ID.nl logo
Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie
© kinwun
Mobiliteit

Zo houd je de batterij van je elektrische auto in topconditie

Je hebt een elektrische auto die dik 400 kilometer ver komt op een lading stroom. Maar dat wil je de komende jaren wél graag zo houden. Hoe zorg je ervoor dat de batterij van je elektrische auto in topconditie blijft? We geven je een paar tips!

Dit artikel biedt essentiële tips om de batterij van je elektrische auto optimaal te gebruiken en de levensduur te verlengen:

  • Vermijd het volledig opladen tot 100 procent; houd de laadstatus tussen 20-80 procent
  • Bescherm de batterij tegen extreme hitte en kou
  • Wees voorzichtig met frequent snelladen, vooral bij hoge temperaturen
  • Kalibreer jaarlijks het batterijmanagementsysteem door van 100 naar circa 5-10 procent te ontladen

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Batterijen verliezen na verloop van tijd capaciteit, slaan zo minder energie op en leveren minder stroom. Dat weten we en blijft tot op zekere hoogte onoverkomelijk, maar toch kun je heel wat doen om je batterij in topconditie te houden. Met deze tips hoef je niet bang te zijn dat je accu capaciteit verliest en weet je zeker dat je ook over een paar jaar nog zonder moeite lange reizen met je elektrische auto kunt maken.

©Basilicostudio Stock

1. Laad de batterij niet helemaal op

Een van de slechtste dingen die je voor je accu kunt doen, is 'm continu tot 100 procent opladen. Op zich is dat geen probleem, als je maar snel na het opladen begint met rijden. De auto vol opladen en dan een aantal dagen laten staan is slecht voor de batterij. Dat geldt overigens ook voor de andere kant van het spectrum: het is geen probleem als je een accu helemaal leegrijdt, maar laad deze dan wél direct op.

Dat komt allemaal door de chemische structuur van de lithium-ion-batterijen: dat type zit momenteel in het grootste deel van alle elektrische auto’s. Bij zogenaamde LFP-accu’s, die je nu in steeds meer auto’s van bijvoorbeeld Tesla en BYD ziet, is het opladen tot 100 procent eigenlijk geen probleem.

We adviseren je om de auto bij normaal en dagelijks gebruik tot maximaal 80 procent op te laden en het accupercentage in de regel niet lager dan 20 procent te laten komen. Zo voorkom je onnodige degradatie. Laat je de auto voor een langere tijd staan, dan is een State of Charge van 50 tot 60 procent optimaal. Maak je dagelijks slechts korte ritten en hoef je niet per se te laden om tussen het gewenste batterijniveau te zitten? Doe het dan ook niet, want elke laadsessie zorgt voor een vorm van belasting op de accu.

2. Kijk uit met warmte

Autobatterijen houden er niet zo van om warm te worden, dus is het zaak om dat te voorkomen. Zet je auto gedurende de zomermaanden daarom niet voor langere tijd stil in de zon, want als-ie uitgeschakeld is, kan de batterij niet op een juiste temperatuur gehouden worden. Dat gebeurt tijdens het rijden en laden wél, mits je auto voorzien is van een actief koelsysteem.

Wil je de batterij van je elektrische auto in goede conditie houden, zet ‘m dan dus in de schaduw. Kou is overigens een veel minder groot probleem voor batterijen van een elektrische auto, zo laten verschillende onderzoeken zien.

Wel is het zo dat je de batterij bij extremere temperaturen, zowel warm als koud, niet te veel moet belasten. Nieuwere auto’s kunnen daar al beter mee omgaan en zullen het vermogen dat de batterij levert aanpassen aan de condities, maar pas hiermee op als je een wat oudere elektrische auto hebt. Rijd in zulke situaties rustig, want als je het gaspedaal flink intrapt, zorgt dat er ook voor dat de batterij in een korte tijd veel stroom moet leveren. Vergelijk het met een brandstofauto die je na een koude nacht direct op z’n staart trapt: ook dat is niet bevorderlijk voor de levensduur.

