ID.nl logo
Snelladen: is dat slecht voor de accu van je elektrische auto?
© Monkey Business Images
Mobiliteit

Snelladen: is dat slecht voor de accu van je elektrische auto?

Snelladen is een mooie oplossing als je niet uren langs de weg wilt staan terwijl je accu aan het laden is. Maar is snelladen wel goed voor je accu? Je leest het hier!

Hoe zit het met snelladen en het effect op de accu? We leggen het uit in dit artikel.
• Wat is snelladen en hoe werkt het? • Afname capaciteit en vermogen bij EV's • Verlies je capaciteit door snelladen?

Ook interessant: Zo houd je je elektrische auto in topconditie

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Verschil tussen snelladen en normaal laden

Om iets zinnigs over dit onderwerp te zeggen, is het belangrijk om eerst het onderscheid tussen standaard laden en snelladen vast te stellen. Wat zijn de verschillen en hoe beïnvloeden die de staat van de accu? Een standaard laadpaal maakt, net als je huis, gebruik van wisselstroom. Daarom wordt het ook wel AC-laden (alternating current) genoemd. Het laadvermogen van zo'n paal begint bij 3,7 kW en loopt op tot maximaal 22 kW.

Maar een batterij werkt op gelijkstroom. De wisselstroom wordt dus in de auto omgezet zodat het opgeslagen kan worden. Een snellader maakt al gebruik van gelijkstroom. Vandaar dat er ook wel de term DC-laden (direct current) voor wordt gebruikt. Omzetting is niet nodig, waardoor het laden efficiënter is, met als resultaat veel hogere wattages. Een snellader levert minstens 50 kW en er zijn al laadpalen beschikbaar met een vermogen van meer dan 400 kW.

©Chayatorn L.

Zo ziet een standaard snellader eruit.

Laadpalen voor thuis en onderweg

Waarvoor zijn snelladers handig? Je elektrische auto laad je thuis meestal 's nachts op. Dan maakt het niet zoveel uit dat het een paar uurtjes duurt. Maar onderweg is het wel erg handig wanneer je binnen korte tijd weer een paar honderd kilometer kunt afleggen. Kortom, het aanschaffen van je eigen snellaadpaal is overbodig. Bovendien is het niet mogelijk om ze aan te sluiten op een standaard meterkast.

Verliest de accu vermogen?

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen capaciteit en vermogen. Verwarrend genoeg worden die termen regelmatig door elkaar gebruikt. Vermogen drukt uit hoeveel energie er per tijdseenheid geleverd wordt, uitgedrukt in kW. De totale hoeveelheid energie die in een batterij opgeslagen kan worden noemen we capaciteit en drukken we uit in kWh (kilowattuur).

Het vermogen bepaalt dus de kracht van de motor. Neemt die af als de batterij ouder wordt? Niet echt, want accu's in EV's kunnen standaard veel meer vermogen leveren dan de motorcomponenten gebruiken. Na verloop van tijd lopen het vermogen en de capaciteit van de batterij weliswaar iets terug. Als bestuurder merk je daar qua accelaratie niks van, zelfs niet na meerdere jaren, omdat de motor nog altijd meer dan voldoende vermogen geleverd krijgt om maximaal te presteren. Als je er heel erg op let, zul je misschien wel merken dat je steeds wat minder ver op een acculading kunt rijden, maar in de dagelijkse praktijk valt de achteruitgang amper op.


💡 Tip: laad de accu bij snelladers tussen de 20 en 80 procent op. Dan laad je namelijk echt snel!


©phaisarnwong2517

Factoren die leiden tot capaciteitsverlies

In de praktijk hoeven we dus niet te letten op de afname van vermogen. Dat maakt het iets makkelijker om het capaciteitsverlies onder de loep te nemen. Maar er zijn wel factoren die rechtstreekse metingen bemoeilijken. Want er zijn factoren buiten het snelladen die de capaciteit van een batterij verminderen.

Standaard afname van capaciteit

Voor we gaan kijken naar het effect van snelladen op een accu, moeten we weten hoe snel de accu van een auto normaal gesproken achteruitgaat. Het Canadese Geotab deed een grootschalig onderzoek. 6000 batterijen van populaire elektrische auto's van verschillende merken werden onderzocht. De conclusie was dat een batterij gemiddeld 2,3 procent capaciteit per jaar verliest. Die afname verloopt overigens niet lineair. Meestal is er in het begin kortstondig een sterke daling. Daarna verloopt het verlies over een aantal jaar langzamer; vervolgens verliest de batterij sneller capaciteit.

 Het onderzoek concludeert dat 2,3 procent capaciteitsverlies per jaar betekent dat een batterij de levensduur van een auto overtreft. Overigens is dit wel een gemiddelde. Modernere auto's met modernere accu's kunnen de temperatuur van de accu beter beheersen waardoor de degradatie van de accu nog lager wordt.

