ID.nl logo
7 tips om je Android-smartphone sneller te maken
© Reshift Digital
Huis

7 tips om je Android-smartphone sneller te maken

Net als een pc kan een smartphone of tablet vol komen te staan met oude apps, foto's, bestanden en andere rommel. Wanneer dat gebeurt, kan het apparaat trager worden of niet meer goed reageren. Om deze problemen op een Android-toestel op te lossen hebben we hier een paar slimme tips voor je.

Beoordeel de situatie

Net als pc's kunnen Android-apparaten zich onvoorspelbaar gaan gedragen als ze te weinig opslagruimte of geheugen tot hun beschikking hebben. Symptomen hiervan zijn apps die op willekeurige momenten vastlopen of helemaal niet willen laden en het opvallend traag worden van het toestel. Om te zien of je nog voldoende opslagruimte of geheugen hebt, open het opslag- en systeembeheer dat in Android is ingebouwd. (Let op: De menu's waarnaar ik verwijs kunnen er op jouw apparaat anders uitzien afhankelijk van de Android-versie die je draait.) Lees ook: Vind je smartphone terug met Android Device Manager.

Ten eerste, open de notificatiebalk of ga naar je apps, en druk op het tandwiel-icoon om naar Instellingen te gaan. Scrol omlaag totdat je een item ziet met de naam Opslagruimte. Klik op het icoon en je krijgt een lijst met informatie te zien over de hoeveelheid opslagruimte die momenteel in bezet wordt door onder meer applicaties, foto's, audiobestanden en downloads. Er wordt ook vermeld hoeveel opslagruimte het apparaat in totaal heeft en hoeveel ruimte er nog vrij is.

In het Opslagruimte-menu kun je bijhouden hoeveel ruimte er nog beschikbaar is op je apparaat, maar je kunt niet veel meer doen dan een opslagvolume formatteren - wat je niet moet doen tenzij je het apparaat volledig wilt wissen. Om veranderingen aan te brengen zonder van alles te verwijderen, moet je de ingebouwde app-manager van Android, de Application Manager, gebruiken.

©PXimport

De app-manager laat je precies zien hoe groot een app is en wat het effect op je smartphone of tablet is.

Om de app-manager te benaderen, ga je naar Instellingen, scrol omlaag naar Application Manager, en druk erop (op sommige apparaten kan het zijn dat je op Applicaties en vervolgens op Beheer of Beheer applicaties moet drukken). In Application Manager kun je - door met je vingers over het scherm te vegen - drie kolommen met apps in beeld brengen: Gedownload, Actief en Alles.

De lijst met Gedownloade apps laat alle apps zien die je uit de Google Play Store hebt gedownload, en veel van de standalone apps die je aanbieder of de fabrikant van het apparaat voor-geïnstalleerd heeft. De lijsten Actieve apps en Alles spreken voor zich. Onderaan de kolommen Gedownload en Alles kun je zien hoeveel ruimte een app in beslag neemt, en onderaan de kolom Actief kun je zien hoeveel geheugen de apps tezamen gebruiken.

Geheugen vrijmaken

Als je in de Gedownload- of Alles-kolom op een app drukt, krijg je een lijst met verschillende opties te zien, waaronder de mogelijkheid om een app gedwongen te beëindigen (om geheugen vrij te maken), te de-installeren of de cache en app-data te wissen. Als je een app wilt verwijderen, druk dan simpelweg op de Wissen-knop.

Als je een app die niet meer goed functioneert probeert te repareren, kunnen de knoppen Cache wissen en Data wissen goed van pas komen. Met Cache wissen verwijder je alle gegevens of bestanden die aan de app gelinkt zijn uit het cachegeheugen, en worden er gedwongen nieuwe versies in het cachegeheugen opgeslagen. Met Data wissen verwijder je alle persoonlijke gegevens die aan een app gelinkt zijn, inclusief je logingegevens en scores van spelletjes. De app zou dan weer als nieuw moeten functioneren.

Als een app niet goed werkt, druk dan eerst op Cache wissen. Helpt dat niet, druk dan op Data wissen. Als het probleem daarna nog steeds niet is opgelost, probeer dan de app te de-installeren (door op Wissen te drukken), het apparaat opnieuw op te starten, en de app opnieuw te installeren.

