ID.nl logo
Zo personaliseer je je profiel in Disney+ op je smart-tv
Huis

Zo personaliseer je je profiel in Disney+ op je smart-tv

Met de streamingdienst Disney+ geniet je natuurlijk van alles wat deze studio te bieden heeft, inclusief alles van Marvel, Pixar, Star Wars en National Geographic. Je kunt een of meerdere profielen instellen in en deze afzonderlijk personaliseren.

Als je met meerdere mensen streaming-content kijkt, is het handig om allemaal je eigen profiel te hebben. Met verschillende avatars en voorkeuren kom je elke keer in je persoonlijke omgeving terecht. In dit artikel lees je hoe je je eigen profiel kunt aanpassen.

Je profiel in Disney+ kun je op verschillende manieren personaliseren. Klik op het inlogscherm van Disney + op de knop Profielen bewerken om je profiel aan te passen en te personaliseren. Er verschijnt een potloodje bij de profielen, en als je dat selecteert met je afstandsbediening en op de OK-knop drukt, wordt je profiel geopend.

Je kunt nu verschillende dingen aanpassen. Als eerste de profielnaam; als je hem als eerste profiel hebt ingesteld, zal deze doorgaans de naam Profile hebben, maar als je de optie selecteert en op OK drukt, dan kun je de naam wijzigen. Geef hem een persoonlijke naam, zoals de achternaam van je familie of gewoon de voornaam van de gebruiker.

Helemaal gek op Disney-spullen?

Leef je uit met speelgoed en spellen - voor alle leeftijden!

Avatar

De standaardafbeelding van je profiel – de avatar- is meestal een bekend Disney-figuur, zoals Mickey Mouse. Wil je liever een andere afbeelding? Kies dan voor Profielavatar en druk op de OK-toets. Je krijgt nu de keuze uit allerlei avatars die allemaal te maken hebben met tv-series en films van Marvel, Pixar en natuurlijk Disney. Kies uit een van de vele avatars en druk op de OK-toets van je afstandsbediening om de gewenste avatar in te stellen.

Automatisch afspelen

Wanneer je een tv-serie aan het kijken bent en je wil een hele reeks achter elkaar kijken – bingewatchen – dan is het fijn als je daarvoor bijna niks hoeft te doen en de volgende aflevering automatisch wordt gestart. Onder de optie Automatisch afspelen kun je dat instellen. Zet je deze op Aan dan speelt de volgende aflevering van de serie automatisch. Zet het op Nee als je niet wil dat dat gebeurt.

Achtergrondvideo's

Iets anders dat standaard afspeelt in Disney+, zijn de achtergrondvideo’s. Wanneer je een film of tv-serie selecteert, dan wordt er op de achtergrond een trailer getoond van de gekozen film of serie. Dat kan soms irritant zijn, dus die optie kun je dan het beste uitschakelen. Zet daartoe de optie Achtergrondvideo op Uit en de video’s worden niet afgespeeld.

Tip: afstandsbediening kwijt? Een universele is een voordelig alternarief

Taal van de app

Standaard wordt de taal van de interface van de Disney+-app ingesteld op de taal van je televisie. Soms kan het voorkomen dat de televisie op de Engelse taal staat ingesteld en dan neemt de Disney+-app dat ook over. Via de optie App-taal kun je dat wijzigen en bijvoorbeeld op Nederlands zetten.

Ouderlijk toezicht

Ook bij Disney+ geldt dat je niet wil dat iedereen zomaar alle soorten films of series kunnen kijken. Met ouderlijk toezicht kun je dat aanpassen. Helaas biedt de tv-app van Disney+ geen mogelijkheid om dat ouderlijk toezicht in te stellen, maar word je doorverwezen naar de Disney+-app op je smartphone of naar de Disney+-website.  We nemen als voorbeeld de website van Disney+. Als je daar bent ingelogd, ga je rechts bovenin naar je profielavatar en klik je op Profielen bewerken. Vervolgens selecteer je het profiel waarvoor je het ouderlijk toezicht wil instellen.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 betaalbare televisies voor een kleine kamer

Je ziet nu dat je hier dezelfde dingen kunt aanpassen als in de app op televisie, maar dat je nu ook de instellingen rond ouderlijk toezicht kunt aanpassen. Wil je een bepaalde leeftijdsclassificatie instellen, dan kies je voor de optie Leeftijdskwalificatie. Er verschijnt een soort tijdlijn in beeld, waar je kunt instellen tot welke leeftijd je de grens wil instellen. Stel je de grens in tot bijvoorbeeld 9, dan krijgt degene die met het profiel is ingelogd alleen maar content te zien die bedoeld is voor kinderen van 9 jaar en jonger. Wil je geen restricties opleggen, dan kies je voor de optie AL (alle leeftijden), bovenaan de tijdlijn.

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis