ID.nl logo
Civilization 6 - Een genot om te spelen
© PXimport
Huis

Civilization 6 - Een genot om te spelen

Met vijfentwintig jaar houdt de Civilization-serie het langer vol dan sommige Chinese dynastieën, maar dat betekent niet dat de illustere reeks van turn-based strategiegames op zijn lauweren rust. De vervolgen op Sid Meier's meesterwerk durfden het aan om telkens weer te sleutelen aan de beproefde formule – bouw een rijk dat zich door de eeuwen heen ontwikkelt en andere beschavingen overwint – en Civilization 6 richt zich ditmaal op een centraal onderdeel van de game: de steden.

In Civilization zijn steden als de spaken van een wiel; zonder kom je niet ver in de race naar het overwinningsscherm. In alle voorgaande Civs omvatte je stad, groot of klein, een enkel vakje. Of je nu een graanschuur, vliegveld of de Piramiden van Gizeh bouwde, het paste allemaal. In Civilization 6 kom je er niet zo makkelijk vanaf. Lees ook: Battlefield 1 - De beste shooter van het najaar?

Los van de stadsmuren en wat algemene gebouwen, moet je uitbreiden met gespecialiseerde districten. Denk hierbij aan de Campus, waar je de Science-punten producerende bibliotheek of universiteit kwijt kunt. Het loont om vooruit te denken bij het plaatsen van je districten. Zet je Commercial District langs een rivier en je verdient per beurt extra Gold en een Campus of Holy Site naast bergen doet wonderen voor de productie van respectievelijk Science en Faith.

©PXimport

Ook de Wonders die je significante bonussen geven nemen een vakje in beslag en dat toont gelijk wat de zet van Civilization 6 om de steden uit te pakken zo slim maakt. Je moet nu actief nadenken hoe je omgaat met je belangrijkste bezittingen. Ga je voor kleine, uiterst gespecialiseerde steden? Of bouw je overal alles wat je bouwen kunt? Dat laatste lijkt verleidelijk, maar dan blijft er minder ruimte over voor de essentiële boerderijen die je inwoners van voedsel voorzien. Zonder voedsel houd je weinig Citizens over om voor je te laten werken. SimCity bewees het al: ruimtelijke ordening is leuker dan het klinkt.

De diepgang bij het managen van je steden is al een mooi pluspunt, maar de gevolgen reiken verder, in positieve zin. Het beste aan de nieuwe aanpak is dat potjes nu minder voorspelbaar zijn. De route naar de overwinning is niet meer een kwestie van Wonders rushen – zoals de Great Library, gevolgd door de Oracle en Oxford University, zoals dat in Civ 5 de standaard was. Geen steen in de buurt van je stad? Dat wordt dan geen Stonehenge en de bijbehorende profeet, maar je hebt nu wel de tijd om het aquaduct te bouwen om je inwoners van vers water te voorzien. Sid Meier’s Civilization: Beyond Earth zette al een goede eerste stap, maar in Civilization 6 is doordacht gebruik van omgeving dus van cruciaal belang.

©PXimport

©PXimport

©PXimport

Goed idee

Een tweede pijler van vernieuwing is de nieuwe benadering van wetenschap en ontwikkeling. Net als voorheen leveren wetenschappelijke instituten als een bibliotheek of een onderzoekslaboratorium je Science-punten op, waarmee je nieuwe technologieën ontsluit. In Civilization 6 is dit niet de enige manier om vooruitgang te boeken, dankzij de Boosts die je behaalt door allerlei handelingen. Bouw een stadsmuur en je krijgt een boost voor Construction. Train een Musketman en je krijgt de helft van Rifling cadeau. Net als bij de steden stimuleert deze vernieuwing je om na te denken over iets wat je in voorgaande delen bijna op de automatische piloot deed.

Alsof dat niet genoeg is, heeft ontwikkelaar Firaxis de Tech Tree ook nog eens in tweeën gehakt. Als de huidige Tech Tree vooruitgang in de ‘harde’ wetenschappen simuleert, doet de Civic Tree dat voor de ‘zachte’ wetenschappen. Civics, verdiend met Culture-punten, stellen de ideeën voor die de mensheid over de millennia hebben gevormd, zoals handel, het feodale stelsel of – het vanzelfsprekende toppunt van onze beschaving – Social Media. Civics verschaffen je bovendien toegang tot een feature die we zes jaar hebben gemist in Civilization: de regeringsvorm.

