ID.nl logo
Regeneratief remmen: wat is het en hoe profiteer je er optimaal van?
Mobiliteit

Regeneratief remmen: wat is het en hoe profiteer je er optimaal van?

Remmen en tegelijk je accu opladen? Bij elektrische auto's kan dat. Dankzij regeneratief remmen zet je auto remenergie om in elektriciteit. Slim toch? Deze technologie maakt je rit niet alleen efficiënter, maar ook een stuk milieuvriendelijker. Benieuwd naar hoe het werkt en hoe je er optimaal van profiteert? Lees verder en ontdek hoe jouw elektrische auto energie bespaart, zelfs als je op de rem trapt.

Bij elektrische voertuigen draait het allemaal om efficiëntie. Wat is het vermogen en hoe ver kun je rijden op een opgeladen batterij? Regeneratief remmen verhoogt de efficiëntie door energie terug te voeren naar de accu. Hoe werkt dat en hoe haal je daar als bestuurder het maximale uit?

  • Wat is regeneratief remmen?

  • De voordelen van deze manier remmen

  • Zo profiteer je er optimaal van

  • Ben je van plan om een elektrische auto te kopen? Lees dan wat de belangrijkste opties voor EV's zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Wat is regeneratief remmen?

Bij regeneratief remmen wordt de energie die bij het remmen verloren gaat opgeslagen in de accu. Je 'regenereert' deze energie dus als het ware. De techniek bestaat al een tijdje en auto's met een benzinemotor zijn er ook mee uitgerust. De energie gaat naar de accu om de elektronica in de auto van stroom te voorzien. Maar met hybride en elektrische voertuigen is het potentiële voordeel nog veel groter. In dat geval wordt de energie opgeslagen in de batterij voor de elektromotor en kan de actieradius dus worden vergroot.

Het verschil met normaal remmen

Bij conventioneel remmen worden remblokken krachtig tegen de remschijven van de wielen gedrukt. Hierdoor vertraagt de auto, maar de kinetische energie gaat verloren als warmte door wrijving. Regeneratief remmen daarentegen behoudt een groot deel van deze energie. De efficiëntie van dit proces ligt rond de 60 tot 70 procent.

Let wel: dit percentage geeft aan hoeveel van de remenergie wordt teruggewonnen, niet hoeveel de accucapaciteit toeneemt. Toch verbetert de actieradius wel degelijk: conservatieve schattingen spreken van enkele procenten, terwijl optimistische berekeningen uitgaan van tot wel 20 procent verbetering. De daadwerkelijke toename in actieradius is afhankelijk van diverse factoren, waaronder je rijstijl, de omgeving waarin je rijdt en het specifieke model van de elektrische auto, waarover later meer.

Hoe werkt regeneratief remmen? Als je op het stroompedaal trapt, zet een elektromotor elektrische energie om in mechanische energie. Daardoor gaan de wielen draaien en beweegt de auto vooruit. Door regeneratief remmen wordt dat proces omgekeerd: de elektromotor zet mechanische energie weer om in elektrische energie. We gaan hier niet te diep in op de onderliggende techniek, maar het komt erop neer dat de elektromotor tijdens regeneratief remmen fungeert als een dynamo. De energie wordt opgeslagen in de accu en kan later worden gebruikt.

©Hyundai

De voordelen van regeneratief remmen

Door regeneratief te remmen bespaar je energie, en daar profiteer je op meerdere manieren van.

  • Verhoogde efficiëntie: Je hybride of elektrische voertuig brengt als je remt een gedeelte van de energie die je gebruikt terug naar de accu.

  • Je auto rijdt verder: Er is veel te doen over de actieradius van EV's. Het wordt vaak gezien als het zwakke punt van elektrische auto's en is voor veel mensen nog altijd een reden om te kiezen voor een benzinemotor. Door regeneratief te remmen bespaar je energie en rijd je uiteindelijk dus verder op een accu.

