ID.nl logo
Mail centraliseren
© Reshift Digital
Huis

Mail centraliseren

Gmail is een goede webmaildienst, zeker als u op meerdere computers werkt en een smartphone gebruikt. Overstappen is eenvoudig en u kunt uw huidige mailadres eenvoudig meenemen! In deze snelstart gaan we de mail van onze internetaanbieder ophalen met Gmail, zodat alles netjes op één plek binnenkomt.

1. Benodigdheden

De meeste internetaanbieders werken met een pop-server (pop3-server) waardoor uw mailbox beperkt is tot een Postvak IN. Met Gmail beschikt u altijd over al uw mailboxen, zoals Verzonden items en Concepten. Ook de synchronisatie met alle typen smartphones werkt zeer goed. Door de pop-server van uw interntaanbieder in te stellen, haalt Gmail hier de post op en zet het de berichten in uw Postvak IN van Gmail. Hiervoor hebt u vier dingen nodig: uw mailadres, het adres van de pop-server, het wachtwoord om de pop-server te benaderen en tot slot een Gmail-adres. De mailboxgegevens van uw internetaanbieder vindt u in de abonnementspapieren. Als u de informatie niet meer hebt, neemt u contact op met uw internetaanbieder. We nemen het mailadres orion56@xs4all.nl (van XS4All) als voorbeeld. De pop-server van XS4ALL heet pop.xs4all.nl.

2. Ophalen met Gmail

Open Gmail en klik rechtsboven in beeld op het icoontje van het radarwieltje en vervolgens op Instellingen / Accounts en import. Kies bij Mail van andere accounts (met POP3) controleren voor Je eigen POP3-mailaccount toevoegen en geef uw mailadres op. Controleer het adres van de pop-server. Vul uw wachtwoord in en stel uzelf de vraag 'Wil ik dat Gmail mijn mail echt ophaalt, of alleen een kopie van de berichten?'. Dit laatste heeft als voordeel dat u de berichten nogmaals kunt ophalen met bijvoorbeeld Outlook. Het nadeel is dat uw mailbox mogelijk niet wordt geleegd, waardoor hij vol raakt en u geen berichten meer kunt ontvangen. Plaats daarom bij voorkeur geen vinkje bij Een kopie op server achterlaten.

©PXimport

Geef de details op van uw mailbox en laat Gmail uw berichten ophalen bij uw internetaanbieder.

3. Duidelijk herkenbaar

Het is handig om een vinkje te plaatsen bij Binnenkomende berichten voorzien van een label. Hiermee krijgt de mail van uw internetaanbieder een etiket en is hij eenvoudiger te herkennen. U kunt tevens aangeven of u vanuit Gmail mail wilt verzenden namens het adres van uw internetaanbieder. Vanaf nu komt de mail van uw internetaanbieder netjes binnen in uw Gmail-mailbox. Gmail controleert regelmatig of er nieuwe berichten zijn in uw 'oude' mailbox. Gmail houdt bij wanneer er hoeveel berichten zijn binnengehaald. Ga hiervoor naar Instellingen / Accounts en import en kies bij Mail van andere accounts (met POP3) controleren voor Geschiedenis bekijken. De truc in deze snelstart is niet beperkt tot één pop-mailbox. U hebt er mogelijk meer in gebruik en die kunt u allemaal onderbrengen in uw Gmail-account: zo hebt u overal en altijd de beschikking over al uw mail, die nu op één locatie is te vinden!

©PXimport

Gmail kan uw berichten op meerder plekken ophalen en verzamelen in één Postvak IN.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.