ID.nl logo
Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie
© kinwun
Mobiliteit

Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Je hebt een elektrische auto die dik 400 kilometer ver komt op een lading stroom. Maar dat wil je de komende jaren wél graag zo houden. Hoe zorg je ervoor dat de batterij van je elektrische auto in topconditie blijft? We geven je een paar tips!

Dit artikel biedt essentiële tips om de batterij van je elektrische auto optimaal te gebruiken en de levensduur te verlengen:

  • Vermijd het volledig opladen tot 100 procent; houd de laadstatus tussen 20-80 procent
  • Bescherm de batterij tegen extreme hitte en kou
  • Wees voorzichtig met frequent snelladen, vooral bij hoge temperaturen
  • Kalibreer jaarlijks het batterijmanagementsysteem door van 100 naar circa 5-10 procent te ontladen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Batterijen verliezen na verloop van tijd capaciteit, slaan zo minder energie op en leveren minder stroom. Dat weten we en blijft tot op zekere hoogte onoverkomelijk, maar toch kun je heel wat doen om je batterij in topconditie te houden. Met deze tips hoef je niet bang te zijn dat je accu capaciteit verliest en weet je zeker dat je ook over een paar jaar nog zonder moeite lange reizen met je elektrische auto kunt maken.

©Basilicostudio Stock

1. Laad de batterij niet helemaal op

Een van de slechtste dingen die je voor je accu kunt doen, is 'm continu tot 100 procent opladen. Op zich is dat geen probleem, als je maar snel na het opladen begint met rijden. De auto vol opladen en dan een aantal dagen laten staan is slecht voor de batterij. Dat geldt overigens ook voor de andere kant van het spectrum: het is geen probleem als je een accu helemaal leegrijdt, maar laad deze dan wél direct op.

Dat komt allemaal door de chemische structuur van de lithium-ion-batterijen: dat type zit momenteel in het grootste deel van alle elektrische auto’s. Bij zogenaamde LFP-accu’s, die je nu in steeds meer auto’s van bijvoorbeeld Tesla en BYD ziet, is het opladen tot 100 procent eigenlijk geen probleem.

We adviseren je om de auto bij normaal en dagelijks gebruik tot maximaal 80 procent op te laden en het accupercentage in de regel niet lager dan 20 procent te laten komen. Zo voorkom je onnodige degradatie. Laat je de auto voor een langere tijd staan, dan is een State of Charge van 50 tot 60 procent optimaal. Maak je dagelijks slechts korte ritten en hoef je niet per se te laden om tussen het gewenste batterijniveau te zitten? Doe het dan ook niet, want elke laadsessie zorgt voor een vorm van belasting op de accu.

2. Kijk uit met warmte

Autobatterijen houden er niet zo van om warm te worden, dus is het zaak om dat te voorkomen. Zet je auto gedurende de zomermaanden daarom niet voor langere tijd stil in de zon, want als-ie uitgeschakeld is, kan de batterij niet op een juiste temperatuur gehouden worden. Dat gebeurt tijdens het rijden en laden wél, mits je auto voorzien is van een actief koelsysteem.

Wil je de batterij van je elektrische auto in goede conditie houden, zet ‘m dan dus in de schaduw. Kou is overigens een veel minder groot probleem voor batterijen van een elektrische auto, zo laten verschillende onderzoeken zien.

Wel is het zo dat je de batterij bij extremere temperaturen, zowel warm als koud, niet te veel moet belasten. Nieuwere auto’s kunnen daar al beter mee omgaan en zullen het vermogen dat de batterij levert aanpassen aan de condities, maar pas hiermee op als je een wat oudere elektrische auto hebt. Rijd in zulke situaties rustig, want als je het gaspedaal flink intrapt, zorgt dat er ook voor dat de batterij in een korte tijd veel stroom moet leveren. Vergelijk het met een brandstofauto die je na een koude nacht direct op z’n staart trapt: ook dat is niet bevorderlijk voor de levensduur.

©Southworks Creative LTD

3. Ga niet te vaak snelladen

Meteen een ‘maar’, want onderzoek laat zien dat snelladen helemaal niet zo slecht voor je auto hoeft te zijn. Zo publiceerde Tesla in 2023 nog een onderzoek waaruit bleek dat er geen verschil in batterijprestaties was tussen auto’s die vaak of bijna nooit aan de snellader werden gehangen.

