ID.nl logo
Airco's en geluid: hoe erg is het (en bestaan er ook stille airco's?)
© Saskia van Weert
Energie

Airco's en geluid: hoe erg is het (en bestaan er ook stille airco's?)

Warme zomernachten? Dan is een airco in je slaapkamer wel zo lekker – mits het apparaat natuurlijk niet te lawaaiig is, want dan lig je alsnog de hele nacht te woelen. Of je nu een airco zoekt voor je slaapkamer of een andere rustige plek in huis, het geluidsniveau is een belangrijke factor om rekening mee te houden.

Na het lezen van dit artikel weet je: - Hoeveel geluid airco's produceren - Hoe je geluidsoverlast kunt verminderen - Hoe stil een 'stille airco' is - Wat een stille airco kost

Meer weten over airco's? Lees dan ook: Mobiele airco of vaste airco kopen - zo maak je de beste keuze!

Hoeveel geluid maken airco's?

Het geluidsniveau van airco's verschilt nogal per soort airco. Heb je bijvoorbeeld een mobiele monoblock airco in huis dan zitten alle onderdelen in één apparaat, inclusief de onderdelen die het meeste geluid produceren. Koel je jouw huis met een single-split airco? Dan bestaat de airco uit een binnenunit en een buitenunit, waarbij de onderdelen die het meeste geluid maken over het algemeen vooral in de buitenunit zitten. Dat scheelt aanzienlijk in geluidsoverlast in huis. Maar houd bij de buitenunit dus wel rekening met mogelijk overlast voor de buren.

©Ben Schonewille

Ongeacht het type airco, maakt iedere airco geluid. Dat varieert in het aantal decibel (dB). In de tabel hieronder lees je waar je ieder geluidsniveau ongeveer mee kunt vergelijken. Zo kun je voor jezelf beter nagaan hoeveel geluid jij als acceptabel ervaart.

Aantal decibelVergelijkbaar geluid
10 dBAdemen
20 dBRuisen van bladeren
30 dBFluisteren
40 dBKoelkast die aanstaat
50 dBAuto die langsrijdt op afstand

©Artsiom Kusmartseu | Bewerking: BS | ID.nl

Welke airco past het best bij jou?

Maak gratis een afspraak met LG voor advies en een vrijblijvende offerte

Geluid van de buitenunit

Zoals hierboven al vermeld, is de buitenunit bij een vaste airco het element dat het meeste geluid produceert. De buitenunit is namelijk het deel vanuit waar de lucht naar buiten wordt geblazen en de compressor en motor bevinden zich in dit deel van de airco. Zowel de compressor als de motor kan een zoemend of brommend geluid maken. Houd daar, qua plaatsing en geluidsoverlast, dus rekening mee voor jezelf en ten opzichte van de buren.

Het geluidsniveau van een buitenunit lag vaak rond de 50 dB, maar sinds de meest recente wetgeving uit 2021 inging, mag van een buitenunit bij je buren slechts 40 dB te horen zijn. Koop je toch een airco met een buitenunit van 50 dB? Dan is het dus belangrijk dat je buren op zo'n afstand zitten dat bij hen het geluid als niet hoger dan 40 dB wordt ervaren.

Naast de ventilator en de algemene werking van een buitenunit veroorzaken ook de trillingen van het apparaat geluid. Om het geluidsniveau van een buitenunit te verminderen is het daarom aan te raden de unit bijvoorbeeld op geluidsdempers of in een volledige kast te plaatsen. Andere manieren om overlast van de trillingen te voorkomen is het gebruik van trillingsisolatie. Onder andere trillingsdempers, ontkoppelingsplaten of ontkoppelingsstroken zorgen ervoor dat trillingen, die tot contactgeluid kunnen leiden, niet worden doorgegeven aan de gevel. En ook de locatie van een buitenunit kan invloed hebben op hoeveel geluidsoverlast er wordt ervaren.

Lees ook: Lawaai voorkomen? Bouw een kast om je airco en warmtepomp

💡Onderhoud en geluid Maakt een buitenunit te veel lawaai? Dan kan dat (ook) liggen aan slecht onderhoud. De buitenunit werkt met een ventilator om de warmte kwijt te raken en deze ventilator kan bijvoorbeeld door vuil minder goed werken. Daardoor gaat de airco 'harder werken' om toch de juiste temperatuur te bereiken. Wat (meer) geluidsoverlast en een hoger energieverbruik van een airco kan veroorzaken.

