ID.nl logo
TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?
© PXimport
Zekerheid & gemak

TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?

Tegenwoordig kun je op vrijwel elke smartphone een navigatie-app als Google Maps installeren om deze te gebruiken als navigatiesysteem in de auto of op de motor. Dit weerhield TomTom er echter niet van om toch een nieuw navigatiesysteem op de markt te brengen, dit keer in de vorm van de TomTom Go Basic. Maar hoe relevant is zo’n product anno 2018? Ik ga op reis en ik neem mee: de TomTom Go Basic.

Met de komst van innovaties als Android Auto en Apple CarPlay wordt het steeds veiliger om te navigeren in het autoverkeer met je smartphone. Toch heeft niet iedereen dergelijke functies in zijn auto, aangezien het niet standaard in elke nieuwe auto zit en er simpelweg ook mensen de weg op gaan in een wat oudere auto. Ook auto’s die wel ingebouwde navigatie hebben, geven lang niet allemaal real-time informatie over de verkeerssituatie en het updatebeleid kan enorm verschillen per fabrikant. In veel gevallen moet je hiervoor naar de dealer of moet je dit zelf doen met USB-sticks of SD-kaartjes. Kortom: men grijpt al snel naar de smartphone voor autonavigatie met apps als Google Maps of Waze. Kan de TomTom Go Basic Go concurreren met de smartphone? Wij reden naar Berlijn om antwoord te geven op die vraag.

Installatie

De TomTom verwelkomt je met het bijna nostalgische trommelgeluidje, waarna je gelijk kunt beginnen met het instellen van het navigatiesysteem. Zo kun je je thuisadres opgeven, het adres van je werk en andere belangrijke plekken waar je vaak naartoe navigeert. Als je het menu oproept, kun je deze plekken eenvoudig selecteren als eindbestemming. Bij het aanzetten van de TomTom op een andere plek dan je thuisadres, berekent de TomTom Go Basic automatisch de route naar huis. Je hoeft alleen maar te bevestigen dat je naar huis gaat en je kunt gelijk wegrijden. De interface sluit mooi aan op de onlangs vernieuwde TomTom GO Mobile-app.

©PXimport

Dit soort handigheidjes zijn onmisbaar voor de TomTom Go Basic. Je kunt de TomTom Basic Go namelijk niet eenvoudig lospakken van de plek waar je ‘m bevestigt, waardoor het typen op het scherm van de TomTom een stuk lastiger is dan op je smartphone. Het scherm is ook niet zo responsief als je gewend bent van je smartphone. De TomTom Go Basic is dan ook vooral handig voor de dagelijkse ritten, of de verre eindbestemming waar je meerdere uren over doet. Op de momenten dat ik op één dag naar vijf verschillende adressen moest rijden, voelde de bediening namelijk vrij stroef aan. Ik ben al snel geneigd om de naam van een plek in te voeren, maar die staat lang niet altijd als Point of Interest (POI) in het systeem. Ik moest dus eerste googelen naar het exacte adres van het hotel in Berlijn, en dat invoeren in de TomTom.

De TomTom Go Basic kun je aanschaffen in twee uitvoeringen, namelijk eentje met een 5-inch scherm en een 6-inch scherm. De resolutie van het scherm is vrij laag, vooral gezien het prijspunt. Wel is het scherm wel helder genoeg om ook in de felle zon goed te kunnen aflezen.

MyDrive

Gelukkig lost de bijbehorende app veel van deze problemen op. Door de TomTom MyDrive-app te downloaden voor Android of iOS, kun je je smartphone koppelen via bluetooth met de TomTom. Je kunt ook een adres invoeren de app en deze naar het apparaat sturen, wat de bediening een stuk makkelijker maakt. De MyDrive haalt via internet de verkeersinformatie binnen en stuurt deze via bluetooth naar de TomTom Go Basic. Als je de smartphone een keer hebt verbonden via de app, gebeurt dit automatisch als je je bluetooth aanzet in de buurt van de TomTom. Je hoeft niet eens de app te openen; MyDrive stuurt de verkeersinformatie op de achtergrond naar het navigatiesysteem. Vooral bij het navigeren naar bestemmingen die in je favorieten staan, is het handig dat je niet altijd je smartphone erbij hoeft te pakken.

De TomTom kan ook binnenkomende berichten als WhatsAppjes voorlezen, en je kunt kiezen uit verschillende standaardantwoorden. Zo kun je aangeven dat je aan het rijden bent, of dat je er zo aankomt. Het is niet mogelijk om de tekst van de berichten op het scherm te tonen, en dat is eigenlijk maar goed ook.