©Southworks Creative LTD

3. Ga niet te vaak snelladen

Meteen een ‘maar’, want onderzoek laat zien dat snelladen helemaal niet zo slecht voor je auto hoeft te zijn. Zo publiceerde Tesla in 2023 nog een onderzoek waaruit bleek dat er geen verschil in batterijprestaties was tussen auto’s die vaak of bijna nooit aan de snellader werden gehangen.

Waar moet je dan wel op letten in het geval van snelladen? Allereerst is het niet verstandig om bij extreme temperaturen te gaan snelladen, maar ook dat is afhankelijk van je auto. Veel moderne elektrische auto’s hebben een actief koelsysteem dat koelvloeistof tussen de accucellen laat circuleren om de batterij op de juiste temperatuur te houden. Snelladen is in zo’n geval niet slecht voor de accu, omdat de auto ermee kan dealen.

Heb je een oudere auto zonder zo’n actief koelsysteem, dan is de kans aanwezig dat de batterij oververhit raakt tijdens het snelladen bij hogere temperaturen, of tijdens langere reizen waarbij vaker snelladen noodzakelijk is. Is het niet nodig, zorg dan altijd dat je de auto via ‘langzame’ AC-laadpalen en dus met wisselstroom oplaadt. Denk daarbij aan de laadpaal in de straat of bij je thuis.

4. Zoek de randjes op!

En dan hebben we het niet over zo snel mogelijk accelereren of elke bocht zo scherp mogelijk pakken. Nee, rijd de accu eens per jaar van 100 naar ongeveer 10 tot 5 procent leeg. Als je namelijk altijd binnen de genoemde 20 tot 80 procent blijft, weet het batterijmanagement systeem soms niet helemaal wanneer de accu nu écht vol of leeg is. Door de accu helemaal op te laden en daarna leeg te rijden, kalibreer je het systeem als het ware weer.

Zelf een proefrit maken met een EV-liefhebber? Ga Sturen bij je buren! De VER biedt de mogelijkheid om samen met een VER-lid een proefrit in zijn/haar elektrische auto te maken. Kijk op deze pagina om met een elektrische rijder bij jou in de buurt in contact te komen. De VER-leden delen graag hun eigen ervaringen met elektrisch rijden en alles wat daarbij komt kijken.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Partnerartikel - in samenwerking met Bitdefender

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur

De Google Pixel 10 Pro XL is de nieuwste en duurste reguliere smartphone van het merk. In deze review nemen we het toestel met een adviesprijs van 1299 euro onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we aan de hoge kant.

Plus- en minpunten
  • Geschikt voor magnetische accessoires
  • Uitstekende camera's
  • Frisse software vol AI en 7 jaar updates
  • Zwaar
  • Processor minder krachtig
  • Kortere accuduur
  • Veel AI-functies nog niet in Nederland te gebruiken

Herkenbaar ontwerp met nieuwtje

Leg je de Pixel 10 Pro XL naast de 9 Pro XL, dan moet je wel heel goed kijken om verschillen te ontdekken. De toestellen ogen praktisch identiek. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De Pixel 10 Pro XL is bijvoorbeeld nog zwaarder geworden en is met zijn 232 gram een van de zwaarste telefoons van het moment.

©Rens Blom

Daarnaast ondersteunt de Pixel 10 Pro XL als eerste bekende Android-smartphone magnetische accessoires aan de achterzijde (via Qi2). Je kunt bestaande Apple MagSafe-accessoires van je iPhone daardoor met de Pixel 10 Pro XL gebruiken, wat tof is en goed werkt.

©Rens Blom

De Pixel 10 Pro XL hangt keurig aan een MagSafe-oplader van Zens.

Goed om te weten: naast de Pixel 10 Pro XL zijn er ook een kleinere Pixel 10 en 10 Pro, die uiteraard andere specificaties én prijzen hebben. De Pixel 10 Pro XL heeft een prachtig 6,8-inch oledscherm dat bij de beste schermen hoort. Meer hoeven we er niet over te zeggen. De vingerafdrukscanner achter het scherm functioneert bovendien erg goed.

