ID.nl logo
Kobo Libra 2 - Ongehoord goede e-reader
© PXimport
Huis

Kobo Libra 2 - Ongehoord goede e-reader

De Kobo Libra 2 is geen opvolger van de Kobo Libra, maar de Kobo Libra H20. Die destijds de naam meekreeg om te benadrukken dat hij waterbestendig is. Dat is de Kobo Libra 2 ook. Wat de e-reader meer te bieden heeft lees je in deze Kobo Libra 2 review.

De Kobo Libra 2 is het derde deel uit een trilogie van Kobo e-readers die de fabrikant dit najaar uitbrengt. Kobo probeert de e-reader nieuw leven in te blazen, wat bewonderenswaardig is. Het eerste deel dat de revue passeerde was de Kobo Elipsa. Een enorm grote e-reader, wat prettig lezen is, ook als de ogen het een beetje af laten weten. Het formaat was vooral bedoeld om de reader tevens dienst te laten doen als notitieboek, in combinatie met een stylus. Het concept kwam niet lekker uit de verf omdat een e-readerscherm traag reageert en beperkter is dan een tablet.

Deel twee was de Kobo Sage. Eveneens een redelijk grote e-reader, met dezelfde notitieblokfunctionaliteit. De vernieuwing zat hier vooral in het feit dat de Kobo Sage ook luisterboeken afspeelt. Ondanks dat de e-reader wederom fantastisch dienst deed voor e-books, werd de plank voor luisterboeken misgeslagen door beperkingen.

Dit derde deel (tenslotte) is de Kobo Libra 2. Qua formaat een stuk kleiner, maar alsnog een uiterst comfortabel leesformaat en een stuk makkelijker om in een tas te steken voor onderweg. Wel is de reader in staat luisterboeken af te spelen. Tenslotte is de Kobo Libra 2 met 189 euro een stuk toegankelijker geprijsd dan de Sage (€ 289,-) en Elipsa (€ 399,-).

©PXimport

©PXimport

©PXimport

De Kobo Libra 2 houdt prettig vast dankzij het gewicht, randje en plastic materiaal.

E-reader

Als e-reader zelf is de Kobo Libra erg handzaam. Dankzij z’n 7 inch schermpje doet hij qua formaat een beetje denken aan een iPad Mini. De Kobo reader houdt ook wat prettiger vast door zijn lage gewicht, wat een pluspunt is voor de echte boekenwurm die zich vele uren kan verliezen in een goed boek. Aan de rechterzijde is een kromme rand waaraan je de reader makkelijk vasthoudt – en met de twee fysieke knoppen de bladzijde omslaat. Dat kan overigens ook gewoon met een tikje op het touchscreen. Fijn is dat je de reader gewoon omdraait, om de rand aan de linkerzijde te krijgen (voor linkshandigen) of om de rand onder het scherm te hebben. Persoonlijk is dat voor mij de meest comfortabele leeshouding, hoewel de pagina’s dan wel iets minder verticale ruimte hebben en dat leidt tot kleinere letters.

De belangrijkste reden waarom de Kobo Libra 2 comfortabel wegleest is natuurlijk het e-inkscherm. In tegenstelling tot een gewoon scherm kan zo’n e-inkscherm geen kleuren tonen, maar straalt het ook geen licht uit. Hierdoor is het comfortabel voor de ogen. Voor wie graag in het donker leest is een ingebouwd nachtlampje in het scherm verwerkt. Deze schijnt overigens op het scherm, niet in de ogen, zoals een gewoon scherm.

Je kunt boeken lezen van de ingebouwde Kobo-leesdienst, maar ook je eigen boeken op het apparaat zetten door de reader aan de pc te koppelen. In tegenstelling tot een Kindle, ondersteunt de Kobo Libra 2 alle gangbare boek-bestandsformaten. Zelfs pdf, wat handig is voor bijvoorbeeld studiemateriaal.

©PXimport

Luisterboeken

Het open karakter dat Kobo hanteert voor e-books, gaat niet op voor luisterboeken. Je kunt geen audio- of luisterboekbestanden naar je reader kopiëren om ze af te spelen. Of je aanmelden voor een andere luisterboekdienst als Storytel en Audible, wat dan wel weer begrijpelijk is.

