ID.nl logo
Al je favoriete sites binnen handbereik met Symbaloo
© Reshift Digital
Huis

Al je favoriete sites binnen handbereik met Symbaloo

Hoe organiseer je jouw favoriete websites, zodat je ze later eenvoudig weer kunt bezoeken? Op het slagveld van bookmarks, favorieten en bladwijzers staat uiteindelijk nog maar één oplossing rechtovereind, en dat is Symbaloo. Symbaloo maakt het onthouden en ordenen van je favoriete websites leuk en makkelijk. Bovendien werkt het met echt alle browsers én alle apparaten.

Wil je op een eenvoudige manier altijd al je favoriete websites gemakkelijk bij de hand hebben, dan is Symbaloo alles wat je nodig hebt. In dit artikel laten we zien hoe je Symbaloo instelt. Van groot naar klein:

  • Webmix
  • Blokje
  • Markering

Lees ook: Browserfavorieten importeren in Chrome, Edge en Firefox

Om favoriete websites snel terug te kunnen vinden, zijn al heel wat oplossingen bedacht. Makers van browsers introduceerden allemaal ‘eigen’ methodieken, maar of ze het nu Favorieten, Bookmarks of Bladwijzers noemden, het werkt niet. Bovendien werkt het ook nog eens per browser verschillend en onderling uitwisselen gaat ook al niet makkelijk.

Elke browser heeft zijn eigen systeem om jouw favoriete websites te onthouden, maar geen ervan is echt handig.

Symbaloo werkt anders

Hoewel nog relatief onbekend is er één alternatief dat wél prima werkt, en het is nog een Nederlandse vinding ook. Symbaloo is voor consumenten gratis, eenvoudig in gebruik en lost het probleem van het bewaren en terugvinden van websites echt op.

In de kern is Symbaloo een webapplicatie waarmee je een eigen, zeer flexibele persoonlijke startpagina maakt met daarop al jouw favoriete websites. En door deze persoonlijke pagina als startpagina in te stellen op elk apparaat en in elke browser die je gebruikt, heb je al je favorieten meteen overal beschikbaar.

Eerst een account

Om aan de slag te gaan met Symbaloo is het nodig een account te maken. Ga je de eerste keer naar de website van Symbaloo, dan krijg je een korte rondleiding. Klik vervolgens op Registreren om een account aan te maken.

Je hebt nu de keuze tussen de verschillende soorten accounts. Voor de gewone gebruiker is Persoonlijk de juiste keuze, klik daaronder op Probeer dit plan. Je kunt nu een koppeling maken met een al bestaand Google-, Microsoft- of Facebook-account of een eigen account maken. Selecteer de gewenste optie of, wanneer je een eigen account wilt maken, vul de gegevens in die Symbaloo daarvoor vraagt, zoals je naam, e-mailadres en een wachtwoord. Kies daarna het profiel dat het best bij jouw gebruikersrol past, vermoedelijk die van Thuisgebruiker.

Maak een account en selecteer het profiel dat het best bij jou past.

De webmix

Met Symbaloo maak je een eigen persoonlijke startpagina waarop je de links naar je favoriete websites plaatst. Elke koppeling ziet eruit als een blokje, standaard staan er 52 blokjes op een Symbaloo-pagina. Een pagina met blokjes noemt Symbaloo een webmix.

Je kunt één webmix maken, maar ook meerdere. Zo kun je bijvoorbeeld websites die bij elkaar horen, op een webmix bij elkaar zetten. Denk aan websites met recepten, over voetbal of de Formule 1. Vind je een verzameling links naar websites die jij hebt gemaakt ook handig voor anderen, dan kun je die delen. Andere Symbaloo-gebruikers kunnen zich abonneren op jouw webmix en zien die dan ook in hun Symbaloo. Voeg jij een nieuwe site toe aan een webmix, dan ziet iedereen die op die webmix is geabonneerd die verandering ook.

Een webmix is een Symbaloo-pagina met voor elke website die je wilt onthouden, een eigen blokje.

Webmixen en blokjes

Na de login zijn er vier webmixen: Home, Nieuws, Populair en Prijsdalers. De webmix Populair is ideaal om mee te beginnen en te leren wat Symbaloo allemaal kan. Klik op Populair om deze webmix te openen. Je ziet, er zijn een groot aantal blokjes aanwezig en elk staat voor een website. Om een website te openen, klik je met de muis op de knop, waarna de site wordt geladen.

Elk blokje kun je met de muis verplaatsen naar een ander leeg veld op de webmix. Wil je een blokje verplaatsen of kopiëren naar een andere webmix, dan kan dat door het naar het tabblad van de webmix te slepen en los te laten, of via een klik met de rechtermuisknop verplaatsen of kopiëren. Kies vervolgens de webmix waar je het blokje naartoe wilt verplaatsen of kopiëren en kies Blokje verplaatsen of Blokje kopiëren. Zit er een website bij die je niet nodig hebt, klik dan met de rechtermuisknop op die knop en kies Verwijderen.