Apps en data verwijderen en verplaatsen

Het de-installeren van een app is dus heel simpel: Je opent de Application Manager, drukt op de app in de lijst Alles, en vervolgens druk je op Wissen. Helaas kunnen sommige apps die door de fabrikant op je apparaat zijn voor-geïnstalleerd zodanig zijn ingebed dat je ze niet kunt de-installeren, tenzij je root-toegang tot de telefoon hebt.

In plaats van apps te verwijderen om interne opslagruimte op je apparaat vrij te maken, kun je ze naar een MicroSD-kaart verplaatsen. Het kan zijn dat je met nieuwere apparaten geen apps op een SD-kaart kunt installeren, maar oudere versies van Android hebben een ingebouwde functie voor SD-kaart installatie.

Houd er, voordat je apps gaat verplaatsen, rekening mee dat apps die hun eigen thuisscherm-widget hebben (of toegang vereisen tot systeembestanden van Android) niet goed zullen functioneren wanneer ze op een SD-kaart worden geïnstalleerd. Als je niet zeker weet welke apps je probleemloos kunt verplaatsen, kun je in de Google Play Store App 2 SD downloaden. Dit is een eenvoudige tool die de apps die op je apparaat staan scant en een lijst genereert met de apps die je zonder risico naar een SD-kaart kunt verplaatsen.

Natuurlijk zijn apps (tenzij je er enorm veel geïnstalleerd hebt) waarschijnlijk niet de grootste verbruikers van opslagruimte. Foto- en videobestanden nemen veel meer ruimte in beslag dan apps, dus het is de moeite waard om die ook naar de SD-kaart te verplaatsen. Om ervoor te zorgen dat je apparaat nieuwe foto's en video's automatisch op de SD-kaart opslaat, open je de camera-app en ga je naar het instellingenmenu (dit verschilt van apparaat tot apparaat).

In het menu ga je naar het Opslagruimte-gedeelte en druk onderaan op SD-kaart koppelen. Daarna kun je ervoor kiezen om apps en data standard op te slaan op de SD-kaart. Als je ook je bestaande foto's en video's wilt verplaatsen, kun je dit op eenvoudige wijze doen door je apparaat via een usb-kabel met je computer te verbinden; de pc zou je telefoon of tablet moeten herkennen als een verwisselbaar opslagapparaat zodat je de map met foto's van de interne opslag van het apparaat naar de SD-kaart kunt slepen. Heb je geen pc bij de hand, dan kan je de bestanden op veel toestellen ook verplaatsen binnen een bestandsmanager.

Draaiende apps en homescreen-widgets

Soms is niet het aantal apps het probleem, maar het werkgeheugen dat ze van je telefoon vragen. Sommige apps blijven draaien, ook nadat je ze hebt afgesloten. Andere starten zichzelf op om bijvoorbeeld notificaties te kunnen versturen. Al die apps gebruiken RAM-geheugen, waardoor je telefoon niet meer genoeg over heeft voor echt belangrijke zaken.

Vooral widgets hebben er een handje van veel van je RAM op te slurpen, omdat ze constant worden ververst en blijven draaien op de achtergrond. Het is aan te raden de homescreens van je smartphone niet vol te proppen met widgets, en alleen die widgets te gebruiken die je echt nodig hebt. Het geheugengebruik verschilt sterk per widget.

©PXimport

Widgets zijn heel handig, maar ze kunnen funest zijn voor je geheugen en accu.

Ook taskmanagers doen, ondanks de naam, meer fout dan goed. In eerdere versies van Android wilde het nog wel eens helpen een goede taskmanager te gebruiken, maar tegenwoordig gebruiken ze alleen maar onnodig veel geheugen en doen we ze weinig meer om je echt te helpen. Vertrouw Android en gebruik de ingebouwde taskmanager.

Achtergronden

In Android kun je bewegende achtergronden gebruiken, die een extra leuk tintje geven aan je homescreen. Dat is allemaal leuk en aardig, maar alles wat beweegt, kost werkgeheugen. Sommige achtergronden zijn echt een aanslag op je RAM (en op je accu). Het ziet er misschien leuk uit, maar als je last hebt van een traag Android-toestel, kun je het beste de gewoon een statische achtergrond gebruiken.