Beginnend als een eenvoudige Chiefdom heb je weinig inbreng in hoe je precies je samenleving inricht, maar met elke Civic die je ontsluit, speel je wel een paar Policies vrij. Deze decreten werken als kaarten in een constant veranderend deck van bonussen, die je in door je regeringsvorm bepaald aantal slots kunt steken. Als Chiefdom kun je bijvoorbeeld slechts twee Policies kiezen, een militaire en een economische. Maar zodra je overstapt naar een oligarchie of republiek, komen daar extra openingen bij.

©PXimport

Dit systeem geeft je de vrijheid om je speelstijl een extra zet te geven, of beter te reageren op een veranderende situatie. Als bijvoorbeeld een periode van rust bruut wordt verstoord door een onverwachte oorlogsverklaring van die verraderlijke Gandhi, kun je met een paar militaire Policies de trainingstijd van cavalerie halveren en intussen de verdediging van je steden verstevigen.

Een presentatie om van te glunderen

De eerder genoemde uitgepakte steden zijn ook om een heel andere reden een meesterzet. Civilization 6 ziet er betoverend mooi uit. De procedureel gegenereerde speelkaarten leveren al geloofwaardig uitziende werelden op, maar het is genieten om te zien hoe je steden van gedaante wisselen naarmate de tijd verstrijkt. Of het nu gaat om de bescheiden hutjes van je City Center in 4000 v. Chr., de vuurtoren in je haven die ’s nachts de naastgelegen buitenwijk verlicht, de duellerende ridders in de arena van je Entertainment District, of de hijskranen van je industrieterrein; de steden zitten boordevol prachtige details. Elk speciaal gebouw zie je verschijnen in de desbetreffende districten – en kun je met militaire eenheden ook individueel plunderen.

Een ander hoogtepunt zijn de fenomenaal uitziende leiders van andere beschavingen waar je geheid ruzie mee krijgt. De gelaatsuitdrukkingen en mimiek van tegenstrevers als Montezuma en Tomyris zijn zo overtuigend dat je zou zweren dat je naar een Pixar-film zit te kijken. De vernietigende blik van Catharina de Medici is op zichzelf al een reden om haar bespottelijke vredesvoorstellen af te wijzen en Parijs plat te gooien met bommenwerpers.

©PXimport

©PXimport

©CIDimport

Voor het oor is Civilization 6 net zo goed een genot. Bovenstaande leiders, of nu de Congolese Mvemba a Nzinga of de Japanse Hojo Tokimune aan het woord zijn, beledigen en vlijen stuk voor stuk in hun eigen taal. Het Noord-Engelse accent van Sean Bean steelt de show bij het oplezen van de vele quotes die je hoort bij het uitvinden van een nieuwe technologie. We zijn benieuwd hoeveel pogingen de The Elder Scrolls 4: Oblivion-acteur nodig had voor ‘methylethylamylophenylium’. Dan had Leonard Nimoy het in Civ 4 met ‘

’ toch iets makkelijker.

Elke beschaving kent zijn eigen soundtrack en, nog mooier, deze past zich aan op het tijdvak. In de Ancient Age speelt een enkele fluit of banjo nog het centrale thema, maar met elke stap vooruit in de geschiedenis wint de muziek aan complexiteit. Tegen de tijd dat je de Industrial Age bereikt, wiegen je heupen mee met de Braziliaanse samba of droom je weg bij een orkestrale versie van Scarborough Fair. Een leuke vondst is dat het muzikale repertoire zich uitbreidt, zodra je andere beschavingen ontmoet. Saladin mag je land dan misschien overspoelen met missionarissen, maar de muziek die ze met zich meebrengen verzacht het leed. Een beetje.

Voorwaarts naar de overwinning

Van de Disney-achtige vormgeving van je tegenstanders en de bordspelachtige stijl van het speelveld, tot de opzwepende titelmuziek over het

– geïnspireerd door een tekst van Leonardo da Vinci – Civilization 6 is doordrongen van een onweerstaanbaar optimisme. De game mag dan hier en daar over de lelijke hoofdstukken van de geschiedenis heen lezen, maar uiteindelijk werk je toe naar een positief einddoel. Zo is de Science Victory als vanouds van de partij, met een kolonie op Mars als het summum.

©CIDimport

Ook de culturele overwinning doet weer mee, deze keer uitgedrukt in het aantal toeristen dat je land weet te trekken met zonnige vakantieoorden, nationale parken en musea vol kunstwerken. De religieuze overwinning door je geloof naar alle uithoeken van de aarde te verspreiden heeft een opknapbeurt gehad. De missionarissen, inquisiteurs en extra sterke apostelen kunnen nu de zendelingen van andere religies direct bevechten (zonder dat je de oorlog hoeft te verklaren). Als twee concurrerende gelovigen elkaar ontmoeten, is er geen sprake van een beleefd theologisch debat, maar laten ze bliksemschichten neerdalen uit de hemel in een wedstrijdje ‘mijn-god-is-lekker-beter-dan-de-jouwe’, Oud Testament-stijl.

