ID.nl logo
Snelladen: is dat slecht voor de accu van je elektrische auto?
© Monkey Business Images
Mobiliteit

Snelladen: is dat slecht voor de accu van je elektrische auto?

Snelladen is een mooie oplossing als je niet uren langs de weg wilt staan terwijl je accu aan het laden is. Maar is snelladen wel goed voor je accu? Je leest het hier!

Hoe zit het met snelladen en het effect op de accu? We leggen het uit in dit artikel.
• Wat is snelladen en hoe werkt het? • Afname capaciteit en vermogen bij EV's • Verlies je capaciteit door snelladen?

Ook interessant: Zo houd je je elektrische auto in topconditie

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Verschil tussen snelladen en normaal laden

Om iets zinnigs over dit onderwerp te zeggen, is het belangrijk om eerst het onderscheid tussen standaard laden en snelladen vast te stellen. Wat zijn de verschillen en hoe beïnvloeden die de staat van de accu? Een standaard laadpaal maakt, net als je huis, gebruik van wisselstroom. Daarom wordt het ook wel AC-laden (alternating current) genoemd. Het laadvermogen van zo'n paal begint bij 3,7 kW en loopt op tot maximaal 22 kW.

Maar een batterij werkt op gelijkstroom. De wisselstroom wordt dus in de auto omgezet zodat het opgeslagen kan worden. Een snellader maakt al gebruik van gelijkstroom. Vandaar dat er ook wel de term DC-laden (direct current) voor wordt gebruikt. Omzetting is niet nodig, waardoor het laden efficiënter is, met als resultaat veel hogere wattages. Een snellader levert minstens 50 kW en er zijn al laadpalen beschikbaar met een vermogen van meer dan 400 kW.

©Chayatorn L.

Zo ziet een standaard snellader eruit.

Laadpalen voor thuis en onderweg

Waarvoor zijn snelladers handig? Je elektrische auto laad je thuis meestal 's nachts op. Dan maakt het niet zoveel uit dat het een paar uurtjes duurt. Maar onderweg is het wel erg handig wanneer je binnen korte tijd weer een paar honderd kilometer kunt afleggen. Kortom, het aanschaffen van je eigen snellaadpaal is overbodig. Bovendien is het niet mogelijk om ze aan te sluiten op een standaard meterkast.

Verliest de accu vermogen?

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen capaciteit en vermogen. Verwarrend genoeg worden die termen regelmatig door elkaar gebruikt. Vermogen drukt uit hoeveel energie er per tijdseenheid geleverd wordt, uitgedrukt in kW. De totale hoeveelheid energie die in een batterij opgeslagen kan worden noemen we capaciteit en drukken we uit in kWh (kilowattuur).

Het vermogen bepaalt dus de kracht van de motor. Neemt die af als de batterij ouder wordt? Niet echt, want accu's in EV's kunnen standaard veel meer vermogen leveren dan de motorcomponenten gebruiken. Na verloop van tijd lopen het vermogen en de capaciteit van de batterij weliswaar iets terug. Als bestuurder merk je daar qua accelaratie niks van, zelfs niet na meerdere jaren, omdat de motor nog altijd meer dan voldoende vermogen geleverd krijgt om maximaal te presteren. Als je er heel erg op let, zul je misschien wel merken dat je steeds wat minder ver op een acculading kunt rijden, maar in de dagelijkse praktijk valt de achteruitgang amper op.


💡 Tip: laad de accu bij snelladers tussen de 20 en 80 procent op. Dan laad je namelijk echt snel!


©phaisarnwong2517

Factoren die leiden tot capaciteitsverlies

In de praktijk hoeven we dus niet te letten op de afname van vermogen. Dat maakt het iets makkelijker om het capaciteitsverlies onder de loep te nemen. Maar er zijn wel factoren die rechtstreekse metingen bemoeilijken. Want er zijn factoren buiten het snelladen die de capaciteit van een batterij verminderen.

Standaard afname van capaciteit

Voor we gaan kijken naar het effect van snelladen op een accu, moeten we weten hoe snel de accu van een auto normaal gesproken achteruitgaat. Het Canadese Geotab deed een grootschalig onderzoek. 6000 batterijen van populaire elektrische auto's van verschillende merken werden onderzocht. De conclusie was dat een batterij gemiddeld 2,3 procent capaciteit per jaar verliest. Die afname verloopt overigens niet lineair. Meestal is er in het begin kortstondig een sterke daling. Daarna verloopt het verlies over een aantal jaar langzamer; vervolgens verliest de batterij sneller capaciteit.

 Het onderzoek concludeert dat 2,3 procent capaciteitsverlies per jaar betekent dat een batterij de levensduur van een auto overtreft. Overigens is dit wel een gemiddelde. Modernere auto's met modernere accu's kunnen de temperatuur van de accu beter beheersen waardoor de degradatie van de accu nog lager wordt.

