ID.nl logo
Digitaal boekhouden doe je zo
© PXimport
Huis

Digitaal boekhouden doe je zo

De administratie bijhouden is waar de meeste mensen, boekhouders uitgezonderd, niet graag aan denken, en al helemaal niet graag mee bezig zijn. Dat geëmmer met die facturen, bonnetjes enzovoort, dat moet toch makkelijker kunnen? Dat kan het gelukkig ook, door over te stappen op digitaal boekhouden.

Voor veel mensen, inclusief de auteur van dit artikel, is het een behoorlijke drempel om over te stappen naar een digitale administratie. Toch raden we je absoluut aan om het te doen. Het is niet ingewikkeld en het scheelt je zo ongelooflijk veel tijd daarna. Wij helpen je alvast op weg, waarbij we direct al de eerste tip geven: stap over aan het begin van een nieuw boekjaar, dat is een stuk eenvoudiger dan halverwege het jaar.

Boekhouding versus administratie

De termen boekhouding en administratie worden vaak door elkaar gebruikt. Niet handig, want het zijn twee compleet verschillende zaken. Een administratie is het bijhouden van je facturen, bonnetjes, oftewel, de binnenkomende en uitgaande posten. Een boekhouding is het kloppend maken van de boekhouding voor de belastingdienst, het toepassen van regelingen enzovoort. Dit artikel gaat over het digitaliseren van je administratie. Wij zijn geen boekhouders, en kunnen je dus niet helpen met de inhoudelijke kant van de zaak, maar wél met de techniek. We leggen af en toe wel iets inhoudelijks uit, maar als je echt helemaal niets begrijpt van boekhouding en administratie, is het handiger om het samen met iemand anders te doen.

01 Boekhouder

We stippen het al even aan in het kader Boekhouding versus administratie: wij zijn geen boekhouders. Bij het configureren van de digitale administratie er moeten belangrijke dingen worden ingevuld, zoals je startbalans. Dat zijn vragen waarvoor wij gewoon onze boekhouder hebben geraadpleegd. Als jij alles weet van grootboekrekeningen, stelposten, mutaties enzovoort, dan kun je dit waarschijnlijk allemaal zelf invullen. Is dat niet het geval, dan is het wellicht verstandig om een boekhouder te raadplegen. Je hoeft niet direct je hele boekhouding over te dragen, maar je kunt best vragen of men even wil nakijken of je de boel goed hebt ingesteld, wanneer je klaar bent met configureren van je boekhoudpakket. Overigens raden we altijd iedereen aan om een boekhouder in de arm te nemen, het feit dat ze zichzelf terugverdienen is absoluut geen fabeltje. Op de site Zakelijk Groeienvind je een handige gids voor het vinden van een goede boekhouder.

©PXimport

02 Boekhoudpakket kiezen

Het kiezen van een boekhoudpakket is een belangrijke stap. Je zult er echter regelmatig mee moeten werken, dus het is wel zaak om een pakket te kiezen dat goed bij je past. We hebben er heel wat getest en wat ons betreft zijn er twee écht goede kandidaten: Exact Online en e-Boekhouden.nl. Exact Online is het meest uitgebreide pakket, maar ook een stuk ingewikkelder én duurder. e-Boekhouden.nl is wat vriendelijker van opzet, biedt je alles wat je nodig hebt en is een stuk goedkoper. Daarnaast is de dienst eenvoudig te integreren met, bijvoorbeeld, je webwinkel (al is dat te uitgebreid om in dit artikel te beschrijven. Om deze redenen kiezen we voor e-Boekhouden.nl als voorbeeld voor deze basiscursus. Het principe is echter overal hetzelfde, dus voel je vrij om een eigen pakket te kiezen.

©PXimport

03 Digitale bonnetjes

Een digitale boekhouding betekent uiteraard ook dat je al je bonnetjes moet digitaliseren. Bij het pakket dat wij gebruiken in deze cursus is een app aanwezig die de bonnetjes scant, maar als jij een ander pakket gebruikt dat dat niet heeft, dan raden we je Turboscan aan (zowel in de Google Play store als Apple App Store te vinden). Met deze app scan je eenvoudig je bonnetjes, waarna deze (kunnen) worden opgeslagen in de cloud. Kleine tip: leer jezelf aan om bonnetjes direct in te scannen als je ze krijgt. Dat staat misschien een beetje gek in de winkel, maar het zorgt er wel voor dat je écht nooit meer een bonnetje kwijt bent. Bovendien wordt het bijhouden van je administratie een eitje, omdat je niet meer aan het einde van het kwartaal al je bonnetjes nog moet inscannen. De app kost met z’n 7 euro een flinke duit, maar dat is het dubbel en dwars waard.

