ID.nl logo
TomTom GO LIVE 1000 Europe
© PXimport
Zekerheid & gemak

TomTom GO LIVE 1000 Europe

De TomTom GO LIVE 1000 is samen met de iets grotere GO LIVE 1005 de eerste van een nieuwe generatie TomToms. Volgens TomTom is het grote voordeel dat alle routes al vooraf zijn uitgerekend, waardoor routeberekeningen veel sneller gaan. Het navigatiesysteem heeft daarnaast een capacitief scherm en zou dus handiger moeten zijn in de bediening. Maar komen we nog steeds van A naar B?

De TomTom GO LIVE 1000 ziet er qua behuizing fraai uit en komt stevig over. Een gedeelte van de achterkant is gemaakt van aluminium, de rest is van zwart kunststof. Over het scherm zit een glanzende kunststof plaat die vlak overloopt met de rand van de behuizing. De meegeleverde houder ziet er op het eerste gezicht te simpel uit, maar blijkt toch erg handig te zijn. De TomTom Go Live 1000 wordt namelijk magnetisch in de houder bevestigd. Iets dat snel gaat en verrassend stevig is. De stekker van de laadkabel vertrouwt eveneens op magnetisme voor een stevige verbinding met het apparaat. Iets dat we helaas missen in de verpakking is een hoesje.

©PXimport

De houder en de laadkabel vertrouwen op magnetisme voor de bevestiging.

Het 4,3inch-scherm (11 cm) ziet er helder uit, maar spiegelt helaas wel. Een groot voordeel ten opzichte van vorige TomToms, is dat het scherm nu capacitief is (oftewel: het geleidt de spanning van je vingers), waardoor de lichtste aanraking genoeg is voor een reactie. Fraai is dat u dankzij het capacitieve scherm kunt inzoomen op de kaart met het bekende multitouchgebaar. Jammer is wel dat de opbouw van de kaart vervolgens erg langzaam is. Wel ziet u dankzij TomTom LIVE Services direct op de kaart waar er files of andere problemen zijn. Het grootste pluspunt van de GO LIVE 1000 zou zijn dat routes al van tevoren zijn uitgerekend, waardoor het apparaat een route snel kan vinden nadat u uw bestemming hebt ingetikt. Het berekenen van een route gaat met zo’n dertig seconden inderdaad erg snel, maar het is dus niet zo dat u direct kunt gaan rijden. Herberekeningen onderweg gaan vlot en u krijgt (mits u dit hebt ingesteld) voorstellen voor routewijzigingen op basis van file-informatie. We zijn met het apparaat onder andere van Amsterdam naar Brussel gereden en hebben geen problemen ondervonden. De GO LIVE 1000 functioneert via bluetooth als carkit voor uw mobiele telefoon en u hebt toegang tot uw telefoonboek of u kunt zelf een nummer kiezen.

©PXimport

Bij op- en afritten op de snelweg krijgt u zoals we gewend zijn duidelijk te zien op welke rijstrook u moet rijden.

LIVE Services

De TomTom GO LIVE komt met een jaarabonnement op LIVE Services dat communiceert via een ingebouwde simkaart en in heel Europa werkt. LIVE Services verzorgt onder andere de file-informatie en geeft ook flitsers door. Tijdens het rijden laat de interface in de zijbalk duidelijk zien of u in een file terechtkomt. Verder kunt u het weerbericht opvragen en biedt Google Local Search een handige manier om snel bedrijven of andere speciale bestemmingen te vinden. Google Local Search werkt een stuk handiger dan de functie Nuttige plaats die we in de navigatieopties van de TomTom vinden. Daarnaast heeft het apparaat dankzij LIVE Services eveneens een zogenaamde quick fix voor de gps, gebaseerd op de telefoonmast waarmee het apparaat verbonden is. Na het eerste jaar kost een abonnement op LIVE Services 49,95 euro per jaar. Iets waar u rekening mee moet houden, want een groot gedeelte van de kracht zit in LIVE Services.

Geen software

Het bijwerken van kaarten, locaties van flitsers en het downloaden van bijvoorbeeld nieuwe stemmen, gebeurt bij de TomTom Go LIVE 1000 via de nieuwe website My TomTom. Momenteel is deze website echter nog niet volledig af en is er niets te beleven. Wel meldt de website dat het navigatiesysteem is bijgewerkt naar de nieuwste versie van de software. De TomTom Go LIVE 1000 werkt helaas niet meer met het lokale programma TomTom HOME. Wat ons betreft minder handig, want u bent nu constant afhankelijk van een internetverbinding om zaken bij te werken. Overigens draait er wel een klein programma in het systeemvak dat voor u controleert of er updates zijn voor de TomTom Go LIVE 1000.

