ID.nl logo
Snelladen: is dat slecht voor de accu van je elektrische auto?
© Monkey Business Images
Mobiliteit

Snelladen: is dat slecht voor de accu van je elektrische auto?

Snelladen is een mooie oplossing als je niet uren langs de weg wilt staan terwijl je accu aan het laden is. Maar is snelladen wel goed voor je accu? Je leest het hier!

Hoe zit het met snelladen en het effect op de accu? We leggen het uit in dit artikel.
• Wat is snelladen en hoe werkt het? • Afname capaciteit en vermogen bij EV's • Verlies je capaciteit door snelladen?

Ook interessant: Zo houd je je elektrische auto in topconditie

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Verschil tussen snelladen en normaal laden

Om iets zinnigs over dit onderwerp te zeggen, is het belangrijk om eerst het onderscheid tussen standaard laden en snelladen vast te stellen. Wat zijn de verschillen en hoe beïnvloeden die de staat van de accu? Een standaard laadpaal maakt, net als je huis, gebruik van wisselstroom. Daarom wordt het ook wel AC-laden (alternating current) genoemd. Het laadvermogen van zo'n paal begint bij 3,7 kW en loopt op tot maximaal 22 kW.

Maar een batterij werkt op gelijkstroom. De wisselstroom wordt dus in de auto omgezet zodat het opgeslagen kan worden. Een snellader maakt al gebruik van gelijkstroom. Vandaar dat er ook wel de term DC-laden (direct current) voor wordt gebruikt. Omzetting is niet nodig, waardoor het laden efficiënter is, met als resultaat veel hogere wattages. Een snellader levert minstens 50 kW en er zijn al laadpalen beschikbaar met een vermogen van meer dan 400 kW.

©Chayatorn L.

Zo ziet een standaard snellader eruit.

Laadpalen voor thuis en onderweg

Waarvoor zijn snelladers handig? Je elektrische auto laad je thuis meestal 's nachts op. Dan maakt het niet zoveel uit dat het een paar uurtjes duurt. Maar onderweg is het wel erg handig wanneer je binnen korte tijd weer een paar honderd kilometer kunt afleggen. Kortom, het aanschaffen van je eigen snellaadpaal is overbodig. Bovendien is het niet mogelijk om ze aan te sluiten op een standaard meterkast.

Verliest de accu vermogen?

Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen capaciteit en vermogen. Verwarrend genoeg worden die termen regelmatig door elkaar gebruikt. Vermogen drukt uit hoeveel energie er per tijdseenheid geleverd wordt, uitgedrukt in kW. De totale hoeveelheid energie die in een batterij opgeslagen kan worden noemen we capaciteit en drukken we uit in kWh (kilowattuur).

Het vermogen bepaalt dus de kracht van de motor. Neemt die af als de batterij ouder wordt? Niet echt, want accu's in EV's kunnen standaard veel meer vermogen leveren dan de motorcomponenten gebruiken. Na verloop van tijd lopen het vermogen en de capaciteit van de batterij weliswaar iets terug. Als bestuurder merk je daar qua accelaratie niks van, zelfs niet na meerdere jaren, omdat de motor nog altijd meer dan voldoende vermogen geleverd krijgt om maximaal te presteren. Als je er heel erg op let, zul je misschien wel merken dat je steeds wat minder ver op een acculading kunt rijden, maar in de dagelijkse praktijk valt de achteruitgang amper op.


💡 Tip: laad de accu bij snelladers tussen de 20 en 80 procent op. Dan laad je namelijk echt snel!


©phaisarnwong2517

Factoren die leiden tot capaciteitsverlies

In de praktijk hoeven we dus niet te letten op de afname van vermogen. Dat maakt het iets makkelijker om het capaciteitsverlies onder de loep te nemen. Maar er zijn wel factoren die rechtstreekse metingen bemoeilijken. Want er zijn factoren buiten het snelladen die de capaciteit van een batterij verminderen.

