Review: Cocktail Audio X12

De Cocktail Audio X12 is een cd-ripper, versterker, muziekserver en streamer in één. Deze alleskunner is ideaal voor muziekliefhebbers die geen plek hebben voor een omvangrijke hifi-installatie. De X12 bestaat namelijk uit een compacte kubus die je in praktisch elk hoekje van de woonkamer kwijt kunt.

De X12 is bedoeld om op een centrale plek muziek te bewaren en af te spelen. Aan de voorzijde is er een cd-drive gehuisvest. Je speelt hiermee vanzelfsprekend muziek-cd’s af. Verder kun je de schijfjes daarnaast ook rippen. Het apparaat heeft plek voor een 2,5- of 3,5-inch schijf van maximaal 4 TB voor de opslag van muziek. Dankzij een eenvoudige houder lukt het om de schijf vlot te monteren. Via drie usb-poorten kan de X12 ook muziek op externe opslagdragers benaderen. De ethernetpoort of wifi-adapter (optioneel) stelt je in staat om audiobestanden van netwerkbronnen te benaderen middels computerprotocollen als Samba of UPnP. Een gemiste kans is dat de makers geen bluetooth hebben toegevoegd voor het draadloos streamen vanaf smartphones en tablets.

Cocktail Audio X12

© PXimport

Versterker
Je kunt met behulp van digitale en analoge uitgangen de X12 als bron aansluiten in een bestaand hifisysteem. Overigens is dat niet per se noodzakelijk. Het apparaat heeft namelijk ook zelf een bescheiden versterker aan boord waarmee je desgewenst een tweekanaals audiosysteem realiseert. Het uitgangsvermogen bedraagt tweemaal 30 watt. Aan de achterzijde vind je vier connectoren voor het koppelen van twee luidsprekers. In onze testruimte sluiten we twee eenvoudige Magnat-speakers op de X12 aan, waarbij we merken dat de audioweergave verrassend uitgebalanceerd klinkt. Wel heeft de versterker te weinig power in huis om het laag veel diepgang te geven.

Cocktail Audio X12

© PXimport

Menu
De voorzijde bevat een 4,3-inch display dat het Nederlandstalige menu helder weergeeft. Het is daarvoor wel noodzakelijk om vlakbij het apparaat te zitten, want anders kun je de letters niet lezen. Een tv-uitgang zou op dit vlak wat meer comfort bieden. Voor de menunavigatie gebruik je de afstandsbediening of de bedieningstoetsen aan de bovenzijde van het apparaat. Het menu reageert snel en geeft details van iedere geripte cd weer. Deze informatie haalt de X12 op uit de online database van FreeDB. Fijn is dat je volledig vrij bent in welk bestandsformaat je de nummers bewaart. Je hebt keuze tussen flac, alac, wav, mp3 en ogg. Verder geeft het menu je toegang tot verschillende muziekdiensten, waaronder Simfy en Qobuz.

Cocktail Audio X12

© PXimport

6,0

Ons oordeel

Veelzijdig apparaat

Brede bestandsondersteuning

Snel rippen

Geen bluetooth

Laag uitgangsvermogen

Duur

Cocktail Audio doet met de X12 zijn naam eer aan, want je kunt hiermee op één locatie gemakkelijk alle muziek bundelen. De ingebouwde versterker is een leuk extraatje, al is het natuurlijk beter om een externe versterker te gebruiken indien je de audiokwaliteit naar een hoger niveau wilt tillen. Voor de koeling heeft het apparaat geen ventilator nodig. Dat heeft als voordeel dat de X12 nauwelijks geluid produceert. Nog een pluspunt is dat het apparaat audiobestanden in hoge resolutie kan afspelen tot maximaal 24bit/192KHz. De adviesprijs vinden we vergeleken met voorgaande modellen overigens wel wat aan de dure kant....
Lees meer