©Rens Blom

Niet de beste specificaties

Van een smartphone die maar liefst 1299 euro kost verwachten we heel goede specificaties. Google snapt dat en stopt daarom een royale 16 GB werkgeheugen in de Pixel 10 Pro XL, aangevuld met minimaal 256 GB opslagcapaciteit. Maar nu komt het: de Tensor G5-processor van Google zelf haalt het niet bij de chips in andere topsmartphones. Googles Pixel 10 Pro XL is in benchmarks minder snel en beperkt de chip sneller bij gamen om niet te warm te worden. Op papier jammer, in de praktijk merk je hier echter minder van. De smartphone is dan ook snel zat.

Waar je méér van merkt, is de accuduur. De Pixel 10 Pro XL heeft een 5200mAh-accu, wat een redelijk gangbare accucapaciteit is voor een 6,8inch-smartphone. Het lijkt er echter op dat de Tensor G5-chip en het modem minder energiezuinig zijn, want de accuduur maakt weinig indruk. Net als voorgaande Pixel-telefoons moeten we de Pixel 10 Pro XL steevast aan de oplader leggen als we gaan slapen. Op zo'n dag lezen we best wat nieuws op de telefoon, gebruiken we sociale media, plegen we wat belletjes, maken we foto's en gebruiken we een halfuur tot uur de hotspot-functie om in de trein te internetten op onze laptop. Veel andere telefoons hebben aan het eind van zo'n dag meer accu over dan de Pixel 10 Pro XL.

Opladen kan de smartphone via usb-c en draadloos. Bekabeld is de snelste methode; het duurt dan anderhalf uur om de accu volledig op te laden.

©Rens Blom

Uitstekende camera's

Pixel-smartphones staan al jaren bekend om hun uitstekende camera's. De Pixel 10 Pro XL houdt die reputatie hoog en biedt je drie geavanceerde camera's op de achterkant. Het gaat om een primaire camera, een groothoekcamera en een zoomcamera. Met alle camera's kun je overdag én in het donker echt hele goede foto's en video's schieten. Het verschil met de Pixel 9 Pro XL, die we hiervoor regelmatig gebruikten, vinden we echter niet groot. Gek is dat niet, want de 10 Pro XL heeft dezelfde camera's als zijn voorganger. Google zegt wel dat de optische beeldstabilisatie verbeterd is en voegt een zoommodus (tot 100x) toe, die sterk leunt op kunstmatige intelligentie (AI). En ja, tientallen keren zoomen is grappig, maar de resultaten zijn veel minder mooi dan een 'echte foto'. Wij adviseren je daarom om maximaal 10x te zoomen. Dan krijg je echt nog prima foto's.

Hieronder zie je twee fotoseries met telkens van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en verschillende zoomstanden.

©Rens Blom

©Rens Blom

Opfrisbeurt voor software

Op de Pixel 10 Pro XL is Android 16 geïnstalleerd, de nieuwste software. Versie 16 oogt visueel anders dan versie 15 en is met name kleurrijker en vrolijker. Je kunt ook wat meer visuele zaken personaliseren. Wij zijn wel fan van deze opfrisbeurt.

Google stopt de software vol met AI-functies. Wat direct opvalt, is dat de Pixel 10 Pro XL in bijvoorbeeld de Verenigde Staten veel meer AI-functies heeft dan in Nederland. De AI werkt sowieso beter in het Engels. De functies die je hier wél kunt gebruiken, zijn overwegend nuttig en zeker het proberen waard. Nu maar hopen dat er meer (aangekondigde) functies naar Nederland komen.

Het updatebeleid van Google blijft erg goed: zeven jaar Android- en beveiligingsupdates. Wij vinden zeven jaar heel netjes, want we kunnen ons goed voorstellen dat het toestel na zeven jaar gebruik naar het einde van zijn (technische) levensduur kruipt.

Conclusie: Google Pixel 10 Pro XL kopen?

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we ook aan de hoge kant.