ID.nl logo
Dit zijn de nieuwe smartphones en smartwatches van Samsung
© Rens Blom
Huis

Dit zijn de nieuwe smartphones en smartwatches van Samsung

Samsung brengt nieuwe smartphones uit die klappen of vouwen. Er verschijnen ook nieuwe oordopjes, smartwatches en een heuse slimme ring die je gezondheid meet. ID.nl kon de nieuwe producten voorafgaand aan de aankondiging alvast bekijken op het Samsung-kantoor. We zetten ze, inclusief prijzen, op een rijtje.

Samsung Galaxy Watch Ultra

In navolging van Apple komt nu ook Samsung met een Ultra-smartwatch. De Galaxy Watch Ultra heeft een robuuster (titanium) ontwerp dan voorgaande Samsung-smartwatches, is waterdicht tot 100 meter diepte en kan tegen extreme temperaturen (-20 tot +55 graden Celsius) en hoogtes (-500 meter diep tot 9000 meter hoog). Het ronde scherm zit verpakt in een meer vierkante horlogekast.

©Rens Blom

De Watch Ultra heeft een rond scherm in een subtiel hoekige behuizing.

De smartwatch draait op Googles Wear OS 5-besturingssysteem en moet in de ‘accubesparende sportmodus’ 48 uur meegaan. In de reguliere accubesparende modus is dat maximaal 100 uur. Samsung geeft hoog op van de mogelijkheden om je sportactiviteiten en gezondheid bij te houden.

Je koopt de Galaxy Watch Ultra voor een adviesprijs van 699 euro.

Samsung Galaxy Watch 7

Wie de Galaxy Watch Ultra te serieus en/of te duur vindt, kan de Galaxy Watch 7 overwegen. Die lijkt qua ontwerp meer op oudere Samsung-smartwatches, inclusief rond scherm. Het horloge is waterdicht tot 50 meter, draait ook op Wear OS 5, is uitgerust met allerlei gezondheidsfuncties en gaat volgens een woordvoerder in de accubesparende modus tot 48 uur mee op een accubeurt.

©Rens Blom

De Watch 7-serie naast de Watch Ultra (oranje, rechts).

De Watch 7 is te koop in het formaat 40 of 44 mm, voor de kleinere en grotere pols. Deze horloges kosten 319 en 349 euro en ondersteunen alleen bluetooth. Voor een versie die ook met 4G overweg kan – en dus zonder smartphone werkt – betaal je 50 euro extra.

Nieuwe oordopjes met lichtjes

Naast twee nieuwe smartwatches komt Samsung ook met twee nieuwe modellen bluetooth-oordopjes. Dit zijn de Galaxy Buds 3 Pro en goedkopere Buds 3. Beide setjes zijn IP57 water- en stofbestendig. De Pro-oordopjes hebben een kleine lichtstrip die om verschillende redenen kan oplichten, bijvoorbeeld als het oordopje in een donkere ruimte op de grond is gevallen. Zo vind je hem makkelijker terug.

De Buds 3 kosten 179 euro, de Buds 3 Pro 249 euro.

©Rens Blom

De nieuwe oordopjes hebben een meer puntig ontwerp.

Slimme ring nog niet naar Nederland

Begin dit jaar gaf Samsung een eerste hint dat het merk werkt aan zijn eerste slimme ring. Die Galaxy Ring oogt als een traditionele, minimalistische ring, maar meet ondertussen je stappen, hartslag, slaap en andere activiteiten en gezondheidsfuncties. Statistieken zie je terug in de bijbehorende smartphone-app. De Ring gaat tot zeven dagen mee op een acculading. Samsung lanceert de slimme ring deze zomer in verschillende landen, maar nog niet in Nederland.

Nieuwe klaptelefoon: Galaxy Z Flip 6

Samsung, Motorola, Oppo en andere merken maken alweer jaren smartphones met een groot scherm dat je kunt dichtklappen om een kleiner scherm op de buitenkant te gebruiken. De Samsung Galaxy Z Flip 6 moet betere foto’s en video’s maken en heeft een grotere accu dan zijn voorganger. Dat leidt niet tot extra gewicht: de smartphone is exact even zwaar als zijn voorganger.

©Rens Blom

Het scherm aan de voorkant.

Het scherm aan de buitenkant is nog steeds bijna vierkant en toont aardig wat informatie. Je kunt er widgets op plaatsen, bijvoorbeeld met je agenda-afspraken, hoe je geslapen hebt en het weerbericht voor vandaag. Je kunt er ook verschillende favoriete apps plaatsen om die te openen zonder dat je de telefoon open hoeft te klappen. Je kunt de Z Flip 6 ook half opengeklapt neerzetten om bijvoorbeeld op afstand een groepsfoto te maken.

©Rens Blom

Opengeklapt is de Z Flip 6 net een normale smartphone.

De telefoon draait op Android 14 en krijgt zeven jaar updates, zowel Android-upgrades als beveiligingsupdates. Het updatebeleid van deze Samsung is op die manier identiek aan dat van de Galaxy S24-serie en hoort samen met dat van Google en Apple bij de top.

Het toestel heeft 12 GB werkgeheugen en minimaal 256 GB opslagcapaciteit. Je betaalt er een adviesprijs van 1199 euro voor.