Geluid van een airco in huis

Het geluid dat de binnenunit van een split airco produceert, komt met name van de ventilator die draait en de lucht die naar buiten wordt geblazen. Dit hoort in principe weinig geluid te maken, maar dat varieert uiteraard per airco.

Let bij het kopen van een airco daarom op het geluidsniveau. Airco's hebben een energielabel waarop naast informatie over het energieverbruik en de energie-efficiëntie ook informatie staat over de hoeveelheid geluid die de airco produceert. Om een goede vergelijking te maken, is het handig om de vermogens van airco’s te vergelijken en vervolgens airco’s met hetzelfde vermogen te vergelijken op geluidsniveau.

©ppart | Piotr Pawinski

💡Binnen meer herrie? Maakt een binnenunit dus (ineens) meer lawaai dan voorheen? Dan is het verstandig de airco na te laten kijken en/of onderhoud te laten plegen door een professional. Het kan namelijk zijn dat de filters verstopt zijn of dat er een mechanisch probleem in de unit zit. Lees ook: Airco's en onderhoud: wat komt er allemaal bij kijken?

Nachtstand: de stillere modus van airco’s

Warme zomernachten veroorzaken bij veel mensen slaapproblemen. Ideaal om dan een airco aan te zetten, maar dat veroorzaakt weer geluid waarbij sommige mensen ook niet goed slapen. Gelukkig zijn steeds meer airco's uitgerust met een nachtstand. Een modus waarin zowel de binnenunit als de buitenunit van een airco (nog) minder geluid produceert. Zo kun je de airco ook gewoon 's nachts laten draaien. En een extra voordeel: de nachtmodus is in de meeste gevallen tegelijkertijd een energiebesparende functie, waardoor het energieverbruik van een airco omlaaggaat.

©famveldman

Stille airco's: de oplossing voor geluidsoverlast

Is de stille modus van een standaard airco niet stil genoeg voor jou? Dan hebben we goed nieuws: met de nieuwste ontwikkelingen komen er steeds stillere airco's op de markt. Dat maakt het haalbaar om een airco aan te schaffen die niet hoger komt dan een maximum van 30 decibel, vergelijkbaar met het geluidsniveau van fluisteren. De stilste mobiele airco's van dit moment produceren zelfs nog maar rond de 20 tot 25 decibel maximaal.


🎧Toch last van het geluid? Probeer dan eens een koptelefoon met witte ruis

Wat kost een stille airco?

Stille airco's zijn technisch verder ontwikkeld én populair. Dit maakt stille airco's over het algemeen dan ook wat duurder dan airco's met een hoger geluidsniveau. Een exacte prijs aangeven is echter lastig. De prijs van een (stille) airco hangt namelijk niet alleen af van het geluidsniveau, maar ook van het type airco, het aantal units, het energieverbruik en het koelvermogen van de airco.

Stille mobiele airco

Mobiele airco's zijn er vanaf enkele honderden euro's, maar let er daarbij op dat een mobiele airco altijd minder stil is dan bijvoorbeeld een split airco. Een 'stille' mobiele airco produceert namelijk toch al gauw 50 tot 60 dB. Dit komt doordat in een mobiele airco alle onderdelen, ook de lawaaierige, in één apparaat binnen in huis zitten. In tegenstelling tot split airco's waarbij het geluid vooral door de buitenunit wordt geproduceerd. De prijzen voor mobiele airco's tót 50 decibel starten vanaf ongeveer 200 euro (prijspeil juni 2024).

Let wel op: veel apparaten die aangeprezen worden als mobiele airco zijn eigenlijk aircoolers, die gebruiken koud water om lucht te koelen, maar werken niet zo goed als een echte mobiele airco.

Stille split airco

Ben je op zoek naar een (stille) split airco? Dan wordt de prijs ook nog eens sterk beïnvloed door jouw specifieke woonsituatie en wensen. Onderstaande tabel geeft een gemiddelde prijsindicatie aan per type airco, maar deze prijzen kunnen sterk variëren per situatie. Vraag daarom altijd advies aan een airco-specialist die je alles kan vertellen over de verschillende opties en bijbehorende prijzen in jouw specifieke (woon)situatie.

Soort stille aircoPrijs
Stille single split airco2100 euro
Stille multi split airco (2 kamers)2750 euro
Stille vaste monoblock airco1900 euro
Mobiele airco650 euro

Bron: Koelerhuis.nl

Weet je nog niet zeker of een airco iets voor jou is? Lees dan: Houd je huis koel: de voor- en nadelen van airco in huis

Welke airco heb jíj nodig?

