ID.nl logo
TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

TomTom Go Basic – Beter dan Google Maps?

Tegenwoordig kun je op vrijwel elke smartphone een navigatie-app als Google Maps installeren om deze te gebruiken als navigatiesysteem in de auto of op de motor. Dit weerhield TomTom er echter niet van om toch een nieuw navigatiesysteem op de markt te brengen, dit keer in de vorm van de TomTom Go Basic. Maar hoe relevant is zo’n product anno 2018? Ik ga op reis en ik neem mee: de TomTom Go Basic.

Met de komst van innovaties als Android Auto en Apple CarPlay wordt het steeds veiliger om te navigeren in het autoverkeer met je smartphone. Toch heeft niet iedereen dergelijke functies in zijn auto, aangezien het niet standaard in elke nieuwe auto zit en er simpelweg ook mensen de weg op gaan in een wat oudere auto. Ook auto’s die wel ingebouwde navigatie hebben, geven lang niet allemaal real-time informatie over de verkeerssituatie en het updatebeleid kan enorm verschillen per fabrikant. In veel gevallen moet je hiervoor naar de dealer of moet je dit zelf doen met USB-sticks of SD-kaartjes. Kortom: men grijpt al snel naar de smartphone voor autonavigatie met apps als Google Maps of Waze. Kan de TomTom Go Basic Go concurreren met de smartphone? Wij reden naar Berlijn om antwoord te geven op die vraag.

Installatie

De TomTom verwelkomt je met het bijna nostalgische trommelgeluidje, waarna je gelijk kunt beginnen met het instellen van het navigatiesysteem. Zo kun je je thuisadres opgeven, het adres van je werk en andere belangrijke plekken waar je vaak naartoe navigeert. Als je het menu oproept, kun je deze plekken eenvoudig selecteren als eindbestemming. Bij het aanzetten van de TomTom op een andere plek dan je thuisadres, berekent de TomTom Go Basic automatisch de route naar huis. Je hoeft alleen maar te bevestigen dat je naar huis gaat en je kunt gelijk wegrijden. De interface sluit mooi aan op de onlangs vernieuwde TomTom GO Mobile-app.

©PXimport

Dit soort handigheidjes zijn onmisbaar voor de TomTom Go Basic. Je kunt de TomTom Basic Go namelijk niet eenvoudig lospakken van de plek waar je ‘m bevestigt, waardoor het typen op het scherm van de TomTom een stuk lastiger is dan op je smartphone. Het scherm is ook niet zo responsief als je gewend bent van je smartphone. De TomTom Go Basic is dan ook vooral handig voor de dagelijkse ritten, of de verre eindbestemming waar je meerdere uren over doet. Op de momenten dat ik op één dag naar vijf verschillende adressen moest rijden, voelde de bediening namelijk vrij stroef aan. Ik ben al snel geneigd om de naam van een plek in te voeren, maar die staat lang niet altijd als Point of Interest (POI) in het systeem. Ik moest dus eerste googelen naar het exacte adres van het hotel in Berlijn, en dat invoeren in de TomTom.

De TomTom Go Basic kun je aanschaffen in twee uitvoeringen, namelijk eentje met een 5-inch scherm en een 6-inch scherm. De resolutie van het scherm is vrij laag, vooral gezien het prijspunt. Wel is het scherm wel helder genoeg om ook in de felle zon goed te kunnen aflezen.

MyDrive

Gelukkig lost de bijbehorende app veel van deze problemen op. Door de TomTom MyDrive-app te downloaden voor Android of iOS, kun je je smartphone koppelen via bluetooth met de TomTom. Je kunt ook een adres invoeren de app en deze naar het apparaat sturen, wat de bediening een stuk makkelijker maakt. De MyDrive haalt via internet de verkeersinformatie binnen en stuurt deze via bluetooth naar de TomTom Go Basic. Als je de smartphone een keer hebt verbonden via de app, gebeurt dit automatisch als je je bluetooth aanzet in de buurt van de TomTom. Je hoeft niet eens de app te openen; MyDrive stuurt de verkeersinformatie op de achtergrond naar het navigatiesysteem. Vooral bij het navigeren naar bestemmingen die in je favorieten staan, is het handig dat je niet altijd je smartphone erbij hoeft te pakken.

