Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?
De tijd die het kost om een elektrische auto op te laden hangt af van meerdere factoren: de auto, de techniek, de laadpaal en meer. Hoe je precies ontdekt hoe snel je jouw elektrische auto kunt opladen en wat je kunt doen om de laadsnelheid te verbeteren, lees je hier.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
✔ 3 weken grondig getest
✔ Uitgebreide meningen
✔ Gratis te downloaden
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
In dit artikel lees je hoe je een elektrische auto zo snel mogelijk kunt opladen. Aan bod komen onder meer: • Termen als laadvermogen, laadsnelheid en laadtijd • Hoelang het duurt om een EV op te laden • Tips om de laadsnelheid te optimaliseren
Lees ook: Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie
Wat is het laadvermogen van een EV?
Voordat we over cijfers en andere data beginnen, is het handig om eerst wat belangrijke termen te bespreken. Neem bijvoorbeeld 'laadvermogen': deze term wordt gebruikt om aan te geven met hoeveel kilowatt (kW) een elektrische auto maximaal kan opladen. Hoe hoog het laadvermogen van een elektrische auto is, hangt af van de techniek aan boord. Daarnaast heb je nog de accucapaciteit, die aangegeven wordt in kilowattuur (kWh). Op basis van deze cijfers kun je ontdekken hoelang het duurt om de auto op te laden.
Neem bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq 5 met het 84 kWh-accupakket. Deze elektrische SUV heeft een laadvermogen AC (wisselstroom) van maximaal 11 kW. In dat geval duurt het ongeveer 7,5 uur (84/11) om de bijna lege accu vol te laden – of ongeveer 5 uur als je van 20% tot 80% laadt. De Ioniq 5 kan snelladen met een vermogen van maximaal 263 kW. In dat geval duurt het slechts 18 minuten om de auto van 20% tot 80% op te laden.
Ook laadpalen hebben een specifiek laadvermogen dat bepaald wordt door het aantal ampères en het aantal fasen. Als je je auto thuis aan het stopcontact hangt, bedraagt het laadvermogen maximaal 2,3 kW. Bij een laadpaal kun je laden met een vermogen van vaak minimaal 3,7 kW. Gebruik je een driefase-lader, dan is het vermogen drie keer zo groot: 11 kW. Sommige elektrische auto's bieden de mogelijkheid om met 22 kW te laden. Een snellaadpaal kan een laadvermogen van wel 350 kW hebben.
Laadtijd en laadsnelheid
Andere termen die je wel eens hoort als het gaat om elektrische auto's opladen zijn 'laadtijd' en 'laadsnelheid'. Deze termen zijn minder technisch dan het laadvermogen en geven een goed beeld van het oplaadproces.
Laadtijd
De laadtijd van een elektrische auto is de tijd die nodig is om de accu op te laden. De laadtijd varieert per model en per situatie, aangezien het laadvermogen, de capaciteit van de accu en de manier van opladen bepalen hoelang het opladen precies duurt.
Stel dat je een BMW i5 met een accupakket van 81,2 kWh wilt opladen. Aan een laadpaal met een vermogen van 11 kW zou het ongeveer 5 uur duren om de auto van 20 tot 80% op te laden. Als de accu bijna leeg is, duurt het meer dan 7 uur om de batterij tot 100% op te laden. Je kunt immers opladen met een maximaal vermogen van 11 kW per uur. Door een snellader te gebruiken, ben je aanzienlijk minder tijd kwijt. De BMW i5 kan met maximaal 205 kW opladen; met zo'n vermogen duurt het 24 minuten om van 20% tot 80% te komen.
Laadsnelheid
Laadsnelheid is een term die vaak gebruikt wordt om uit te drukken hoeveel kilometers een elektrische auto per uur kan bijladen. Dit geeft een helder beeld van hoelang je moet wachten als je bijvoorbeeld op doorreis bent en geen volle accu nodig hebt om je weg te vervolgen. De laadsnelheid is afhankelijk van het laadvermogen (het maximale aantal kW's waarmee opgeladen kan worden) en het energieverbruik van de auto.
Je berekent de laadsnelheid door het laadvermogen te delen door het energieverbruik van een elektrische auto. Neem bijvoorbeeld de Kia EV6 met het 77,4 kWh-accupakket. Dit model heeft een energieverbruik van 16,5 kWh/100 kilometer. De laadsnelheid van deze auto varieert afhankelijk van de manier waarop hij wordt opgeladen. Hieronder een aantal voorbeelden:
3,7kW-lader: 3,7 kW / (16,5 kWh/100 km) = 22,5 km/u (of 0,37 km/minuut)
11kW-lader: 11 kW / (16,5 kWh/100 km) = 66,7 km/u (of 1,1 km/minuut)
150kW-lader: 150 kW / (16,5 kWh/100 km) = 909 km/u (of 15 km/minuut)
240kW-lader: 240 kW / (16,5 kWh/100 km) = 1454 km/u (of 24 km/minuut)
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
Hoe snel kun je een elektrische auto opladen?
