ID.nl logo
TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?
© PXimport
Zekerheid & gemak

TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?

Tegenwoordig kun je op vrijwel elke smartphone een navigatie-app als Google Maps installeren om deze te gebruiken als navigatiesysteem in de auto of op de motor. Dit weerhield TomTom er echter niet van om toch een nieuw navigatiesysteem op de markt te brengen, dit keer in de vorm van de TomTom Go Basic. Maar hoe relevant is zo’n product anno 2018? Ik ga op reis en ik neem mee: de TomTom Go Basic.

Met de komst van innovaties als Android Auto en Apple CarPlay wordt het steeds veiliger om te navigeren in het autoverkeer met je smartphone. Toch heeft niet iedereen dergelijke functies in zijn auto, aangezien het niet standaard in elke nieuwe auto zit en er simpelweg ook mensen de weg op gaan in een wat oudere auto. Ook auto’s die wel ingebouwde navigatie hebben, geven lang niet allemaal real-time informatie over de verkeerssituatie en het updatebeleid kan enorm verschillen per fabrikant. In veel gevallen moet je hiervoor naar de dealer of moet je dit zelf doen met USB-sticks of SD-kaartjes. Kortom: men grijpt al snel naar de smartphone voor autonavigatie met apps als Google Maps of Waze. Kan de TomTom Go Basic Go concurreren met de smartphone? Wij reden naar Berlijn om antwoord te geven op die vraag.

Installatie

De TomTom verwelkomt je met het bijna nostalgische trommelgeluidje, waarna je gelijk kunt beginnen met het instellen van het navigatiesysteem. Zo kun je je thuisadres opgeven, het adres van je werk en andere belangrijke plekken waar je vaak naartoe navigeert. Als je het menu oproept, kun je deze plekken eenvoudig selecteren als eindbestemming. Bij het aanzetten van de TomTom op een andere plek dan je thuisadres, berekent de TomTom Go Basic automatisch de route naar huis. Je hoeft alleen maar te bevestigen dat je naar huis gaat en je kunt gelijk wegrijden. De interface sluit mooi aan op de onlangs vernieuwde TomTom GO Mobile-app.

©PXimport

Dit soort handigheidjes zijn onmisbaar voor de TomTom Go Basic. Je kunt de TomTom Basic Go namelijk niet eenvoudig lospakken van de plek waar je ‘m bevestigt, waardoor het typen op het scherm van de TomTom een stuk lastiger is dan op je smartphone. Het scherm is ook niet zo responsief als je gewend bent van je smartphone. De TomTom Go Basic is dan ook vooral handig voor de dagelijkse ritten, of de verre eindbestemming waar je meerdere uren over doet. Op de momenten dat ik op één dag naar vijf verschillende adressen moest rijden, voelde de bediening namelijk vrij stroef aan. Ik ben al snel geneigd om de naam van een plek in te voeren, maar die staat lang niet altijd als Point of Interest (POI) in het systeem. Ik moest dus eerste googelen naar het exacte adres van het hotel in Berlijn, en dat invoeren in de TomTom.

De TomTom Go Basic kun je aanschaffen in twee uitvoeringen, namelijk eentje met een 5-inch scherm en een 6-inch scherm. De resolutie van het scherm is vrij laag, vooral gezien het prijspunt. Wel is het scherm wel helder genoeg om ook in de felle zon goed te kunnen aflezen.

MyDrive

Gelukkig lost de bijbehorende app veel van deze problemen op. Door de TomTom MyDrive-app te downloaden voor Android of iOS, kun je je smartphone koppelen via bluetooth met de TomTom. Je kunt ook een adres invoeren de app en deze naar het apparaat sturen, wat de bediening een stuk makkelijker maakt. De MyDrive haalt via internet de verkeersinformatie binnen en stuurt deze via bluetooth naar de TomTom Go Basic. Als je de smartphone een keer hebt verbonden via de app, gebeurt dit automatisch als je je bluetooth aanzet in de buurt van de TomTom. Je hoeft niet eens de app te openen; MyDrive stuurt de verkeersinformatie op de achtergrond naar het navigatiesysteem. Vooral bij het navigeren naar bestemmingen die in je favorieten staan, is het handig dat je niet altijd je smartphone erbij hoeft te pakken.