Door met de rechtermuisknop op een blokje te klikken, krijg je de opties voor dat blokje te zien.

Een blokje maken

Wil je zelf een koppeling naar een van je favoriete sites toevoegen aan de webmix, klik dan op een leeg blokjesveld. Je kunt hier nu het adres van de site inplakken, maar je kunt ook de zoekfunctie gebruiken, of een van de populaire blokjes kiezen die Symbaloo al heeft klaargezet. Staat jouw site er niet bij, plak dan de url in het veld. Symbaloo maakt ook meteen een lay-out voor het blokje, in meerdere varianten zelfs.

Ben je tevreden, klik dan op Voeg toe aan webmix of selecteer eerst een van de alternatieve ontwerpen. Wil je nog meer opties en het blokje zelf aanpassen, kies dan voor Toevoegen en aanpassen.

Om een blokje toe te voegen, gebruik je een van de veelgebruikte blokjes of kopieer en plak je het adres van de website van je voorkeur.

Blokje vormgeven

Wil je de opties voor een blokje aanpassen, klik dan met de rechtermuisknop op het blokje en kies Aanpassen. Alles wat je in het menu ziet, is aan te passen: het webadres, de kleur van de achtergrond, of je wel of niet de naam van de site als tekst op het blokje wilt zien en de verschillende ontwerpen.

Wil je een eigen plaatje of foto gebruiken, klik dan op Upload een afbeelding en selecteer de afbeelding op de computer. Klik daarna op Update afbeelding. Het mooie is dat elke wijziging meteen te zien is op het knopje op de achtergrond. Is alles naar wens, sluit dan de opties via het kruisje rechtsboven in het menu.

Een speciale mogelijkheid is de optie of je de pagina in het tabblad van Symbaloo wilt openen, de Embedded-optie, of als een apart tabblad. Het eerste surft het makkelijkst, maar je verliest wel telkens het contact met jouw verzameling in Symbaloo.

Om een blokje toe te voegen, gebruik je een van de veelgebruikte blokjes of kopieer en plak je het adres van de website van jouw voorkeur.

Nieuwe webmix

Om een eigen webmix te maken, klik je boven in het scherm op het plusje naast de bestaande webmixen. Kies Voeg een eigen pagina toe en typ de naam van de webmix en klik op Voeg toe.

Symbaloo maakt nu een lege pagina aan, die je helemaal naar eigen wens kunt aanpassen. Je kunt individuele blokjes toevoegen en vormgeven, maar je kunt ook de geavanceerde opties voor een webmix gebruiken via de Instellingen. Je kunt de pagina hernoemen, de achtergrond veranderen, via Webmix grootte aanpassen het aantal blokjes groter of kleiner maken en, heel handig, een nieuwe markering toevoegen. Opnieuw geldt: elke optie is meteen zichtbaar en je kunt alles eindeloos aanpassen.

Via de opties kun je elke webmix aan je eigen wensen aanpassen.

Een markering

Een aparte optie bij een webmix is het aanmaken van een markering. Een markering is een aantal blokjes die je nog eens extra aan elkaar koppelt. Om een markering toe te voegen, activeer je de optie Voeg een nieuwe markering toe. Daarna verplaats je de muis naar de webmix en sleep je een vak rond de blokjes waarmee je de markering wilt maken. Dat kunnen blokjes zijn die al op de webmix staan, maar ook lege blokjes. De markering is dan zichtbaar. Via de opties kun je de kleur en de naam van de markering aanpassen.

Gebruik je de links in een markering niet zo vaak, dan kun je deze nog omzetten naar een groepstegel. Het wordt dan één blokje waarbinnen alle blokjes zitten die zichtbaar worden als je de tegel opent.

Met een markering voeg je een aantal blokjes samen die bij elkaar horen.

Webmixen delen

In dit artikel gebruiken we Symbaloo om nooit meer een favoriete website te vergeten en de hele verzameling van links leuk en handig te organiseren. Maar met Symbaloo is het ook mogelijk een webmix te delen met anderen of zelf een ‘abonnement’ te nemen op de webmix die iemand anders deelt.

Klik hiervoor boven in de webmix op Delen en selecteer de manier waarop. Dat kan bijvoorbeeld via de Gallery. Dit is de plek waar alle webmixen staan die Symbaloo-gebruikers delen. Wil je zelf een gedeelde webmix van een ander opnemen in jouw Symbaloo, voeg dan een nieuwe webmix toe en kies voor een webmix uit de Gallery. Je kunt zoeken op onderwerp, maar ook op het aantal gebruikers. Met een klik op Volg webmix integreer je de webmix in jouw Symbaloo en mis je nooit meer een update.

