. Eerst gaan we terug naar de basis, en wel naar de paginatitel en de metadescription. Op basis van de titel die je je artikel hebt gegeven en de instellingen die we eerder hebben doorgenomen, maakt Yoast nu een paginatitel. Die kun je handmatig aanpassen; heb je eerder aangegeven dat je een scheidingsteken en je websitenaam achter elke pagina wil tonen, dan pas je alleen de titel aan door het paarse blokje weg te halen met backspace en je nieuwe titel in te tikken. 

Handig om te onthouden: dit verandert niet de titel van je artikel zoals die op de website te zien is. Daar kun je dus een beetje mee spelen.

Onder Slug, het laatste deel van de url, wordt standaard de artikeltitel zonder speciale tekens en met koppeltekens in plaats van spaties getoond. Ook dit kun je zelf nog aanpassen. Vul tot slot nog een metadescription in: Google toont standaard tot maximaal 160 tekens, dus houd daar rekening mee. Boven de invulvelden zie je een voorbeeld verschijnen.

©PXimport

Meer instellingen

Scrol iets verder naar onder, en je vindt nog een aantal andere instellingen. Zo kun je onder het kopje Cornerstone content aangeven dat je artikel een paraplu is waaronder ook andere artikelen vallen, en daardoor een van je belangrijkste pagina’s is. Onder Geavanceerd kun je ervoor kiezen om deze pagina niet te laten indexeren, bijvoorbeeld voor bevestigingspagina’s.

Je kunt ook aangeven of zoekmachines de links op deze pagina moeten volgen. Dit kun je uitzetten als je naar websites linkt waarvan je niet honderd procent kan garanderen dat de inhoud helemaal koosjer is. Verder kun je nog een canonieke url invoeren, waarmee je aan zoekmachines aangeeft dat een andere pagina het origineel is, en een deel van de content hetzelfde is.

SEO-analyse

Tijd voor de echte optimalisaties. Open hiervoor de dropdown SEO-analyse. Hier zie je weer de smiley die je eerder bovenaan al had gezien: een rode die aangeeft dat er veel mis is met je pagina, een oranje als indicatie dat er nog verbeterpunten zijn, of een groene, die laat zien dat het wel snor zit.

Open de dropdown, en je ziet een aantal punten waarop je een groen, geel of rood bolletje kunt scoren. Zorg dat je zoveel mogelijk rode en gele bolletjes in groen verandert. Laat je focus keyphrase terugkomen in de titel, intro, tussenkoppen en slug, zorg voor minstens één afbeelding met je focus keyphrase in de alt-tekst en link naar artikelen op je website, of elders op internet. Hoe meer groene bolletjes, hoe beter - al moet je je er ook weer niet blind op staren.

©PXimport

Leesbaarheid

Heb je je artikel zoveel mogelijk geoptimaliseerd? Dan kun je iets verder gaan denken. Boven de invulvelden (we zitten nog steeds onder het artikel) zie je het kopje Leesbaarheid. Als je de SEO-analyse al hebt gebruikt, zie je meteen wat je moet doen: verander zoveel mogelijk rode bolletjes in groene bolletjes. 

Leesbaarheid wordt gemeten aan de hand van een bestaande tool, Flesch Reading Ease, en verder op basis van de lengte van je zinnen, het gebruik van de bedrijvende vorm ten opzichte van de lijdende vorm en het gebruik van signaalwoorden. Ook hier geldt: de bolletjes zijn niet heilig, maar gebruik ze als leidraad.

©PXimport

Google versus de rest

In dit artikel, en andere artikelen over hetzelfde onderwerp, gebruiken we soms Google als synoniem voor zoekmachine. Dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk: Bing, maar ook DuckDuckGo, Startpage, en nog een hele batterij andere websites bieden eenzelfde dienst.

Dat gezegd hebbende: niet alleen wordt Google door 80 procent van de desktopgebruikers en 90 procent van de mobiele gebruikers gebruikt om het internet af te struinen, ook verschillen de algoritmes die de andere zoekmachines gebruiken niet zo heel veel van die van Google, met grotendeels dezelfde resultaten als gevolg.