©Nattawit Khomsanit

Capaciteitsverlies door snelladen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat snelladen een minimaal effect heeft op de capaciteit van de batterij. Geotab concludeerde bijvoorbeeld dat accu's die maandelijks minimaal drie keer bij een snellader worden opgeladen per jaar 0,1 procent meer capaciteit verliezen dan batterijen die nooit worden opgeladen met een snellader. Idaho National Laboratory testte vier Nissan Leaf-EV's en reed daar 85.000 kilometer mee. Twee auto's werden alleen opgeladen via snelladers, en de andere twee via standaard laders. Het bleek dat de accu's die opgeladen werden door snelladers 27 procent capaciteit hadden verloren, 4 procent meer dan de andere twee batterijen. Dit is wel een worst-case scenario omdat de Nissan Leaf geen warmtepomp heeft om de temperatuur van de accu te optimaliseren.

Bovenstaande zijn voorbeelden van een hele serie onderzoeken die min of meer dezelfde conclusie hebben: als je erg vaak snelladers gebruikt, verliest de accu een klein beetje capaciteit. Maar dat blijkt vooral te maken te hebben met de temperatuurregulatie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Koeling van de batterij

Hoe komt het dat de batterij door snelladen capaciteit verliest? Hitte is een van de oorzaken. Meer vermogen betekent namelijk een hogere temperatuur. Dat is slecht voor een batterij. Een koude batterij laadt vooral minder snel op, wat dus een averechts effect heeft op snelladen. Nieuwere modellen hebben daarom een systeem dat de batterij alvast opwarmt wanneer je aangeeft dat je over een korte tijd gaat snelladen.

Hitte is dus een veel groter probleem en slecht voor de accu. Door het grote vermogen van snelladers lopen de temperaturen snel hoog op. Vanaf een graad op 40 is er kans op schade aan de batterij. Daarom heeft het nut om te kiezen voor een auto met actieve koeling voor de batterij (warmtepomp). Zo'n waterpomp verwarmt of koelt de accu door in leidingen langs de batterijcellen vloeistof te laten lopen.

Hoe vaak gebruik je een snellader?

Voor het meeste woon-werkverkeer heb je geen snellader nodig. De range van je auto is meer dan groot genoeg om heen en weer te rijden. Snelladen is alleen interessant voor lange reizen, zoals vakantiegangers en koeriersdiensten die maken. Of als je thuis niet kunt laden omdat er geen laadpalen in de buurt vrij zijn en je toch voldoende lading voor de volgende rit wilt hebben. In de praktijk gebruiken de meeste autobezitters een paar keer per jaar een snellader. Zoals de bovenstaande onderzoeken aantonen, heeft dat amper effect op de capaciteit van de accu.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy
© Wesley Akkerman
Zekerheid & gemak

Review Netatmo Binnencamera Advance – Veel nadruk op privacy

De Netatmo Binnencamera Advance is een slimme beveiligingscamera voor in huis en heeft een adviesprijs van 330 euro. Het apparaat is echter al te koop voor zo'n 250 euro, zien we op de website. Hoe bevalt het product in de praktijk en is-ie dat geld waard?

Uitstekend
Conclusie

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

Plus- en minpunten
  • Privacyvriendelijke sluiter...
  • Automatische opties
  • Snelle installatie
  • Goede beeld- en audiokwaliteit
  • Alleen nuttige meldingen
  • Geen fysieke schakelaar
  • Geen melding bij verwijderen SD-kaart
  • Hoge prijs

In de basis is de Netatmo Binnencamera Advance een product volgens het Netatmo-boekje: het apparaat combineert geavanceerde beveiligingstechnologie met een sterke nadruk op privacy en gebruiksvriendelijkheid. Deze binnencamera gaat zelfs nog een stapje verder met de introductie van een mechanische privacysluiter. De implementatie van de sluiter is niet uniek, maar de toepassing wel.

Nu bestaan er wel meer beveiligingscamera’s die zo'n sluiter hebben. Die kun je soms via een schakelaar op het apparaat omzetten, en anders via de app. Een fysieke knop hiervoor is de meest veilige optie, aangezien die niet kan worden 'gehackt'. In het geval van deze Netatmo kunnen we de sluiter alleen via de app omhoog en omlaag doen. Dat kun je ook automatisch laten doen, bijvoorbeeld wanneer de camera een gezicht herkent. Dan schakelt de camera zichzelf als het ware uit op het moment dat je zelf binnen bent, waardoor er ook geen opnamen gemaakt (hoeven te) worden.

©Wesley Akkerman

De achterkant van het apparaat.