©Nattawit Khomsanit

Capaciteitsverlies door snelladen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat snelladen een minimaal effect heeft op de capaciteit van de batterij. Geotab concludeerde bijvoorbeeld dat accu's die maandelijks minimaal drie keer bij een snellader worden opgeladen per jaar 0,1 procent meer capaciteit verliezen dan batterijen die nooit worden opgeladen met een snellader. Idaho National Laboratory testte vier Nissan Leaf-EV's en reed daar 85.000 kilometer mee. Twee auto's werden alleen opgeladen via snelladers, en de andere twee via standaard laders. Het bleek dat de accu's die opgeladen werden door snelladers 27 procent capaciteit hadden verloren, 4 procent meer dan de andere twee batterijen. Dit is wel een worst-case scenario omdat de Nissan Leaf geen warmtepomp heeft om de temperatuur van de accu te optimaliseren.

Bovenstaande zijn voorbeelden van een hele serie onderzoeken die min of meer dezelfde conclusie hebben: als je erg vaak snelladers gebruikt, verliest de accu een klein beetje capaciteit. Maar dat blijkt vooral te maken te hebben met de temperatuurregulatie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Koeling van de batterij

Hoe komt het dat de batterij door snelladen capaciteit verliest? Hitte is een van de oorzaken. Meer vermogen betekent namelijk een hogere temperatuur. Dat is slecht voor een batterij. Een koude batterij laadt vooral minder snel op, wat dus een averechts effect heeft op snelladen. Nieuwere modellen hebben daarom een systeem dat de batterij alvast opwarmt wanneer je aangeeft dat je over een korte tijd gaat snelladen.

Hitte is dus een veel groter probleem en slecht voor de accu. Door het grote vermogen van snelladers lopen de temperaturen snel hoog op. Vanaf een graad op 40 is er kans op schade aan de batterij. Daarom heeft het nut om te kiezen voor een auto met actieve koeling voor de batterij (warmtepomp). Zo'n waterpomp verwarmt of koelt de accu door in leidingen langs de batterijcellen vloeistof te laten lopen.

Hoe vaak gebruik je een snellader?

Voor het meeste woon-werkverkeer heb je geen snellader nodig. De range van je auto is meer dan groot genoeg om heen en weer te rijden. Snelladen is alleen interessant voor lange reizen, zoals vakantiegangers en koeriersdiensten die maken. Of als je thuis niet kunt laden omdat er geen laadpalen in de buurt vrij zijn en je toch voldoende lading voor de volgende rit wilt hebben. In de praktijk gebruiken de meeste autobezitters een paar keer per jaar een snellader. Zoals de bovenstaande onderzoeken aantonen, heeft dat amper effect op de capaciteit van de accu.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Nu de zomervakantie weer bijna ten einde is, gaan de kinderen weer naar school. Grote kans dat ze gaan vragen om een smartphone als ze die (nog) niet hebben. Wij vonden vijf goede smartphones voor onder de 200 euro.

Voor een goede smartphone betaal je tegenwoordig allang de hoofdprijs niet meer en heb je voldoende keuze uit het lagere, goedkopere segment. Vaak lever je wel iets in wat betreft opslagruimte, processorsnelheid of camera, maar daarentegen betaal je ook honderden euro's minder voor zo'n telefoon ten opzichte van de duurdere modellen. Wij vonden vijf goede toestellen voor niet meer dan 200 euro.

Xiaomi  Redmi  14C

De Xiaomi  Redmi  14C heeft een helder 6,88‑inch scherm, ideaal om video’s te kijken en te multitasken De telefoon wordt aangedreven door een octa‑core processor en met 8 GB RAM. De batterij van 5.160  mAh gaat moeiteloos de dag rond, en heeft een snellaadfunctie. Met een 50 MP hoofdcamera maak je scherpe foto’s in daglicht én nachtmodus. Dankzij de aluminium behuizing voelt de telefoon premium en stevig aan, en de vingerafdrukscanner én gezichtsherkenning maken ontgrendelen intuïtief en snel. Dit toestel blinkt uit in alledaags gebruik, zonder franjes, maar met veel waar voor je geld.

HMD Pulse Pro

De HMD Pulse Pro heeft verrassend veel te bieden. Met een 6,56-inch HD+ scherm en een soepele 90 Hz verversingssnelheid is het scherm vlot. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de dubbele 50 MP camera – zowel voor- als achteraan – waarmee je haarscherpe selfies en foto’s maakt, zelfs bij weinig licht. Binnenin vind je 6 GB RAM en 128 GB opslag, genoeg voor al je apps, foto’s en bestanden, en uitbreidbaar met een microSD-kaart. De krachtige 5.000 mAh-batterij houdt het makkelijk een dag vol. Leuk om te weten: dit toestel is ontworpen om makkelijk zelf te repareren – onderdelen en instructies zijn beschikbaar, wat ‘m niet alleen duurzaam, maar ook vriendelijk voor je portemonnee maakt.

Samsung Galaxy A16 5G

Deze Samsung ziet er luxer en duurder uit dan hij is, dankzij een helder AMOLED‑scherm en een strak en slim ontwerp. Wat je misschien niet verwacht: Samsung garandeert tot wel zes jaar software‑updates, waardoor hij toekomstbestendig is. Prestaties blijven wel op instapniveau, maar voor dagelijks gebruik zoals WhatsApp, web en video is het meer dan voldoende. De batterij houdt het prima vol. Voor wie betrouwbaarheid, goed merk en lange updates belangrijk vindt, is deze telefoon het overwegen waard.

