ID.nl logo
Nog een Chinese smartphonemaker start in Nederland: Vivo
© PXimport
Huis

Nog een Chinese smartphonemaker start in Nederland: Vivo

De Chinese smartphonemaker Vivo is ook in Nederland begonnen met de verkoop van drie toestellen. Hiermee volgt Vivo andere, nog relatief onbekende Chinese merken, als TCL, RealMe en Oppo die ondanks hun enorme Aziatische verkoopcijfers in Nederland nog relatief onbekend zijn.

De laatste jaren zijn veel Chinese techmerken in Europa gestart met de verkoop van smartphones. Ondanks dat Huawei grote verkoopsuccessen boekte en Xiaomi flink aan de weg timmert qua marktaandeel, wordt de Samsung-Apple-duopolie bepaald niet doorbroken. Dat weerhoudt er nieuwe Chinese spelers niet van de Nederlandse markt óók te betreden.

Hier is Vivo

Daar kunnen we nu ook Vivo bij optellen, dat de Nederlandse markt betreedt met drie smartphones: twee budgettoestellen (de Vivo Y76 5G en Vivo Y33S) en het toptoestel de Vivo X80 Pro. Heel opvallend lijken de smartphones niet, want de smartphones lijken lastig te onderscheiden van de talloze andere toestellen van Chinese merken. Want ook Vivo probeert vooral op specificatiegebied indruk te maken en de budgetsmartphones voor dumpprijzen aan te bieden.

Wellicht heb je de naam Vivo eerder voorbij zien komen. Zo waren ze bijvoorbeeld één van de hoofdsponsors van het vorige WK voetbal en hebben ze ook geen morele bezwaren de merknaam aan het komende WK voetbal in Qatar te verbinden.

Hoewel Vivo een paar jaar terug een van de eerste merken was die een pop-up selfiecamera introduceerde, zijn unieke features en vernieuwingen op dit moment niet. Inkoppertje zou zijn om net zoals Samsung in te zetten op langere update-ondersteuning van Android. Maar desgevraagd bleek Vivo daar geen plannen voor te hebben.

Wat valt er voor Vivo te winnen?

©PXimport

BBK Electronics

Om die vraag te beantwoorden moeten we even een beetje uitzoomen. Vivo is een van de vele merken van BBK Electronics. Dit Chinese moederschip is, ondanks dat de merknaam hier niet bekend is, de op één na grootste smartphonemaker ter wereld. BBK lijkt erop gebrand voet aan de grond te krijgen in Nederland. Door de markt te overspoelen met lastig van elkaar te onderscheiden smartphones, van merken die niet met elkaar verbonden lijken.

OnePlus was het eerste BBK Electronics merk dat in Nederland verscheen. Gevolgd door Oppo, Realme en nu Vivo. Pakken we de marktaandeelcijfers van Statcounter erbij, dan blijkt de tactiek nog geen vruchten af te werpen. Samsung en Apple hebben gezamenlijk bijna 80% van de markt in handen. OnePlus heeft, ondanks de nieuwe strategie van een veelvoud aan smartphones een marktaandeel van 1,75%. Oppo doet het iets beter, met name door budgettoestellen weg te zetten: 2,99%. Realme verkoopt te weinig smartphones om überhaupt in de grafiek opgenomen te worden.

©PXimport

Als we dat in perspectief zetten: dat marktaandeel is ongeveer even groot als Huawei, dat sinds het Amerikaanse handelsverbod de verkoop van smartphones nagenoeg heeft opgegeven. De grootste Chinese concurrent is Xiaomi. Dit merk overspoelt de Nederlandse markt ook met merken en toestellen, zoals Poco en RedMi. Net als BBK-merken lijkt Xiaomi weinig aandacht te hebben voor de software en het updatebeleid. Xiaomi verkoopt smartphones onder de productieprijs, en verdient bij met gepersonaliseerde reclame in apps en het besturingssysteem. Hierdoor lijken de smartphones in specificatielijsten te goed om waar te zijn.

Voor Vivo lijkt er dus veel marktaandeel te winnen in Nederland, en het past bij de Chinese strategie om de markt te overspoelen met modellen en merken. Alleen hoe gaat de Nederlandse consument deze toestellen opmerken? Dat lijkt een flinke uitdaging waar meer voor nodig is dan voetbalreclame.

Vivo’s smartphones

De drie Vivo-smartphones lijken helaas weinig op te vallen ten opzichte van de Oppo-, OnePlus- en Realme-smartphones. Het persbericht van de drie smartphones benadrukt met name de camerafunctionaliteiten, die eigenlijk alleen het domein lijken van Samsung, Google en Apple. De Vivo X80 Pro beschikt zelfs over vier camera’s en een Zeiss-logootje. In onze komende reviews zal blijken of de camera’s ook daadwerkelijk zich kunnen meten met Apple, Samsung en Google.