Onderweg

De informatie die je krijgt is vrij uitgebreid. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen vertragingen die veroorzaakt worden door ongelukken, wegwerkzaamheden of simpelweg drukte op de weg. Ook snellere routes worden duidelijk aangegeven en de TomTom geeft een luide melding als deze dichterbij komen. In de rechterbalk wordt aangegeven hoe ver weg of dichtbij iets op de route is. Je ziet wel hoeveel kilometer het nog tot de eerstvolgende verkeerssituatie is, maar het inschatten van de afstand van kortere routes of andere files is wat lastig.

©PXimport

De TomTom laat zien hoe snel je rijdt en geeft de maximumsnelheid aan voor de weg waarop je rijdt - mits die er is. Ook bij wegwerkzaamheden waarbij de maximumsnelheid tijdelijk was gewijzigd past de TomTom zich snel aan. Pieptonen bij het overschrijden van de snelheid kun je uitzetten. Wat je vooral niet wil uitzetten zijn de pieptonen voor naderende flitsers, die toont de TomTom namelijk ook. Tijdens onze autovakantie bewees de TomTom met deze functies meerdere keren zijn waarde. De maximumsnelheid op provinciale wegen kan nogal eens verschillen, en de TomTom paste na elk gepasseerd bord de maximumsnelheid direct aan. Op dergelijke wegen kun je regelmatig verrast worden door gecamoufleerde flitsers, en we werden dan ook een handjevol keren gewaarschuwd voor flitsers die we zelf pas zagen toen we er voorbij waren.

De TomTom Go Basic heeft een ingebouwde accu, die vooral bedoeld is voor korte ritten. Na iets minder dan een uur krijg je de melding dat de batterij leeg is en moet de TomTom aan de kabel. Dit kan via USB, of de bijgeleverde 12v-adapter. Wanneer je de TomTom Go Basic aan de kabel hebt en je zet de auto uit, schakelt de TomTom zichzelf na enkele seconden ook automatisch uit. Dit kun je overigens eenvoudig annuleren, als je even een uurtje de accu van de TomTom wil gebruiken om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. Als je tussendoor stopt en de TomTom schakelt zichzelf wel uit of je zet de TomTom zelf onderweg uit, dan hervat die automatisch de route. Bij het aanzetten van de auto start de TomTom namelijk automatisch op, mits je deze aan de kabel hebt liggen. Anders moet je deze zelf aanzetten.

Europa

Bij de aankoop van een TomTom Go Basic krijg je gratis een kaart van Europa, die zichzelf (voor altijd!) automatisch update. Deze kan de TomTom binnenhalen via WiFi, wat een enorm pluspunt is. Als je auto te ver weg staat van je thuisnetwerk, neem je de TomTom gewoon mee naar binnen en druk je op ‘updaten’ als je de melding krijgt. Deze updates zijn pakweg 6 GB groot, dus doe dit niet last-minute voordat je op autovakantie gaat. Je kunt de geüpdatete kaart vervolgens verkennen met TomTom Road Trips. In de app kun je verschillende leuke routes vinden in heel Europa voor de auto of motor, die je gelijk naar de TomTom Go Basic kunt sturen.

Let wel dat je levenslang updates krijgt voor de Europese kaarten en verkeersinformatie, maar dat de flitsermeldingen onderdeel zijn van een proefperiode van 3 maanden.

TomTom vs Google Maps

We hebben de route die de TomTom voor ons uitstippelde regelmatig vergeleken met die van Google Maps. Beide systemen gaven dezelfde kortere routes aan als die er waren, waardoor we al snel volledig durfden te vertrouwen op de TomTom. Zelf vond ik het heel fijn dat de TomTom onderscheid maakte tussen stukken waar je langzaam moest rijden door wegwerkzaamheden of door drukte. Veel andere apps op de smartphone geven in beide gevallen wel de vertraging door, maar niet hoe dit veroorzaakt wordt. Vooral wegwerkzaamheden stonden merkbaar vaker juist vermeld op de TomTom, terwijl er volgens Google Maps niets aan de hand was. Die telde simpelweg enkele minuten bij het tijdstip van aankomst op als je een kwartier niet harder dan 80 kilometer per uur mocht rijden. Bij korte ritten ging het gelijk op, maar bij de lange rit naar Berlijn was de TomTom aanzienlijk beter in het inschatten van de aankomsttijd voor vertrek.