Yoast.com

Nu je de basisinstellingen van je pagina goed hebt staan en je artikelen hebt geoptimaliseerd, zitten je belangrijkste taken erop. Nog een tip, houd ook eens de site van Yoast.com in de gaten. Daar vind je talloze blogs met tips om nog meer uit je website te halen, en een flink aantal online SEO-cursussen. Dat gaat beduidend breder dan het gebruik van de Yoast-plug-in zelf, maar als je het interessante kost vindt, is het zeker de moeite waard.

©PXimport

Niets is heilig

Als er een ding is waar SEO-experts het over eens zijn, dan is het wel dat niets heilig is. Natuurlijk zijn er basisprincipes als het intern linken van je pagina’s, het toevoegen van afbeeldingen en het juist formuleren van een metadescription, maar zelfs dat betekent niet dat je daar niet best eens vanaf mag wijken. Sommige artikelen of pagina’s vragen nu eenmaal om een aparte behandeling.

Hoe gebruiksvriendelijk Yoast en andere SEO-plug-ins ook mogen zijn, en hoe fijn het is om een checklist af te werken bij het optimaliseren van je content, blijf vooral zelf ook nadenken. Is je artikel na 270 woorden wel af? Accepteer dan het gele bolletje, en voeg niet nog drie extra, nutteloze zinnen toe. Kun je geen goede bronnen vinden om naar te linken? Helaas, pindakaas, volgende keer beter. Yoast, samen met alle andere plug-ins en tools, is een leidraad, geen eisenpakket.

Andersom geldt hetzelfde: zelfs artikelen met louter groene bolletjes bieden geen garantie om hoog op de zoekresultatenpagina’s te verschijnen. Maar de kans dát het gebeurt, is na een grondige optimalisatieronde wel een stuk groter.

▼ Volgende artikel
Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort
© Fairphone
Huis

Fairphone vernieuwt Fairbuds XL met focus op beter geluid en comfort

Fairphone lanceert de vernieuwde Fairbuds XL. Deze modulaire koptelefoon belooft nu ook het geluid en comfort te bieden dat je voor 249 euro mag verwachten. Met nieuwe drivers en zachtere oorkussens pakt de fabrikant de eerdere kritiekpunten aan. Handig: je kunt je oude model zelf eenvoudig upgraden.

De Nederlandse fabrikant Fairphone heeft deze week de vernieuwde versie van de Fairbuds XL gepresenteerd. Deze modulaire koptelefoon is een doorontwikkeling van het model dat in 2023 werd gelanceerd. Waar de eerste generatie vooral een statement maakte op het gebied van repareerbaarheid, belooft deze nieuwe versie ook op audiogebied en draagcomfort een inhaalslag te maken. De koptelefoon is daardoor ontworpen om jarenlang mee te gaan en is per direct verkrijgbaar.

©Fairphone

Verbeterde audiokwaliteit en materialen

De belangrijkste upgrade ten opzichte van de voorganger zit in de geluidsweergave en het fysieke ontwerp. De nieuwe Fairbuds XL beschikt over 40 mm dynamische drivers en ondersteuning voor aptX HD, wat moet zorgen voor een gedetailleerder geluidsbeeld en high-res audio via bluetooth. Fairphone heeft daarnaast gekeken naar de feedback over het draagcomfort. De nieuwe modellen zijn uitgerust met zachtere oorkussens van 'birdseye-mesh' en een ademende hoofdband, waardoor de koptelefoon ook tijdens langere luistersessies prettig moet blijven zitten. Het design is beschikbaar in de kleuren Forest Green en Horizon Black.