Standaard afname van capaciteit

Voor we gaan kijken naar het effect van snelladen op een accu, moeten we weten hoe snel de accu van een auto normaal gesproken achteruitgaat. Het Canadese Geotab deed een grootschalig onderzoek. 6000 batterijen van populaire elektrische auto's van verschillende merken werden onderzocht. De conclusie was dat een batterij gemiddeld 2,3 procent capaciteit per jaar verliest. Die afname verloopt overigens niet lineair. Meestal is er in het begin kortstondig een sterke daling. Daarna verloopt het verlies over een aantal jaar langzamer; vervolgens verliest de batterij sneller capaciteit.

 Het onderzoek concludeert dat 2,3 procent capaciteitsverlies per jaar betekent dat een batterij de levensduur van een auto overtreft. Overigens is dit wel een gemiddelde. Modernere auto's met modernere accu's kunnen de temperatuur van de accu beter beheersen waardoor de degradatie van de accu nog lager wordt.

©Nattawit Khomsanit

Capaciteitsverlies door snelladen

Verschillende onderzoeken tonen aan dat snelladen een minimaal effect heeft op de capaciteit van de batterij. Geotab concludeerde bijvoorbeeld dat accu's die maandelijks minimaal drie keer bij een snellader worden opgeladen per jaar 0,1 procent meer capaciteit verliezen dan batterijen die nooit worden opgeladen met een snellader. Idaho National Laboratory testte vier Nissan Leaf-EV's en reed daar 85.000 kilometer mee. Twee auto's werden alleen opgeladen via snelladers, en de andere twee via standaard laders. Het bleek dat de accu's die opgeladen werden door snelladers 27 procent capaciteit hadden verloren, 4 procent meer dan de andere twee batterijen. Dit is wel een worst-case scenario omdat de Nissan Leaf geen warmtepomp heeft om de temperatuur van de accu te optimaliseren.

Bovenstaande zijn voorbeelden van een hele serie onderzoeken die min of meer dezelfde conclusie hebben: als je erg vaak snelladers gebruikt, verliest de accu een klein beetje capaciteit. Maar dat blijkt vooral te maken te hebben met de temperatuurregulatie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Koeling van de batterij

Hoe komt het dat de batterij door snelladen capaciteit verliest? Hitte is een van de oorzaken. Meer vermogen betekent namelijk een hogere temperatuur. Dat is slecht voor een batterij. Een koude batterij laadt vooral minder snel op, wat dus een averechts effect heeft op snelladen. Nieuwere modellen hebben daarom een systeem dat de batterij alvast opwarmt wanneer je aangeeft dat je over een korte tijd gaat snelladen.

Hitte is dus een veel groter probleem en slecht voor de accu. Door het grote vermogen van snelladers lopen de temperaturen snel hoog op. Vanaf een graad op 40 is er kans op schade aan de batterij. Daarom heeft het nut om te kiezen voor een auto met actieve koeling voor de batterij (warmtepomp). Zo'n waterpomp verwarmt of koelt de accu door in leidingen langs de batterijcellen vloeistof te laten lopen.

Hoe vaak gebruik je een snellader?

Voor het meeste woon-werkverkeer heb je geen snellader nodig. De range van je auto is meer dan groot genoeg om heen en weer te rijden. Snelladen is alleen interessant voor lange reizen, zoals vakantiegangers en koeriersdiensten die maken. Of als je thuis niet kunt laden omdat er geen laadpalen in de buurt vrij zijn en je toch voldoende lading voor de volgende rit wilt hebben. In de praktijk gebruiken de meeste autobezitters een paar keer per jaar een snellader. Zoals de bovenstaande onderzoeken aantonen, heeft dat amper effect op de capaciteit van de accu.

Vraag een offerte aan voor laadpalen:

▼ Volgende artikel
Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit
© Apple
Huis

Volledig nieuwe iPhone 17 Pro en Pro Max zetten in op kracht en creativiteit

Apple heeft de iPhone 17 Pro en iPhone 17 Pro Max aangekondigd, met een nieuw aluminium ontwerp, de krachtige A19 Pro-chip en verbeterde camera's met 8x optische zoom. Beide modellen krijgen grotere batterijen en ondersteunen nieuwe videofuncties zoals ProRes RAW en genlock. De toestellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar in drie kleuren, met pre-orders vanaf 12 september.