©PXimport

Waar je bij de TomTom ook geen last van hebt, is dat je navigatie verdwijnt op het moment dat je gebeld wordt. Ook bedekken notificaties van berichten geen belangrijke informatie, zoals dit wel vaak het geval is bij Google Maps. Ook zal de TomTom je heel wat geld kunnen besparen door meldingen van een naderende flitser en de maximumsnelheid.

Conclusie

De TomTom Go Basic voelt bijna nostalgisch aan, maar heeft toch genoeg handigheidjes om er een modern navigatiesysteem van te maken. Het automatisch versturen van verkeersinformatie is handig – en broodnodig om mensen ervan te overtuigen om hun smartphone in te ruilen voor een TomTom – en de informatie is in sommige gevallen zelfs betrouwbaarder dan Google Maps. Vooral door meldingen als de maximumsnelheid en naderende flitsers kan de TomTom voor langere ritten op onbekend terrein vertrouwder aanvoelen. Hoewel het invoeren van bestemmingen wat stroef kan verlopen, kan het een enorme verademing zijn om je smartphone gewoon weg te kunnen leggen als je in de auto stapt naar huis of werk. Toch zal de TomTom gezien het prijspunt vooral interessant zijn voor reizigers die bovengemiddeld ver van hun werk wonen, of graag op autovakantie gaan.

Oké
Conclusie

**Prijs:** 179,95 euro **Scherm:** 6-inch (15 cm) touchscreen, 480 x 272 pixels **Connectiviteit:** Bluetooth, WiFi **Geheuge:n** 16 GB, uitbreidbaar met micro-SD **Website:** [www.tomtom.com/nl](https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/products/go-basic-6-inch/)

Plus- en minpunten
  • Details van vertraging
  • Verkeersinformatie wordt automatisch opgehaald
  • Levenslang kaartupdates
  • WiFi
  • Bediening soms wat stroef
  • Kent niet alle plekken
  • Flitsermeldingen proefabonnement
▼ Volgende artikel
Motorola Edge 60 Neo combineert compact design met slimme camera's
© Motorola
Huis

Motorola Edge 60 Neo combineert compact design met slimme camera's

Motorola brengt in oktober de Edge 60 Neo naar Nederland. De smartphone valt op door zijn compacte ontwerp, stevige bescherming en een veelzijdig camerasysteem met telelens. Met een prijs van net geen 400 piek richt Motorola zich op het middensegment, waar AI en een lange accuduur belangrijke troeven zijn.

De Motorola Edge 60 Neo is op de IFA in Berlijn officieel onthuld en komt op de markt als een compacte en lichte smartphone met opvallend stevige specificaties. Het toestel combineert een helder scherm en een solide behuizing met een camerasysteem dat veel creatieve mogelijkheden biedt. Daarbovenop zet Motorola sterk in op - verrassing! - AI, dat zowel bij foto's als bij dagelijkse taken een rol speelt.

Compact maar robuust

De Edge 60 Neo is het lichtste toestel in zijn klasse, maar doet qua stevigheid opvallend weinig concessies. Het 6,36-inch scherm kan piekhelderheden tot 3000 nits halen, waardoor het zelfs in de volle zon goed leesbaar blijft. Het gebruik van Corning Gorilla Glass 7i en de MIL-STD-810H-certificering zorgen voor extra bescherming tegen vallen en krassen. Dankzij de IP68/69-norm is de smartphone bovendien bestand tegen water en stof, iets wat je meestal pas ziet bij meer robuuste of in elk geval duurdere modellen.

Qua uiterlijk kiest Motorola voor een samenwerking met Pantone, het bedrijf dat internationale standaarden ontwikkelt voor kleurnamen en -codes. De Edge 60 Neo verschijnt dan ook in drie verrassende tinten met minstens zulke exotische namen: Frostbite, Poinciana en Grisaille. Daarmee wil het merk inspelen op gebruikers die hun telefoon ook gebruiken als een verlengstuk van hun imago. Het idee is dat een smartphone niet alleen praktisch moet zijn, maar ook kan passen bij de kleding en accessoires van de gebruiker.

De beschikbare kleuren: Frostbite, Poinciana en Grisaille.

Camera met telelens

De camera is een belangrijk speerpunt van dit model. Motorola benadrukt dat dit de enige smartphone in deze prijsklasse is met een telelens. Daarmee kun je 3x optisch zoomen zonder kwaliteitsverlies en tot 30x digitaal inzoomen. Het camerasysteem bestaat verder uit een 50MP-hoofdcamera met Sony-sensor en optische beeldstabilisatie, een 13MP-ultragroothoek- en macrolens en een 32MP-selfiecamera. Voor video's ondersteunt het toestel 4K-opnames.

