ID.nl logo
Digitaal boekhouden doe je zo
© PXimport
Huis

Digitaal boekhouden doe je zo

De administratie bijhouden is waar de meeste mensen, boekhouders uitgezonderd, niet graag aan denken, en al helemaal niet graag mee bezig zijn. Dat geëmmer met die facturen, bonnetjes enzovoort, dat moet toch makkelijker kunnen? Dat kan het gelukkig ook, door over te stappen op digitaal boekhouden.

Voor veel mensen, inclusief de auteur van dit artikel, is het een behoorlijke drempel om over te stappen naar een digitale administratie. Toch raden we je absoluut aan om het te doen. Het is niet ingewikkeld en het scheelt je zo ongelooflijk veel tijd daarna. Wij helpen je alvast op weg, waarbij we direct al de eerste tip geven: stap over aan het begin van een nieuw boekjaar, dat is een stuk eenvoudiger dan halverwege het jaar.

Boekhouding versus administratie

De termen boekhouding en administratie worden vaak door elkaar gebruikt. Niet handig, want het zijn twee compleet verschillende zaken. Een administratie is het bijhouden van je facturen, bonnetjes, oftewel, de binnenkomende en uitgaande posten. Een boekhouding is het kloppend maken van de boekhouding voor de belastingdienst, het toepassen van regelingen enzovoort. Dit artikel gaat over het digitaliseren van je administratie. Wij zijn geen boekhouders, en kunnen je dus niet helpen met de inhoudelijke kant van de zaak, maar wél met de techniek. We leggen af en toe wel iets inhoudelijks uit, maar als je echt helemaal niets begrijpt van boekhouding en administratie, is het handiger om het samen met iemand anders te doen.

01 Boekhouder

We stippen het al even aan in het kader Boekhouding versus administratie: wij zijn geen boekhouders. Bij het configureren van de digitale administratie er moeten belangrijke dingen worden ingevuld, zoals je startbalans. Dat zijn vragen waarvoor wij gewoon onze boekhouder hebben geraadpleegd. Als jij alles weet van grootboekrekeningen, stelposten, mutaties enzovoort, dan kun je dit waarschijnlijk allemaal zelf invullen. Is dat niet het geval, dan is het wellicht verstandig om een boekhouder te raadplegen. Je hoeft niet direct je hele boekhouding over te dragen, maar je kunt best vragen of men even wil nakijken of je de boel goed hebt ingesteld, wanneer je klaar bent met configureren van je boekhoudpakket. Overigens raden we altijd iedereen aan om een boekhouder in de arm te nemen, het feit dat ze zichzelf terugverdienen is absoluut geen fabeltje. Op de site Zakelijk Groeien vind je een handige gids voor het vinden van een goede boekhouder.

©PXimport

02 Boekhoudpakket kiezen

Het kiezen van een boekhoudpakket is een belangrijke stap. Je zult er echter regelmatig mee moeten werken, dus het is wel zaak om een pakket te kiezen dat goed bij je past. We hebben er heel wat getest en wat ons betreft zijn er twee écht goede kandidaten: Exact Online en e-Boekhouden.nl. Exact Online is het meest uitgebreide pakket, maar ook een stuk ingewikkelder én duurder. e-Boekhouden.nl is wat vriendelijker van opzet, biedt je alles wat je nodig hebt en is een stuk goedkoper. Daarnaast is de dienst eenvoudig te integreren met, bijvoorbeeld, je webwinkel (al is dat te uitgebreid om in dit artikel te beschrijven. Om deze redenen kiezen we voor e-Boekhouden.nl als voorbeeld voor deze basiscursus. Het principe is echter overal hetzelfde, dus voel je vrij om een eigen pakket te kiezen.