Wat dan weer niet begrijpelijk is, is dat Kobo geen audio-aansluiting heeft geplaatst op de reader. Zo kun je niet je koptelefoon bedraad aansluiten, alleen via bluetooth. Dat houdt in dat je afhankelijk bent van de accuduur van je bluetooth-afspeelapparaat hoe lang je kunt lezen. Onhandig voor wie langere tijd van een luisterboek wil genieten. Niet alleen onhandig, maar ook onnodig.

Navraag bij Kobo leverde alleen nog maar meer vragen op helaas. Hierbij leek het contactpersoon zich niet bewust dat een apparaat zowel bluetooth als een audio-aansluiting kan hebben: “Wat betreft de redenen voor draadloos versus bluetooth: het denkproces was dat het de lezer meer opties en flexibiliteit bood om te luisteren (ze kunnen dit doen via een draadloze koptelefoon, luidsprekers of zelfs autoplay, enz.). Zo zitten ze niet altijd aan een draad vast.”

Ben je in de markt voor een nieuwe e-reader? Dan is de Kobo Libra 2 de beste die je op dit moment kunt kopen.

-

Accuduur en specs

Kobo heeft er wel aan gedacht om genoeg opslagruimte te voorzien voor de luisterboeken. De Kobo Libra 2 beschikt over 32GB opslagruimte. Aangezien een gemiddeld e-book een paar MB’s groot is en een luisterboek een paar honderd MB, is het ruim voldoende.

De accu van een e-reader gaat heel lang mee, dat komt omdat een e-inkscherm alleen stroom gebruikt als je het scherm ververst. Dat gebeurt wanneer je een pagina omslaat. De accuduur van de Kobo Libra 2 is dus afhankelijk van hoe snel je leest. In sommige gevallen kun je weken op een opgeladen accu door. Hierbij is het wel slim om zaken als wifi uit te schakelen.

Bij luisterboeken is dat natuurlijk anders, omdat hier continu wordt afgespeeld. Dat houdt de e-reader zo’n tien uur vol. Wellicht ben je nog altijd beter af met je smartphone of tablet voor je luisterboeken.

Alternatieven voor de Kobo Libra 2

Ben je op zoek naar een goede e-reader, dan heeft Kobo een heel scala aan opties beschikbaar. Denk aan de Sage en Elipsa, die misschien prettiger zijn als je een groot leesscherm zoekt. Voor de stylusfuncties kun je beter een iPad overwegen dan deze readers. Deze Kobo Libra 2 is wellicht een betere optie, door de lagere prijs en compactere formaat – zonder dat het iets afdoet aan de leeservaring.

Ook zijn er natuurlijk alternatieven als de Amazon Kindle en de sinds kort de Storytel-reader. Beide producten zijn echter een stuk beperkter dan deze Kobo Libra 2. De Amazon Kindle werkt natuurlijk nauw samen met Amazon’s e-bookdienst, maar kan alleen epubbestanden aan als je eigen boeken op de reader wil zetten. De Storytel-reader werkt alleen met eigen (luister)boeken.

Er zijn ook oudere alternatieven uit de stal van Kobo, zoals de Clara HD en de Libra H20. Op zich prima e-readers. Toch lijkt het verstandiger om voor de Libra 2 te kiezen: niet alleen vanwege de beter specs en usb-c-aansluiting, maar ook omdat het prijsverschil op het moment van schrijven niet zo groot is.

Conclusie: Kobo Libra 2 kopen?

Ben je in de markt voor een nieuwe e-reader? Dan is de Kobo Libra 2 de beste e-reader die je op dit moment kunt kopen. Het scherm met nachtlampje leest heerlijk weg en de reader houdt comfortabel vast. Ben je in de markt voor luisterboeken? Wellicht is het dan beter om nog even de kat uit de boom te kijken, een voordeel ten opzichte van luisteren via je smartphone of tablet is er vooralsnog niet.

