ID.nl logo
Mail centraliseren
© Reshift Digital
Huis

Mail centraliseren

Gmail is een goede webmaildienst, zeker als u op meerdere computers werkt en een smartphone gebruikt. Overstappen is eenvoudig en u kunt uw huidige mailadres eenvoudig meenemen! In deze snelstart gaan we de mail van onze internetaanbieder ophalen met Gmail, zodat alles netjes op één plek binnenkomt.

1. Benodigdheden

De meeste internetaanbieders werken met een pop-server (pop3-server) waardoor uw mailbox beperkt is tot een Postvak IN. Met Gmail beschikt u altijd over al uw mailboxen, zoals Verzonden items en Concepten. Ook de synchronisatie met alle typen smartphones werkt zeer goed. Door de pop-server van uw interntaanbieder in te stellen, haalt Gmail hier de post op en zet het de berichten in uw Postvak IN van Gmail. Hiervoor hebt u vier dingen nodig: uw mailadres, het adres van de pop-server, het wachtwoord om de pop-server te benaderen en tot slot een Gmail-adres. De mailboxgegevens van uw internetaanbieder vindt u in de abonnementspapieren. Als u de informatie niet meer hebt, neemt u contact op met uw internetaanbieder. We nemen het mailadres orion56@xs4all.nl (van XS4All) als voorbeeld. De pop-server van XS4ALL heet pop.xs4all.nl.

2. Ophalen met Gmail

Open Gmail en klik rechtsboven in beeld op het icoontje van het radarwieltje en vervolgens op Instellingen / Accounts en import. Kies bij Mail van andere accounts (met POP3) controleren voor Je eigen POP3-mailaccount toevoegen en geef uw mailadres op. Controleer het adres van de pop-server. Vul uw wachtwoord in en stel uzelf de vraag 'Wil ik dat Gmail mijn mail echt ophaalt, of alleen een kopie van de berichten?'. Dit laatste heeft als voordeel dat u de berichten nogmaals kunt ophalen met bijvoorbeeld Outlook. Het nadeel is dat uw mailbox mogelijk niet wordt geleegd, waardoor hij vol raakt en u geen berichten meer kunt ontvangen. Plaats daarom bij voorkeur geen vinkje bij Een kopie op server achterlaten.

©PXimport

Geef de details op van uw mailbox en laat Gmail uw berichten ophalen bij uw internetaanbieder.

3. Duidelijk herkenbaar

Het is handig om een vinkje te plaatsen bij Binnenkomende berichten voorzien van een label. Hiermee krijgt de mail van uw internetaanbieder een etiket en is hij eenvoudiger te herkennen. U kunt tevens aangeven of u vanuit Gmail mail wilt verzenden namens het adres van uw internetaanbieder. Vanaf nu komt de mail van uw internetaanbieder netjes binnen in uw Gmail-mailbox. Gmail controleert regelmatig of er nieuwe berichten zijn in uw 'oude' mailbox. Gmail houdt bij wanneer er hoeveel berichten zijn binnengehaald. Ga hiervoor naar Instellingen / Accounts en import en kies bij Mail van andere accounts (met POP3) controleren voor Geschiedenis bekijken. De truc in deze snelstart is niet beperkt tot één pop-mailbox. U hebt er mogelijk meer in gebruik en die kunt u allemaal onderbrengen in uw Gmail-account: zo hebt u overal en altijd de beschikking over al uw mail, die nu op één locatie is te vinden!

©PXimport

Gmail kan uw berichten op meerder plekken ophalen en verzamelen in één Postvak IN.

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.