©PXimport

03 Digitale bonnetjes

Een digitale boekhouding betekent uiteraard ook dat je al je bonnetjes moet digitaliseren. Bij het pakket dat wij gebruiken in deze cursus is een app aanwezig die de bonnetjes scant, maar als jij een ander pakket gebruikt dat dat niet heeft, dan raden we je Turboscan aan (zowel in de Google Play store als Apple App Store te vinden). Met deze app scan je eenvoudig je bonnetjes, waarna deze (kunnen) worden opgeslagen in de cloud. Kleine tip: leer jezelf aan om bonnetjes direct in te scannen als je ze krijgt. Dat staat misschien een beetje gek in de winkel, maar het zorgt er wel voor dat je écht nooit meer een bonnetje kwijt bent. Bovendien wordt het bijhouden van je administratie een eitje, omdat je niet meer aan het einde van het kwartaal al je bonnetjes nog moet inscannen. De app kost met z’n 7 euro een flinke duit, maar dat is het dubbel en dwars waard.

©PXimport

04 Registreren

De meeste boekhoudpakketten bieden je een gratis proefperiode, zodat je in alle rust het pakket kunt uitproberen om te zien of het bij je past. We raden je dan ook zeker aan om daar gebruik van te maken. Wij kiezen voor e-Boekhouden.nl omdat we denken dat dit het pakket is dat bij de meeste mensen past, en omdat we de interface fijn vinden, maar zoek gerust op online boekhoudpakketten en probeer er een aantal uit. In ons voorbeeld surf je naar www.e-boekhouden.nl waar je vervolgens op Uitproberen klikt. Maak vervolgens een account aan zoals je dat bij iedere andere site zou doen. Je mag de site 14 dagen uitproberen, daarna kost het je 7,95 per maand voor het basisabonnement en 5,95 per maand voor de factureringsmodule (die we je sterk aanraden).

©PXimport

05 Hulpvideo’s

Een van de redenen dat we het pakket van e-Boekhouden.nl zo fijn vinden, is dat de site bomvol video’s staat die je helpen om je administratie digitaal te configureren. We weten overigens best hoe het meestal gaat: je wilt aan de slag en hebt geen zin om eerst allerlei video’s te moeten bekijken. Echter, wees je ervan bewust dat het wel om je administratie gaat, iets wat je goed geregeld wilt hebben omdat het je dan vele uren werk gaat schelen. Uiteraard leggen wij je uit hoe de basis werkt, maar de video’s gaan dieper op de materie in en zijn dus erg leerzaam. Log in op de site en klik rechtsboven op Support. Er opent dan een nieuw venster waarin je klikt op Videotrainingen. Daar vind je alle video’s die je nodig hebt om de werking van de site beter te begrijpen.

©PXimport

06 Beginbalans

We beginnen direct met het lastigste: de beginbalans, te vinden via Beheer / Beginbalans. Dit is in principe de samenvatting van alle financiële aspecten waaruit je bedrijf bestaat: inkomsten, uitgaven, vorderingen, … Heb je geen idee waar we het over hebben, dan maak je waarschijnlijk al gebruik van een boekhouder (want dit maakt ook onderdeel uit van je analoge administratie) en kun je deze informatie bij hem/haar opvragen. Essentieel is in ieder geval dat het totaal van de linker- en rechterkolom (oftewel de activa en passiva), gelijk zijn. Maar voor je dit in kunt vullen, moet je eerst je grootboekrekeningen instellen.

©PXimport

07 Grootboekrekeningen instellen

Laat je niet intimideren door een woord als grootboekrekening. Je kunt je administratie het beste zien als een grote kast met lades. Elke lade vertegenwoordigt een onderdeel van je bedrijf, zoals je bankrekening (betalingsmiddel), een abonnement ergens op (Winst en Verlies), je inventaris (Balans) enzovoort. Van het woord lade raak je hoogstwaarschijnlijk niet in de stress, en een grootboekrekening is precies hetzelfde. Voor je online administratie is het daarom belangrijk dat je alle elementen van je bedrijf in kaart brengt. Klik op Beheer en vervolgens op Grootboekrekeningen. Je ziet hier heel veel ‘lades’ staan, waarvan je het merendeel nooit zult gebruiken. Kijk of je alle kosten en baten van je bedrijf kwijt kunt in één van deze lades. Is dat niet zo, maak dan zelf een nieuwe lade, oftewel grootboekrekening, aan.