De TomTom kan ook binnenkomende berichten als WhatsAppjes voorlezen, en je kunt kiezen uit verschillende standaardantwoorden. Zo kun je aangeven dat je aan het rijden bent, of dat je er zo aankomt. Het is niet mogelijk om de tekst van de berichten op het scherm te tonen, en dat is eigenlijk maar goed ook.

Onderweg

De informatie die je krijgt is vrij uitgebreid. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen vertragingen die veroorzaakt worden door ongelukken, wegwerkzaamheden of simpelweg drukte op de weg. Ook snellere routes worden duidelijk aangegeven en de TomTom geeft een luide melding als deze dichterbij komen. In de rechterbalk wordt aangegeven hoe ver weg of dichtbij iets op de route is. Je ziet wel hoeveel kilometer het nog tot de eerstvolgende verkeerssituatie is, maar het inschatten van de afstand van kortere routes of andere files is wat lastig.

©PXimport

De TomTom laat zien hoe snel je rijdt en geeft de maximumsnelheid aan voor de weg waarop je rijdt - mits die er is. Ook bij wegwerkzaamheden waarbij de maximumsnelheid tijdelijk was gewijzigd past de TomTom zich snel aan. Pieptonen bij het overschrijden van de snelheid kun je uitzetten. Wat je vooral niet wil uitzetten zijn de pieptonen voor naderende flitsers, die toont de TomTom namelijk ook. Tijdens onze autovakantie bewees de TomTom met deze functies meerdere keren zijn waarde. De maximumsnelheid op provinciale wegen kan nogal eens verschillen, en de TomTom paste na elk gepasseerd bord de maximumsnelheid direct aan. Op dergelijke wegen kun je regelmatig verrast worden door gecamoufleerde flitsers, en we werden dan ook een handjevol keren gewaarschuwd voor flitsers die we zelf pas zagen toen we er voorbij waren.

De TomTom Go Basic heeft een ingebouwde accu, die vooral bedoeld is voor korte ritten. Na iets minder dan een uur krijg je de melding dat de batterij leeg is en moet de TomTom aan de kabel. Dit kan via USB, of de bijgeleverde 12v-adapter. Wanneer je de TomTom Go Basic aan de kabel hebt en je zet de auto uit, schakelt de TomTom zichzelf na enkele seconden ook automatisch uit. Dit kun je overigens eenvoudig annuleren, als je even een uurtje de accu van de TomTom wil gebruiken om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. Als je tussendoor stopt en de TomTom schakelt zichzelf wel uit of je zet de TomTom zelf onderweg uit, dan hervat die automatisch de route. Bij het aanzetten van de auto start de TomTom namelijk automatisch op, mits je deze aan de kabel hebt liggen. Anders moet je deze zelf aanzetten.

Europa

Bij de aankoop van een TomTom Go Basic krijg je gratis een kaart van Europa, die zichzelf (voor altijd!) automatisch update. Deze kan de TomTom binnenhalen via WiFi, wat een enorm pluspunt is. Als je auto te ver weg staat van je thuisnetwerk, neem je de TomTom gewoon mee naar binnen en druk je op ‘updaten’ als je de melding krijgt. Deze updates zijn pakweg 6 GB groot, dus doe dit niet last-minute voordat je op autovakantie gaat. Je kunt de geüpdatete kaart vervolgens verkennen met TomTom Road Trips. In de app kun je verschillende leuke routes vinden in heel Europa voor de auto of motor, die je gelijk naar de TomTom Go Basic kunt sturen.

Let wel dat je levenslang updates krijgt voor de Europese kaarten en verkeersinformatie, maar dat de flitsermeldingen onderdeel zijn van een proefperiode van 3 maanden.

TomTom vs Google Maps

We hebben de route die de TomTom voor ons uitstippelde regelmatig vergeleken met die van Google Maps. Beide systemen gaven dezelfde kortere routes aan als die er waren, waardoor we al snel volledig durfden te vertrouwen op de TomTom. Zelf vond ik het heel fijn dat de TomTom onderscheid maakte tussen stukken waar je langzaam moest rijden door wegwerkzaamheden of door drukte. Veel andere apps op de smartphone geven in beide gevallen wel de vertraging door, maar niet hoe dit veroorzaakt wordt. Vooral wegwerkzaamheden stonden merkbaar vaker juist vermeld op de TomTom, terwijl er volgens Google Maps niets aan de hand was. Die telde simpelweg enkele minuten bij het tijdstip van aankomst op als je een kwartier niet harder dan 80 kilometer per uur mocht rijden. Bij korte ritten ging het gelijk op, maar bij de lange rit naar Berlijn was de TomTom aanzienlijk beter in het inschatten van de aankomsttijd voor vertrek.