  • Beter voor het milieu: Nog steeds is lang niet alle energie die we gebruiken groen. Daarom is energie besparen met je EV nog altijd goed voor het milieu.

  • Remmen slijten minder snel: Misschien minder belangrijk, maar niet onbeduidend: door regeneratief remmen worden je remblokken en remschijven minder gebruikt. Deze slijten minder snel en gaan daardoor langer mee.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

©MARCIN SIERGIEJ

Profiteren van regeneratief remmen

Al die technische informatie en theoretische voordelen zijn leuk en aardig, maar hoe profiteer je er als bestuurder optimaal van? Allereerst is het handig om te weten dat het bij elk automerk net even anders in elkaar zit. Bovendien moet je de functie bij sommige auto's zelf inschakelen. Kijk dus hoe dat precies zit bij de auto die je hebt.

Oefen desnoods even, want de rijervaring is met regeneratief remmen ietsje anders. In grote lijnen werkt het voor alle auto's die de optie hebben op dezelfde manier. Hieronder een aantal aanwijzingen om optimaal te profiteren van regeneratief remmen.

One pedal driving: rijden met één pedaal

Kenmerkend aan regeneratief rijden is het zogenaamde 'one pedal driving'. Hiermee remt de auto vanzelf af zodra je je voet van het gaspedaal haalt. De auto remt meteen een stuk sneller af dan je gewend bent om het rendement van regeneratief remmen te maximaliseren. Oftewel: met one pedal driving kun je accelereren en remmen met hetzelfde pedaal. Met name door deze optie is het handig om even te oefenen met een auto die op deze manier remt. In het begin kan het namelijk wat onaangenaam aanvoelen, maar dat is gelukkig een kwestie van wennen.

Anticiperen tijdens het rijden

Regeneratief remmen werkt het best als je gestaag vertraagt, en niet in één klap remt. Er zitten bovendien altijd nog gewone remmen in een auto. Die gebruik je als het even kan alleen in noodgevallen. Laat de snelheid van de auto zo veel mogelijk gecontroleerd teruglopen door in te spelen op bijvoorbeeld een stoplicht.

Rijden in de stad levert het meest op

Als je vaak remt en weer optrekt, profiteer je het meest van regeneratief remmen. Over het algemeen heb je er dus meer aan in de stad dan op de snelweg. Dat komt eigenlijk ook omdat er bij het rijden in de stad meer energie verloren gaat die kan worden teruggewonnen.

▼ Volgende artikel
Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5
Mobiliteit

Video | De nieuwe Alpine A290 rijdt nog beter dan de Renault 5

Als de nieuwe Renault 5 al zo goed rijdt, hoe kan een Alpine op dezelfde basis dan nóg beter rijden? Onlangs toog Irwin van InstaAutoVlog naar Mallorca om de eerste kilometers met de kersverse Franse trots te rijden.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

In dit artikel en bijbehorende video vertelt Irwin Versteegh-Duijnstee je alles over de nieuwe Alpine A290. Volgens hem een auto die zomaar voor een vervijf-, vertien-, of wellicht zelfs wel verhonderdvoudiging van het aantal Alpine-registraties in Nederland kan leiden.

Meer lezen over Alpine? Check dan ook: Ontdek de Alpine A390: een elektrische fastback in het C-Segment

Zelfde basis als Renault 5

En ja, het is dus beslist geen geheim dat de nieuwe Renault 5 als basis voor de Alpine A290 dient. Niet alleen qua bodemplaat, maar ook de basisvorm. Alpine wist dankzij zes centimeter meer spoorbreedte, een vijf centimeter bredere carrosserie (dankzij wielkastverbreders) en standaard 19inch-lichtmetalen wielen een soort super-Renault 5 neer te zetten. 

©DPPI

Stylingkenmerken

Ook dit model is voorzien van kenmerkende onderdelen als dubbele koplampen, een zogeheten swoosh (designkenmerken aan de zijkant van de auto) en een subtiele ducktailspoiler op de achterklep. Voor de test is gereden met de GTS-uitvoering. Deze is te herkennen aan een chroomzwart Alpine-embleem op het zijscherm en 19-inch Noir lichtmetalen wielen, type Snowflake. 

