Regeneratief remmen: wat is het en hoe profiteer je er optimaal van?
Remmen en tegelijk je accu opladen? Bij elektrische auto's kan dat. Dankzij regeneratief remmen zet je auto remenergie om in elektriciteit. Slim toch? Deze technologie maakt je rit niet alleen efficiënter, maar ook een stuk milieuvriendelijker. Benieuwd naar hoe het werkt en hoe je er optimaal van profiteert? Lees verder en ontdek hoe jouw elektrische auto energie bespaart, zelfs als je op de rem trapt.
Bij elektrische voertuigen draait het allemaal om efficiëntie. Wat is het vermogen en hoe ver kun je rijden op een opgeladen batterij? Regeneratief remmen verhoogt de efficiëntie door energie terug te voeren naar de accu. Hoe werkt dat en hoe haal je daar als bestuurder het maximale uit?
-
Wat is regeneratief remmen?
-
De voordelen van deze manier remmen
-
Zo profiteer je er optimaal van
-
Ben je van plan om een elektrische auto te kopen? Lees dan wat de belangrijkste opties voor EV's zijn.
Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!
In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.
Wat is regeneratief remmen?
Bij regeneratief remmen wordt de energie die bij het remmen verloren gaat opgeslagen in de accu. Je 'regenereert' deze energie dus als het ware. De techniek bestaat al een tijdje en auto's met een benzinemotor zijn er ook mee uitgerust. De energie gaat naar de accu om de elektronica in de auto van stroom te voorzien. Maar met hybride en elektrische voertuigen is het potentiële voordeel nog veel groter. In dat geval wordt de energie opgeslagen in de batterij voor de elektromotor en kan de actieradius dus worden vergroot.
Het verschil met normaal remmen
Bij conventioneel remmen worden remblokken krachtig tegen de remschijven van de wielen gedrukt. Hierdoor vertraagt de auto, maar de kinetische energie gaat verloren als warmte door wrijving. Regeneratief remmen daarentegen behoudt een groot deel van deze energie. De efficiëntie van dit proces ligt rond de 60 tot 70 procent.
Let wel: dit percentage geeft aan hoeveel van de remenergie wordt teruggewonnen, niet hoeveel de accucapaciteit toeneemt. Toch verbetert de actieradius wel degelijk: conservatieve schattingen spreken van enkele procenten, terwijl optimistische berekeningen uitgaan van tot wel 20 procent verbetering. De daadwerkelijke toename in actieradius is afhankelijk van diverse factoren, waaronder je rijstijl, de omgeving waarin je rijdt en het specifieke model van de elektrische auto, waarover later meer.
Hoe werkt regeneratief remmen? Als je op het stroompedaal trapt, zet een elektromotor elektrische energie om in mechanische energie. Daardoor gaan de wielen draaien en beweegt de auto vooruit. Door regeneratief remmen wordt dat proces omgekeerd: de elektromotor zet mechanische energie weer om in elektrische energie. We gaan hier niet te diep in op de onderliggende techniek, maar het komt erop neer dat de elektromotor tijdens regeneratief remmen fungeert als een dynamo. De energie wordt opgeslagen in de accu en kan later worden gebruikt.
©Hyundai
De voordelen van regeneratief remmen
Door regeneratief te remmen bespaar je energie, en daar profiteer je op meerdere manieren van.
Verhoogde efficiëntie: Je hybride of elektrische voertuig brengt als je remt een gedeelte van de energie die je gebruikt terug naar de accu.
Je auto rijdt verder: Er is veel te doen over de actieradius van EV's. Het wordt vaak gezien als het zwakke punt van elektrische auto's en is voor veel mensen nog altijd een reden om te kiezen voor een benzinemotor. Door regeneratief te remmen bespaar je energie en rijd je uiteindelijk dus verder op een accu.
Beter voor het milieu: Nog steeds is lang niet alle energie die we gebruiken groen. Daarom is energie besparen met je EV nog altijd goed voor het milieu.
Remmen slijten minder snel: Misschien minder belangrijk, maar niet onbeduidend: door regeneratief remmen worden je remblokken en remschijven minder gebruikt. Deze slijten minder snel en gaan daardoor langer mee.
Ontdek jouw ideale elektrische auto
Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!
©MARCIN SIERGIEJ
Profiteren van regeneratief remmen
Al die technische informatie en theoretische voordelen zijn leuk en aardig, maar hoe profiteer je er als bestuurder optimaal van? Allereerst is het handig om te weten dat het bij elk automerk net even anders in elkaar zit. Bovendien moet je de functie bij sommige auto's zelf inschakelen. Kijk dus hoe dat precies zit bij de auto die je hebt.
Oefen desnoods even, want de rijervaring is met regeneratief remmen ietsje anders. In grote lijnen werkt het voor alle auto's die de optie hebben op dezelfde manier. Hieronder een aantal aanwijzingen om optimaal te profiteren van regeneratief remmen.
One pedal driving: rijden met één pedaal
Kenmerkend aan regeneratief rijden is het zogenaamde 'one pedal driving'. Hiermee remt de auto vanzelf af zodra je je voet van het gaspedaal haalt. De auto remt meteen een stuk sneller af dan je gewend bent om het rendement van regeneratief remmen te maximaliseren. Oftewel: met one pedal driving kun je accelereren en remmen met hetzelfde pedaal. Met name door deze optie is het handig om even te oefenen met een auto die op deze manier remt. In het begin kan het namelijk wat onaangenaam aanvoelen, maar dat is gelukkig een kwestie van wennen.
Anticiperen tijdens het rijden
Regeneratief remmen werkt het best als je gestaag vertraagt, en niet in één klap remt. Er zitten bovendien altijd nog gewone remmen in een auto. Die gebruik je als het even kan alleen in noodgevallen. Laat de snelheid van de auto zo veel mogelijk gecontroleerd teruglopen door in te spelen op bijvoorbeeld een stoplicht.
Rijden in de stad levert het meest op
Als je vaak remt en weer optrekt, profiteer je het meest van regeneratief remmen. Over het algemeen heb je er dus meer aan in de stad dan op de snelweg. Dat komt eigenlijk ook omdat er bij het rijden in de stad meer energie verloren gaat die kan worden teruggewonnen.