Conclusie

De TomTom Go LIVE 1000 is een prettig navigatiesysteem. Routeberekeningen gaan snel en het is prettig dat u onderweg geïnformeerd wordt over aankomende files. De voorspelde aankomsttijd bleek hierdoor erg nauwkeurig. Het is wel goed om te beseffen dat deze handigheden verzorgd worden door LIVE Services, waarvan het abonnement na het eerste jaar 49,95 euro per jaar kost. Extra kosten om rekening mee te houden bij de aanschaf. Het belangrijkste minpunt van de TomTom Go LIVE 1000 is dat de configuratie via de pc volledig online moet. Daar komt bij dat er vooralsnog weinig te beleven is op My TomTom en er bijvoorbeeld geen nieuwe stemmen of andere updates te downloaden zijn.

TomTom GO LIVE 1000 Europe

Prijs € 299,95

Taal Nederlands

Garantie 2 jaar

Scherm 4,3 inch (11 cm) capacitief, 16:9 (480 x 272)

Carkit Via bluetooth

Meegeleverde accessoires Houder met zuignap, laad/datakabel, autolader

LIVE Services 1 jaar gratis, daarna € 49,95 per jaar

Oordeel 8/10

Pluspunten

Snel routes plannen

Capacitief scherm

Handige houder

Mooie interface

Minpunten

Beheer via computer volledig online

Geen hoesje meegeleverd

Beheerwebsite nog niet af

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter
© andov
Huis

Waar voor je geld: 5 vriezers met een grote inhoud van minstens 100 liter

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Met een aparte vriezer kun je extra veel eten invriezen en voor langere tijd bewaren. Wij zochten vier vrijstaande vriezers voor je met een inhoud van minstens 100 liter.

Bij een koelkast is het vriesvak meestal beperkt van formaat. Kies je voor een losse vriezer, dan heb je veel meer ruimte. Modellen met meer dan 100 liter zijn geen uitzondering. Wij hebben vijf stuks voor je gevonden met flink wat ruimte.

Whirlpool W55ZM 112 W 2 N

De Whirlpool heeft een netto inhoud van 103 liter. Met een hoogte van 83,8 cm is het apparaat geschikt voor plaatsing onder een aanrechtblad. De vriezer beschikt over twee transparante lades en een vriesvak met klep. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. De W55ZM heeft een invriescapaciteit van 4,5 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 16 uur. De vriezer behoort tot klimaatklasse SN-T, wat betekent dat hij goed functioneert bij omgevingstemperaturen tussen +10°C en +43°C, maar niet geschikt is voor onverwarmde ruimtes als een schuur of garage. Gezien het formaat is hij ook eerder geschikt voor plaatsing in de keuken.

Jaarlijks energieverbruik: 170 kWh
Netto inhoud: 103 liter
Bewaartijd bij stroomuitval:
16 uur
Geschikt voor schuur of garage
: Nee

Bosch GSN29VLEP 

Deze vrieskast heeft een royale inhoud van 200 liter en is afgewerkt in een roestvrijstalen look, waardoor hij er strak uitziet in elke keuken. Binnenin vind je vier handige, doorzichtige vrieslades, waaronder een extra ruime BigBox-lade voor grotere producten zoals pizza's of diepvriesgroenten. Dankzij de Supervriezen-functie worden nieuwe etenswaren snel ingevroren. Bij een eventuele stroomuitval hoef je je geen zorgen te maken: de vriezer houdt je producten tot wel 25 uur op de juiste temperatuur.

Jaarlijks energieverbruik: 221 kWh
Netto inhoud: 200 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 25 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

Inventum VR1420

De Inventum VR1420 is een vrijstaande vrieskast met een netto inhoud van 160 liter. Hij beschikt over drie transparante lades en twee vriesvakken met kleppen. De draairichting van de deur is omkeerbaar, waardoor de vriezer flexibel te plaatsen is. Met een invriesvermogen van 7,2 kg per 24 uur en een bewaartijd bij stroomuitval van 9 uur biedt de VR1420 betrouwbare prestaties. Het geluidsniveau bedraagt 42 dB, wat als normaal wordt beschouwd voor dit type apparaat. De vriezer is geschikt voor plaatsing in ruimtes met temperaturen tot -10°C, zoals een garage. Het energielabel van de VR1420 is E, met een jaarlijks energieverbruik van 235 kWh.