Doe de scan en vind de ideale airco

▼ Volgende artikel
Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes
© Audi
Mobiliteit

Video | Audi Q6 e-tron: innovatief, maar met kinderziektes

Is de nieuwste elektrische SUV van Audi echt de premium ervaring waar we op hopen, of laat hij steken vallen? De Q6 e-tron is gebouwd op het gloednieuwe PPE-platform, dat Audi samen met Porsche ontwikkelde, en belooft premium prestaties. Maar zoals bij elke innovatie zijn er ook kinderziektes. Irwin van InstaAutoVlog voelde de dikke Duitser aan de tand.

Watch on YouTube

Qua afmetingen is de Q6 e-tron een flinke jongen: hij is groter dan de Q4, maar compacter dan de Q7. Het uiterlijk is typisch Audi, met een stijlvol en elegant design dat opvalt door de brede chique lijnen. De testauto, in Daytona-grijs, was uitgerust met 20-inch lichtmetalen wielen en diverse optionele pakketten, waaronder matrix-ledkoplampen en oled-achterlichten.

Features of gimmicks?

Het interieur is, zoals we van Audi gewend zijn, verfijnd en voorzien van hoogwaardige materialen. De sportstoelen bieden uitstekend comfort en de rijpositie is goed instelbaar, met veel ruimte rondom de bestuurder. Bijzonder zijn het extra scherm voor de bijrijder en het multifunctionele paneeltje in het deurpaneel. Toch voelen niet alle keuzes even doordacht aan; sommige aanraakgevoelige schakelaars zijn onhandig geplaatst en voegen weinig toe aan de rijervaring.

Kinderziektes in de software

Helaas blijken de kinderziektes van de software het grootste minpunt van de Q6 e-tron. Tijdens de testperiode traden meerdere foutmeldingen op, variërend van problemen met de verkeersbordherkenning tot storingen in de veiligheidssystemen. Deze instabiliteit doet afbreuk aan de premium ervaring die je van een merk als Audi mag verwachten, vooral gezien de forse prijs van de auto. De gebruikersinterface is mooi vormgegeven, maar blijkt in de praktijk te vaak onbetrouwbaar.

Wisselend comfort

Rijtechnisch biedt de Q6 e-tron veel comfort, mede dankzij de adaptieve luchtvering. Toch is het rijgedrag niet altijd perfect: de auto is minder stabiel bij hogere snelheden dan je zou willen en reageert soms te gevoelig op stuurbewegingen, wat voor de passagiers oncomfortabel kan zijn. De 800-volt architectuur van het platform zorgt voor snel laden en een relatief efficiënt energieverbruik, met een gemiddelde van 19 kWh per 100 km. Dat is een positief punt in een verder wisselende rijervaring.

Werk aan de winkel

Hoewel de Audi Q6 e-tron absoluut indruk maakt met zijn vernieuwende technologie en comfort, wordt de totaalervaring toch overschaduwd door de softwareproblemen en een paar onhandige ontwerpkeuzes. Audi heeft hier een elektrische SUV neergezet die in potentie veel biedt, maar die duidelijk nog niet helemaal af is.

🚗 Over de auteur: Dit artikel is geschreven door Irwin Versteegh - Duijnstee, onze vaste partner voor alles over (elektrische) auto's. Irwin is journalist voor het YouTube-kanaal InstaAutoVlog, waar hij zijn expertise en passie voor auto's met het publiek deelt.

▼ Volgende artikel
Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen
© Google
Huis

Help! Mijn Chromebook gaat niet aan! Dit kun je doen

Weet je eigenlijk wel wat je moet doen wanneer je Chromebook niet meer aangaat? Er zijn verschillende manieren om hem weer aan de praat te krijgen. Dit is hoe je dat mogelijk toch weer lukt.

Als je Chromebook opeens niet meer aangaat, valt dit te proberen:

  • Verwijder eventuele accessoires en dongels
  • Maak de oplaadpoort schoon
  • Staat het scherm wel aan?
  • Probeer een andere kabel
  • Controleer de batterij
  • Maak gebruik van de Powerwash

Ook interessant: Chromebook en Chromebook Plus: dit zijn de verschillen

Een Chromebook is relatief betaalbaar, maar kan toch enorm veel bieden. Voorheen moest hij altijd met het internet verbonden zijn, maar tegenwoordig zijn er veel offline-functies beschikbaar. Maar dan moet hij wel opstarten. Als de Chromebook niet direct reageert, is er nog geen man overboord. Hieronder verschillende manieren om de laptop toch aan de praat te krijgen.

