Black Friday: vooral jongeren stellen aankoop uit tot koopjesdag
Black Friday komt er weer aan: op 29 november kun je weer overal terecht voor de beste kortingen. Dat Black Friday ook in Nederland leeft, blijkt uit onderzoek van Overstappen.nl. Een groot deel van de jongeren die op zoek zijn naar een product wacht met aanschaf tot Black Friday.
Black Friday is weer in aantocht en dat betekent aantrekkelijke kortingen op alles van kleding en cosmetica tot elektronica en zelfs internetabonnementen. Maar wie profiteert het meest van dit koopjesfestijn? Uit onderzoek van vergelijkingssite Overstappen.nl blijkt dat vooral jongeren tussen de 18 en 34 jaar slim wachten op Black Friday om hun slag te slaan.
Lees ook: Zo vind je snel de beste Black Friday-deals
58% van jongeren stelt aankopen uit
Geduld is een schone zaak, zeker als het op Black Friday aankomt. Maar liefst 58% van de 18- tot 34-jarigen houdt de hand op de knip tot de kortingen losbarsten 1. Ter vergelijking: slechts 12% van de 55-plussers en 32% van de 35- tot 54-jarigen wacht op Black Friday. Hoe jonger, hoe meer geduld om te wachten op die felbegeerde koopjes, zo blijkt.
Elektronica en mode populairst
Waar geven al die jongeren hun zuurverdiende centen aan uit tijdens Black Friday? Elektronica en mode zijn veruit het populairst, samen goed voor bijna de helft van alle bestedingen. Ook huishoudelijke apparaten doen het goed met een aandeel van 20%. Opvallend genoeg is de categorie meubels met slechts 5% van de aankopen het minst in trek.
Niet meer alleen fysieke producten
Black Friday is allang niet meer alleen voor fysieke producten. Steeds meer internetproviders bieden aantrekkelijke kortingen en welkomstcadeaus aan tijdens deze periode. "De verwachting is dan ook dat veel mensen dit jaar opnieuw tijdens Black Friday zullen overstappen," aldus telecomexpert Jean-Paul Würsten van Overstappen.nl.