©PXimport

04 Registreren

De meeste boekhoudpakketten bieden je een gratis proefperiode, zodat je in alle rust het pakket kunt uitproberen om te zien of het bij je past. We raden je dan ook zeker aan om daar gebruik van te maken. Wij kiezen voor e-Boekhouden.nl omdat we denken dat dit het pakket is dat bij de meeste mensen past, en omdat we de interface fijn vinden, maar zoek gerust op online boekhoudpakketten en probeer er een aantal uit. In ons voorbeeld surf je naar www.e-boekhouden.nl waar je vervolgens op Uitproberen klikt. Maak vervolgens een account aan zoals je dat bij iedere andere site zou doen. Je mag de site 14 dagen uitproberen, daarna kost het je 7,95 per maand voor het basisabonnement en 5,95 per maand voor de factureringsmodule (die we je sterk aanraden).

©PXimport

05 Hulpvideo’s

Een van de redenen dat we het pakket van e-Boekhouden.nl zo fijn vinden, is dat de site bomvol video’s staat die je helpen om je administratie digitaal te configureren. We weten overigens best hoe het meestal gaat: je wilt aan de slag en hebt geen zin om eerst allerlei video’s te moeten bekijken. Echter, wees je ervan bewust dat het wel om je administratie gaat, iets wat je goed geregeld wilt hebben omdat het je dan vele uren werk gaat schelen. Uiteraard leggen wij je uit hoe de basis werkt, maar de video’s gaan dieper op de materie in en zijn dus erg leerzaam. Log in op de site en klik rechtsboven op Support. Er opent dan een nieuw venster waarin je klikt op Videotrainingen. Daar vind je alle video’s die je nodig hebt om de werking van de site beter te begrijpen.

©PXimport

06 Beginbalans

We beginnen direct met het lastigste: de beginbalans, te vinden via Beheer / Beginbalans. Dit is in principe de samenvatting van alle financiële aspecten waaruit je bedrijf bestaat: inkomsten, uitgaven, vorderingen, … Heb je geen idee waar we het over hebben, dan maak je waarschijnlijk al gebruik van een boekhouder (want dit maakt ook onderdeel uit van je analoge administratie) en kun je deze informatie bij hem/haar opvragen. Essentieel is in ieder geval dat het totaal van de linker- en rechterkolom (oftewel de activa en passiva), gelijk zijn. Maar voor je dit in kunt vullen, moet je eerst je grootboekrekeningen instellen.

©PXimport

07 Grootboekrekeningen instellen

Laat je niet intimideren door een woord als grootboekrekening. Je kunt je administratie het beste zien als een grote kast met lades. Elke lade vertegenwoordigt een onderdeel van je bedrijf, zoals je bankrekening (betalingsmiddel), een abonnement ergens op (Winst en Verlies), je inventaris (Balans) enzovoort. Van het woord lade raak je hoogstwaarschijnlijk niet in de stress, en een grootboekrekening is precies hetzelfde. Voor je online administratie is het daarom belangrijk dat je alle elementen van je bedrijf in kaart brengt. Klik op Beheer en vervolgens op Grootboekrekeningen. Je ziet hier heel veel ‘lades’ staan, waarvan je het merendeel nooit zult gebruiken. Kijk of je alle kosten en baten van je bedrijf kwijt kunt in één van deze lades. Is dat niet zo, maak dan zelf een nieuwe lade, oftewel grootboekrekening, aan.

©PXimport

08 Relaties aanmaken

Voor je administratie is het uiteraard belangrijk om te weten van wie je geld hebt ontvangen en aan wie je geld hebt betaald. Om die reden is het noodzakelijk om relaties aan te maken. Je doet dat door bovenin te klikken op Relaties en vervolgens op Toevoegen in het linkerdeelvenster. Dit is vrij eenvoudig, het gaat simpelweg om alle contactgegevens van de betreffende klant of opdrachtgever.