Aluminium unibody en betere warmteafvoer

De iPhone 17 Pro-serie maakt gebruik van een nieuwe behuizing van aluminium uit de 7000-serie. Deze constructie is niet alleen vederlicht, maar ook thermisch geleidend. Apple heeft een zogenaamde dampkamer geïntegreerd in het ontwerp, gevuld met gedeïoniseerd water dat warmte beter verspreidt vanuit de A19 Pro-chip. Dit moet langdurig hogere prestaties mogelijk maken, bijvoorbeeld bij gamen of videobewerking, zonder dat het toestel oververhit raakt. Het plateau op de achterkant creëert extra interne ruimte, waardoor de batterijcapaciteit is toegenomen.

Er zijn twee varianten: de iPhone 17 Pro met een 6,3-inch scherm en de Pro Max met een 6,9-inch scherm. Beide modellen hebben een Super Retina XDR-display met ProMotion tot 120 Hz en een piekhelderheid van 3000 nits, wat zorgt voor betere leesbaarheid buitenshuis. Nieuw is dat niet alleen de voorkant, maar ook de achterkant is beschermd met Ceramic Shield. Dit moet krassen en breuken beter tegengaan dan het glas van eerdere generaties. Prijzen beginnen vanaf 1329 euro voor de Pro en 1479 euro voor de Pro Max.

©Apple

Krachtiger A19 Pro-chip

De A19 Pro-chip vormt het hart van de nieuwe Pro-modellen. Deze processor heeft een 6-core CPU en een vernieuwde 6-core GPU met ingebouwde Neural Accelerators. Volgens Apple levert dit tot 40 procent betere prestaties bij langdurig gebruik in vergelijking met de vorige generatie. De chip is ontworpen voor zware toepassingen, zoals het draaien van lokale AI-modellen, grafisch intensieve games en professionele videobewerking. Daarnaast is de nieuwe N1-chip toegevoegd voor wifi 7 en bluetooth 6, en een snellere, energiezuinige C1X-modem voor mobiel internet.

Camera's bieden nu nog meer zoom

De iPhone 17 Pro en Pro Max beschikken over drie 48 megapixel Fusion-camera’s: een hoofdcamera, een ultragroothoek en een nieuwe telelens. Samen moeten ze het effect bieden van acht verschillende lenzen. De telelens gebruikt een tetraprismasysteem en maakt optische zoom mogelijk tot 8x, de langste zoomafstand die tot nu toe op een iPhone beschikbaar is. Ook digitale zoom is uitgebreid tot 40x. Aan de voorkant bevindt zich een vernieuwde 18 megapixel Center Stage-camera, die automatisch het kader aanpast bij groepsfoto’s en ook in videovergaderingen de gebruiker in beeld houdt.

De Pro-modellen richten zich sterk op videomakers. Naast bestaande functies zoals Dolby Vision en 4K120-opnamen, krijgen ze ondersteuning voor ProRes RAW, Apple Log 2 en genlock. Vooral genlock is opvallend: deze techniek synchroniseert meerdere camera’s tijdens opnames, iets dat normaal alleen in professionele filmstudio’s wordt toegepast. Hiermee wil Apple de iPhone ook aantrekkelijker maken voor producties die met meerdere camera’s werken.

©Apple

Batterij, opladen en eSIM

Door de efficiëntere chip en grotere accu belooft Apple dat de iPhone 17 Pro Max de langste batterijduur ooit op een iPhone heeft. Beide modellen kunnen bovendien in 20 minuten tot de helft worden opgeladen met een 40W usb-c-oplader. In een aantal landen verschijnen de toestellen alleen nog in eSIM-variant, wat extra ruimte oplevert voor de batterij en twee uur langere videoweergave mogelijk maakt.