Oppo A5 Pro 4G

De OPPO A5 Pro 4G is een budgettelefoon met een 6,67‑inch 90 Hz-scherm, 8 GB RAM en 256 GB opslagcapaciteit. De 5.800 mAh batterij gaat makkelijk een volle dag mee en ondersteunt snel laden. Wat deze telefoon echt onderscheidt is zijn robuuste bouw: waterdicht (IP68/IP69), valbestendig volgens militaire standaarden, en voorzien van Gorilla Glass 7i. Makkelijk stuk te krijgen is deze telefoon dus niet. Het geluid komt stevig door dankzij stereo speakers met Dolby Atmos. Al met al krijg je hier een stevig toestel met verrassend veel ruimte en functies voor een zachte prijs. Wel iets om rekening mee te houden: het toestel is alleen geschikt voor 4G. Dat signaal blijft echter nog een aantal jaar actief, dus je hoeft niet bang te zijn dat je te snel achterloopt. Je hebt alleen een wat lagere downloadsnelheid dan de meeste 5G-telefoons.

Motorola Moto G55  5G

Deze smartphone is stevig, heeft een gladde afwerking en is verkrijgbaar in een zachte tint grijs. Het scherm van 6,49 inch heeft 120 Hz beeldfrequentie en maakt video's streamen levendig dankzij de FHD+ resolutie. De batterij van 5.000 mAh houdt moeiteloos een hele dag stand, ook bij intensief gebruik. Voor wie van geluid houdt: dubbele speakers met Dolby Atmos creëren een ruimtelijk effect. De 50 MP-hoofdcamera levert heldere plaatjes in daglicht, en dankzij de ultrawide-lens kun je breder kaderen voor groepsfoto’s of landschappen. De 8 GB RAM en 256 GB opslag (uit te breiden met een extra microSD-kaartje) maken multitasken soepel en opslag ruimte genoeg.

▼ Volgende artikel
Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt
© Samsung
Huis

Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt

Samsung heeft de Micro RGB gepresenteerd, een 115 inch-televisie met een achtergrondverlichting van afzonderlijk aangestuurde rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Volgens Samsung zet Micro RGB een nieuwe standaard voor kleurnauwkeurigheid, contrast en beeldervaring in het ultra-premium tv-segment.

Waar conventionele tv's gebruikmaken van grotere leds of mini-leds in witte of blauwe varianten, zet Micro RGB elke afzonderlijke rode, groene en blauwe led precies daar waar die nodig is. Dat maakt een veel fijnere aansturing van kleur en contrast mogelijk. Samsung claimt hiermee de volledige BT.2020-kleurruimte te halen, een standaard die tot nu toe vooral in professionele toepassingen werd gehaald. Het beeld zou daardoor natuurgetrouwer ogen, vooral bij HDR-weergave.

De Micro RGB wordt aangestuurd door een eigen AI-engine die elk beeldframe analyseert en automatisch kleuren, contrast en geluid optimaliseert. Bij matte of doffe beelden kan de tv kleuraccenten versterken zonder onnatuurlijk te ogen. Een Glare Free-laag moet ervoor zorgen dat ook in fel verlichte woonkamers het beeld goed zichtbaar blijft.

Voor consumenten kan deze techniek de opmaat zijn naar een nieuwe generatie huiskamertv's waarbij achtergrondverlichting met micrometer-RGB-leds zorgt voor kleurnauwkeurigheid die voorheen niet haalbaar was. In combinatie met lcd-panelen kan dit leiden tot betere prestaties in hoge helderheidsniveaus, waar zowel traditionele lcd- als oled-tv's soms tekortschieten.
Naast beeldkwaliteit richt Samsung zich ook op gebruiksgemak. De Micro RGB ondersteunt spraakbediening via Bixby, bevat Vision AI-functies die beeld en geluid aanpassen aan de content, en draait op Tizen OS met een gegarandeerde 7 jaar aan software-updates. Beveiliging van persoonlijke gegevens verloopt via Samsung Knox.

De Samsung Micro RGB verschijnt in Nederland op 13 oktober voor een adviesprijs vanaf 29.999 euro. Er komen later meerdere formaten beschikbaar.

Het verschil tussen Micro RGB en pure microled

Hoewel de naam anders kan doen vermoeden, is Micro RGB niet hetzelfde als een pure microled-tv. Bij microled geeft elke pixel zelf licht, vergelijkbaar met oled maar met hogere helderheid en zonder inbrandrisico. Micro RGB is daarentegen een lcd-tv, waarbij de achtergrondverlichting is opgebouwd uit extreem kleine rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Deze leds schijnen door een lcd-paneel heen en worden per kleur afzonderlijk aangestuurd. Dit levert een veel nauwkeurigere kleurweergave op dan gebruikelijk is bij witte of blauwe leds, maar de beeldopbouw blijft die van lcd.

©Samsung