©PXimport

08 Relaties aanmaken

Voor je administratie is het uiteraard belangrijk om te weten van wie je geld hebt ontvangen en aan wie je geld hebt betaald. Om die reden is het noodzakelijk om relaties aan te maken. Je doet dat door bovenin te klikken op Relaties en vervolgens op Toevoegen in het linkerdeelvenster. Dit is vrij eenvoudig, het gaat simpelweg om alle contactgegevens van de betreffende klant of opdrachtgever.

©PXimport

09 Producten aanmaken

Stel dat we je nu vragen een factuur te maken, dan vul je waarschijnlijk simpelweg in wat je gedaan hebt en hoeveel dat kost. In een digitale boekhouding gaat dat net zo, alleen wil het boekhoudpakket weten waarop een bepaald product of een bepaalde dienst moet worden afgeboekt. Daarvoor maak je producten aan. Klik op Factureren en vervolgens onder Producten en Diensten op Toevoegen. Je dient nu een code in te vullen voor de dienst of het product (dit mag je zelf bedenken) en een beschrijving (bijvoorbeeld: DVD). Vervolgens kies je een Eenheid, in ons geval Stuk. Als de eenheid die je nodig hebt (bijvoorbeeld Woord als je artikelen schrijft en per woord betaald krijgt) nog niet bestaat, kun je deze aanmaken onder het kopje Eenheden aan de linkerkant. Vul de inkoopprijs in als deze van toepassing is, en de verkoopprijs exclusief btw. Selecteer het btw-tarief en de verkoopprijs inclusief btw wordt direct getoond. Bij Tegenrekening selecteer je in welke ‘lade’ dit product thuishoort. Dat kan dus heel algemeen zijn (Omzet groep 1), of heel specifiek (DVD). Al moet je daarvoor dus wel eerst een grootboekrekening voor DVD hebben aangemaakt. Het handige is nu: de btw wordt automatisch in de ‘lade’ BTW Af te dragen geplaatst.

©PXimport

10 Facturen sturen

De producten die je aanmaakt, gebruik je dus tijdens het factureren. Klik in het menu bovenin op Factureren en vervolgens op Toevoegen. Selecteer een relatie en vul de relevante gegevens in. Klik vervolgens op Product/dienst toevoegen. Wanneer je nu klikt in het bovenste veld, kun je een van de producten toevoegen die je hebt geconfigureerd. Je ziet nu meteen waarom dit handig is, alle relevante informatie wordt meteen ingevuld (maar is nog wel te wijzigen als de prijs bijvoorbeeld afwijkt). Zo voeg je voor elk product of elke dienst een regel toe. Als je klaar bent, sla je de factuur op, en kun je deze versturen. e-Boekhouden.nl biedt hiervoor allerlei sjablonen.

©PXimport

11 Rekeningen/bonnetjes inboeken

Naast inkomsten heb je natuurlijk ook uitgaven. Deze boek je in door op de site te klikken op het tabblad Boekhouden en vervolgens op Facturen. Bij Soort boeking kies je voor Factuur ontvangen. Kies een relatie en vul de informatie van de factuur in (waaronder de juiste tegenrekening). Klik eventueel op Bestanden toevoegen als je de factuur wilt uploaden. Voor kassabonnetjes is het niet handig om relaties te gebruiken, immers, soms koop je even iets bij de boekhandel, dat is niet meteen een relatie. Bovendien hebben kassabonnetjes geen factuurnummer. Klik in dat geval op Afschrift/bonnetjes in het linkerdeelvenster. Bij soort boeking kies je Geld uitgegeven en bij Rekening geef je aan vanaf welke rekening je dat gedaan hebt. Je ziet nu ook: als je meerdere bankrekeningen hebt, is het handig om ook meerdere grootboekrekeningen daarvoor aan te maken. Klik op Opslaan om het bonnetje te verwerken. Wanneer je de app van e-Boekhouden.nl downloadt, kun je bonnetjes ook rechtstreeks inscannen en uploaden vanaf je smartphone.