Uitstekend
Conclusie

**Prijs:** € 189,- (exclusief sleepcover twv € 39,99) **Scherm:** 7-inch e-ink met nachtlamp (1680x1264) **Processor:** 1 GHz **Opslag:** 32 GB (niet uitbreidbaar) **Gewicht:** 215 gram **Afmetingen:** 14,5 x 16,2 x 0,9 cm **Draadloos:** bluetooth 5.0, Wifi 802.11 ac/b/g/n **Aansluiting:** usb-c **Overig:** IPX 8 **Website:** [https://nl.kobobooks.com](https://nl.kobobooks.com/products/kobo-libra-2)

Plus- en minpunten
  • Compact
  • Houdt prettig vast
  • Leescomfort scherm en nachtlamp
  • Luisterboek-ondersteuning schiet tekort
▼ Volgende artikel
Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger
© Praewphan
Huis

Deze functies kun je allemaal vinden op een wasdroger

Wist je dat een wasdroger meer kan dan alleen het simpelweg drogen van kleding? Van de handige anti-kreukfunctie tot speciale droogprogramma's voor delicate kleding: deze functies kun je allemaal vinden op de gemiddelde wasdroger.

Wasdrogers worden geleverd met een verscheidenheid aan functies. In dit artikel sommen we een aantal functies op en leggen we uit hoe ze precies werken. Handig om te weten bij het gebruik óf de aankoop van je wasdroger. We behandelen:

  • Anti-kreukfunctie met of zonder stoom
  • Vochtsensor met automatische uitschakeling
  • Wol- en delicate programma's
  • Kinderbeveiliging
  • Smart connect
  • Stapelbaarheid
  • Geschikt voor onderbouw

Meer weten over wasdrogers? Lees dan: Condens of warmtepomp: welke wasdroger moet je hebben?

Anti-kreukfunctie met of zonder stoom

Kleding kan behoorlijk gekreukt uit de wasdroger komen. Dat komt doordat de hitte in de droger ervoor zorgt dat de vezels samentrekken, waardoor de stof ietsje krimpt. Daar komt nog bij dat kleding vaak even blijft liggen nadat de droger heeft gedraaid. Gelukkig hebben veel wasdrogers tegenwoordig een anti-kreukfunctie.

Hoe deze functie precies werkt verschilt per merk en droger, maar in de meeste gevallen houdt deze functie in dat de trommel lichtjes blijft ronddraaien nadat het drogen klaar is. Op die manier blijft het textiel soepel, waardoor er geen kreukels in de stof kunnen trekken. Sommige drogers hebben een anti-kreukfunctie met stoom, waarbij na het drogen stoom in de trommel wordt geblazen. Dat maakt het risico op kreukels al helemaal nihil. Wasdrogers met anti-kreukfunctie met stoom zijn vaak wel wat duurder.

Vochtsensor met automatische uitschakeling

Veel moderne wasdrogers beschikken over een vochtsensor die tijdens het drogen het vochtgehalte van de kleding meet. Zo weet het apparaat precies wanneer het droogproces voltooid is en wanneer het apparaat zichzelf kan uitschakelen. Handig, want op die manier blijft de droger nooit langer dan nodig draaien en verspilt hij dus geen energie. Ook is dit prettig voor je kleding, aangezien overmatig drogen kleding kan beschadigen. Dankzij automatische uitschakeling zal het apparaat daarnaast niet snel overbelast raken.

Wol- en delicate programma's

Zet je bij elk type kleding, dus óók bij die mooie kasjmier trui, het standaard droogprogramma aan? Niet doen! Veel wasdrogers beschikken over speciale programma's voor delicate stoffen zoals wol of zijde. Bij deze programma's wordeen een lagere temperatuur en een mildere droogmethode gebruikt om de kleding in opperbeste staat te houden. Zo weet je zeker dat je kostbare trui niet krimpt of zijn natuurlijke zachte structuur verliest.

©Lipskiy Pavel

Kinderbeveiliging

Voor wie jonge kinderen in huis heeft rondrennen, is een wasdroger met kinderbeveiliging een must. Wanneer deze beveiliging is ingeschakeld, is het voor kinderen onmogelijk om de wasdroger te openen of instellingen te veranderen. En aangezien een droger van binnen erg heet kan worden, voorkomt zo'n kinderslot een hoop ongelukken. Op de meeste drogers is het kinderslot in en uit te schakelen via een bepaalde knopcombinatie. Staat het slot ingeschakeld, dan zie je dat aan een slot-icoon op het display van de droger.