Fotografie wordt ondersteund door AI-functies die automatisch details verscherpen, kleuren verbeteren en de belichting optimaliseren. Met Dynamic Bokeh bepaal je zelf hoe sterk de achtergrond onscherp wordt gemaakt, terwijl Signature Style foto's een herkenbare uitstraling geeft. Bij video-opnames zorgt adaptieve stabilisatie voor soepeler beelden, zelfs tijdens beweging. Daarmee lijkt Motorola zich duidelijk te richten op zogenaamde content creators.

AI in het dagelijks gebruik

Maar AI speelt ook buiten de camera een rol. Met de functie Next Move kan de Edge 60 Neo suggesties geven afhankelijk van wat er op het scherm staat, bijvoorbeeld bij het bekijken van een recept of een reisschema. Daarbij werkt Motorola samen met onder meer Microsoft Copilot en Perplexity, maar biedt het ook eigen tools zoals Playlist Studio en Image Studio. Zo kunnen gebruikers playlists samenstellen, beelden genereren of visuele elementen aanpassen zonder het gebruik van externe apps.

Accu en oplaadmogelijkheden

De smartphone beschikt over een 5000mAh-accu, goed voor (zo claimt Motorola) tot 44 uur gebruik. Met de (zowaar meegeleverde) 68W TurboPower-oplader is in zeven minuten alweer genoeg lading beschikbaar voor een volle dag gebruik. Daarnaast is draadloos opladen mogelijk met maximaal 15 watt, al moet die lader daarvoor wel apart worden aangeschaft.

De Motorola Edge 60 Neo ligt vanaf half oktober in de Nederlandse winkels. De richtprijs bedraagt zoals gezegd 399,99 euro. Daarmee positioneert Motorola het toestel in het middensegment, waar het concurreert met modellen van onder meer Samsung, Xiaomi en OnePlus.

▼ Volgende artikel
Review Oppo Reno 14 – Duurder, maar ook beter
© Wesley Akkerman
Huis

Review Oppo Reno 14 – Duurder, maar ook beter

Met de Oppo Reno 14 zet het Chinese merk een traditie voort. De midrange smartphonelijn vindt vaak een mooie balans tussen stijl en functie. Met een adviesprijs van 649 euro vraagt de fabrikant echter wel 100 euro meer dan voor zijn voorganger. Is de 14 die prijsstijging waard?

Goed
Conclusie

De Oppo Reno 14 is duurder, maar biedt duidelijke upgrades. Het nieuwe camerasysteem met 50MP-telefotolens (3,5x zoom en stabilisatie) springt eruit en maakt de telefoon veelzijdig voor fotografie. Ook de 6000mAh-accu, waterbestendige body, 120Hz-scherm en soepele prestaties verhogen de waarde. Minpunten zijn de grote hoeveelheid bloatware en een wat verouderde processor, maar die presteert nog steeds goed.

Plus- en minpunten
  • Batterij met lange adem
  • Prima amoled-display
  • Fijn camerasysteem
  • Overzichtelijke software
  • Veel nadruk op AI
  • Processor is wel wat oud
  • Gigantische hoeveelheid bloatware

De Oppo Reno 14 beschikt over een indrukwekkend 6,59-inch amoledscherm met een adaptieve verversingssnelheid van 120 Hz, beschermd door Gorilla Glass 7i. Het display biedt een goede piekhelderheid tot 1200 nits in direct zonlicht en levert levendige kleuren, mede dankzij de HDR10-ondersteuning. Het ontwerp voelt premium aan dankzij de redelijk dunne schermranden en de punchhole voor de selfiecam. De versie die wij testen mist een beetje persoonlijkheid qua kleur, maar gelukkig bestaat er ook een Pearl White-variant.

De behuizing is gemaakt van aluminium. Het toestel ligt daardoor niet alleen comfortabel in de hand, maar voelt ook heel solide aan. Ondanks de forse 6000mAh-batterij is het toestel met 187 gram en een dikte van 7,42 mm opvallend slank en licht gebleven. Hij is bovendien heel duurzaam met IP66-, IP68- én IP69-certificeringen tegen stof en water. Extra functies als de in-display vingerafdrukscanner, een infraroodlaser aan de bovenkant en stereospeakers zorgen tot slot voor een behoorlijk compleet pakket.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Soepele prestaties

De Oppo Reno 14 wordt aangedreven door de MediaTek Dimensity 8350-processor. In het dagelijks gebruik levert de chipset meer dan prima prestaties. Taken als multitasken, browsen op social media en het openen van apps verlopen vloeiend en zonder haperingen. Ook voor gaming is de telefoon goed geschikt; zelfs grafisch intensieve games draaien soepel met stabiele framerates. Dankzij het koelsysteem blijft het toestel meestal comfortabel om vast te houden, al kan het bij lange en zware gamesessies na verloop van tijd wel warm aanvoelen.