©PXimport

09 Producten aanmaken

Stel dat we je nu vragen een factuur te maken, dan vul je waarschijnlijk simpelweg in wat je gedaan hebt en hoeveel dat kost. In een digitale boekhouding gaat dat net zo, alleen wil het boekhoudpakket weten waarop een bepaald product of een bepaalde dienst moet worden afgeboekt. Daarvoor maak je producten aan. Klik op Factureren en vervolgens onder Producten en Diensten op Toevoegen. Je dient nu een code in te vullen voor de dienst of het product (dit mag je zelf bedenken) en een beschrijving (bijvoorbeeld: DVD). Vervolgens kies je een Eenheid, in ons geval Stuk. Als de eenheid die je nodig hebt (bijvoorbeeld Woord als je artikelen schrijft en per woord betaald krijgt) nog niet bestaat, kun je deze aanmaken onder het kopje Eenheden aan de linkerkant. Vul de inkoopprijs in als deze van toepassing is, en de verkoopprijs exclusief btw. Selecteer het btw-tarief en de verkoopprijs inclusief btw wordt direct getoond. Bij Tegenrekening selecteer je in welke ‘lade’ dit product thuishoort. Dat kan dus heel algemeen zijn (Omzet groep 1), of heel specifiek (DVD). Al moet je daarvoor dus wel eerst een grootboekrekening voor DVD hebben aangemaakt. Het handige is nu: de btw wordt automatisch in de ‘lade’ BTW Af te dragen geplaatst.

©PXimport

10 Facturen sturen

De producten die je aanmaakt, gebruik je dus tijdens het factureren. Klik in het menu bovenin op Factureren en vervolgens op Toevoegen. Selecteer een relatie en vul de relevante gegevens in. Klik vervolgens op Product/dienst toevoegen. Wanneer je nu klikt in het bovenste veld, kun je een van de producten toevoegen die je hebt geconfigureerd. Je ziet nu meteen waarom dit handig is, alle relevante informatie wordt meteen ingevuld (maar is nog wel te wijzigen als de prijs bijvoorbeeld afwijkt). Zo voeg je voor elk product of elke dienst een regel toe. Als je klaar bent, sla je de factuur op, en kun je deze versturen. e-Boekhouden.nl biedt hiervoor allerlei sjablonen.

©PXimport

11 Rekeningen/bonnetjes inboeken

Naast inkomsten heb je natuurlijk ook uitgaven. Deze boek je in door op de site te klikken op het tabblad Boekhouden en vervolgens op Facturen. Bij Soort boeking kies je voor Factuur ontvangen. Kies een relatie en vul de informatie van de factuur in (waaronder de juiste tegenrekening). Klik eventueel op Bestanden toevoegen als je de factuur wilt uploaden. Voor kassabonnetjes is het niet handig om relaties te gebruiken, immers, soms koop je even iets bij de boekhandel, dat is niet meteen een relatie. Bovendien hebben kassabonnetjes geen factuurnummer. Klik in dat geval op Afschrift/bonnetjes in het linkerdeelvenster. Bij soort boeking kies je Geld uitgegeven en bij Rekening geef je aan vanaf welke rekening je dat gedaan hebt. Je ziet nu ook: als je meerdere bankrekeningen hebt, is het handig om ook meerdere grootboekrekeningen daarvoor aan te maken. Klik op Opslaan om het bonnetje te verwerken. Wanneer je de app van e-Boekhouden.nl downloadt, kun je bonnetjes ook rechtstreeks inscannen en uploaden vanaf je smartphone.

©PXimport

12 Mutaties importeren

Je hebt je verstuurde en ontvangen facturen in je digitale administratie gezet, nu is het zaak om deze te koppelen aan de daadwerkelijke mutaties op je bankrekening. De reden daarvoor is je balans, die, de naam zegt het al, in balans moet zijn. Tegenover elke gestuurde factuur van tien euro moet een betaling van tien euro staan, en voor elke vijf euro die je uitgeeft, moet een kassabonnetje van vijf euro zijn. Die zaken ga je daarom tegen elkaar wegboeken. De eenvoudigste manier is door je bankafschriften te exporteren vanaf de site van je bank (elke bank geeft uitleg over de werkwijze) en daarna te klikken op Importeren onder het kopje Invoeren (tabblad Boekhouden). Upload het bestand, kies de bankrekening die erbij hoort en klik vervolgens op Verder. Wanneer het bestand verwerkt is, klik je op Ga naar niet verwerkte afschriftregels. Daar zie je alle mutaties op je bankrekening die nog niet gekoppeld zijn aan, bijvoorbeeld, de facturen. Per mutatie kun je nu precies aangeven welk stuk waarbij hoort. Zo komt tegenover elke uitgave en alle inkomsten een factuur en/of bonnetje te staan.