Modulair ontwerp voor lange levensduur

Wat de Fairbuds XL onderscheidt in de markt van consumentenelektronica is de verregaande modulariteit. De koptelefoon is opgebouwd uit negen losse modules die door de gebruiker zelf te vervangen zijn. Dit betekent dat bij een defect of slijtage niet het hele apparaat weggedaan hoeft te worden, maar dat onderdelen zoals de batterij, de oorkussens of de hoofdband eenvoudig vervangen kunnen worden. Technisch biedt het apparaat verder dual-point connectiviteit, een IP54-certificering voor spatwaterdichtheid en een accuduur tot 30 uur.

Zoals gebruikelijk bij het Amsterdamse bedrijf ligt de nadruk sterk op duurzaamheid en eerlijke materialen. De koptelefoon bestaat voor ongeveer 50 procent uit gerecyclede grondstoffen, waaronder gerecycled aluminium en zeldzame aardmaterialen in de magneten. Ook wordt er bij de assemblage gebruikgemaakt van fabrieken die draaien op zonne-energie en investeert het bedrijf in leefbare lonen voor fabrieksarbeiders.

©Fairphone

Compatibel met het vorige model

Een opvallende keuze van Fairphone is de compatibiliteit met de eerste generatie Fairbuds XL. De fabrikant benadrukt dat technologie moet meegroeien met de gebruiker. Bezitters van het 2023-model hoeven daarom geen volledig nieuwe koptelefoon aan te schaffen om te profiteren van de geluidsverbeteringen. De nieuwe drivers zijn namelijk ook als los onderdeel verkrijgbaar en kunnen eenvoudig in het oude model worden geïnstalleerd. Hiermee voegt Fairphone daadwerkelijk de daad bij het woord wat betreft het verlengen van de levensduur van elektronica.

©Fairphone

Prijs en beschikbaarheid

De vernieuwde Fairbuds XL is per direct verkrijgbaar in Nederland. De adviesprijs voor de koptelefoon bedraagt 249 euro. Hij is te koop via de webwinkel van Fairphone en bij geselecteerde retailers.

▼ Volgende artikel
Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)
© ID.nl
Gezond leven

Zo kies je een parfum dat écht bij je past (en dat blijft hangen)

Een parfum is meer dan een lekker luchtje; het is je onzichtbare visitekaartje. De juiste geur kan je stemming versterken, je zelfvertrouwen een boost geven en direct vertellen wie jij bent. Maar hoe vind je een geur die echt bij jouw persoonlijkheid past?

Dit artikel in het kort

💨Welke geurnoten passen bij jouw karaktertype?
💨Top-, hart- en basisnoten: hoe een parfum is opgebouwd.
💨Het verschil tussen eau de toilette en eau de parfum.
💨De gouden regel voor het testen in de winkel.

Lees ook: Waarom parfum niet bij iedereen hetzelfde ruikt

Zeg me wat je draagt, ik zeg wie je bent

Geuren zijn de snelste weg naar onze emoties. Ruik je versgebakken brood, dan sta je in gedachten direct in een warme keuken. Ruik je zonnebrandcrème, dan voel je het strand. Parfums werken precies zo: ze communiceren iets over jou, zonder dat je een woord zegt.

Door een parfum te kiezen dat aansluit bij je karakter, versterk je je uitstraling. Welk type ben jij?

Persoonlijkheidstypen en bijpassende geuren

Hieronder vind je een overzicht van veelvoorkomende persoonlijkheidstypen en welke geuren daar goed bij aansluiten.

1. De romanticus (dromerig & gevoelig)

Ben je creatief, nostalgisch en gevoelig ingesteld? Dan voel jij je waarschijnlijk het prettigst bij zachte, ronde geuren. Bloemige en poederachtige noten omhullen je als een warme deken en passen perfect bij jouw zachtaardige karakter. Zoek naar: roos, jasmijn, viooltjes, vanille en lelie.

Voor dames:

Chloé - Chloé Eau de Parfum
: de ultieme romantische geur. Ruikt naar een vers boeket rozen met een poederige, schone ondertoon.
Marc Jacobs - Daisy: Speels, zacht en dromerig. Met noten van viooltjes en aardbei is dit een lichte, vrolijke bloemengeur.