Vouwen maar: Galaxy Z Fold 6

Ook de vouwbare smartphone is inmiddels best ingeburgerd in ons land. Samsung is inmiddels toe aan alweer de zesde generatie: de Z Fold 6. Dit toestel heeft een scherm voorop en een groter, meer vierkant scherm van 7,6 inch aan de binnenkant. Hij lijkt veel op de Z Fold 5 van vorige zomer, maar is 14 gram lichter (en weegt nu 239 gram), dunner en heeft een iets breder scherm. Dat zijn op papier belangrijke aandachtspunten om de vouwbare telefoon prettiger in gebruik te maken.

©Rens Blom

Het scherm aan de voorzijde van de Galaxy Z Fold 6.

Het grootste verkoopargument van deze smartphone blijft natuurlijk het grote scherm aan de binnenkant. Op dit scherm heb je simpelweg meer ruimte om een artikel te lezen, spelletjes te spelen en foto's en video's te kijken. Met een los verkrijgbare S Pen kun je onder meer (aan)tekeningen maken.

©Rens Blom

Opengeklapt kijk je tegen een groter, meer vierkant scherm aan.

Het toestel heeft de nieuwste en beste specificaties van het moment. Denk aan een Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 ‘For Galaxy’-processor, 12 GB werkgeheugen en zeven jaar softwareondersteuning. De adviesprijs start bij 1999 euro – wat 100 euro meer is dan de Z Fold 5 vorig jaar kostte.

Houd ID.nl in de gaten voor reviews van de uiteenlopende producten.

▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!

▼ Volgende artikel
Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)
© Maksim Shebeko
Huis

Wanneer moet je de vriezer ontdooien? Zo weet je dat het tijd is (en hoe je het aanpakt)

De vriezer ontdooien staat bij weinig mensen hoog op het verlanglijstje. Toch is het een klus die je niet eindeloos kunt uitstellen. IJsafzetting in je vriezer kost energie, beperkt de ruimte én verkort de levensduur van het apparaat. In dit artikel lees je wanneer het tijd is voor actie én hoe je het handig en veilig aanpakt.

In dit artikel krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wanneer moet je je vriezer ontdooien?
  • Waarom is het belangrijk om je vriezer regelmatig te ontdooien?
  • Hoe maak je je vriezer het beste schoon?

Lees ook: Hoe vaak moet je je koelkast schoonmaken?

Hoe weet je dat je vriezer toe is aan een ontdooibeurt?

Begin je te merken dat de lades stroef schuiven of zelfs niet meer goed dichtgaan? Dan is dat een duidelijk signaal: er zit te veel ijs tegen de wanden. Behalve dat het onpraktisch is, zorgt die ijslaag er ook voor dat je vriezer harder moet werken om koud te blijven. Dat zie je terug op je energierekening én je belast het systeem onnodig.

IJs ontstaat vooral door warme, vochtige lucht die telkens naar binnen stroomt als je de deur opent. Die lucht condenseert tegen de vriezerwanden en bevriest daar. Hoe vaker en hoe langer je de deur open laat staan, hoe sneller het probleem zich opbouwt.

Heb je een vriezer met No Frost-technologie? Dan zit je goed: die voert het vocht actief af en voorkomt ijsvorming. Toch is ook dan een regelmatige schoonmaak – een à twee keer per jaar – aan te raden. Bij oudere modellen zonder No Frost kan het nodig zijn om je vriezer elk kwartaal te ontdooien.

En ruik je bij het openen van je vriezer een muffe geur? Grote kans dat er iets mis is. Open verpakkingen, bedorven etenswaren of vocht van half bevroren producten kunnen gaan stinken. Tijd voor een schoonmaakbeurt.

Lees ook: Deze functies kun je allemaal vinden op een vriezer

©Yanukit - stock.adobe.com

Zo ontdooi en reinig je je vriezer stap voor stap

Klaar om aan de slag te gaan? Volg dan deze eenvoudige werkwijze:

Trek de stekker eruit

Veiligheid eerst: schakel de vriezer volledig uit.

Leeg de vriezer volledig

Haal alle etenswaren eruit. Gebruik een koeltas met koelelementen of zet ze tijdelijk buiten als het koud genoeg is.

Verwijder de lades

Laat ze op kamertemperatuur komen voor je ze schoonmaakt; zo voorkom je barsten of scheurtjes.

Laat het ijs smelten

Zet de deur open en wacht rustig af. Wil je het proces versnellen? Zet dan een emmer heet water in de vriezer en sluit de deur weer. Na ongeveer 30 minuten zou het meeste ijs los moeten laten.

Verwijder ijsresten voorzichtig

Gebruik nooit een mes of schroevendraaier! Neem liever een warme, natte doek of haal het ijs voorzichtig met de hand weg.

Maak de binnenkant schoon

Gebruik een sopje van warm water met een beetje afwasmiddel of soda. Vermijd agressieve geuren of chloor: die blijven hangen in het plastic.

Droog alles goed af

Zorg dat je vriezer helemaal droog is voordat je de stekker weer in het stopcontact steekt. Zo voorkom je dat er direct weer ijs ontstaat.

Zet de vriezer weer aan en vul hem opnieuw

Laat de vriezer eerst goed op temperatuur komen voordat je de producten terugplaatst. Voilà – je vriezer is weer als nieuw!

Toe aan een nieuwe vriezer? Soms is ontdooien en schoonmaken niet genoeg. Werkt je vriezer niet meer efficiënt, blijft hij lawaai maken of is het energieverbruik de pan uit gerezen? Dan is het misschien tijd om afscheid te nemen. Vooral oudere modellen zonder No Frost kunnen flink wat stroom slurpen. Een nieuwe, energiezuinige vriezer – liefst met No Frost – bespaart je tijd, geld én frustratie.

Lees ook: 12 tips tegen vieze geurtjes in huis