©PXimport

Koppelingen

In principe kun je alles in je boekhoudpakket handmatig doen, maar onder het kopje Beheer heb je ook de mogelijkheid om allerlei koppelingen te maken. Zo kun je ten eerste een koppeling maken met je boekhouder, zodat deze bij je administratie kan en daarmee je aangifte kan doen, maar je kunt ook een koppeling maken met je bank, zodat je niet telkens handmatig je mutaties hoeft te importeren en exporteren. Ook vind je hier de koppeling met je webwinkel, zodat je de facturen van bestellingen automatisch in je digitale boekhouding kunt laten inlopen. Het is allemaal niet heel erg moeilijk, en op de supportpagina vind je een uitgebreide uitleg van hoe het allemaal werkt. We raden je dan ook aan om dat absoluut te gaan verkennen.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: vijf 55-inch televisies geschikt voor kabel-tv
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: vijf 55-inch televisies geschikt voor kabel-tv

In de rubriek Waar voor je geld gaan we een aantal keer per week op zoek naar de beste producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Dit keer kijken we naar 55-inch televisies die voorzien zijn van een CI+-sleuf voor kabel-tv. We vonden 5 modellen voor minder dan 600 euro.

Wanneer je tv afneemt van een kabelexploitant zoals Ziggo of Caiway, kun je de ingebouwde gids van je (smart)tv gebruiken. Het werkt vaak ook bij Digitenne en CanalDigitaal. Om gecodeerde kanalen te kunnen kijken heb je echter wel een CI+-module nodig. Die krjig je van je tv-provider en plaats je in de speciale sleuf achter in de televisie.

Niet alle televisies hebben zo'n sleuf, maar wij hebben vijf betaalbare tv's gevonden die er wel eentje hebben. Deze televisies zijn dus geschikt voor tv-kijken via de kabel, bij Ziggo en Caiway. Uiteraard kun je door middel van een apart aan te sluiten kastje ook televisie kijken van providers die IPTV (televisie via de internetverbinding) aanbieden, zoals Odido of KPN.

TCL P6K

Deze TCL 55‑inch (2025) levert een prettige kijkervaring met zijn Google TV‑platform en zorgvuldige smart‑functies zoals AirPlay, HbbTV en spelmodi. Je plaatst eenvoudig je CI+‑module voor tv vanuit de DVB‑tuner. Hij toont de programma’s via een overzichtelijke EPG over acht dagen, inclusief automatische volumeregeling. De tv is voorzien van drie HDMI‑ingangen (HDMI 2.1), HDMI‑ARC en een strak metalen design. Dankzij 4K‑resolutie en HDR‑support (HDR10, HLG) zie je scherpe kleuren. Een moderne keuze met slimme tv‑features in huis.

Geschikte tv-signalen: DVB‑C, DVB‑S2, DVB‑T2
Besturingssysteem: Google TV

Hisense 55U6NQ

De Hisense U6NQ is een 55‑inch mini‑LED smart‑tv (model 2024), uitgerust met het VIDAA U7‑besturingssysteem. In de tunerset vind je alle gangbare signalen: DVB‑T2, DVB‑C en satelliet DVB‑S2. Zo gebruik je met een CI+‑module je zenders moeiteloos. De EPG verschijnt overzichtelijk op het scherm en de beeldkwaliteit is helder dankzij 4K‑resolutie, HDR10+, Dolby Vision en een krachtige processor. Daarnaast ondersteunt hij Bluetooth, Wi‑Fi en biedt hij een moderne kijkervaring zonder poespas: gewoon goed en gebruiksvriendelijk.

Geschikte tv-signalen: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: VIDAA U7

Samsung U7070F

De Samsung 55 U7070F is een 55‑inch Crystal UHD‑smart‑tv uit 2025, herkenbaar aan zijn strakke, frameloze ontwerp. Je kunt ervoor kiezen zenders te ontvangen via een klassieke coax‑kabel (analoog) of moderne digitale tuners (DVB‑T2, DVB‑C, DVB‑S2). Hij draait op Tizen, waardoor apps eenvoudig toegankelijk zijn, en bevatten functies zoals AirPlay 2, smart home‑integratie en een ingebouwde webbrowser. alles wat je verwacht.