Waar moet je dan wel op letten in het geval van snelladen? Allereerst is het niet verstandig om bij extreme temperaturen te gaan snelladen, maar ook dat is afhankelijk van je auto. Veel moderne elektrische auto’s hebben een actief koelsysteem dat koelvloeistof tussen de accucellen laat circuleren om de batterij op de juiste temperatuur te houden. Snelladen is in zo’n geval niet slecht voor de accu, omdat de auto ermee kan dealen.

Heb je een oudere auto zonder zo’n actief koelsysteem, dan is de kans aanwezig dat de batterij oververhit raakt tijdens het snelladen bij hogere temperaturen, of tijdens langere reizen waarbij vaker snelladen noodzakelijk is. Is het niet nodig, zorg dan altijd dat je de auto via ‘langzame’ AC-laadpalen en dus met wisselstroom oplaadt. Denk daarbij aan de laadpaal in de straat of bij je thuis.

4. Zoek de randjes op!

En dan hebben we het niet over zo snel mogelijk accelereren of elke bocht zo scherp mogelijk pakken. Nee, rijd de accu eens per jaar van 100 naar ongeveer 10 tot 5 procent leeg. Als je namelijk altijd binnen de genoemde 20 tot 80 procent blijft, weet het batterijmanagement systeem soms niet helemaal wanneer de accu nu écht vol of leeg is. Door de accu helemaal op te laden en daarna leeg te rijden, kalibreer je het systeem als het ware weer.

Zelf een proefrit maken met een EV-liefhebber? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Nu de zomervakantie weer bijna ten einde is, gaan de kinderen weer naar school. Grote kans dat ze gaan vragen om een smartphone als ze die (nog) niet hebben. Wij vonden vijf goede smartphones voor onder de 200 euro.

Voor een goede smartphone betaal je tegenwoordig allang de hoofdprijs niet meer en heb je voldoende keuze uit het lagere, goedkopere segment. Vaak lever je wel iets in wat betreft opslagruimte, processorsnelheid of camera, maar daarentegen betaal je ook honderden euro's minder voor zo'n telefoon ten opzichte van de duurdere modellen. Wij vonden vijf goede toestellen voor niet meer dan 200 euro.

Xiaomi  Redmi  14C

De Xiaomi  Redmi  14C heeft een helder 6,88‑inch scherm, ideaal om video’s te kijken en te multitasken De telefoon wordt aangedreven door een octa‑core processor en met 8 GB RAM. De batterij van 5.160  mAh gaat moeiteloos de dag rond, en heeft een snellaadfunctie. Met een 50 MP hoofdcamera maak je scherpe foto’s in daglicht én nachtmodus. Dankzij de aluminium behuizing voelt de telefoon premium en stevig aan, en de vingerafdrukscanner én gezichtsherkenning maken ontgrendelen intuïtief en snel. Dit toestel blinkt uit in alledaags gebruik, zonder franjes, maar met veel waar voor je geld.

HMD Pulse Pro

De HMD Pulse Pro heeft verrassend veel te bieden. Met een 6,56-inch HD+ scherm en een soepele 90 Hz verversingssnelheid is het scherm vlot. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de dubbele 50 MP camera – zowel voor- als achteraan – waarmee je haarscherpe selfies en foto’s maakt, zelfs bij weinig licht. Binnenin vind je 6 GB RAM en 128 GB opslag, genoeg voor al je apps, foto’s en bestanden, en uitbreidbaar met een microSD-kaart. De krachtige 5.000 mAh-batterij houdt het makkelijk een dag vol. Leuk om te weten: dit toestel is ontworpen om makkelijk zelf te repareren – onderdelen en instructies zijn beschikbaar, wat ‘m niet alleen duurzaam, maar ook vriendelijk voor je portemonnee maakt.

Samsung Galaxy A16 5G

Deze Samsung ziet er luxer en duurder uit dan hij is, dankzij een helder AMOLED‑scherm en een strak en slim ontwerp. Wat je misschien niet verwacht: Samsung garandeert tot wel zes jaar software‑updates, waardoor hij toekomstbestendig is. Prestaties blijven wel op instapniveau, maar voor dagelijks gebruik zoals WhatsApp, web en video is het meer dan voldoende. De batterij houdt het prima vol. Voor wie betrouwbaarheid, goed merk en lange updates belangrijk vindt, is deze telefoon het overwegen waard.