Jaarlijks energieverbruik: 235 kWh
Netto inhoud: 160 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 9 uur
Geschikt voor schuur of garage: Ja

Beko RFNE448E45W

Deze Beko heeft een netto inhoud van maar liefst 404 liter. Met een hoogte van 192 cm, een breedte van 70 cm en een diepte van 77 cm biedt deze vriezer dus ruime opslagmogelijkheden. Het apparaat heeft acht transparante vrieslades, waaronder een ruime lade voor het opslaan van grotere producten. De draairichting van de deur kan aangepast worden aan de plaatsingsruimte. Bij stroomuitval blijft de temperatuur tot 30 uur op een veilig niveau. Deze vriezer is echter niet geschikt voor de schuur of garage. Wel heeft deze vriezer een iets zuiniger energielabel dan de meeste apparaten die hier besproken zijn, namelijk D.

Jaarlijks energieverbruik: 233 kWh
Netto inhoud: 404 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 30 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

AEG OAG7M281EX

De AEG OAG7M281EX is een vrijstaande vrieskast uit de 7000-serie met een netto inhoud van 278 liter. Dankzij de NoFrost-technologie hoef je nooit meer handmatig te ontdooien. De MultiFlow-luchtcirculatie zorgt voor een stabiele temperatuur en luchtvochtigheid in de hele vriezer, wat de kwaliteit van je voedsel beschermt. De vriezer is uitgerust met vijf transparante lades en twee uitneembare glazen legplanken, wat flexibiliteit biedt bij het opbergen van grotere items. Dankzij de elektronische bediening met LED-indicatie kun je de temperatuur en andere instellingen precies regelen. De invriescapaciteit bedraagt 13 kilogram per 24 uur, ruim voldoende om ook na een grote boodschappenronde alles snel in te vriezen.

Jaarlijks energieverbruik: 248 kWh
Netto inhoud: 278 liter
Bewaartijd bij stroomuitval: 15 uur
Geschikt voor schuur of garage: Nee

▼ Volgende artikel
Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon
© Rens Blom
Huis

Review JBL Tour One M3 – Zeer complete hoofdtelefoon

De JBL Tour One M3 is een over-ear-hoofdtelefoon met ANC-modus, waarin hij zoveel mogelijk omgevingsgeluiden minimaliseert om jou rustig te laten luisteren naar muziek of een podcast. JBL voorziet de hoofdtelefoon van nog veel meer functies. In deze review lees je onze ervaringen met de JBL Tour One M3 na drie weken intensief gebruik.

Uitstekend
Conclusie

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.

Plus- en minpunten
  • Prettig, vouwbaar ontwerp
  • Geluidskwaliteit
  • Veel functies
  • Optionele Smart Tx-gadget kan echt nuttig zijn
  • ANC-modus is goed maar moet sommige concurrenten voor zich dulden

JBL heeft voor velen een wat stoerder imago, onder andere door de focus op krachtige luidsprekers en oordopjes en marketing gericht op een jongere doelgroep. Daar horen ook speciale hoofdtelefoons bij. De Tour One M3 is wat dat betreft een minder typisch JBL-product, want deze luxe hoofdtelefoon past qua adviesprijs (350 euro), uitstraling en functies meer bij mensen die in alle rust willen genieten. Bijvoorbeeld in de trein of in het vliegtuig. Ja, de Tour One M3 is zeker interessant voor (zaken)reizigers. Een domein waar traditioneel vooral Bose en Sony sterk in zijn.

Ontwerp en draagcomfort

De JBL Tour One M3 oogt zakelijk in zijn blauwe (getest), zwarte of zandachtige kleur en valt prettig over onze oren heen. De hoofdband is zacht en irriteert niet na een paar uur luisteren. We krijgen dan wel wat warme oren. Je kunt de bluetooth-hoofdtelefoon opvouwen. De knoppen op de schelpen voor de bediening vergen wat gewenning om op de tast te vinden, maar werken naar behoren.

©Rens Blom

Ook de meegeleverde opbergdoos is strak, sterk gebouwd en geeft een premium gevoel. In de doos zitten genoeg kabels om de hoofdtelefoon bekabeld te gebruiken, ook in het vliegtuig. Een usb-c-oplaadkabel is uiteraard ook aanwezig.

©Rens Blom

Geluidskwaliteit en ANC-modus

Heel belangrijk aan een dure hoofdtelefoon is de geluidskwaliteit. We vallen met de deur in huis: die is heel goed bij de JBL Tour One M3. De hoofdtelefoon klinkt krachtig, duidelijk en best ruimtelijk. Altijd knap aangezien de oorschelpen over je oren heen vallen en het geluid dus heel duidelijk je oren in gaat.