▼ Volgende artikel
Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3
© Apple
Gezond leven

Apple Watch line-up uitgebreid met Series 11, Ultra 3 en SE 3

Apple heeft drie nieuwe Apple Watches gepresenteerd: de Series 11, de Ultra 3 en de SE 3. De Series 11 is het belangrijkste model met meldingen bij hoge bloeddruk, een slaapscore, een krasbestendiger scherm en een batterijduur tot 24 uur. De Ultra 3 richt zich op sport en avontuur met een extra groot scherm, lange batterijduur en satellietfuncties voor noodgevallen, terwijl de SE 3 een voordeliger instapmodel is met een Always-On display en vernieuwde gezondheidsfuncties.

Gezondheid centraal

De Series 11 introduceert meldingen die kunnen wijzen op chronische hoge bloeddruk. Op basis van de optische hartslagsensor analyseert het horloge hoe de bloedvaten reageren bij elke hartslag. Wanneer er langere tijd patronen worden herkend die duiden op hypertensie, krijgt de gebruiker een waarschuwing om dit verder te controleren met een bloeddrukmeter of arts.

Ook de nieuwe slaapscore helpt beter begrijpen hoe de nacht verloopt. Factoren zoals slaapduur, slaapstadia en regelmaat worden samengebracht in één overzichtelijke score. Die verschijnt in de Slaap-app op de Watch en kan ook via de Gezondheid-app op iPhone worden gevolgd.

©Apple

Duurzamer ontwerp en langere batterijduur

De Series 11 heeft een platter en lichter ontwerp dat prettig draagt, zowel overdag als 's nachts. De aluminium varianten zijn voorzien van Ion-X-glas dat dankzij een nieuwe keramische coating twee keer beter bestand is tegen krassen. De titanium modellen behouden het saffierkristal, dat nog kras- en stootvaster is.

De batterij houdt het tot 24 uur vol. Opladen gaat snel: vijftien minuten aan de lader levert al tot acht uur gebruik op. Voor bellen, berichten en streaming zonder iPhone ondersteunt de Watch nu 5G. De antenne is opnieuw ontworpen en zorgt voor een stabielere verbinding, ook in gebieden met zwak bereik.

Training en motivatie

Met watchOS 26 krijgen gebruikers toegang tot Workout Buddy. Deze functie analyseert prestaties tijdens trainingen en geeft via Apple Intelligence persoonlijke aanwijzingen. Het vernieuwde Workoutscherm maakt het eenvoudiger om eigen trainingen samen te stellen en meer statistieken bij te houden, zoals tempo, hartslagzones en afgelegde routes.

Daarnaast zijn er nieuwe wijzerplaten, het pols-flick gebaar om meldingen snel te sluiten en slimme suggesties in berichten, bijvoorbeeld voor een Check In of een betaalverzoek.

©Apple

De andere modellen

Naast de Series 11 introduceert Apple de Watch SE 3. Dit instapmodel krijgt voor het eerst een Always-On display, snelladen en uitgebreide gezondheidsfuncties zoals slaapscore en meldingen bij slaapapneu.

Voor sporters en avonturiers is er de Watch Ultra 3. Deze variant heeft het grootste scherm tot nu toe, een batterijduur tot 42 uur en ingebouwde satellietcommunicatie. Die functie is vooral bedoeld voor noodgevallen: gebruikers kunnen zonder mobiel bereik een SOS-bericht sturen naar hulpdiensten of hun locatie delen met contactpersonen. In minder dringende situaties is het ook mogelijk korte tekstberichten of emoji te versturen, maar satelliet vervangt geen gps-navigatie of mobiel internet. Net als eerdere Ultra-modellen is de gps wel extra nauwkeurig voor hardlopers, fietsers en wandelaars.

Slide
Slide

Prijs en beschikbaarheid

De Apple Watch Series 11 verschijnt in 42 en 46 millimeter. Er zijn aluminium uitvoeringen in gitzwart, spacegrijs, roségoud en zilver, en titanium modellen in naturel, goud en leisteen. De prijzen lopen uiteen van 449 euro (42 mm, aluminium, sportband) tot 1149 euro (46 mm, titanium, roestvrijstalen schakelarmband). De SE 3 kost vanaf 269 euro, de Ultra 3 vanaf 899 euro. Alle modellen zijn vanaf 19 september verkrijgbaar.