Voor heren:

Dior - Dior Homme
: een zeldzame herengeur met iris. Hierdoor is hij zacht, poederig en verfijnd (in plaats van typisch 'mannelijk' stoer).
Prada - L'Homme: schoon, luchtig en zacht. Ruikt naar luxe zeep en verse bloemen (neroli/iris), perfect voor de gevoelige man.

2. De power-persoonlijkheid (krachtig & zelfverzekerd)

Jij komt een ruimte binnen en mensen hebben het door. Je staat stevig in je schoenen en houdt niet van poespas. Houtachtige en kruidige geuren sluiten hier naadloos op aan. Ze hebben een diepe, stabiele basis die autoriteit en rust uitstraalt. Zoek naar: Sandelhout, cederhout, leer, patchouli en zwarte peper.

Voor dames:

Chanel - Coco Mademoiselle
: een moderne klassieker met karakter. De combinatie van frisse sinaasappel en krachtige patchouli straalt pure klasse en zelfvertrouwen uit.
Tom Ford - Black Orchid: niet voor muurbloempjes. Een zware, aardse geur met truffel en pure chocolade. Je vult er de kamer mee.

Voor heren:

Hermès - Terre d’Hermès
: ruikt naar aarde, hout en sinaasappel. Een hele stabiele, volwassen geur die autoriteit uitstraalt zonder te schreeuwen.
Dior - Sauvage: extreem populair vanwege zijn kracht. Peperig en fris; een geur die zegt: "Ik ben er."

3. Het mysterie (sensueel & raadselachtig)

Houd je ervan om niet direct het achterste van je tong te laten zien? Ben je gek op de avond en subtiele verleiding? Dan zijn Oriëntaalse geuren jouw match. Deze zijn vaak rijk, zwaar en gelaagd. Zoek naar: Amber, wierook, muskus, kaneel en exotische kruiden.

Voor dames:

Yves Saint Laurent - Black Opium
: een verslavende mix van zwarte koffie en vanille. Donker, zoet en perfect voor de avond.
Dior - Hypnotic Poison: de naam zegt het al. Een betoverende, zware geur met amandel, karwij en vanille. Zeer verleidelijk.

Voor heren:

Viktor&Rolf - Spicebomb
: een explosie van kruiden (peper, kaneel) en tabak. Warm en kruidig, maar met een mysterieuze diepte.
Armani - Code: een geraffineerde mix van tonkaboon en leer. Glad, donker en een tikkeltje geheimzinnig.

4. De zonnestraal (speels & spontaan)

Ben jij de optimist van de groep, altijd vrolijk en ongecompliceerd? Zware geuren passen vaak niet bij jouw energie. Jij bloeit op van frisse, fruitige noten die licht en uitnodigend zijn. Zoek naar: Perzik, appel, framboos, zwarte bes en citrusbloesem.

Voor dames:

DKNY - Be Delicious
: het bekende 'groene appeltje'. Fris, fruitig en ongecompliceerd. Echt een energieboost.
Giorgio Armani - My Way: een vrolijk boeket van witte bloemen en citrus. Heel open, zoet en uitnodigend.

Voor heren:

Versace - Eros
: een luide, vrolijke geur met munt, appel en vanille. Jong, energiek en een echte allemansvriend.
Paco Rabanne - 1 Million: bekend om de goudstaaf-flacon. Zoet, kruidig en fruitig. Een geur met een knipoog die het leven viert.

5. De avonturier (energiek & sportief)

Stilzitten is niets voor jou. Je houdt van buitenlucht, actie en nieuwe ervaringen. Daar past geen bedwelmende geur bij, maar juist iets dat energie geeft. Aquatische (water) geuren en citrus zijn jouw beste vrienden. Zoek naar: Bergamot, grapefruit, munt, zeewater en groene thee.

Voor dames:

Giorgio Armani - Acqua di Gioia
: geïnspireerd op de zee. Ruikt naar munt, citroen en water. Heerlijk fris en opwekkend.
Davidoff - Cool Water Woman: een klassieker die ruikt naar de oceaan en frisse meloen. Voor vrouwen die liever buiten zijn dan binnen.