Tot slot de Domination Victory – want de Score Victory op basis van een tijdslimiet blijft de loser onder de winnaars. Oorlogvoering blijft grotendeels binnen de ‘één eenheid per vakje’-lijntjes kleuren, net als voorganger Civilization 5. Nieuw zijn de Support Units, zoals hospikken en stormrammen, die op zichzelf geen militaire waarde hebben, maar indirect helpen bij het gevecht of de belegering van een stad. Combineer dat met de terugkerende Great Generals, waar je in Civ 5 al mee mocht smokkelen, en je mag nu maximaal drie eenheden op een hex hebben staan. Als je nu weer angstige flashbacks krijgt naar de ‘doomstacks’ van oudere Civs, geen nood; oorlog in Civilization 6 is nog altijd een elegant tactisch spel van het zo goed mogelijk positioneren van je troepen en het inzetten van de juiste counters.

Waarom zou hij anders op de cover staan?

Na vijftienhonderd woorden aan vernieuwing en verdieping vraag je jezelf misschien af hoe je dat allemaal onder de knie gaat krijgen. Dat is nou net een punt waar Civilization 6 de mist in gaat. Als Atlas die de wereldbol op zijn schouders moet dragen, heeft de interface van Civ 6 er soms de grootste moeite mee om alle relevante informatie goed over te brengen. De tutorial helpt een nieuwe speler aardig op weg en de Advisor doet haar best om alle concepten uit te leggen, maar veel blijft onduidelijk.

©CIDimport

©CIDimport

©CIDimport

Wil je weten wat de Adjacency Bonus is voor het unieke Hansa-district? Succes. Wat doen Trading Posts precies? Dat mag je opzoeken in de Civilopedia. Wat beïnvloedt de snelheid waarmee je nieuwe districten bouwt? Hoe veel je van dat type hebt? De hoeveelheid wereldwijd? Niemand die het weet. Waarom heb ik nog steeds War Weariness van die oorlog tien beurten geleden? Nog maar eens op End Turn klikken, dan. Jammer dat je niet meer kunt zien hoeveel XP een eenheid nodig heeft tot de volgende promotie. Oh, dáár! Luchtafweergeschut beschermt tegen nucleaire aanvallen volgens de tooltip? Niet als het om een raket gaat, blijkbaar. Dit soort missers weten de ervaring niet te verpesten, maar het maakt de game wel onnodig ingewikkeld.

Dat Civilization 6 af en toe dreigt te bezwijken onder het gewicht van al zijn regels en ideeën, zullen de computergestuurde tegenstanders volmondig mee instemmen. Als een potje nog enkele tientallen beurten jong is, gaat het nog wel. Uitstekend zelfs, getuige de vele berichten dat er weer een neutrale stadstaat is gesneuveld. Ook de barbaren, de schrik van elke Civ-speler, zijn agressiever dan ooit tevoren. Als een Scout je nederzetting ontdekt, rent hij zo snel als hij kan terug naar zijn Barbarian Encampment en trommelt hij een leger aan krijgers, slingeraars en ruiters op om je steden te plunderen. Zo hinderlijk als de barbaren kunnen zijn, de voldoening die het oplevert om je landen te zuiveren van de roodzwarte plaag is er des te groter om.

Zodra het spel verder is gevorderd raakt de kunstmatige intelligentie van Civ 6 de draad kwijt en lijkt het te vergeten waar het mee bezig is. Vooral bij beschavingen die niet veel ruimte hebben gaat het te vaak fout en zien we steden omringd met tientallen eenvoudige Horsemen, terwijl onze eerste tanks al de lopende band afrollen. Ook al komt de computertegenstander goed mee qua technologie, zelfs op het hoogste moeilijkheidsniveau blijft het lastig om een stad te veroveren.

©CIDimport

Gaat heen en vermenigvuldig

Gelukkig geven de tegenstanders meer blijk van intelligentie als het gaat om de andere overwinningstypen. Een missie naar Mars voor de einddatum van 2050 na Christus is een opgave voor ze, maar het binnen harken van toerismepunten lukt nog wel. Waar de computer echt in uitblinkt, is het bekeren van andermans beschaving. Legioenen aan missionarissen trotseren zeeën en oerwouden om de mensheid het licht te laten zien en als je niet oppast, buigt je beschaving niet meer richting Tokyo, maar Tenochtitlan. Een alleraardigste bijkomstigheid is dat je door grote steden van een andere beschaving te overtuigen van je al dan niet zelfgemaakte geloof, zij jouw religie verspreiden alsof ze hem zelf hebben bedacht.