Meer gemoedsrust

Door de sluiter een automatische functie te geven, hoopt Netatmo meer gemoedsrust te kunnen bieden. Er zijn namelijk mensen die zich nog steeds zorgen maken om hun privacy en de opnamen die van hen gemaakt worden zodra ze ergens binnenstappen. Bij bedrijven en horecagelegenheden heb je daar weinig invloed op, maar bij jezelf, vrienden of familieleden thuis dus iets meer. Het systeem mag dan wel niets opnemen met de sluiter omlaag, maar technisch gezien kan die nog wel meeluisteren. De microfoon wordt namelijk niet afgedekt.

De automatische stand kun je op twee manieren activeren: via gezichtsherkenning en middels geofencing. Op basis van een geregistreerd gezicht of je locatie kan de camera de beeldopnamen dus uitschakelen. Nu kun je via de app 'handmatig' de sluiter openen op het moment dat je van huis gaat, maar ook dat kun je op basis van geofencing regelen. Zodra je het huis verlaat, gaat de sluiter omhoog en houdt de Netatmo Binnencamera Advance alles voor je in de gaten. Uit onze praktijktests blijkt dat allemaal prettig en snel te werken.

©Wesley Akkerman

De binnencamera met het klepje dicht...

©Wesley Akkerman

...en vervolgens met het klepje open.

Veel mogelijkheden

Verder beschikt het systeem over allerlei zaken die we elders ook zien. Dat is geen kritiek, want het is alleen maar goed als er een soort basis van je persoonlijke beveiliging bestaat. De Advance beschikt over een kijkhoek van 130 graden, een 2K-resolutie en HDR-beeldkwaliteit. Daardoor film je niet alleen een groot deel van de omgeving, ook staat alles er haarscherp en kleurrijk op. Je kunt de Binnencamera Advance koppelen aan 2,4- en 5GHz-netwerken en kunt hem aan het stroomnet aansluiten via een stekker of de Power over Ethernet-kabel.

Je kunt hem op een kast neerzetten of aan de muur of het plafond bevestigen. Het product beschikt daarnaast over beam forming-technologie, waardoor mensen aan de andere kant goed verstaanbaar zijn. Dat is niet zozeer handig voor het kunnen verstaan van dieven, maar je zou een camera bij een baby of bejaarde in de kamer kunnen plaatsen en diegene kunnen verstaan of horen als er iets gebeurt. De audio klinkt goed verstaanbaar binnen de app, en aan de andere kant hebben we ook geen klachten ontvangen over de speakerkwaliteit.

©Wesley Akkerman

Meldingsmogelijkheden

Het is daarnaast de bedoeling dat de Netatmo Binnencamera Advance je zo min mogelijk stoort. De fabrikant probeert om die reden een minimum aan meldingen te versturen. Aanvankelijk viel dat nog best tegen, maar dat kwam doordat het apparaat nog niet alle gezichten in huis herkende. Toen we dat eenmaal hadden ingesteld, daalde het aantal notificaties dat we binnenkregen aanzienlijk. Daar moeten we bij vermelden dat het soms maar net aan de hoek van de camera ligt of hij je herkent of niet, maar binnen de app kun je zelf instellen wie wie is om het aantal meldingen terug te brengen.

Via de overzichtelijke en nette applicatie is het daarnaast verder mogelijk de notificaties op je voorkeuren in te stellen. Zo kun je zelf bepalen of je ook meldingen van huisdieren, onbekende gezichten of mensen in het algemeen wilt hebben. Je kunt bovendien de sluiter altijd handmatig omlaag zetten als je die meldingen zat bent. Tot slot is het mogelijk meldingen samen te voegen. Als een reeds bekend gezicht binnenkomt met een onbekend persoon, krijg je daar maar één melding van (in plaats van twee). Dat soort mogelijkheden kunnen we alleen maar waarderen.

Een andere functie die ons bevalt, is de opslag. Je slaat de beelden lokaal op, op een microSD-kaartje. Je krijgt er standaard een kaartje van 8 GB bij. Daardoor word je niet meteen op extra kosten gejaagd. Wat wel een beetje tegenvalt, is het gebrek aan een melding als je het kaartje verwijdert. Als iemand dus binnen is en die haalt de kaart eruit, dan weet je dat niet. Lijkt ons een enorme vergissing, maar ondertussen is het ook iets wat je mogelijk later kunt toevoegen als fabrikant. Daar hopen wij in elk geval op.

Netatmo Binnencamera Advance kopen?

Een gemakkelijke installatie, een overzichtelijke app en een grote nadruk op privacy: dat is wat de Netatmo Binnencamera Advance biedt. Het systeem laat weinig te wensen over als het gaat om die aspecten, evenals beeld- en audiokwaliteit. We missen wel een melding wanneer iemand de SD-kaart verwijdert en zouden een volgende keer een fysieke schakelaar voor de mechanische privacysluiter waarderen, maar dat betekent niet dat de Advance geen aanbeveling verdient. Want het product werkt heel goed, maar is wel flink aan de prijs.