©DPPI

Accubereik

Qua techniek leunt de A290 sterk op de Renault 5. Zo zien we een 52kWh-batterij, een 11kW-driefasen-boordlader, DC-snellaadfunctie van 100kW en een warmtepomp inclusief actieve batterijverwarming en -koeling. In plaats van een 150pk-elektromotor vind je in de A290 echter een minimaal 180pk sterke elektromotor. De GT Performance biedt 220pk en 300Nm op de voorwielen. Het bereik? Zo'n 385 kilometer op een volle batterij.

🚘Had je dit al gelezen? Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Rijgedrag

Met de krachtige motor van de GTS accelereert de Alpine A290 in 6,4 seconden naar 100 km/u. Deze hot hatch vraagt om stuurmanskunst; ondanks de grip van de Michelin Pilot Sport 5-banden zoekt de A290 bij krachtige acceleratie steeds naar meer tractie, waardoor het typisch klinische EV-gevoel verdwijnt.

Op het circuit zorgt de gewichtsverdeling (57 procent voor, 43 procent achter) voor een dynamisch, speels rijgedrag. De achterkant is soepel, wat onderstuur voorkomt en scherpe bochten mogelijk maakt. Een verbeterpunt is de stuurfeedback, die iets preciezer zou mogen zijn.

©DPPI

Niet stug, zelfs comfortabel

De A290 biedt ondanks zijn speelse karakter verrassend veel comfort. Dankzij technieken zoals hydraulische bumpstops en een multilink-ophanging achter, rijdt deze hot hatch soepel, zonder stug te zijn. Dit is extra indrukwekkend gezien het hoge gewicht van 1479 kilo en de 19inch-wielen. Qua comfort doet hij niet onder voor de Renault 5.

©DPPI

Alpine A290 op beeld

Alle details over de rijeigenschappen van de nieuwe Alpine A290 zien? Bekijk hieronder dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

 

 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk
Huis

Review Motorola Moto G55 – Goedkoop, capabel en degelijk

Met een adviesprijs van 249,99 euro is de Motorola Moto G55 geen dure smartphone. Je moet er dan vanzelfsprekend rekening mee houden dat je niet het nieuwste of het beste in huis haalt. Maar voor mensen die niet al te veeleisend zijn, kan dit een prima optie zijn.

Goed
Conclusie

We houden er in deze beoordeling rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het toestel parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.

Plus- en minpunten
  • Degelijke processor
  • Prima scherm
  • Genoeg werkgeheugen
  • Veel opslagruimte
  • Goede accu
  • Camerasysteem
  • Updatebeleid
  • Plastic frame

Afwerking toestel

Dankzij het plastic frame voelt de Motorola Moto G55 gelukkig licht aan. En door het eco-leer achterop heb je niet het idee met een echt goedkoop toestel te maken. Die achterkant heeft nog een voordeel: daardoor glipt het apparaat niet gemakkelijk uit je handen. Hoewel Motorola er standaard een plastic hoesje omheen doet, vinden we dat eigenlijk zonde. Zowel voor het ontwerp als voor het glijden.

©Wesley Akkerman

Verder is het vervelend – doch begrijpelijk – dat de smartphone niet water- en stofdicht is. Wel is er helemaal onderop een koptelefoonaansluiting aanwezig.

©Wesley Akkerman

Voorop treffen we een groot lcd-display van 6,49 inch aan. De telefoon beschikt over een hoge verversingssnelheid van 120 Hertz, HDR en een resolutie van 1080 × 2400 pixels (ook wel FHD+ genoemd). Het scherm kan redelijk helder ingesteld worden en wordt beschermd door een stevige laag Gorilla Glass 5-glas. De kleuren komen mooi en prettig naar voren, maar de kijkhoek is matig. Het enige wat echt opvalt in nadelige zin is dat er een luchtlaag zichtbaar is. Daardoor werpt de behuizing een schaduw op het display, en dat oogt heel goedkoop.