©PXimport

Waar je bij de TomTom ook geen last van hebt, is dat je navigatie verdwijnt op het moment dat je gebeld wordt. Ook bedekken notificaties van berichten geen belangrijke informatie, zoals dit wel vaak het geval is bij Google Maps. Ook zal de TomTom je heel wat geld kunnen besparen door meldingen van een naderende flitser en de maximumsnelheid.

Conclusie

De TomTom Go Basic voelt bijna nostalgisch aan, maar heeft toch genoeg handigheidjes om er een modern navigatiesysteem van te maken. Het automatisch versturen van verkeersinformatie is handig – en broodnodig om mensen ervan te overtuigen om hun smartphone in te ruilen voor een TomTom – en de informatie is in sommige gevallen zelfs betrouwbaarder dan Google Maps. Vooral door meldingen als de maximumsnelheid en naderende flitsers kan de TomTom voor langere ritten op onbekend terrein vertrouwder aanvoelen. Hoewel het invoeren van bestemmingen wat stroef kan verlopen, kan het een enorme verademing zijn om je smartphone gewoon weg te kunnen leggen als je in de auto stapt naar huis of werk. Toch zal de TomTom gezien het prijspunt vooral interessant zijn voor reizigers die bovengemiddeld ver van hun werk wonen, of graag op autovakantie gaan.

Oké
Conclusie

**Prijs:** 179,95 euro **Scherm:** 6-inch (15 cm) touchscreen, 480 x 272 pixels **Connectiviteit:** Bluetooth, WiFi **Geheuge:n** 16 GB, uitbreidbaar met micro-SD **Website:** [www.tomtom.com/nl](https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/products/go-basic-6-inch/)

Plus- en minpunten
  • Details van vertraging
  • Verkeersinformatie wordt automatisch opgehaald
  • Levenslang kaartupdates
  • WiFi
  • Bediening soms wat stroef
  • Kent niet alle plekken
  • Flitsermeldingen proefabonnement
▼ Volgende artikel
Sleepdeur of deur-op-deursysteem: welk type keukendeur is het meest praktisch?
© ID.nl
Huis

Sleepdeur of deur-op-deursysteem: welk type keukendeur is het meest praktisch?

Als je een nieuwe inbouwkoelkast of -vriezer koopt, kom je voor een keuze te staan waar je misschien nog nooit eerder over hebt nagedacht: welk deursysteem kies je? Bij inbouwapparaten zijn er namelijk twee manieren waarop de keukendeur aan het apparaat vastzit. Welke dat zijn en hoe ze werken, lees je in dit artikel.

Voor inbouwapparaten zoals koelkasten en vriezers heb je de keuze uit twee verschillende deursystemen: deur-op-deur en sleepdeur. Beide systemen werken op een andere manier, maar zijn in de basis eenvoudig. In dit artikel leggen we je uit wat het verschil is, wat de voor- en nadelen zijn, en waar je op moet letten bij het kiezen van het juiste systeem.

Vaste deur

Bij een deur-op-deur-systeem wordt het keukenpaneel rechtstreeks vastgeschroefd op de deur van de koelkast of vriezer. De twee deuren vormen dus samen één geheel. Als je de keukendeur opent, gaat de deur van het apparaat automatisch mee. Het voordeel van dit systeem is dat het er strak en stevig uitziet. De deuren blijven goed op hun plek zitten en het geheel voelt degelijk aan. Ook kun je de keukendeur meestal helemaal openzetten, wat handig is als je grote spullen in of uit de koelkast wilt halen. Daarnaast is er minder kans op slijtage aan de scharnieren, omdat alles in één beweging meebeweegt. Bij een vaste deur heeft de inbouwkoelkast extra sterke scharnieren die zowel het gewicht van de koelkastdeur zelf moeten dragen alsmede de opbouw van de keukendeur.

©ID.nl

Geleide deur of sleepdeur

Bij het sleepdeursysteem is de keukendeur niet direct vastgeschroefd op de koelkastdeur. In plaats daarvan zit er een soort schuifsysteem tussen. Als je de keukendeur opent, ‘sleep’ je de koelkastdeur met je mee via een geleiderail. De twee deuren bewegen dus los van elkaar, maar wel tegelijk. Het voordeel is dat het makkelijker te vervangen is als je ooit een ander model koelkast neemt, omdat je niet alles opnieuw hoeft uit te lijnen. Ook kun je de deuren iets onafhankelijk van elkaar bewegen, wat soms handig is bij montage of onderhoud.