Opnieuw opstarten

Het klinkt simpel, en dat is het ook, maar het kan wonderen doen: het opnieuw opstarten van je telefoon. Alle apps die zijn blijven draaien, tijdelijke processen en cachebestanden worden zo uitgezet en verwijderd, zodat je weer met een schone lei kunt beginnen. Het dagelijks opnieuw opstarten van je Android-toestel kan al een hoop van bovenstaande oplossingen onnodig maken.

Wanhoopsdaden

Als je Android-apparaat niet goed opstart of anderszins onbruikbaar is, kan het leegmaken van de cache-partitie of het apparaat herstellen naar de fabrieksinstellingen je enige opties zijn. Smartphones en tablets die op Android draaien, worden gewoonlijk geleverd met een ingebouwde hersteltool die je kunt gebruiken om een aantal onderhoudsoperaties uit te voeren of de software van het apparaat volledig te herstellen.

Toegang tot de herstelmodus verschilt per apparaat, maar doorgaans moet je het apparaat uitschakelen en een bepaalde combinatie van knoppen ingedrukt houden terwijl je het apparaat opnieuw start. Voorbeeld: op een Samsung Galaxy Note II moet je de telefoon uitschakelen en de Home en Volume Up-knoppen ingedrukt houden terwijl je op de Power-knop drukt.

Zodra je apparaat in de herstelmodus is opgestart, krijg je een eenvoudig menu te zien met een aantal opties om updates te installeren of bepaalde partities leeg te maken. In de meeste gevallen kun je met behulp van de Volume Up en Volume Down-knoppen het menu doorlopen en met de Power-knop items selecteren.

Voordat je alle data verwijdert en de fabrieksinstellingen terugzet, is het een goed idee om eerst alleen de cache-partitie leeg te maken. Dit omdat het een minder extreme stap is die soms stabiliteitsproblemen op kan lossen. Door de cache-partitie leeg te maken, verwijder je app-componenten, tijdelijke bestanden, en andere willekeurige stukjes data die in de cache opgeslagen staan. De cache wordt automatisch opnieuw opgebouwd wanneer je je telefoon opnieuw start en je apps gaat gebruiken.

Laatste redmiddel

Als je - nadat je eerst alle oplossingen die hier genoemd zijn hebt geprobeerd - nog steeds problemen hebt met je Android-apparaat, kun je het volledig herstellen door de cache- en data-partities leeg te maken en de fabrieksinstellingen terug te zetten. Maar dit moet je als laatste redmiddel beschouwen: het proces is te vergelijken met het formatteren van de harde schijf van je pc en het opnieuw installeren van Windows. Je verliest al je persoonlijke gegevens die in het interne geheugen van het apparaat opgeslagen zijn, en je zult al je apps opnieuw moeten installeren.

Als dat voor jou een acceptabel resultaat is, ga dan naar de herstelmodus van je apparaat en selecteer de opties om het cache en alle data te wissen. Wanneer je je apparaat opnieuw opstart zal het zich gedragen alsof je het voor de eerste keer gebruikt.

▼ Volgende artikel
Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL
Huis

Black Friday bij Simyo: hoge kortingen én tot 40 euro cashback via CashbackXL

Wie deze Black Friday écht wil besparen op zijn mobiele abonnement, komt al snel uit bij de combinatie Simyo en CashbackXL. Want waar de meeste providers één losse korting aanbieden, stapel je hier twee voordelen op elkaar: scherpe Black Friday-prijzen én een royale cashback. Zo wordt mobiel internetten ineens verrassend goedkoop, zonder dat je hoeft in te leveren op snelheid of flexibiliteit.

Black Friday is hét moment om je mobiele abonnement eens goed onder de loep te nemen. Dit jaar pakt Simyo extra groot uit met tot 75 procent korting op alle internetbundels, en wie via CashbackXL bestelt, krijgt daarbovenop tot 40 euro cashback. Een combinatie die de sowieso al betaalbare provider tijdelijk nóg aantrekkelijker maakt.

Tot 75 procent korting op databundels

Tijdens de Black Friday-periode verlaagt Simyo de prijzen van al zijn databundels van 2 tot 30 GB. Bij een tweejarig contract geldt de korting 12 maanden, bij een eenjarig contract 6 maanden. Na deze periode betaal je weer de standaardprijs (die gelukkig ook vrij laag is). Omdat Simyo zijn bundels maandelijks laat aanpassen, profiteer je gedurende je volledige kortingsperiode ook als je van bundel wisselt.