De Vivo X80 Pro vanaf 27 juli verkrijgbaar vanaf 1099 euro. De Vivo Y76 en Vivo Y33 zijn verkrijgbaar voor respectievelijk 219 en 299 euro.

▼ Volgende artikel
Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet
© Rens Blom
Huis

Review Motorola Edge 60 Fusion – Betaalbaar en compleet

Een 'gewoon prima' smartphone hoeft echt geen vele honderden euro's te kosten, weten we inmiddels. De nieuwe Motorola Edge 60 Fusion is daar een mooi voorbeeld van, lees je in deze review. Voor een adviesprijs van 329 euro krijg je een telefoon die luxe oogt, fijne specificaties heeft en zes jaar updates ontvangt.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

Plus- en minpunten
  • Eigen, luxe ontwerp
  • Goed scherm
  • Zes jaar beveiligingsupdates
  • Prijs-kwaliteitverhouding
  • Niet de snelste in zijn klasse
  • Moto AI niet altijd nuttig

De Edge 60 Fusion is het goedkoopste model in Motorola's Edge 60-serie en verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en het geteste turquoise. Niet de meeste alledaagse kleuren voor een smartphone, en het veilige grijs, zwart en wit ontbreken. Wij kunnen dat wel waarderen.

Opvallend ontwerp

De Edge 60 Fusion valt lekker op in de saaie massa. Een hoesje kan handig zijn om de telefoon beter te beschermen, maar is niet nodig voor grip. De nepleren achterkant biedt namelijk veel grip. Motorola schermt bovendien met een MIL-STD-810H-certificering, die aangeeft dat de Edge 60 Fusion niet stuk zou moeten gaan door een val van maximaal 1,2 meter hoogte.

©Rens Blom

De Edge 60 Fusion valt lekker op.

De gebruikservaring van de Motorola-smartphone is uitstekend. Met 178 gram is het toestel relatief licht, door de gekromde randen aan de zijkanten heb je het idee dat je een hele dure telefoon in handen hebt en het 6,67 inch-oledscherm ziet ook heel goed uit. De verversingssnelheid is 120 Hz en de resolutie wat hoger dan Full-HD, waardoor het scherm scherp oogt.

Complete smartphone

We zijn ook blij dat Motorola de scherp geprijsde smartphone zo compleet heeft gemaakt. De Edge 60 Fusion is bijvoorbeeld waterbestendig, ondersteunt een e-sim en heeft lekker veel (256 GB) opslagcapaciteit. Ook het werkgeheugen is van gebruikelijke grootte (8 GB) en de gangbare accucapaciteit van 5200 mAh levert een meer dan prima accuduur op. Wij kunnen de smartphone bij redelijk intensief gebruik, ook buiten de deur, zeker een lange dag gebruiken. 's Avonds opladen kan, maar de volgende ochtend redt het toestel ook.

©Rens Blom

Het grote scherm ziet er goed uit

Je dient wel zelf een oplaadadapter te regelen, en het liefst een krachtige. Motorola levert – vanwege nieuwe EU-wetgeving – namelijk alleen een usb-c-kabel in de doos van de Edge 60 Fusion mee. Met de juiste adapter kan de smartphone overigens lekker rap opladen, namelijk met 68 watt. Wat dat zegt? Dat het drie kwartier duurt om de telefoon van 0 naar 100 procent te brengen.

Is de Edge 60 Fusion zonder compromissen? Nee. De gebruikte MediaTek-processor is niet zo snel, waardoor de telefoon ons af en toe niet kan bijhouden. Geen ramp, maar wel een aandachtspunt. Toestellen worden door de jaren heen namelijk wat trager door alle apps en bestanden die je erop hebt gezet, en de Edge 60 Fusion is dus vanaf dag één al niet de snelste in zijn segment.

©Rens Blom

Camera's

De camera's van de smartphone zijn wat verwarrend. Achterop lijken drie cameralenzen te zitten, aangevuld met een flitser. Er zijn echter maar twee camera's: een hoofdcamera en een groothoekcamera. De Edge 60 Fusion kan ook inzoomen, maar gebruikt daar zijn hoofdcamera voor. Hoewel de camera's prima zijn gelet op de prijs, merken we duidelijk dat duurdere smartphones betere kiekjes schieten. Een begrijpelijk compromis, en we zijn blij dat Motorola de groothoeklens voorzien heeft van een macrofunctie, om van heel dichtbij te fotograferen. Dat kunnen lang niet alle telefoons in dit prijssegment.