©PXimport

12 Mutaties importeren

Je hebt je verstuurde en ontvangen facturen in je digitale administratie gezet, nu is het zaak om deze te koppelen aan de daadwerkelijke mutaties op je bankrekening. De reden daarvoor is je balans, die, de naam zegt het al, in balans moet zijn. Tegenover elke gestuurde factuur van tien euro moet een betaling van tien euro staan, en voor elke vijf euro die je uitgeeft, moet een kassabonnetje van vijf euro zijn. Die zaken ga je daarom tegen elkaar wegboeken. De eenvoudigste manier is door je bankafschriften te exporteren vanaf de site van je bank (elke bank geeft uitleg over de werkwijze) en daarna te klikken op Importeren onder het kopje Invoeren (tabblad Boekhouden). Upload het bestand, kies de bankrekening die erbij hoort en klik vervolgens op Verder. Wanneer het bestand verwerkt is, klik je op Ga naar niet verwerkte afschriftregels. Daar zie je alle mutaties op je bankrekening die nog niet gekoppeld zijn aan, bijvoorbeeld, de facturen. Per mutatie kun je nu precies aangeven welk stuk waarbij hoort. Zo komt tegenover elke uitgave en alle inkomsten een factuur en/of bonnetje te staan.

©PXimport

Koppelingen

In principe kun je alles in je boekhoudpakket handmatig doen, maar onder het kopje Beheer heb je ook de mogelijkheid om allerlei koppelingen te maken. Zo kun je ten eerste een koppeling maken met je boekhouder, zodat deze bij je administratie kan en daarmee je aangifte kan doen, maar je kunt ook een koppeling maken met je bank, zodat je niet telkens handmatig je mutaties hoeft te importeren en exporteren. Ook vind je hier de koppeling met je webwinkel, zodat je de facturen van bestellingen automatisch in je digitale boekhouding kunt laten inlopen. Het is allemaal niet heel erg moeilijk, en op de supportpagina vind je een uitgebreide uitleg van hoe het allemaal werkt. We raden je dan ook aan om dat absoluut te gaan verkennen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.

▼ Volgende artikel
Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!
© gguy - stock.adobe.com
Huis

Googles AI leest straks mee in WhatsApp – zo houd je de controle!

Vanaf 7 juli krijgt Google Gemini toegang tot apps als WhatsApp, Telefoon en Berichten – zelfs als je dat niet expliciet hebt aangezet. Wat betekent dat voor je privacy? En hoe voorkom je dat de AI méér weet dan jij wilt? Dit moet je weten voordat de verandering ingaat.

In dit artikel lees je:
  • Wat Gemini straks kan doen met apps als WhatsApp en Berichten
  • Waarom Google deze wijziging doorvoert
  • Hoe dit je privacy beïnvloedt (zelfs als je tracking hebt uitgeschakeld)
  • Hoe je zelf de toegang van Gemini kunt beperken
  • Wat deze stap zegt over de toekomst van AI op je telefoon

Googles AI-assistent Gemini wordt komende maand verweven met een aantal nogal essentiële apps op je Android-toestel. Denk aan Telefoon, Berichten en zelfs WhatsApp. Dat blijkt uit een e-mail die Google eind juni verstuurde naar gebruikers van Gemini, meldt de website Android Authority. De toon van die boodschap riep meteen vragen op: helpt Gemini je straks óók als je tracking hebt uitgeschakeld? En wat betekent dat voor je privacy?

Ook interessant: Bezorgd over je privacy? Zo zet je Meta AI uit in je WhatsApp-chats

Nieuwe Android-smartphone nodig?

Bekijk hier de allernieuwste modellen!

Vage communicatie zorgt voor onrust

In de e-mail staat dat Gemini binnenkort ondersteuning biedt bij basisfuncties zoals bellen en berichten versturen, óók als je de zogeheten Gemini Apps Activity uit hebt staan. Op papier klinkt dat als een handige extra, maar in de praktijk leidde het vooral tot verwarring. Want als Gemini kan helpen zonder dat die activiteit is ingeschakeld, betekent dat dan dat de AI toch nog steeds meeleest of gegevens opslaat?

De formulering was vaag, de impact onduidelijk, en aangezien onze privacy in combinatie met AI sowieso al een heet hangijzer is, ging het nieuws als een lopend vuurtje door de techcommunity. Al snel verschenen er bezorgde reacties op sociale media en in forums, waarin gebruikers zich afvroegen of ze straks ongemerkt data afstaan aan een AI-systeem dat ze zelf niet actief gebruiken.

