Nog een Chinese smartphonemaker start in Nederland: Vivo

Nog een Chinese smartphonemaker start in Nederland: Vivo

Smartphone & tablet

Geplaatst: 25 juli 2022 - 05:00

Aangepast: 25 november 2022 - 11:42

Joris Peterse

De Chinese smartphonemaker Vivo is ook in Nederland begonnen met de verkoop van drie toestellen. Hiermee volgt Vivo andere, nog relatief onbekende Chinese merken, als TCL, RealMe en Oppo die ondanks hun enorme Aziatische verkoopcijfers in Nederland nog relatief onbekend zijn.

De laatste jaren zijn veel Chinese techmerken in Europa gestart met de verkoop van smartphones. Ondanks dat Huawei grote verkoopsuccessen boekte en Xiaomi flink aan de weg timmert qua marktaandeel, wordt de Samsung-Apple-duopolie bepaald niet doorbroken. Dat weerhoudt er nieuwe Chinese spelers niet van de Nederlandse markt óók te betreden.

Hier is Vivo

Daar kunnen we nu ook Vivo bij optellen, dat de Nederlandse markt betreedt met drie smartphones: twee budgettoestellen (de Vivo Y76 5G en Vivo Y33S) en het toptoestel de Vivo X80 Pro. Heel opvallend lijken de smartphones niet, want de smartphones lijken lastig te onderscheiden van de talloze andere toestellen van Chinese merken. Want ook Vivo probeert vooral op specificatiegebied indruk te maken en de budgetsmartphones voor dumpprijzen aan te bieden.

Wellicht heb je de naam Vivo eerder voorbij zien komen. Zo waren ze bijvoorbeeld één van de hoofdsponsors van het vorige WK voetbal en hebben ze ook geen morele bezwaren de merknaam aan het komende WK voetbal in Qatar te verbinden.

Hoewel Vivo een paar jaar terug een van de eerste merken was die een pop-up selfiecamera introduceerde, zijn unieke features en vernieuwingen op dit moment niet. Inkoppertje zou zijn om net zoals Samsung in te zetten op langere update-ondersteuning van Android. Maar desgevraagd bleek Vivo daar geen plannen voor te hebben.

Wat valt er voor Vivo te winnen?

BBK Electronics

Om die vraag te beantwoorden moeten we even een beetje uitzoomen. Vivo is een van de vele merken van BBK Electronics. Dit Chinese moederschip is, ondanks dat de merknaam hier niet bekend is, de op één na grootste smartphonemaker ter wereld. BBK lijkt erop gebrand voet aan de grond te krijgen in Nederland. Door de markt te overspoelen met lastig van elkaar te onderscheiden smartphones, van merken die niet met elkaar verbonden lijken.

OnePlus was het eerste BBK Electronics merk dat in Nederland verscheen. Gevolgd door Oppo, Realme en nu Vivo. Pakken we de marktaandeelcijfers van Statcounter erbij, dan blijkt de tactiek nog geen vruchten af te werpen. Samsung en Apple hebben gezamenlijk bijna 80% van de markt in handen. OnePlus heeft, ondanks de nieuwe strategie van een veelvoud aan smartphones een marktaandeel van 1,75%. Oppo doet het iets beter, met name door budgettoestellen weg te zetten: 2,99%. Realme verkoopt te weinig smartphones om überhaupt in de grafiek opgenomen te worden.

Als we dat in perspectief zetten: dat marktaandeel is ongeveer even groot als Huawei, dat sinds het Amerikaanse handelsverbod de verkoop van smartphones nagenoeg heeft opgegeven. De grootste Chinese concurrent is Xiaomi. Dit merk overspoelt de Nederlandse markt ook met merken en toestellen, zoals Poco en RedMi. Net als BBK-merken lijkt Xiaomi weinig aandacht te hebben voor de software en het updatebeleid. Xiaomi verkoopt smartphones onder de productieprijs, en verdient bij met gepersonaliseerde reclame in apps en het besturingssysteem. Hierdoor lijken de smartphones in specificatielijsten te goed om waar te zijn.

Voor Vivo lijkt er dus veel marktaandeel te winnen in Nederland, en het past bij de Chinese strategie om de markt te overspoelen met modellen en merken. Alleen hoe gaat de Nederlandse consument deze toestellen opmerken? Dat lijkt een flinke uitdaging waar meer voor nodig is dan voetbalreclame.

Vivo’s smartphones

De drie Vivo-smartphones lijken helaas weinig op te vallen ten opzichte van de Oppo-, OnePlus- en Realme-smartphones. Het persbericht van de drie smartphones benadrukt met name de camerafunctionaliteiten, die eigenlijk alleen het domein lijken van Samsung, Google en Apple. De Vivo X80 Pro beschikt zelfs over vier camera’s en een Zeiss-logootje. In onze komende reviews zal blijken of de camera’s ook daadwerkelijk zich kunnen meten met Apple, Samsung en Google.

De Vivo X80 Pro vanaf 27 juli verkrijgbaar vanaf 1099 euro. De Vivo Y76 en Vivo Y33 zijn verkrijgbaar voor respectievelijk 219 en 299 euro.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000