Civilization 6 is een genot om te spelen. Ogen, oren en de grijze massa worden gestreeld met een wonderschone visuele stijl, uitmuntende muziek en meer diepgang dan we ooit hebben gezien in de Civilization-reeks. Dat laatste brengt echter ook een nadeel in zich mee, omdat Civ 6 er nauwelijks in slaagt om al zijn concepten en informatie duidelijk over te brengen. Ook de computertegenstanders laten het wel eens afweten, met name als het gaat om militaire zaken. Het gemis van dat glanslaagje neemt niet weg dat Sid Meier’s Civilization 6 een uitstekende evolutie is van een titanische reeks.

Sid Meier’s Civilization 6 is nu verkrijgbaar voor Windows en Mac.

Fantastisch
Conclusie

Battlefield 1 ------------- **Ontwikkelaar:** Firaxis Games **Prijs:** € 49,99 **Genre:** Turn-based strategy **Platform:** Windows, Mac **Gespeeld op:** Windows **Website:** [www.civilization.com](https://www.civilization.com/)

Plus- en minpunten
  • Districten
  • Vernieuwend
  • Prachtige visuele stijl
  • Muziek
  • Sean Bean
  • Lastig voor nieuwkomers
  • Spelregels vaak onduidelijk
  • Matige AI
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Nu de zomervakantie weer bijna ten einde is, gaan de kinderen weer naar school. Grote kans dat ze gaan vragen om een smartphone als ze die (nog) niet hebben. Wij vonden vijf goede smartphones voor onder de 200 euro.

Voor een goede smartphone betaal je tegenwoordig allang de hoofdprijs niet meer en heb je voldoende keuze uit het lagere, goedkopere segment. Vaak lever je wel iets in wat betreft opslagruimte, processorsnelheid of camera, maar daarentegen betaal je ook honderden euro's minder voor zo'n telefoon ten opzichte van de duurdere modellen. Wij vonden vijf goede toestellen voor niet meer dan 200 euro.

Xiaomi  Redmi  14C

De Xiaomi  Redmi  14C heeft een helder 6,88‑inch scherm, ideaal om video’s te kijken en te multitasken De telefoon wordt aangedreven door een octa‑core processor en met 8 GB RAM. De batterij van 5.160  mAh gaat moeiteloos de dag rond, en heeft een snellaadfunctie. Met een 50 MP hoofdcamera maak je scherpe foto’s in daglicht én nachtmodus. Dankzij de aluminium behuizing voelt de telefoon premium en stevig aan, en de vingerafdrukscanner én gezichtsherkenning maken ontgrendelen intuïtief en snel. Dit toestel blinkt uit in alledaags gebruik, zonder franjes, maar met veel waar voor je geld.

HMD Pulse Pro

De HMD Pulse Pro heeft verrassend veel te bieden. Met een 6,56-inch HD+ scherm en een soepele 90 Hz verversingssnelheid is het scherm vlot. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de dubbele 50 MP camera – zowel voor- als achteraan – waarmee je haarscherpe selfies en foto’s maakt, zelfs bij weinig licht. Binnenin vind je 6 GB RAM en 128 GB opslag, genoeg voor al je apps, foto’s en bestanden, en uitbreidbaar met een microSD-kaart. De krachtige 5.000 mAh-batterij houdt het makkelijk een dag vol. Leuk om te weten: dit toestel is ontworpen om makkelijk zelf te repareren – onderdelen en instructies zijn beschikbaar, wat ‘m niet alleen duurzaam, maar ook vriendelijk voor je portemonnee maakt.

Samsung Galaxy A16 5G

Deze Samsung ziet er luxer en duurder uit dan hij is, dankzij een helder AMOLED‑scherm en een strak en slim ontwerp. Wat je misschien niet verwacht: Samsung garandeert tot wel zes jaar software‑updates, waardoor hij toekomstbestendig is. Prestaties blijven wel op instapniveau, maar voor dagelijks gebruik zoals WhatsApp, web en video is het meer dan voldoende. De batterij houdt het prima vol. Voor wie betrouwbaarheid, goed merk en lange updates belangrijk vindt, is deze telefoon het overwegen waard.

