TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?
Tegenwoordig kun je op vrijwel elke smartphone een navigatie-app als Google Maps installeren om deze te gebruiken als navigatiesysteem in de auto of op de motor. Dit weerhield TomTom er echter niet van om toch een nieuw navigatiesysteem op de markt te brengen, dit keer in de vorm van de TomTom Go Basic. Maar hoe relevant is zo’n product anno 2018? Ik ga op reis en ik neem mee: de TomTom Go Basic.
Met de komst van innovaties als Android Auto en Apple CarPlay wordt het steeds veiliger om te navigeren in het autoverkeer met je smartphone. Toch heeft niet iedereen dergelijke functies in zijn auto, aangezien het niet standaard in elke nieuwe auto zit en er simpelweg ook mensen de weg op gaan in een wat oudere auto. Ook auto’s die wel ingebouwde navigatie hebben, geven lang niet allemaal real-time informatie over de verkeerssituatie en het updatebeleid kan enorm verschillen per fabrikant. In veel gevallen moet je hiervoor naar de dealer of moet je dit zelf doen met USB-sticks of SD-kaartjes. Kortom: men grijpt al snel naar de smartphone voor autonavigatie met apps als Google Maps of Waze. Kan de TomTom Go Basic Go concurreren met de smartphone? Wij reden naar Berlijn om antwoord te geven op die vraag.
Installatie
De TomTom verwelkomt je met het bijna nostalgische trommelgeluidje, waarna je gelijk kunt beginnen met het instellen van het navigatiesysteem. Zo kun je je thuisadres opgeven, het adres van je werk en andere belangrijke plekken waar je vaak naartoe navigeert. Als je het menu oproept, kun je deze plekken eenvoudig selecteren als eindbestemming. Bij het aanzetten van de TomTom op een andere plek dan je thuisadres, berekent de TomTom Go Basic automatisch de route naar huis. Je hoeft alleen maar te bevestigen dat je naar huis gaat en je kunt gelijk wegrijden. De interface sluit mooi aan op de onlangs vernieuwde TomTom GO Mobile-app.
©PXimport
Dit soort handigheidjes zijn onmisbaar voor de TomTom Go Basic. Je kunt de TomTom Basic Go namelijk niet eenvoudig lospakken van de plek waar je ‘m bevestigt, waardoor het typen op het scherm van de TomTom een stuk lastiger is dan op je smartphone. Het scherm is ook niet zo responsief als je gewend bent van je smartphone. De TomTom Go Basic is dan ook vooral handig voor de dagelijkse ritten, of de verre eindbestemming waar je meerdere uren over doet. Op de momenten dat ik op één dag naar vijf verschillende adressen moest rijden, voelde de bediening namelijk vrij stroef aan. Ik ben al snel geneigd om de naam van een plek in te voeren, maar die staat lang niet altijd als Point of Interest (POI) in het systeem. Ik moest dus eerste googelen naar het exacte adres van het hotel in Berlijn, en dat invoeren in de TomTom.
De TomTom Go Basic kun je aanschaffen in twee uitvoeringen, namelijk eentje met een 5-inch scherm en een 6-inch scherm. De resolutie van het scherm is vrij laag, vooral gezien het prijspunt. Wel is het scherm wel helder genoeg om ook in de felle zon goed te kunnen aflezen.
MyDrive
Gelukkig lost de bijbehorende app veel van deze problemen op. Door de TomTom MyDrive-app te downloaden voor Android of iOS, kun je je smartphone koppelen via bluetooth met de TomTom. Je kunt ook een adres invoeren de app en deze naar het apparaat sturen, wat de bediening een stuk makkelijker maakt. De MyDrive haalt via internet de verkeersinformatie binnen en stuurt deze via bluetooth naar de TomTom Go Basic. Als je de smartphone een keer hebt verbonden via de app, gebeurt dit automatisch als je je bluetooth aanzet in de buurt van de TomTom. Je hoeft niet eens de app te openen; MyDrive stuurt de verkeersinformatie op de achtergrond naar het navigatiesysteem. Vooral bij het navigeren naar bestemmingen die in je favorieten staan, is het handig dat je niet altijd je smartphone erbij hoeft te pakken.
De TomTom kan ook binnenkomende berichten als WhatsAppjes voorlezen, en je kunt kiezen uit verschillende standaardantwoorden. Zo kun je aangeven dat je aan het rijden bent, of dat je er zo aankomt. Het is niet mogelijk om de tekst van de berichten op het scherm te tonen, en dat is eigenlijk maar goed ook.
Onderweg
De informatie die je krijgt is vrij uitgebreid. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen vertragingen die veroorzaakt worden door ongelukken, wegwerkzaamheden of simpelweg drukte op de weg. Ook snellere routes worden duidelijk aangegeven en de TomTom geeft een luide melding als deze dichterbij komen. In de rechterbalk wordt aangegeven hoe ver weg of dichtbij iets op de route is. Je ziet wel hoeveel kilometer het nog tot de eerstvolgende verkeerssituatie is, maar het inschatten van de afstand van kortere routes of andere files is wat lastig.