©Wesley Akkerman

Degelijke processor

De smartphone wordt aangedreven door de Mediatek Dimensity 7025. Die valt qua prestaties ergens tussen de Snapdragon 7s Gen 2 (zoals in de Redmi Note 13 Pro) en Snapdragon 6s Gen 3 (zoals in de Moto G85) in. Voor gaming is dit niet echt een goede processor, maar voor dagelijks gebruik hebben we weinig te klagen. We hebben ook niet het idee dat de cpu het scherm niet kan bijbenen. Het kan zijn dat je tijdens het scrollen het toestel betrapt op een korte vertraging, maar dat kan ook komen doordat bijvoorbeeld een site of app net wat meer van het systeem vraagt.

Voor deze prijs vinden we de hoeveelheid opslagruimte en werkgeheugen heel riant. Je krijgt namelijk respectievelijk 256 GB en 8 GB voorgeschoteld. Het toestel draait nu op Android 14 en biedt bovendien de kenmerkende kale Android-ervaring aan. Houd wel rekening met wat vooraf geïnstalleerde apps, die je in sommige gevallen kunt verwijderen. Helaas krijgt de Motorola Moto G55 slechts twee Android-upgrades en vier jaar aan beveiligingsupdates. Dat is echt ontzettend karig, maar heeft mogelijk iets te maken met de keuze voor de processor.

Lees ook: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

Tegenvallende camera's

De 50 megapixelcamera achterop legt weliswaar kleuren redelijk natuurlijkgetrouw vast, maar eigenlijk zien we twee problemen waar we ons niet overheen kunnen zetten. De beelden ogen een beetje flets en plat, terwijl we aan de zijkanten soms een gebrek aan scherpte opmerken. In de avond maakt de Motorola Moto G55 al snel overbelichte foto's, waardoor kleuren niet stralen en details snel wegvallen. Je kunt dit soort foto's prima gebruiken voor op Facebook of andere sociale media, maar we zouden ze niet printen en daarna in een familiealbum stoppen.





Wat ons verder opvalt aan de groothoeklens, van acht megapixel, is dat die anders omgaat met kleuren. Die komen niet helemaal overeen met de werkelijkheid en missen bezieling. Ook kan het zijn dat felle delen, zoals een wolkendek, kenmerkende detaillering missen.

Avondfotografie is echt ondermaats, en het helpt daarnaast niet dat de lens geen toegang heeft tot de optische beeldstabilisatie. De macro-optie (van de groothoeklens) maakt tot slot soms té scherpe foto's, waardoor randen hard ogen en een witte gloed krijgen. De camera's laten dus te wensen over.





Motorola Moto G55 kopen?

De accu doet gelukkig wel een hoop goed. Dankzij een vermogen van 5000 mAh kun je het soms wel twee dagen (of meer, afhankelijk van gebruik) uithouden. En met een 30watt-lader kun je het toestel vaak binnen anderhalf helemaal volladen. Die oplader moet je dan wel zelf aanschaffen, want die zit niet in de doos. Dat komt niet door Motorola, maar vanwege regels uit Europa. Met een half uurtje laden is het toestel voor de helft gevuld, dus daarin is het toestel betrouwbaar. Verder is het goed om te weten dat er geen draadloos opladen beschikbaar is.

We houden er rekening mee dat dit een toestel van 250 euro is, maar dan nog speelt de camera het apparaat parten. Die maakt vaak ondermaatse foto's en is dus het grootste struikelblok. Het scherm, het ontwerp, de bouwkwaliteit, de accu, de opslag en het werkgeheugen scoren gelukkig allemaal een dikke voldoende, en de processor is daarnaast heel capabel voor dagelijkse taken. Tot slot vinden we het updatebeleid te mager. Desondanks voelt de Motorola Moto G55 compleet genoeg om hem minimaal te overwegen als volgende budgetaankoop.