Graag in gestreken kleding naar je werk, school of afspraak?

Een stoomstrijkijzer maakt elke kreukel moeiteloos glad

Smart connect

Sommige wasdrogers zijn op afstand te bedienen via wifi, ook wel smart connect of home connect genoemd. Ideaal als je op je werk zit en wilt dat je kleding droog is als je thuiskomt – of als de wasdroger op zolder staat en je geen zin hebt om steeds op en neer te lopen.

Een wasdroger met smart connect koppel je eenvoudig via een app aan je smartphone of tablet. In zo'n app geef je aan wat voor type was je wilt drogen, waarna de app bepaalt wat daarvoor het meest geschikte wasprogramma is. Is de was droog, dan ontvang je een melding. Zo hoef je niet continu het dashboard van je droger te checken. De app geeft ook aan wanneer het filter van je droger schoongemaakt moet worden en wanneer er ander onderhoud nodig is.

©EuStock - stock-adobe.com

Stapelbaarheid

Wanneer je weinig ruimte hebt voor een wasdroger is het wel zo fijn als je het apparaat op je wasmachine kunt zetten. Maar pas op: je wasmachine en -droger stapelen is geen kwestie van simpelweg het ene op het andere apparaat plaatsen. Beide apparaten zijn namelijk erg zwaar en kunnen tijdens het draaien gaan verschuiven of wiebelen. Ook geven zowel de wasmachine als de droger trillingen door, die bij een onveilige plaatsing schade aan het andere apparaat kunnen veroorzaken.

Het is dus erg belangrijk dat beide apparaten stevig op hun plek staan. Hoewel de meeste wasmachines en drogers in standaardafmetingen kunnen worden gestapeld, is het slim om van tevoren goed te checken of dit inderdaad het geval is. Het plaatsen van een stapelkit tussen je wasmachine en droger is altijd een goed idee. Deze vangt de trillingen van beide apparaten op en vormt een stevige basis waarop de droger kan staan, waardoor hij niet zal verschuiven.

Geschikt voor onderbouw

Een wasdroger is helaas niet het meest esthetische apparaat. Wil je de droger naadloos integreren in je interieur, bijvoorbeeld door hem onder een werkblad of aanrecht te plaatsen, dan heb je een wasdroger nodig die speciaal is ontworpen voor onderbouw. Deze wasdrogers zijn meestal wat compacter van formaat en hebben een bovenblad dat je kunt verwijderen. Om ervoor te zorgen dat deze wasdrogers hun warmte goed kwijt kunnen, is er extra aandacht besteed aan het ventilerend vermogen van deze apparaten. Bijkomend voordeel van dit type droger is dat hij dankzij zijn compacte vorm over het algemeen energiezuiniger is dan een standaard wasdroger.

Leestip: Wasdroger, wasrek of de buitenlucht: voordelen en nadelen


▼ Volgende artikel
EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen
© Igor Stuifzand
Mobiliteit

EV-test Lancia Ypsilon Electric: beproefde techniek met een grote strik eromheen

De Lancia Ypsilon Electric laat onder zijn chique verpakking weinig verrassingen zien. Hij moet het vooral van zijn design en luxe uitrusting hebben. Is dat genoeg om van deze kleine elektro-Italiaan een begeerlijk totaalpakket te maken?

Dit artikel in het kort:

  • De Lancia Ypsilon Electric is een compacte EV met een actieradius tot 403 kilometer, gebaseerd op Stellantis-technologie.
  • Uitrusting omvat luxe opties zoals velours bekleding, stoelverwarming en massagefuncties.
  • Prestaties: 156 pk, zuinig energieverbruik en een solide rijervaring, vooral in Sport-stand.
  • Minpunten: beperkte ruimte achterin en hoge prijs in vergelijking met concurrenten.
  • Concurrentie komt vooral van de Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

Meer over de Renault lees je hier: Renault 5 e-Tech Electric: iconische hatchback nu volledig elektrisch

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

©Igor Stuifzand

Eerst de nieuwe Ypsilon

Lancia keert terug van (nooit helemaal) weggeweest. De laatste jaren was het gesoigneerde Italiaanse merk alleen nog in eigen land actief, maar met succes. Want ook al liep de vorige generatie van de compacte Ypsilon (nog op basis van de Fiat Panda) alweer sinds 2011 mee, het deftige autootje was nog altijd razend populair.