©Andrea

Google stelt gerust, maar nuanceert niet alles

Gelukkig kwam Google snel met verduidelijking. De kernboodschap: al biedt Gemini straks hulp bij je apps, dat betekent níét dat je persoonlijke gegevens automatisch worden verzameld of opgeslagen. Als je Gemini Apps Activity uit hebt staan, worden je gesprekken niet opgeslagen, niet gebruikt om modellen te trainen en verdwijnen ze na korte tijd automatisch. De AI gebruikt die tijdelijke gegevens alleen om je direct te kunnen helpen, bijvoorbeeld als je zegt 'bel mama' of 'stuur een bericht naar Daan'.

Toch blijft er een nuance hangen. De toegang van Gemini tot deze apps wordt standaard ingeschakeld voor iedereen, tenzij je dat zelf dus actief uitschakelt. Dat betekent dat de AI wel degelijk macht krijgt over je telefoonfuncties, tenzij jij ingrijpt. En hoewel de data niet worden opgeslagen, is er technisch gezien wel sprake van toegang tot privé-interactie, al is het kortstondig en geanonimiseerd.

Ook interessant: Spraakberichten in WhatsApp lezen, zo werkt het

Gebruikers kunnen zelf de stekker eruit trekken

Voor wie zich niet prettig voelt bij deze mate van AI-integratie, is er goed nieuws: je kunt de toegang van Gemini tot je apps volledig intrekken. Dat doe je via de instellingen van de Gemini-app binnen Android of via de speciale webpagina gemini.google.com/apps. Daar bepaal je per app of je Gemini toestemming geeft om ermee te werken. Zet je die toegang uit, dan stopt de AI simpelweg met bellen, berichten sturen of andere app-interacties. Je behoudt dus altijd de controle – als je tenminste weet waar je moet kijken.

Wat belangrijk is om te onthouden: deze wijziging betekent niet dat Gemini een spion wordt op je telefoon. Het is eerder een uitbreiding van de Assistent-functie, zoals we die kennen van eerdere AI-integraties binnen Android. Maar doordat AI steeds meer verweven raakt met je dagelijkse digitale handelingen, is het goed om scherp te blijven op wat wel en niet wordt gedeeld.

©WEI ZHENG

Van slimme assistent naar app‑regisseur

De evolutie van Gemini laat zien waar het naartoe gaat met AI in Android: niet langer een slimme praatpaal in de marge, maar een behoorlijk dominante regisseur van je app-gebruik. Vergelijk het met Siri's vernieuwde integratie in iOS 18 of de opkomende app-functies in Android 16 – allemaal gericht op een AI die niet alleen antwoordt, maar ook handelt.

Die verschuiving is logisch, maar dwingt ontwikkelaars én gebruikers om na te denken over de ethiek van assistentie. Want hoe vriendelijk een AI ook oogt, als die steeds meer kan, moet je ook scherper kijken naar wat je precies weggeeft.

Wat betekent dat concreet voor jou?

Als gebruiker hoef je je voorlopig geen zorgen te maken dat Gemini heimelijk je gesprekken opslaat of meeluistert zonder toestemming. Maar het blijft belangrijk om je instellingen te checken, zeker nu de AI standaard meer bevoegdheden krijgt. De tools om die macht te beperken zijn er gelukkig, je moet ze alleen wel even opzoeken.

Wil je dus de voordelen van Gemini benutten zonder je privacy op het spel te zetten? Check dan vóór 7 juli je instellingen en bepaal zelf hoeveel zeggenschap je de AI geeft. Zo houd je het beste van twee werelden: slimme hulp, zonder ongewenste inmenging.

Check dit vóór 7 juli

Vanaf 7 juli activeert Google automatisch nieuwe functies in Gemini. Wil je niet dat de AI toegang krijgt tot apps als WhatsApp of Telefoon? Ga dan naar de instellingen van de Gemini-app of bezoek gemini.google.com/apps. Daar kun je per app zelf aangeven of Gemini ermee mag werken.