De TomTom kan ook binnenkomende berichten als WhatsAppjes voorlezen, en je kunt kiezen uit verschillende standaardantwoorden. Zo kun je aangeven dat je aan het rijden bent, of dat je er zo aankomt. Het is niet mogelijk om de tekst van de berichten op het scherm te tonen, en dat is eigenlijk maar goed ook.

Onderweg

De informatie die je krijgt is vrij uitgebreid. Zo wordt er onderscheid gemaakt tussen vertragingen die veroorzaakt worden door ongelukken, wegwerkzaamheden of simpelweg drukte op de weg. Ook snellere routes worden duidelijk aangegeven en de TomTom geeft een luide melding als deze dichterbij komen. In de rechterbalk wordt aangegeven hoe ver weg of dichtbij iets op de route is. Je ziet wel hoeveel kilometer het nog tot de eerstvolgende verkeerssituatie is, maar het inschatten van de afstand van kortere routes of andere files is wat lastig.

©PXimport

De TomTom laat zien hoe snel je rijdt en geeft de maximumsnelheid aan voor de weg waarop je rijdt - mits die er is. Ook bij wegwerkzaamheden waarbij de maximumsnelheid tijdelijk was gewijzigd past de TomTom zich snel aan. Pieptonen bij het overschrijden van de snelheid kun je uitzetten. Wat je vooral niet wil uitzetten zijn de pieptonen voor naderende flitsers, die toont de TomTom namelijk ook. Tijdens onze autovakantie bewees de TomTom met deze functies meerdere keren zijn waarde. De maximumsnelheid op provinciale wegen kan nogal eens verschillen, en de TomTom paste na elk gepasseerd bord de maximumsnelheid direct aan. Op dergelijke wegen kun je regelmatig verrast worden door gecamoufleerde flitsers, en we werden dan ook een handjevol keren gewaarschuwd voor flitsers die we zelf pas zagen toen we er voorbij waren.

De TomTom Go Basic heeft een ingebouwde accu, die vooral bedoeld is voor korte ritten. Na iets minder dan een uur krijg je de melding dat de batterij leeg is en moet de TomTom aan de kabel. Dit kan via USB, of de bijgeleverde 12v-adapter. Wanneer je de TomTom Go Basic aan de kabel hebt en je zet de auto uit, schakelt de TomTom zichzelf na enkele seconden ook automatisch uit. Dit kun je overigens eenvoudig annuleren, als je even een uurtje de accu van de TomTom wil gebruiken om bijvoorbeeld je smartphone op te laden. Als je tussendoor stopt en de TomTom schakelt zichzelf wel uit of je zet de TomTom zelf onderweg uit, dan hervat die automatisch de route. Bij het aanzetten van de auto start de TomTom namelijk automatisch op, mits je deze aan de kabel hebt liggen. Anders moet je deze zelf aanzetten.

Europa

Bij de aankoop van een TomTom Go Basic krijg je gratis een kaart van Europa, die zichzelf (voor altijd!) automatisch update. Deze kan de TomTom binnenhalen via WiFi, wat een enorm pluspunt is. Als je auto te ver weg staat van je thuisnetwerk, neem je de TomTom gewoon mee naar binnen en druk je op ‘updaten’ als je de melding krijgt. Deze updates zijn pakweg 6 GB groot, dus doe dit niet last-minute voordat je op autovakantie gaat. Je kunt de geüpdatete kaart vervolgens verkennen met TomTom Road Trips. In de app kun je verschillende leuke routes vinden in heel Europa voor de auto of motor, die je gelijk naar de TomTom Go Basic kunt sturen.

Let wel dat je levenslang updates krijgt voor de Europese kaarten en verkeersinformatie, maar dat de flitsermeldingen onderdeel zijn van een proefperiode van 3 maanden.