Wat we ook fijn vinden is dat JBL geen extra nadruk legt op de bas, iets dat het merk wel doet bij producten die meer op jongeren gericht zijn. Podcasts klinken ook lekker realistisch.

We zijn ook fan van de uitgebreide equalizer in de JBL Headphones-app die je op je smartphone kunt installeren. Wie raad weet met een equalizer, kan lekker pingelen in de app om de geluidskwaliteit van de Tour One M3 meer naar eigen hand te zetten.

©Rens Blom

De app van JBL biedt heel veel functies.

De ANC-modus is effectief in het onderdrukken van omgevingsgeluiden, vooral repetitieve geluiden als vliegtuigmotoren (wanneer we in het vliegtuig zitten) of voorbijrazende auto's (als we op circa dertig meter van een drukkere weg wandelen). We merken echter ook dat de Sonos Ace en Sony WH-1000XM5 nog beter zijn in het minimaliseren van niet-repetitieve geluiden, zoals luid pratende mensen achter je in het vliegtuig, joelende kinderen in de trein of knisperende verpakkingen in een kantoortuin. Met de JBL Tour One M3 op horen we dergelijke geluiden meer dan met de twee andere genoemde hoofdtelefoons. Voor onze volgende langere vlieg- en treinreizen kiezen we daarom liever voor een van die andere modellen. Niet omdat de accuduur van de Tour One M3 tegenvalt – die is ruim voldoende – maar vanwege de demping van omgevingsgeluid.

©Rens Blom

Accuduur

Over die accuduur gesproken: de Tour One M3 gaat zeker 35 uur mee bij het luisteren naar muziek met de ANC-modus aan. Zonder ANC komen daar nog tientallen uren bij. Opladen doet de hoofdtelefoon snel via zijn usb-c-poort. Vijf minuten opladen is goed voor ruim drie uur muziek luisteren.

Smart Tx is interessante gadget

Dan nog even over de Smart Tx, het kleine rechthoekige apparaatje dat werkt met de hoofdtelefoon. De Smart Tx heeft een accu die in de praktijk meerdere werkdagen meegaat, of langer als je de hoofdtelefoon minder vaak gebruikt. Op het aanraakgevoelige schermpje van de gadget zie je nuttige informatie over het gebruik van de hoofdtelefoon en je muziek. Je kunt ook allerlei instellingen veranderen. Met deze gadget binnen handbereik hoef je de JBL-app op je smartphone eigenlijk niet te openen.

©Rens Blom

Maar de gadget kan – gelukkig – meer. Je kunt 'm namelijk bekabeld via usb aansluiten op vele typen audiobronnen, van een computer en televisie tot het inflight-entertainmentsysteem in het vliegtuig. Na het koppelen en aanzetten van de Smart TX maakt deze automatisch verbinding met je Tour One M3 en stuurt het geluid draadloos door. Zo kun je dus een film kijken op het vliegtuigschermpje zonder dat je per ongeluk de kabel uit je hoofdtelefoon trekt als je je dekentje lekker warm om je benen vouwt.

©Rens Blom

Ook noemenswaardig is dat de Smart Tx ondersteuning biedt voor Auracast, een relatief nieuwe bluetooth-functionaliteit waarmee je geluid van één apparaat kunt streamen naar meerdere ondersteunde hoofdtelefoons, oordopjes en luidsprekers. JBL zet al langer in op Auracast, wat de Smart Tx-gadget extra nuttig maakt voor wie al andere moderne JBL-producten gebruikt.

Spreken de functies van de Smart Tx je niet aan? Je kunt de Tour One M3 los kopen voor een adviesprijs van 349 euro of in combinatie met de Smart Tx voor 399 euro. Fijn dat JBL je niet verplicht laat betalen voor een gadget die je misschien niet hoeft.

©Rens Blom

Conclusie: JBL Tour One M3 kopen?

De JBL Tour One M3 biedt premium draagcomfort, een uitstekende accuduur en krachtig geluid in een strak jasje. De ANC-modus werkt effectief, maar moet verschillende andere hoofdtelefoons voor zich dulden. Tot slot de Smart Tx: een slim ontworpen gadget waar de een veel plezier aan gaat beleven, en waar een ander geen behoefte aan heeft. Goed dat JBL de Tour One M3 met en zonder Smart Tx aanbiedt, voor een prijs vanaf 350 euro. Een stevige prijs, maar een gerechtvaardigde prijs naar onze mening.