Oppo A5 Pro 4G

De OPPO A5 Pro 4G is een budgettelefoon met een 6,67‑inch 90 Hz-scherm, 8 GB RAM en 256 GB opslagcapaciteit. De 5.800 mAh batterij gaat makkelijk een volle dag mee en ondersteunt snel laden. Wat deze telefoon echt onderscheidt is zijn robuuste bouw: waterdicht (IP68/IP69), valbestendig volgens militaire standaarden, en voorzien van Gorilla Glass 7i. Makkelijk stuk te krijgen is deze telefoon dus niet. Het geluid komt stevig door dankzij stereo speakers met Dolby Atmos. Al met al krijg je hier een stevig toestel met verrassend veel ruimte en functies voor een zachte prijs. Wel iets om rekening mee te houden: het toestel is alleen geschikt voor 4G. Dat signaal blijft echter nog een aantal jaar actief, dus je hoeft niet bang te zijn dat je te snel achterloopt. Je hebt alleen een wat lagere downloadsnelheid dan de meeste 5G-telefoons.

Motorola Moto G55  5G

Deze smartphone is stevig, heeft een gladde afwerking en is verkrijgbaar in een zachte tint grijs. Het scherm van 6,49 inch heeft 120 Hz beeldfrequentie en maakt video's streamen levendig dankzij de FHD+ resolutie. De batterij van 5.000 mAh houdt moeiteloos een hele dag stand, ook bij intensief gebruik. Voor wie van geluid houdt: dubbele speakers met Dolby Atmos creëren een ruimtelijk effect. De 50 MP-hoofdcamera levert heldere plaatjes in daglicht, en dankzij de ultrawide-lens kun je breder kaderen voor groepsfoto’s of landschappen. De 8 GB RAM en 256 GB opslag (uit te breiden met een extra microSD-kaartje) maken multitasken soepel en opslag ruimte genoeg.

▼ Volgende artikel
Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt
© Samsung
Huis

Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt

Samsung heeft de Micro RGB gepresenteerd, een 115 inch-televisie met een achtergrondverlichting van afzonderlijk aangestuurde rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Volgens Samsung zet Micro RGB een nieuwe standaard voor kleurnauwkeurigheid, contrast en beeldervaring in het ultra-premium tv-segment.

Waar conventionele tv's gebruikmaken van grotere leds of mini-leds in witte of blauwe varianten, zet Micro RGB elke afzonderlijke rode, groene en blauwe led precies daar waar die nodig is. Dat maakt een veel fijnere aansturing van kleur en contrast mogelijk. Samsung claimt hiermee de volledige BT.2020-kleurruimte te halen, een standaard die tot nu toe vooral in professionele toepassingen werd gehaald. Het beeld zou daardoor natuurgetrouwer ogen, vooral bij HDR-weergave.

De Micro RGB wordt aangestuurd door een eigen AI-engine die elk beeldframe analyseert en automatisch kleuren, contrast en geluid optimaliseert. Bij matte of doffe beelden kan de tv kleuraccenten versterken zonder onnatuurlijk te ogen. Een Glare Free-laag moet ervoor zorgen dat ook in fel verlichte woonkamers het beeld goed zichtbaar blijft.

Voor consumenten kan deze techniek de opmaat zijn naar een nieuwe generatie huiskamertv's waarbij achtergrondverlichting met micrometer-RGB-leds zorgt voor kleurnauwkeurigheid die voorheen niet haalbaar was. In combinatie met lcd-panelen kan dit leiden tot betere prestaties in hoge helderheidsniveaus, waar zowel traditionele lcd- als oled-tv's soms tekortschieten.
Naast beeldkwaliteit richt Samsung zich ook op gebruiksgemak. De Micro RGB ondersteunt spraakbediening via Bixby, bevat Vision AI-functies die beeld en geluid aanpassen aan de content, en draait op Tizen OS met een gegarandeerde 7 jaar aan software-updates. Beveiliging van persoonlijke gegevens verloopt via Samsung Knox.

De Samsung Micro RGB verschijnt in Nederland op 13 oktober voor een adviesprijs vanaf 29.999 euro. Er komen later meerdere formaten beschikbaar.

Het verschil tussen Micro RGB en pure microled

Hoewel de naam anders kan doen vermoeden, is Micro RGB niet hetzelfde als een pure microled-tv. Bij microled geeft elke pixel zelf licht, vergelijkbaar met oled maar met hogere helderheid en zonder inbrandrisico. Micro RGB is daarentegen een lcd-tv, waarbij de achtergrondverlichting is opgebouwd uit extreem kleine rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Deze leds schijnen door een lcd-paneel heen en worden per kleur afzonderlijk aangestuurd. Dit levert een veel nauwkeurigere kleurweergave op dan gebruikelijk is bij witte of blauwe leds, maar de beeldopbouw blijft die van lcd.

©Samsung