©ID.nl

Voorkeuren

Welk systeem je kiest, hangt af van je keuken én van je voorkeuren. Heb je een moderne keuken met een strakke afwerking? Dan is deur-op-deur vaak de beste keuze, omdat het er netter uitziet en steviger aanvoelt. Heb je een oudere keuken en wil je een inbouwapparaat vervangen zonder te veel gedoe? Dan kan een sleepdeur een praktische oplossing zijn.

Let wel op: je kunt niet zomaar een apparaat met deur-op-deur-systeem in een kast zetten die bedoeld is voor een sleepdeur, en andersom. De scharnieren en montagepunten zitten op een andere plek, en ook de manier waarop de deur opent verschilt. Controleer dus altijd goed welk systeem je nu hebt voordat je iets nieuws aanschaft. En kijk ook hoe je keuken is ingedeeld, zodat je ook weet of alles wel past.

Systeem monteren

Het installeren van zo’n systeem is iets wat je misschien niet zelf wilt doen, tenzij je handig bent. Vooral bij een deur-op-deur-systeem is het belangrijk dat alles precies recht hangt, anders gaat de deur niet goed dicht of krijg je scheve kieren. Veel mensen kiezen er daarom voor om de koelkast of vriezer te laten plaatsen door een vakman. Dan weet je zeker dat alles goed en netjes zit en heb je garantie op het werk.

©ID.nl

Onderhoud

Beide systemen zijn in principe onderhoudsvrij, zolang ze goed gemonteerd zijn. Toch kan het geen kwaad om af en toe te checken of de scharnieren nog stevig vastzitten of de sleepgeleiders soepel lopen. Gewoon wat eenvoudig keukenonderhoud.

Tot slot

Of je nu kiest voor een stevig deur-op-deur-systeem of het wat flexibelere sleepdeur-systeem: het is vooral belangrijk dat het past bij jouw keuken en jouw wensen. Vraag bij twijfel altijd om advies bij de winkel of installateur. Zo voorkom je verrassingen, en kun je weer jarenlang genieten van je ingebouwde koelkast of vriezer.

▼ Volgende artikel
Amazon Prime Video gaat advertenties tonen bij abonnement
Huis

Amazon Prime Video gaat advertenties tonen bij abonnement

Ben je lid van Amazon Prime? Dan krijg je vanaf 26 augustus 2025 te maken met advertenties tijdens films en series. Wil je geen advertenties zien? Dan moet je bijna 60 procent van de abonnementsprijs bijbetalen.

Volgens het bedrijf het tonen van reclames nodig om te blijven investeren in de content waar abonnees van genieten — en om dat ook op de lange termijn vol te houden. Ze gaan het tonen van advertenties volgens de e-mail die klanten deze week ontvingen, in 'beperkte mate' doen.

Lees ook: Zo bespaar je op streamingdiensten

Wie liever geen advertenties ziet, moet nu ook extra gaan betalen. Amazon biedt dan vanaf 26 augustus een advertentievrije optie aan. Voor een bedrag van 2,99 euro extra per maand kun je dan zonder advertenties kijken, waardoor een abonnement op Prime uitkomt op 7,98 euro per maand. Amazon Prime was eerder altijd al een van de goedkoopste streamingdiensten, maar als je geen advertenties wil zien, komt daar nu dus verandering in.

Er verandert volgens Amazon verder niets aan de prijs of inhoud van het standaard Prime-lidmaatschap, wat betreft functionaliteit. Ook heeft deze wijziging verder geen invloed op het bezorgen van producten van de webshop van Amazon.

Bestaande leden hoeven niets te doen om de nieuwe situatie met advertenties te krijgen; de standaardversie van Prime Video wordt automatisch aangepast. Wie liever overstapt op de advertentievrije versie, kan dat vanaf 26 augustus zelf regelen via zijn of haar accountinstellingen. Als je nog twijfelt of je je lidmaatschap wilt behouden, kun je je abonnement beheren of eventueel stopzetten via je Amazon-account. Je ontvangt dan (een deel van) het abonnementsgeld terug.