Moedermaatschappij Stellantis laat met de komst van de nieuwe Ypsilon zien het beste voor te hebben met Lancia: het merk werd opnieuw uitgevonden en de komende jaren verschijnen diverse nieuwe modellen. Basis hiervoor vormt het nieuwe STLA-platform, dat in meerdere (batterij)formaten wordt aangeboden en geschikt is voor meerdere vormen van aandrijving. Dus niet alleen volledig elektrisch, maar ook als hybride en stekkerhybride. De nieuwe compacte Ypsilon lost het startschot voor renaissance van Lancia. Later volgen de grote Gamma en de middenklasse Delta.

🚘Lees ook: Nieuwe Lancia Ypsilon (2024): bekende ingrediënten in een stijlvol jasje

Ruim 400 kilometer

Voor de Ypsilon borduurt Lancia voort op de van andere Stellantis-merken bekende, technologie. De 4,08 meter lange vijfdeurs hatchback is op dezelfde leest geschoeid als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Deze twee modellen zijn nog altijd verkrijgbaar met de aloude 136 pk sterke elektromotor en 50kWh-batterij, de Lancia Ypsilon wordt uitsluitend aangeboden met de geüpdatete versie van dit pakket.

De elektromotor levert een maximaal vermogen van 156 pk en de batterij is met een capaciteit van 51 kWh iets groter: goed voor een grootste actieradius van 403 kilometer. De Ypsilon kan zich prima meten met belangrijke concurrenten zoals de kersverse Renault 5 E-Tech Electric en Mini Cooper E.

©Igor Stuifzand

Historisch verantwoord

Als je door je wimpers kijkt, herken je in de Lancia Ypsilon het silhouet van de Peugeot 208 en Opel Corsa. Toch zijn aan de buitenkant maar heel weinig plaatdelen uitwisselbaar. De Ypsilon combineert strakke elementen, zoals het expressieve front waarin de lichtstrips het nieuwe familiegezicht van Lancia laten zien. De combinatie van de spoilervormige balk en ronde achterlichten zijn afgeleid van de Stratos, waarmee Lancia in de jaren zeventig zoveel successen boekte in de rallysport.

Aan boord zie je verschillende onderdelen die ook door Peugeot en Opel worden toegepast, zoals de stuurhendels en de tuimelschakelaars voor de rijrichting en rijprogramma′s.

©Igor Stuifzand

Complete uitrusting

Het dashboard heeft een nieuwe, stijlvolle vormgeving waarbij het instrumentarium doet denken aan een opgeslagen boek. Bij de LX-versie en het tijdelijk verkrijgbare topmodel Edizione Cassina Limitata zijn de stoelen bekleed met prachtig, fluweelzacht velours. De uitrusting van Edizione Cassina wordt gecompleteerd met onder meer stoelverwarming en een massagefunctie op de bestuurdersstoel.

Automatische airco, smartphone-integratie voor Apple CarPlay en Android Auto en cruise control (vanaf de LX adaptief) zijn standaard op alle versies. De prijzen voor de Ypsilon Electric beginnen bij 35.400 euro, de geteste Edizione Cassina Limitata staat voor 39.500 euro in de prijslijst. Een fors bedrag, maar als je de concurrentie net zo rijk zou aankleden als de duurste Ypsilon, dan valt het uiteindelijk wel mee met die prijs.

©Igor Stuifzand

Alleen in Sport het volle vermogen

De 156 pk sterke elektromotor weet prima raad met het gewicht van de Ypsilon Electric, à 1461 kilo. Overigens moet je wel zelf actie ondernemen om over het volledige vermogen van 156 pk te kunnen beschikken, want dat is uitsluitend in de Sport-stand beschikbaar. Kies je voor Normaal of Eco, dan wordt het vermogen alleen bij het volledig intrappen van het acceleratiepedaal (kickdown) vrijgegeven.

De aandrijflijn heeft al vaker laten zien dat de update van enkele jaren geleden een positief effect heeft gehad op het energieverbruik. Met name onder winterse omstandigheden zaten de WLPT-verbruiksopgave en het realistische energieverbruik mijlenver uit elkaar. De ervaring leert dat het verschil na de update van de elektromotor en het accupakket een stuk kleiner is.