Verwijder eventuele accessoires en dongels

Eén van de eerste dingen om te proberen, is eventuele accessoires en dongels verwijderen uit de poorten. Het zou namelijk kunnen zijn dat zo'n randapparaat stroom vreet. Maar het kan ook zijn dat er ergens toch een fout optreedt. Zodra je alles losgekoppeld hebt en de Chromebook weer aangaat, sluit dan alle accessoires één voor één aan om te kijken of er verdere problemen opduiken. Zodoende kun je wellicht achterhalen wat precies de boosdoener is.

Maak van je Chromebook een alleskunner met een handige dongel.

Breid eenvoudig je aansluitmogelijkheden uit!

Maak de oplaadpoort schoon

Een andere, simpele oplossing is de usb-poort schoonmaken. Het kan gebeuren dat er stof of vettigheid in ophoopt, waardoor een gekoppelde kabel zijn werk niet kan doen. Zo'n opening schoonmaken is zo gepiept: het enige dat je daarvoor nodig hebt, is een spuitbus met perslucht. Daarnaast kan het helpen een plastic tandenstoker of een wattenstaafje met isopropylalcohol te gebruiken. Gebruik geen houten stoker: die kunnen splinters achterlaten in de poort.

Staat het scherm wel aan?

Voordat we de iets technischere opties bekijken, eerst nog de volgende tip: staat het scherm wel aan of is het scherm misschien stuk? Het kan ook zijn dat iemand de helderheid op de laagste stand gezet heeft, als grapje, omdat het dan lijkt alsof het scherm uitstaat. Druk een paar keer op de toets voor de helderheid om te kijken of je dan beeld krijgt. Sluit de Chromebook aan op een extern scherm om te controleren of het apparaat überhaupt een teken van leven geeft.

©Google

Probeer een andere kabel

Als je de bovenstaande opties allemaal geprobeerd hebt, zonder succes, dan is het tijd om dingen uit te sluiten. Gebruik eens een andere usb-c-kabel voor je Chromebook, om te kijken of het apparaat dan wel aanspringt. Zo achterhaal je of het product wel oplaadt; je krijgt meteen bevestiging in de vorm van een ledlampje dat moet oplichten. Probeer ook eventueel een ander stopcontact uit, al zal dit doorgaans niet het probleem zijn.

Controleer de batterij

De volgende stap is de accu controleren. Als het ledlampje brandt ten teken dat de kabel in orde is, maar de Chromebook niet start dan is de accu mogelijk stuk. Een accu vervangen is soms zelf thuis te doen, maar de garantie vervalt dan wel. Neem daarom contact op met de verkoper of fabrikant, en als die niet helpen kun je een professional inschakelen.

©Tada Images - stock.adobe.com

Maak gebruik van de Powerwash

Het kan tot slot helpen om een Powerwash uit te voeren. Dit kan alleen wanneer de Chromebook nog wel aangaat, maar geen systeem laadt. Een Powerwash is een harde reset, waarmee je teruggaat naar de fabrieksinstellingen. Alle gegevens worden dan gewist, dus sla die bij voorkeur in de cloud op. Dan nog is dit het proberen waard, omdat je derhalve hopelijk geen nieuwe Chromebook hoeft te kopen. Zo voer je een Powerwash uit:

  • Druk op de powerknop en wacht totdat de Chromebook het opstartproces start.

  • Houd de toetsen Ctrl+Alt+Shift+R tegelijk ingedrukt.

  • Klik op Opnieuw opstarten.

  • In het venster dat verschijnt, selecteer je Powerwash en klik je op Doorgaan.

  • Volg de stappen op het scherm en bevestig dat je de Chromebook wilt resetten.

  • Na de Powerwash start je Chromebook opnieuw op. Je moet dan weer inloggen met je Google-account.

Alles geprobeerd?

Hopelijk helpt dit en kun je na het uitvoeren van één van deze stappen weer gebruikmaken van je Chromebook. Zo niet en ben je van plan een nieuwe Chromebook te kopen, dan is het handig om te weten wat bijvoorbeeld de verschillen zijn tussen een normale en Plus-variant. Daarnaast gaven we eerder al wat tips over het kopen van zo'n laptopvervanger en kun je hier lezen wat vijf goede opties voor een redelijk betaalbare prijs zijn.