Voor heren:

Giorgio Armani - Acqua di Giò
: waarschijnlijk de bekendste 'watergeur' ter wereld. Ruikt naar zeewater, wind en limoen.
Issey Miyake - L'Eau d'Issey Pour Homme: een unieke, scherpe frisheid dankzij de Japanse yuzu (citrusvrucht). Strak, modern en heel energiek.

©africa-studio.com (Olga Yastremska and Leonid Yastremskiy) - stock.adobe.com

Begrijp wat je koopt: de opbouw van een geur

Heb je wel eens een parfum gekocht dat in de winkel heerlijk rook, maar thuis tegenviel? Grote kans dat je alleen de topnoten hebt geroken. Een parfum is opgebouwd als een piramide:

1: Topnoten (de binnenkomer)
Dit is wat je de eerste 10 tot 15 minuten ruikt. Vaak fris en licht (citrus), bedoeld om je aandacht te trekken. Topnoten vervliegen snel.
2: Hartnoten (de kern)
Zodra de topnoten verdwijnen, komt het 'hart' naar boven. Dit is de ware geur van het parfum, vaak bloemig of kruidig. Dit blijf je enkele uren ruiken.
3: Basisnoten (de blijver)
Dit is wat er aan het einde van de dag nog op je huid zit. Zware ingrediënten zoals hout, muskus en vanille die zorgen voor diepte.

💡Tip:
Koop een parfum nooit direct na het opspuiten. Wandel de winkel uit, doe boodschappen en ruik na een uur nog eens. Pas dan weet je hoe het parfum écht ruikt.

Eau de toilette of eau de parfum?

Op de flacon staan vaak termen die iets zeggen over de sterkte (en de prijs):
Eau de Cologne:
zeer licht, vervliegt snel (3-5% geurstoffen). Lekker wanneer je je even wilt opfrissen.
Eau de Toilette (EDT): de meest verkochte variant. Fris en geschikt voor dagelijks gebruik (5-10% geurstoffen).
Eau de Parfum (EDP): sterker en blijft langer hangen (10-20% geurstoffen). Je hebt er minder van nodig, maar het is vaak duurder.
Parfum / Extrait:
Zeer geconcentreerd en kostbaar. Een paar druppels ruik je de hele dag.

Zo voorkom je een miskoop: 4 gouden tips

Tot slot: hoe hak je de knoop door in de parfumerie?
1. Test op je huid (niet op een papiertje)
Een papieren strookje heeft geen pH-waarde en geen hormonen. Jouw huid wel. Door je lichaamschemie kan een parfum bij jou heel anders ruiken dan bij je beste vriendin. Spray altijd op je pols om te weten hoe de geur op jou reageert.
2. Niet wrijven!
Een klassieke fout: sprayen op de polsen en ze dan tegen elkaar wrijven. Niet doen! Door de wrijving maak je de geurmoleculen kapot, waardoor de topnoten sneller verdwijnen en de geurbalans verstoord raakt. Gewoon laten drogen aan de lucht.
3. Maximaal drie geuren
Na drie verschillende parfums is je neus 'vermoeid' en kun je geuren niet meer goed onderscheiden. Ruik tussendoor even aan je eigen kleding (of aan koffiebonen als ze die hebben staan) om je neus te neutraliseren.
4. Kijk naar wat je al hebt
Weet je niet waar je moet beginnen? Kijk naar de flesjes die je al hebt staan of opgebruikt hebt. Google de geurnoten van je favoriet (bijvoorbeeld op een website als Fragrantica) en zoek naar nieuwe parfums die dezelfde ingrediënten bevatten. Of kijk naar geuren in huis die je fijn vindt. Houd je van lavendel in je wasmiddel of vanille in je kaarsen? Dat zijn goede uitgangspunten. 

Geur gevonden? Dan weet je nu...

...altijd wat je als cadeau kunt vragen!