©PXimport
De TomTom laat zien hoe snel je rijdt en geeft de maximumsnelheid aan voor de weg waarop je rijdt - mits die er is. Ook bij wegwerkzaamheden waarbij de maximumsnelheid tijdelijk was gewijzigd past de TomTom zich snel aan. Pieptonen bij het overschrijden van de snelheid kun je uitzetten. Wat je vooral niet wil uitzetten zijn de pieptonen voor naderende flitsers, die toont de TomTom namelijk ook. Tijdens onze autovakantie bewees de TomTom met deze functies meerdere keren zijn waarde. De maximumsnelheid op provinciale wegen kan nogal eens verschillen, en de TomTom paste na elk gepasseerd bord de maximumsnelheid direct aan. Op dergelijke wegen kun je regelmatig verrast worden door gecamoufleerde flitsers, en we werden dan ook een handjevol keren gewaarschuwd voor flitsers die we zelf pas zagen toen we er voorbij waren.
De TomTom Go Basic heeft een ingebouwde accu, die vooral bedoeld is voor korte ritten. Na iets minder dan een uur krijg je de melding dat de batterij leeg is en moet de TomTom aan de kabel. Dit kan via USB, of de bijgeleverde 12v-adapter. Wanneer je de TomTom Go Basic aan de kabel hebt en je zet de auto uit, schakelt de TomTom zichzelf na enkele seconden ook automatisch uit. Dit kun je overigens eenvoudig annuleren, als je even een uurtje de accu van de TomTom wil gebruiken om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. Als je tussendoor stopt en de TomTom schakelt zichzelf wel uit of je zet de TomTom zelf onderweg uit, dan hervat die automatisch de route. Bij het aanzetten van de auto start de TomTom namelijk automatisch op, mits je deze aan de kabel hebt liggen. Anders moet je deze zelf aanzetten.
Europa
Bij de aankoop van een TomTom Go Basic krijg je gratis een kaart van Europa, die zichzelf (voor altijd!) automatisch update. Deze kan de TomTom binnenhalen via WiFi, wat een enorm pluspunt is. Als je auto te ver weg staat van je thuisnetwerk, neem je de TomTom gewoon mee naar binnen en druk je op ‘updaten’ als je de melding krijgt. Deze updates zijn pakweg 6 GB groot, dus doe dit niet last-minute voordat je op autovakantie gaat. Je kunt de geüpdatete kaart vervolgens verkennen met TomTom Road Trips. In de app kun je verschillende leuke routes vinden in heel Europa voor de auto of motor, die je gelijk naar de TomTom Go Basic kunt sturen.
Let wel dat je levenslang updates krijgt voor de Europese kaarten en verkeersinformatie, maar dat de flitsermeldingen onderdeel zijn van een proefperiode van 3 maanden.
TomTom vs Google Maps
We hebben de route die de TomTom voor ons uitstippelde regelmatig vergeleken met die van Google Maps. Beide systemen gaven dezelfde kortere routes aan als die er waren, waardoor we al snel volledig durfden te vertrouwen op de TomTom. Zelf vond ik het heel fijn dat de TomTom onderscheid maakte tussen stukken waar je langzaam moest rijden door wegwerkzaamheden of door drukte. Veel andere apps op de smartphone geven in beide gevallen wel de vertraging door, maar niet hoe dit veroorzaakt wordt. Vooral wegwerkzaamheden stonden merkbaar vaker juist vermeld op de TomTom, terwijl er volgens Google Maps niets aan de hand was. Die telde simpelweg enkele minuten bij het tijdstip van aankomst op als je een kwartier niet harder dan 80 kilometer per uur mocht rijden. Bij korte ritten ging het gelijk op, maar bij de lange rit naar Berlijn was de TomTom aanzienlijk beter in het inschatten van de aankomsttijd voor vertrek.
©PXimport
Waar je bij de TomTom ook geen last van hebt, is dat je navigatie verdwijnt op het moment dat je gebeld wordt. Ook bedekken notificaties van berichten geen belangrijke informatie, zoals dit wel vaak het geval is bij Google Maps. Ook zal de TomTom je heel wat geld kunnen besparen door meldingen van een naderende flitser en de maximumsnelheid.
Conclusie
De TomTom Go Basic voelt bijna nostalgisch aan, maar heeft toch genoeg handigheidjes om er een modern navigatiesysteem van te maken. Het automatisch versturen van verkeersinformatie is handig – en broodnodig om mensen ervan te overtuigen om hun smartphone in te ruilen voor een TomTom – en de informatie is in sommige gevallen zelfs betrouwbaarder dan Google Maps. Vooral door meldingen als de maximumsnelheid en naderende flitsers kan de TomTom voor langere ritten op onbekend terrein vertrouwder aanvoelen. Hoewel het invoeren van bestemmingen wat stroef kan verlopen, kan het een enorme verademing zijn om je smartphone gewoon weg te kunnen leggen als je in de auto stapt naar huis of werk. Toch zal de TomTom gezien het prijspunt vooral interessant zijn voor reizigers die bovengemiddeld ver van hun werk wonen, of graag op autovakantie gaan.
**Prijs:** 179,95 euro **Scherm:** 6-inch (15 cm) touchscreen, 480 x 272 pixels **Connectiviteit:** Bluetooth, WiFi **Geheuge:n** 16 GB, uitbreidbaar met micro-SD **Website:** [www.tomtom.com/nl](https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/products/go-basic-6-inch/)
- Details van vertraging
- Verkeersinformatie wordt automatisch opgehaald
- Levenslang kaartupdates
- WiFi
- Bediening soms wat stroef
- Kent niet alle plekken
- Flitsermeldingen proefabonnement