De tijd die ervoor nodig is om je elektrische auto op te laden hangt dus af van meerdere factoren, zoals het soort laadpaal dat wordt gebruikt, de capaciteit van het accupakket en het laadvermogen van de auto. Afhankelijk van jouw situatie zal het opladen van je elektrische auto tussen de 3 en 10 uur in beslag nemen. Hoe lager het vermogen van de laadpaal en hoe groter de capaciteit van het accupakket, des te langer zal het laden duren – en vice versa.
Tegenwoordig kunnen de meeste reguliere laadpalen een auto binnen een uur of 8 opladen. Laad je je auto thuis of op het werk op, dan zul je in de meeste gevallen dus met een volle batterij weer op weg kunnen wanneer je wilt vertrekken. Sommige elektrische auto's beschikken over de mogelijkheid om met een vermogen van 22 kW te laden bij een reguliere laadpaal. Bij deze auto's duurt het opladen slechts enkele uren om de batterij van 10% tot volledig op te laden.
Hoelang duurt het opladen met een snellader?
In tegenstelling tot reguliere laadpalen gebruiken snellaadpalen geen wisselstroom, maar gelijkstroom om een auto op te laden. Dit zorgt voor een hogere laadsnelheid. Afhankelijk van het laadvermogen van de auto kun je bij een snellaadpaal laden met 50-350 kW, aanzienlijk meer dan bij een gewone laadpaal. In het beste geval kun je je auto in minder dan 20 minuten van 10% tot 80% opladen. Elektrische auto's die niet over het maximum laadvermogen beschikken, kunnen alsnog in ongeveer drie kwartier weer verder met een nagenoeg volle batterij. Onthoud dat je bij 80% kunt stoppen met laden, daarboven daalt namelijk het laadvermogen.
Dankzij de korte laadtijd is het idee van snelladers erg aantrekkelijk, maar in de praktijk hoef je dit soort laadpalen alleen tijdens lange reizen of voor een noodstop te gebruiken. Veel EV-rijders gebruiken snellaadpalen slechts een aantal keer per jaar. Ze zijn immers een stuk duurder dan reguliere laadpalen. Snellaadpalen hebben geen negatief effect op de batterijcapaciteit, tenzij je ze overmatig gebruikt.
Tips om je EV zo snel mogelijk op te laden
Er zijn een aantal manieren om de laadsnelheid van je elektrische auto te optimaliseren. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen:
Vind de juiste laadpaal: Als je het laadvermogen van je auto kent, kun je de juiste laadpaal zoeken om je EV met een zo hoog mogelijke snelheid op te laden. Er bestaan allerlei apps en online platforms die je een overzicht kunnen bieden van de verschillende laadpalen en -stations.
Opladen tijdens daluren: Het kan lonen om je auto op te laden wanneer het minder druk is. Hoe meer auto's er bij een laadstation staan op te laden, hoe lager het laadvermogen van de laadpalen. Als je de mogelijkheid hebt buiten drukke tijden om te laden, zal de laadsnelheid gunstiger zijn. Het kan al helpen om je auto op te laden bij een laadpaal waar nog geen andere auto staat te laden.
Het accupakket voorverwarmen: Veel elektrische auto's bieden de mogelijkheid om de batterij op te warmen voordat je de auto gaat opladen. Dit wordt ook wel preconditioning genoemd. Een warm accupakket kan direct de maximale laadsnelheid aan, waardoor de accu sneller vol raakt.
Rijd zo efficiënt mogelijk: Een andere manier om je elektrische auto sneller op te laden is door efficiënter te rijden, om zo minder energie te verspillen. Dit kan bijvoorbeeld door je rijgedrag aan te passen en minder hard te accelereren en regeneratief remmen toe te passen. Veel EV's hebben daarnaast een speciale functie, zoals een eco-modus, die ervoor zorgt dat bepaalde elektrische systemen minder energie verbruiken.
Oppassen voor extreme temperaturen: Elektrische auto's zijn geen fan van extreme temperaturen. Het is bekend dat accu's gevoelig zijn voor kou, maar ook heel hoge temperaturen kunnen een negatieve invloed hebben op het accupakket en daarmee het laden. Probeer in zulke situaties zoveel mogelijk in te spelen op de weersomstandigheden.
Ga de auto uit: Ben je de auto aan het opladen, blijf er dan niet zitten als dat niet nodig is. De auto verbruikt dan energie, waardoor het langer duurt om de accu vol te krijgen.
Als je in de auto blijft zitten tijdens het opladen, verbruikt de auto extra energie doordat systemen zoals de verwarming, airconditioning, elektronica en computers actief blijven. Dit zorgt ervoor dat een deel van het vermogen van de laadpaal wordt gebruikt voor deze systemen, waardoor het langer duurt voordat de accu volledig is opgeladen.