Hieronder zie je twee fotoseries met van links naar rechts de hoofdcamera, groothoekcamera en zoomfunctie (2x) aan het werk.

©Rens Blom

©Rens Blom

Zes jaar updates

Prettig aan de Motorola Edge 60 Fusion is dat de telefoon drie Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates krijgt. Je kunt het toestel dus heel lang veilig gebruiken. Motorola installeert ook heel wat AI-functies op het toestel. Sommige functies zijn nuttig, andere niet. Vertrouwd prettig blijven de gebaren om de smartphone efficiënt te bedienen. Motorola's tijdlijn met artikelen in allerlei categorieën toont ons om onduidelijke redenen alleen Engelstalige content, aangevuld met advertenties. Google's nieuwsfeed blijft dus relevanter.

©Rens Blom

Sommige onderdelen van Motorola's software bevallen goed, andere delen minder.

Conclusie: Motorola Edge 60 Fusion kopen?

De Motorola Edge 60 Fusion is niet de snelste smartphone in zijn prijsklasse, maar scoort op alle andere belangrijke punten wel (erg) goed. We zijn ook blij met het updatebeleid van zes jaar. Voor iets meer dan 300 euro koop je zo een telefoon waar je veel plezier aan kunt beleven.

▼ Volgende artikel
WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland
© ID.nl
Huis

WhatsApp, Google Maps en DigiD populairste apps in Nederland

WhatsApp is de meest geïnstalleerde app op Nederlandse smartphones, gevolgd door Google Maps, DigiD en YouTube. Dat blijkt uit het Mobile App Trends Report 2025 van Framna. Voor dit rapport zijn 600 apps geanalyseerd en 9.000 gebruikers ondervraagd.

Praktisch wint het van nieuws

De Top 20 laat een duidelijke voorkeur zien voor praktische apps, zoals 9292, NS, PostNL en Buienradar. Ook supermarktapps als die van Albert Heijn en Lidl Plus zijn vertegenwoordigd; terwijl ook Marktplaats, Bol en Spotify populair zijn.Nieuwsapps van onder andere NU.nl, NOS en De Telegraaf ontbreken. Daarin verschilt Nederland bijvoorbeeld van Scandinavische landen als Zweden en Denemarken, waarin de categorie nieuwsapps sterker scoort.

Kijken we naar sociale media, dan staan Facebook, Instagram en LinkedIn wel in de Top 20, maar TikTok ontbreekt.

Hoge waardering ≠ (automatisch) vaak geïnstalleerd

Framna keek niet alleen naar hoeveel een app wordt geïnstalleerd, maar ook naar de mate van waardering. De zogeheten "App Pulse-score" is gebaseerd op tevredenheid, gebruikswaarde, relevantie en het imago van de aanbieder. Op basis van die score staan WhatsApp, Spotify en ChatGPT bovenaan. Opvallend: sommige apps met een hoge App Pulse-score – zoals ChatGPT en Teletekst – komen niet voor in de lijst van meest geïnstalleerde apps.

WhatsApp niet weg te denken

WhatsApp is met een gebruikspercentage van 97 procent met afstand de populairste app in Nederland. De app wordt zowel privé als zakelijk gebruikt, onder meer voor klantenservice, groepsgesprekken en afspraakherinneringen. Daarmee speelt WhatsApp een centrale rol in de digitale communicatie van veel Nederlanders.

DigiD en Tikkie onmisbaar geworden

Ook DigiD en Tikkie zijn breed ingeburgerd. DigiD is de standaard geworden voor online toegang tot overheidsdiensten en zorginstanties. Tikkie wordt veel gebruikt voor het eenvoudig terugbetalen van bedragen onderling. Beide apps combineren gebruiksgemak met een duidelijke functie, waardoor ze inmiddels voor veel gebruikers tot de vaste uitrusting van hun telefoon behoren.

Social media dagelijks het meest geopend

In het onderzoek is ook gekeken naar het daadwerkelijke gebruik van apps. Social media worden het vaakst dagelijks geopend (door 62 procent van de ondervraagden), gevolgd door nieuwsapps (61 procent), financiële apps (31 procent) en entertainmentapps (28 procent). Toch halen nieuwsapps de top 20 van meest gebruikte apps niet.

De 20 meest gedownloade apps in Nederland

1: WhatsApp

2: Google Maps

3: DigiD

4: YouTube

5: Facebook

6: Marktplaats

7: Instagram

8: Albert Heijn

9: Spotify

10: Bol

11: PostNL

12: Messenger

13: NS

14: Netflix

15: Buienradar

16: Tikkie

17: Lidl Plus

18: LinkedIn

19: 9292

20: ING