TomTom vs Google Maps

We hebben de route die de TomTom voor ons uitstippelde regelmatig vergeleken met die van Google Maps. Beide systemen gaven dezelfde kortere routes aan als die er waren, waardoor we al snel volledig durfden te vertrouwen op de TomTom. Zelf vond ik het heel fijn dat de TomTom onderscheid maakte tussen stukken waar je langzaam moest rijden door wegwerkzaamheden of door drukte. Veel andere apps op de smartphone geven in beide gevallen wel de vertraging door, maar niet hoe dit veroorzaakt wordt. Vooral wegwerkzaamheden stonden merkbaar vaker juist vermeld op de TomTom, terwijl er volgens Google Maps niets aan de hand was. Die telde simpelweg enkele minuten bij het tijdstip van aankomst op als je een kwartier niet harder dan 80 kilometer per uur mocht rijden. Bij korte ritten ging het gelijk op, maar bij de lange rit naar Berlijn was de TomTom aanzienlijk beter in het inschatten van de aankomsttijd voor vertrek.

©PXimport

Waar je bij de TomTom ook geen last van hebt, is dat je navigatie verdwijnt op het moment dat je gebeld wordt. Ook bedekken notificaties van berichten geen belangrijke informatie, zoals dit wel vaak het geval is bij Google Maps. Ook zal de TomTom je heel wat geld kunnen besparen door meldingen van een naderende flitser en de maximumsnelheid.

Conclusie

De TomTom Go Basic voelt bijna nostalgisch aan, maar heeft toch genoeg handigheidjes om er een modern navigatiesysteem van te maken. Het automatisch versturen van verkeersinformatie is handig – en broodnodig om mensen ervan te overtuigen om hun smartphone in te ruilen voor een TomTom – en de informatie is in sommige gevallen zelfs betrouwbaarder dan Google Maps. Vooral door meldingen als de maximumsnelheid en naderende flitsers kan de TomTom voor langere ritten op onbekend terrein vertrouwder aanvoelen. Hoewel het invoeren van bestemmingen wat stroef kan verlopen, kan het een enorme verademing zijn om je smartphone gewoon weg te kunnen leggen als je in de auto stapt naar huis of werk. Toch zal de TomTom gezien het prijspunt vooral interessant zijn voor reizigers die bovengemiddeld ver van hun werk wonen, of graag op autovakantie gaan.

Oké
Conclusie

**Prijs:** 179,95 euro **Scherm:** 6-inch (15 cm) touchscreen, 480 x 272 pixels **Connectiviteit:** Bluetooth, WiFi **Geheuge:n** 16 GB, uitbreidbaar met micro-SD **Website:** [www.tomtom.com/nl](https://www.tomtom.com/nl_nl/drive/car/products/go-basic-6-inch/)

Plus- en minpunten
  • Details van vertraging
  • Verkeersinformatie wordt automatisch opgehaald
  • Levenslang kaartupdates
  • WiFi
  • Bediening soms wat stroef
  • Kent niet alle plekken
  • Flitsermeldingen proefabonnement
▼ Volgende artikel
Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?
© ER | ID.nl
Huis

Wat is local dimming en waarom is het belangrijk?

Het gebrek aan een rijk contrast is een van de grootste ergernissen bij lcd- en ledtelevisies. Fabrikanten hebben daarom een slimme techniek bedacht die het contrast aanzienlijk verbetert: local dimming. In dit artikel leggen we uit hoe deze techniek van jouw grijze nachtlucht weer een inktzwarte sterrenhemel maakt.

Het contrast van je televisie is misschien wel de belangrijkste eigenschap voor mooi beeld. We willen dat wit verblindend wit is en zwart echt inktzwart. Bij oledtelevisies is dat makkelijk, want daar geeft elke pixel zelf licht. Maar de meeste televisies in de Nederlandse huiskamers zijn nog steeds lcd- of ledschermen (inclusief QLED). Die werken met een lamp achter het scherm, de zogeheten backlight. Local dimming is de techniek die probeert de nadelen van die achtergrondverlichting op te lossen.