Oppo A5 Pro 4G

De OPPO A5 Pro 4G is een budgettelefoon met een 6,67‑inch 90 Hz-scherm, 8 GB RAM en 256 GB opslagcapaciteit. De 5.800 mAh batterij gaat makkelijk een volle dag mee en ondersteunt snel laden. Wat deze telefoon echt onderscheidt is zijn robuuste bouw: waterdicht (IP68/IP69), valbestendig volgens militaire standaarden, en voorzien van Gorilla Glass 7i. Makkelijk stuk te krijgen is deze telefoon dus niet. Het geluid komt stevig door dankzij stereo speakers met Dolby Atmos. Al met al krijg je hier een stevig toestel met verrassend veel ruimte en functies voor een zachte prijs. Wel iets om rekening mee te houden: het toestel is alleen geschikt voor 4G. Dat signaal blijft echter nog een aantal jaar actief, dus je hoeft niet bang te zijn dat je te snel achterloopt. Je hebt alleen een wat lagere downloadsnelheid dan de meeste 5G-telefoons.

Motorola Moto G55  5G

Deze smartphone is stevig, heeft een gladde afwerking en is verkrijgbaar in een zachte tint grijs. Het scherm van 6,49 inch heeft 120 Hz beeldfrequentie en maakt video's streamen levendig dankzij de FHD+ resolutie. De batterij van 5.000 mAh houdt moeiteloos een hele dag stand, ook bij intensief gebruik. Voor wie van geluid houdt: dubbele speakers met Dolby Atmos creëren een ruimtelijk effect. De 50 MP-hoofdcamera levert heldere plaatjes in daglicht, en dankzij de ultrawide-lens kun je breder kaderen voor groepsfoto’s of landschappen. De 8 GB RAM en 256 GB opslag (uit te breiden met een extra microSD-kaartje) maken multitasken soepel en opslag ruimte genoeg.

▼ Volgende artikel
Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt
© Samsung
Huis

Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt

Samsung heeft de Micro RGB gepresenteerd, een 115 inch-televisie met een achtergrondverlichting van afzonderlijk aangestuurde rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Volgens Samsung zet Micro RGB een nieuwe standaard voor kleurnauwkeurigheid, contrast en beeldervaring in het ultra-premium tv-segment.

Waar conventionele tv's gebruikmaken van grotere leds of mini-leds in witte of blauwe varianten, zet Micro RGB elke afzonderlijke rode, groene en blauwe led precies daar waar die nodig is. Dat maakt een veel fijnere aansturing van kleur en contrast mogelijk. Samsung claimt hiermee de volledige BT.2020-kleurruimte te halen, een standaard die tot nu toe vooral in professionele toepassingen werd gehaald. Het beeld zou daardoor natuurgetrouwer ogen, vooral bij HDR-weergave.

De Micro RGB wordt aangestuurd door een eigen AI-engine die elk beeldframe analyseert en automatisch kleuren, contrast en geluid optimaliseert. Bij matte of doffe beelden kan de tv kleuraccenten versterken zonder onnatuurlijk te ogen. Een Glare Free-laag moet ervoor zorgen dat ook in fel verlichte woonkamers het beeld goed zichtbaar blijft.

Voor consumenten kan deze techniek de opmaat zijn naar een nieuwe generatie huiskamertv's waarbij achtergrondverlichting met micrometer-RGB-leds zorgt voor kleurnauwkeurigheid die voorheen niet haalbaar was. In combinatie met lcd-panelen kan dit leiden tot betere prestaties in hoge helderheidsniveaus, waar zowel traditionele lcd- als oled-tv's soms tekortschieten.
Naast beeldkwaliteit richt Samsung zich ook op gebruiksgemak. De Micro RGB ondersteunt spraakbediening via Bixby, bevat Vision AI-functies die beeld en geluid aanpassen aan de content, en draait op Tizen OS met een gegarandeerde 7 jaar aan software-updates. Beveiliging van persoonlijke gegevens verloopt via Samsung Knox.

De Samsung Micro RGB verschijnt in Nederland op 13 oktober voor een adviesprijs vanaf 29.999 euro. Er komen later meerdere formaten beschikbaar.

Het verschil tussen Micro RGB en pure microled

Hoewel de naam anders kan doen vermoeden, is Micro RGB niet hetzelfde als een pure microled-tv. Bij microled geeft elke pixel zelf licht, vergelijkbaar met oled maar met hogere helderheid en zonder inbrandrisico. Micro RGB is daarentegen een lcd-tv, waarbij de achtergrondverlichting is opgebouwd uit extreem kleine rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Deze leds schijnen door een lcd-paneel heen en worden per kleur afzonderlijk aangestuurd. Dit levert een veel nauwkeurigere kleurweergave op dan gebruikelijk is bij witte of blauwe leds, maar de beeldopbouw blijft die van lcd.

©Samsung