▼ Volgende artikel
9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger
© Wesley Akkerman
Huis

9 dingen die je niet moet doen met een nat-droogstofzuiger

Als je geen robotstofzuiger wil, maar je wil het jezelf wel gemakkelijk maken, dan kom je al snel uit op een nat-droogstofzuiger. Dat is een traditionele stofzuiger met een dweilfunctie. Omdat dit soort apparaten nog redelijk nieuw zijn, maken veel mensen dezelfde fouten.

Hier alvast een overzicht van handelingen die je beter niet kunt doen met je nat-droogstofzuiger – in het artikel staan nog meer zaken.

  • Niet van modus wisselen
  • Niet goed opbergen
  • Te grote dingen willen opzuigen
  • Geen rekening houden met een houten vloer
  • Verf of vlambare vloeistoffen opzuigen

Hoewel het technisch gezien mogelijk is een nat-droogstofzuiger op alle typen houtvloeren te gebruiken, is het toch af te raden als het gaat om onbewerkt of onafgewerkt hout. Dat komt doordat een onafgewerkte houten vloer geen beschermende afdichtingslaag heeft. Als die onbehandeld blijft, absorbeert het hout gemakkelijk water of vocht van een nat- en droogzuiger. Dat kan ervoor zorgen dat de vloer kromtrekt of na verloop van tijd zelfs splijt.

Verkeerde dingen opzuigen

Daarnaast is het belangrijk om te voorkomen dat je met een nat-droogstofzuiger dingen opzuigt waar het apparaat niet goed mee overweg kan. Denk aan grotere objecten die nog weleens op de vloer liggen, zoals hondenbrokken. Als je tegelijkertijd dweilt en stofzuigt, kan zo'n object klem komen te zitten bij de dweilkop, een filter of verderop in het systeem. Gebeurt dat regelmatig, dan is het verstandig om voortaan eerst even op te ruimen voordat je de stofzuiger aanzet.

In dezelfde lijn geldt: glasscherven of andere scherpe voorwerpen kun je beter eerst handmatig opvegen met een stoffer en blik. Ook gewone en robotstofzuigers zijn hier niet tegen bestand – de kans op schade aan interne onderdelen is groot. Vermijd bovendien altijd het opzuigen van brandbare vloeistoffen, want die kunnen bij contact met elektrische onderdelen ontbranden.

©Wesley Akkerman

Leeg de vuilwatertank regelmatig.

Tot slot nog even over het opzuigen van verf. Het kan verleidelijk zijn om verfspetters weg te halen met de dweilkop van bijvoorbeeld de Dreame H15 Pro, maar dat is echt geen goed idee. Zowel natte als droge verf kan het systeem verstoppen, waardoor vuil zich ophoopt en filters beschadigd raken. Kom je verf op de vloer tegen, pak dan liever een emmer met warm sop en een doek of spons. Daarmee voorkom je problemen én krijg je het meestal ook gewoon beter schoon.

Van modus wisselen en meer

Het is ook slim om de nat-droogstofzuiger af en toe in een andere modus te gebruiken, zodat hij altijd optimaal blijft presteren. Bij tests op de redactie gebruiken we standaard de automatische stand, waarbij het apparaat zelf de zuig- en dweilintensiteit aanpast aan de situatie. Maar schakel gerust de dweilfunctie eens uit als je alleen wat stof wilt verwijderen. Dat ontlast het systeem en kan de levensduur van het apparaat flink verlengen.

Besteed daarnaast voldoende aandacht aan het onderhoud van de verschillende onderdelen. Tijdens het gebruik zie je vaak vanzelf dat de vuilwatertank volloopt. Leeg deze regelmatig – bij voorkeur na elke schoonmaakbeurt – om te voorkomen dat de zuigkracht afneemt. Dweil je vaak, dan is dat nog belangrijker: je wilt natuurlijk voorkomen dat je bij het legen vervuild water morst.

Controleer ook regelmatig de staat van de filters. In sommige gevallen kun je dat zelfs via de app doen. Zit er te veel stof in, dan gaat dat ten koste van de zuigkracht. En tot slot: zet de nat-droogstofzuiger altijd netjes rechtop in het oplaadstation. Zo kan het systeem zichzelf opladen én onderhouden – denk aan het automatisch drogen van de borstel, wat nare geurtjes helpt voorkomen. Kleine moeite, groot effect!

Heb je nog geen nat-droogstofzuiger?

Dan is dit je kans – bekijk hier de beste deals!