Geschikte tv-signalen: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: Tizen OS

Philips 55PUS7800 

Deze Philips‑tv (2025-model) combineert een QLED‑scherm met 4K‑Ultra HD in een 55‑inch formaat. Je kunt simpelweg je CI+‑module inbrengen dankzij de ingebouwde Common Interface. Hij ondersteunt alle standaard digitale formaten: DVB‑T2, DVB‑C en satelliet via DVB‑S2. Hij toont programma’s via een elektronische gids (EPG) in beeld. Het scherm is solide met direct‑LED‑backlight, QLED‑kleuren en een Smart TV‑omgeving. Door de verlichting en discrete bediening houdt hij het helder en functioneel, zonder gedoe.

Geschikte tv-signalen
: DVB‑T/T2, DVB‑C, DVB‑S/S2
Besturingssysteem: Titan OS

LG 55NANO81T6A

Deze LG Nanocell van 55‑inch - een tv uitgebracht in 2024) - draait op webOS 24 en ondersteunt alle gangbare digitale tuners, plus een CI‑slot voor CI+‑modules. De programmagids verschijnt netjes in beeld, waardoor je snel kunt zien wat er komt. Het scherm geeft heldere beelden weer met pure kleuren dankzij Nanocell‑technologie en ondersteunt HDR10 en HLG. Hij is eenvoudig in gebruik met drie HDMI‑poorten, eARC‑geluidsuitvoer en Bluetooth. De tv roept geen overweldigende marketing op, maar levert wel degelijk beeld én gebruiksgemak.

Geschikte tv-signalen
: DVB‑T2, DVB‑C, DVB‑S2
Besturingssysteem: webOS 24

▼ Volgende artikel
Waarom de 112NL-app onmisbaar is in noodsituaties
© Andrey Popov
Huis

Waarom de 112NL-app onmisbaar is in noodsituaties

De dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude heeft in heel Nederland veel losgemaakt. Tienduizenden mensen installeerden in korte tijd de 112NL-app, de officiële noodhulp-app van politie, brandweer, ambulance en marechaussee. Wat is dit precies voor app, hoe werkt hij en waarom is het verstandig om hem zelf te installeren?

In het kort
  • De 112NL-app is de officiële noodhulp-app van de overheid
  • Bij een oproep worden automatisch je locatie en gegevens meegestuurd
  • Als praten niet kan, schakel je over naar chat met de meldkamer
  • Installatie is gratis en binnen enkele minuten geregeld
  • Inmiddels gebruiken ruim 450.000 Nederlanders de app

De 112NL-app is ontwikkeld om burgers sneller en effectiever in contact te brengen met de meldkamer. Waar een gewone oproep via het alarmnummer afhankelijk is van wat iemand in paniek kan vertellen, stuurt de app automatisch belangrijke gegevens mee. Denk aan je naam, telefoonnummer, taalvoorkeur en vooral je locatie. Ook kun je aangeven of je slechthorend bent of moeite hebt met spreken. Dat helpt centralisten direct te begrijpen wat er speelt en welke hulp het meest passend is.

©ER | ID.nl

Hoe werkt het in de praktijk?

Wie via de app een noodoproep doet, belt in feite gewoon 112. Het verschil zit 'm in de achtergrond. De meldkamer ontvangt automatisch de opgeslagen gegevens, waardoor er geen tijd verloren gaat met uitleggen waar je bent of wat je beperkingen zijn. Als praten onmogelijk of onveilig is, kan de centralist het gesprek omzetten naar chat. Zo kun je toch cruciale informatie doorgeven zonder een woord te zeggen. Deze optie is niet alleen handig bij gehoor- of spraakproblemen, maar ook in situaties waarin stilte geboden is, zoals bij een inbraak.

©ER | ID.nl

Eenvoudig te installeren

De app is gratis beschikbaar voor iOS en Android. Na installatie voer je je persoonlijke gegevens in en geef je toestemming voor het delen van je locatie. Dat klinkt technisch, maar in de praktijk is het in een paar tellen geregeld. Vanaf dat moment ben je voorbereid: met één druk op de knop staan je gegevens klaar en weet de meldkamer direct wie je bent en wáár je bent.

Waarom is dit nuttig?

De enorme stijging in downloads toont aan dat veel Nederlanders de behoefte voelen om beter voorbereid te zijn op noodsituaties. De app verkleint de kans dat kostbare tijd verloren gaat en kan in extreme gevallen het verschil maken tussen leven en dood. Het is hoe dan ook een praktische manier om jezelf en je omgeving net wat veiliger te maken.