Een van de sterkste punten van de Reno 14 is de accuduur. De grote batterij, met een vermogen van maar liefst 6000 mAh, zorgt ervoor dat de telefoon bij gemiddeld gebruik moeiteloos anderhalve dag meegaat. Zelfs bij intensief gebruik kun je een volledige dag verwachten zonder tussentijds opladen. Wanneer de batterij toch leeg is, laadt een 80W SuperVOOC-snellader het apparaat in minder dan 45 minuten volledig op. Het is wel goed om te weten dat de telefoon geen ondersteuning biedt voor draadloos opladen en dat je de oplader zelf moet aankopen.

©Wesley Akkerman

7x zoom.

Behoorlijk wat bloatware

De Oppo Reno 14 draait op ColorOS 15, gebouwd op Android 15. Je mag daarna nog drie grote Android-upgrades en vijf jaar beveiligingspatches verwachten, wat netjes is in deze prijsklasse. De interface is strak en minimalistisch vormgegeven, met vernieuwde iconen en handige widgets. Alles reageert vlot en voelt verfijnd aan. Ook de slimme AI-functies springen eruit: ze kunnen foto's verbeteren door bijvoorbeeld onscherpte te verwijderen of hinderlijke reflecties weg te werken. Een nadeel is de forse hoeveelheid vooraf geïnstalleerde apps van derden, die de ervaring vertroebelen.

Het camerasysteem verdient een aparte vermelding. Aan de achterkant zit een 50MP-hoofdcamera met optische beeldstabilisatie (OIS), een 8MP-ultragroothoek en een 50MP-telefotolens met 3,5x optische zoom, eveneens voorzien van OIS; een zeldzaamheid in deze prijsklasse. Daarmee biedt de Reno 14 lekker veel flexibiliteit bij het fotograferen, van grootse landschappen tot ingezoomde details. Aan de voorkant vind je een 50MP-selfiecamera met autofocus, een toevoeging die niet vaak voorkomt en die ervoor zorgt dat ook zelfportretten haarscherp worden vastgelegd.

3,5x zoom.

2x zoom.

Overdag mooie prestaties

Overdag schiet de hoofdcamera scherpe, kleurrijke foto's met een prettig dynamisch bereik. De nieuwe telefotolens is een echte aanwinst en levert sterke resultaten bij portretten en zoomopnames. Tot 30x digitale zoom blijft de kwaliteit verrassend goed, al worden beelden bij de maximale 120x wazig. De selfiecamera legt huidtinten natuurgetrouw vast en maakt ook bij minder licht aantrekkelijke foto's voor bijvoorbeeld sociale media. De ultragroothoek is bruikbaar voor landschappen en groepsshots, maar springt verder niet echt in het oog.

Ook op videovlak stelt de Reno 14 niet teleur. Zowel de camera's op de voor- als op de achterzijde filmen in 4K met 60 fps, terwijl optische en elektronische stabilisatie zorgen voor vloeiende beelden, zelfs in beweging. De AI-functies bieden creatieve extra's, zoals het verwijderen van objecten of het aanpassen van composities. Wel kan er bij inzoomen soms een lichte gloed zichtbaar zijn.

1x zoom.

0,6x zoom.

Oppo Reno 14 kopen?

De Oppo Reno 14 is iets duurder geworden, maar daar staan duidelijke verbeteringen tegenover. Vooral het camerasysteem is een grote stap vooruit. De toevoeging van een 50MP-telefotolens met 3,5x optische zoom en beeldstabilisatie is bijzonder in dit segment en tilt samen met de hoofd- en selfiecamera's de fotografie-ervaring naar een hoger niveau. Ook de forse 6000mAh-accu en de waterbestendige, premium afwerking versterken de meerwaarde.

Het heldere 120Hz-scherm en de soepele prestaties maken het plaatje compleet. Er zijn wel wat kanttekeningen: de software staat vol met bloatware en de processor is niet meer helemaal bij de tijd, al doet hij zijn werk nog prima. Toch zorgen de flinke verbeteringen, vooral de camera, ervoor dat de hogere prijs voor veel gebruikers goed te verantwoorden is.