©Igor Stuifzand

Zuinig met energie

Tijdens onze standaard verbruiksronde van 170 kilometer toonde de temperatuuraanduiding 5 graden Celsius aan. Om het op batterijpakket op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen, plus het op een behaaglijke warmte krijgen van het interieur (21 graden), wordt veel energie gevraagd. Desondanks resulteerde de verbruiksronde in een keurig gemiddelde van 16,8 kWh/100 km. Lancia geeft zelf een gemiddelde op van 14,3 kWh/100 km, en dat is onder gunstigere temperaturen zeker te benaderen.

Tijdens een lange snelwegrit van Amsterdam naar Nijmegen, met snelheden die rond de 100 km/h schommelden en een buitentemperatuur van zo′n 15 graden, noteerde de boordcomputer niet meer dan 13,3 kWh/100 km.

Berekend op basis van de gemiddelde waarde die we tijdens een kille avond op onze verbruiksronde scoorden, ligt met een volledig opgeladen 51 kWh-batterij een aanvaardbare actieradius van 305 kilometer in het verschiet.

Standaard heeft de Ypsilon een 11kW-boordlader, snelladen gaat met een hoogste vermogen van 100 kW. Van 20 naar 80 procent ′state-of-charge′ neemt 24 minuten in beslag.

©Igor Stuifzand

Geen ruimtewonder

Om achter het stuur plaats te nemen, moet je jezelf eerst door een krappe deuropening wurmen. Maar als je eenmaal zit, dan zit je ook prima in de met zacht fluweel beklede stoel. Bij zo′n compacte hatchback moet niet te veel worden verwacht van de ruimte, en daarvan is de Ypsilon vooral achterin het bewijs: alleen wanneer de voorstoelen een flink stuk naar voren worden geschoven, is op de achterbank een acceptabele hoeveelheid beenruimte te creëren.

De kofferbak heeft een inhoud van 309 tot 1118 liter. Meer dan voldoende wanneer je alleen of met z′n tweeën bent, maar om de Ypsilon een volwaardige gezinsauto te noemen, gaat veel te ver. Bij deze elektrische variant is het technisch niet mogelijk een trekhaak te monteren.

©Igor Stuifzand

Stabiele wegligging

Rijden doet de Lancia Ypsilon eigenlijk hetzelfde als de Peugeot 208 en Opel Corsa. Zeker in de Sport-stand wordt de auto niet door het overige verkeer om de oren gereden; de Ypsilon is voor normaal huis-tuin-en-keukengebruik snel genoeg.

Het onderstel is behoorlijk stevig afgestemd, maar de relatieve beweeglijkheid heeft maar beperkt invloed op het rijcomfort. De auto komt op een minder egaal geasfalteerde weg nauwelijks tot rust, maar hij huppelt daarentegen niet uit het spoor.

De besturing geeft je voldoende terugkoppeling en is niet zo sterk bekrachtigd dat elke ademteug effect heeft op de rijrichting. Ook bij een kruissnelheid van 130 km/h heeft de auto een vertrouwenwekkende wegligging. De Ypsilon laat zien dat het inmiddels wat oudere basisplatform nog niet aan het einde van zijn Latijn is.

©Igor Stuifzand

Conclusie

Feitelijk is de Lancia Ypsilon een Opel Corsa of Peugeot 208 die met een andere, rijkere saus is overgoten. Het onderscheid zit vooral in het design en de aankleding. Hoewel we Lancia een gouden toekomst gunnen, lijkt dat in Nederland, waar het merk lange tijd niet actief is geweest, echter een onvoldoende solide basis voor indrukwekkende verkoopresultaten.

Je kiest voor de Ypsilon als je jezelf wilt onderscheiden van de massa, of wanneer je van oudsher een groot Lancia-liefhebber bent. Daarnaast is Lancia′s terugkeer en de introductie van de Ypsilon eigenlijk wat ongelukkig getimed. In het segment van de compacte EV′s zijn ontneemt de nieuwe Renault 5 E-Tech Electric momenteel al zijn concurrenten de wind uit de zeilen.

©Igor Stuifzand