Om te begrijpen waarom local dimming nodig is, moet je eerst weten hoe een standaard led-tv werkt. Simpel gezegd is het een groot paneel met pixels die zelf geen licht geven, maar alleen van kleur veranderen. Achter die pixels brandt een grote lichtbak. Als het beeld zwart moet zijn, sluiten de pixels zich om het licht tegen te houden. Helaas lukt dat nooit voor de volle honderd procent; er lekt altijd wat licht langs de randjes. Hierdoor zien donkere scènes er vaak wat flets en grijzig uit. De achtergrondverlichting staat immers vol aan, ook als het beeld donker moet zijn.

Nooit meer te veel betalen? Check Kieskeurig.nl/prijsdalers!

De lampen dimmen waar het donker is

Local dimming pakt dit probleem bij de bron aan. In plaats van één grote lichtbak die altijd aan staat, verdeelt deze techniek de achtergrondverlichting in honderden (en bij duurdere tv's soms duizenden) kleine zones. De televisie analyseert de beelden die je kijkt continu. Ziet de processor dat er linksboven in beeld een donkere schaduw is, terwijl rechtsonder een felle explosie te zien is? Dan worden de lampjes in de zone linksboven gedimd of zelfs helemaal uitgeschakeld, terwijl de lampjes rechtsonder juist fel gaan branden.

Het resultaat is direct zichtbaar. Zwart wordt weer echt zwart, simpelweg omdat er geen licht meer achter dat deel van het scherm brandt. Tegelijkertijd blijven de lichte delen van het scherm helder. Dat zorgt voor een veel groter contrast en geeft het beeld meer diepte. Vooral bij het kijken van HDR-films en -series is dat van belang. Zonder local dimming kan een led-tv eigenlijk geen goed HDR-beeld weergeven, omdat het verschil tussen licht en donker dan te klein blijft.

©ER | ID.nl

Niet alle local dimming is hetzelfde

Het klinkt als een wonderoplossing, maar de uitvoering verschilt enorm per televisie. Het grote toverwoord hierbij is het aantal zones. Hoe meer zones de tv onafhankelijk van elkaar kan aansturen, hoe preciezer het licht kan worden geregeld. Goedkopere televisies gebruiken vaak edge lit local dimming. Hierbij zitten de lampjes alleen in de rand van de tv. Dat werkt redelijk, maar is niet heel nauwkeurig. Je ziet dan soms dat een hele verticale strook van het beeld lichter wordt, terwijl er eigenlijk maar één klein object moest worden verlicht.

De betere variant heet full array local dimming. Hierbij zitten de lampjes over de hele achterkant van het scherm verspreid. De allernieuwste en beste vorm hiervan is miniLED. Daarbij zijn de lampjes zo klein geworden dat er duizenden in een scherm passen, wat de precisie van oled begint te benaderen. Als er te weinig zones zijn, kun je last krijgen van zogenaamde 'blooming'. Dat zie je bijvoorbeeld bij witte ondertiteling op een zwarte achtergrond: er ontstaat dan een soort wazige lichtwolk rondom de letters, omdat de zone groter is dan de tekst zelf.

Welke merken gebruiken local dimming?

Bijna elke grote televisiefabrikant past deze techniek inmiddels toe, maar ze doen dat voornamelijk in hun middenklasse en topmodellen. Samsung is een van de voorlopers, zeker met hun QLED- en Neo QLED-televisies, waarbij ze in de duurdere series gebruikmaken van geavanceerde miniLED-techniek voor zeer precieze dimming. Ook Sony staat bekend om een uitstekende implementatie van full array local dimming, die vaak geprezen wordt om de natuurlijke weergave zonder overdreven effecten. Philips past het eveneens toe in hun (mini)ledmodellen, vaak in combinatie met hun bekende Ambilight-systeem voor een extra contrastrijk effect.

Ga voor de full monty!

Local dimming is dus geen loze marketingkreet, maar een dankbare techniek voor iedereen die graag films of series kijkt op een led- of QLED-televisie. Het maakt het verschil tussen een flets, grijs plaatje en een beeld dat van het scherm spat met diepe zwartwaarden. Ben je in de markt voor een nieuwe tv? Vraag dan niet alleen óf er local dimming op zit, maar vooral of het gaat om full array dimming. Je ogen zullen je dankbaar zijn tijdens de volgende filmavond!

Vijf fijne televisies die full array local dimming ondersteunen

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.