De actietarieven liggen opvallend laag. Zo kost de databundel van 30 GB tijdelijk 1,50 euro in plaats van 7 euro, en betaal je voor 2 GB tijdelijk slechts 50 cent per maand. Wie veel belt, kan voor 1 euro extra per maand onbeperkt bellen toevoegen. Klanten met KPN-thuisinternet krijgen via Simyo Compleet bovendien 10 GB extra data per maand cadeau.

Extra besparen via CashbackXL

Wie deze Black Friday-kortingen wil combineren met cashback, moet via CashbackXL doorklikken naar Simyo. Afhankelijk van je keuze ontvang je:

  • 40 euro cashback bij een nieuw tweejarig sim-only-abonnement

  • 30 euro cashback bij een eenjarig sim-only of een abonnement met telefoon

  • 25 euro cashback bij een verlenging

  • 2,50 tot 20 euro cashback bij prepaid-opwaarderingen

De spelregels

CashbackXL werkt eenvoudig, maar er zijn een paar belangrijke regels om rekening mee te houden. Wie deze stappen volgt, krijgt zijn cashback vrijwel altijd zonder problemen uitgekeerd.

Zoals we hierboven al hebben gemeld, moet je via CashbackXL doorklikken naar Simyo en in dezelfde sessie je bestelling afronden. Dat betekent: niet tussendoor de pagina sluiten of later terugkomen via een andere link. Daarnaast moeten cookies geaccepteerd worden en mag er géén adblocker actief zijn, omdat die de benodigde tracking tegenhouden.

Ook belangrijk: gebruik géén andere kortingscodes tijdens je bestelling, want die kunnen ervoor zorgen dat je cashback wordt afgekeurd. De cashback wordt volgens CashbackXL meestal binnen tien minuten bevestigd, en de daadwerkelijke uitbetaling volgt doorgaans binnen twee maanden. Houd er verder rekening mee dat er geen cashback wordt uitgekeerd bij abonnementen waarvan het maandbedrag onder de 5 euro ligt.

Waarom Simyo?

Simyo maakt gebruik van het 5G-netwerk van KPN, met snelheden tot 300 Mbit/s. Daarbij kun je elke maand je bundels aanpassen en optioneel een dataplafond instellen, zodat internet automatisch stopt wanneer je bundel op is. Je zit dus niet alleen voordelig, maar ook flexibel en veilig.

Volgens CashbackXL loopt de complete Black Friday-actie, inclusief cashback, door tot en met 7 december 2025. Daarna vervallen zowel de extra hoge kortingen op de databundels als de verhoogde cashback-bedragen. Wees er dus snel bij!

▼ Volgende artikel
Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina
Huis

Tweede ronde voor toptech: ontdek onze nieuwe Vinted-pagina

Op ID.nl en op het TikTok-kanaal Power Unlimited Tech zie je geregeld tests van de nieuwste gadgets en apparaten. Daarnaast worden op Review.nl (dat ook bij ons moederbedrijf hoort) allerlei producten getest door gewone consumenten. Alles wat na afloop terugkomt, krijgt een tweede kans bij ons. Correctie: bij júllie. Want de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore is nú geopend!

View post on TikTok

🧪Wat Review.nl precies doet

Review.nl is ons platform waar consumenten nieuwe producten testen. Want die kijken toch anders naar producten dan professionele reviewers. Hoe iets bevalt in de praktijk, in het dagelijks leven, ook bij langer gebruik: dat is wat veel mensen willen weten voordat ze zelf naar de (web)winkel lopen.

Vaak willen deze consumentenreviewers het product dat ze getest hebben overnemen, omdat ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Maar soms komen er ook spullen terug, bijvoorbeeld omdat testers al iets vergelijkbaars hebben. Die producten zijn vaak maar een paar weken gebruikt. Zo goed als nieuw dus – en daarom verdienen ze een tweede leven.

🎯Tweede ronde op Vinted

De beste exemplaren bieden we nu aan via onze nieuwe Vinted-pagina. Daar vind je tweedekans elektronica die er nog prima uitziet, maar niet meer als nieuw verkocht wordt. Denk aan smartwatches, koptelefoons, muizen en toetsenborden. Het aanbod wordt regelmatig aangevuld, dus het loont om af en toe even te kijken.

Toptechtweedehands!

Check de Pu Tech Tweedehands-Vintedstore