Met Symbaloo kun je jouw webmixen ook delen of jezelf abonneren op een gedeelde webmix van een ander.

Jouw favorieten overal

Hoeveel webmixen je ook maakt onder jouw account, de url van jouw Symbaloo-mix is altijd dezelfde. Wil je nu in elke browser en op elk apparaat jouw verzameling blokjes en RSS-feeds gebruiken om nooit meer een webpagina te vergeten, stel dan jouw persoonlijke Symbaloo-pagina overal in als startpagina.

Dit kun je handmatig doen, maar ook via Stel in als startpagina onder aan de webmix. Voor iOS en Android is er ook nog de Symbaloo-app die eveneens synchroniseert met jouw online webmix en deze eenvoudig toegankelijk maakt.

Stel je persoonlijke webmix in als startpagina in elke browser en op elk apparaat.

▼ Volgende artikel
Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)
© Copyright © 2017 Michael Burrell
Huis

Chaos in Chrome? Met tabgroepen krijg je weer overzicht (en zo werkt het)

Tabbladen zijn handig, maar kunnen al snel uitmonden in een onoverzichtelijke wirwar. Om dat probleem aan te pakken, introduceerde Google Chrome tabgroepen: een slimme manier om je openstaande tabs te ordenen en labelen.

Wat gaan we doen

In dit artikel zie je hoe je tabgroepen aanmaakt, benoemt en indeelt, zodat je browser niet langer uitpuilt. Je leert hoe je snel een nieuwe groep maakt, kleuren gebruikt om orde te scheppen en hoe je groepen verplaatst, sluit of opheft. Zo blijft je werkruimte overzichtelijk, zelfs als je tientallen tabbladen open hebt staan.

Lees ook: Trage Chrome? Zet de efficiëntiemodus uit!

Stap 1: Nieuwe groepen

Zorg eerst dat je de nieuwste versie van Chrome op je laptop hebt staan. Klik op de drie puntjes rechtsboven, kies Help / Over Google Chrome en installeer eventueel de update. Om tabbladgroepen in de vingers te krijgen, open je snel een paar tabbladen. Denk aan pagina's over hetzelfde onderwerp of project. Klik met de rechtermuisknop op een tabblad en kies Toevoegen aan een nieuwe groep.

Met de rechtermuisknop maak je een nieuwe tabbladgroep.

Stap 2: Naam en kleur

Er verschijnt een venstertje waarin je de groep een naam en kleur kunt geven. Kies een korte, herkenbare naam die het onderwerp van de groep weergeeft, zoals 'Werk', 'Recepten' of 'Vakantieplanning'. Een kleur toewijzen helpt je om snel onderscheid te maken tussen verschillende groepen. De groep verschijnt vervolgens als een gekleurde knop tussen je tabbladen. Een groot voordeel: als je op de groepsnaam klikt, worden de bijbehorende tabbladen ingeklapt, dat bespaart ruimte.

Tabbladen kun je later eenvoudig toevoegen: klik met de rechtermuisknop op het gewenste tabblad en kies de gewenste groep.

Ieder tabblad kun je snel aan een bestaande of nieuwe groep toevoegen.

Stap 3: Groep sluiten

Klik je met de rechtermuisknop op de naam van de tabbladgroep, dan krijg je andere mogelijkheden. Met de optie Nieuw tabblad in groep open je een leeg tabblad in de bestaande groep. Het is ook mogelijk om een bestaand tabblad gewoon in de groep te slepen. Kies je Groep verplaatsen naar een nieuw venster, dan opent Chrome een nieuw browservenster met daarin alle opgenomen tabbladen. Met de opdracht Groep sluiten verdwijnt de groep van je scherm. Dit doe je als je de hele groep niet meer nodig hebt en je de tabbladen niet langer wilt openhouden. Met Groep verwijderen (in sommige versies: Groep opheffen) blijven de tabbladen open, maar worden ze losgekoppeld van de groep. De kleur en de groepsnaam verdwijnen. Dit doe je als je de inhoud nog nodig hebt, maar je geen groepsindeling meer wilt.

Je kunt de groep verwijderen dan blijven de ingesloten tabbladen wel bestaan.


5x Chromebooks

Zeg je Chrome, dan denk je ook al snel aan Chromebooks. Hieronder een selectie 5 fijne modellen.

Acer Chromebook Plus 514

Compacte 14-inch Chromebook met vlotte prestaties, lichte aluminium behuizing en degelijke accuduur.

HP Chromebook x360 14b‑cd0625nd

14″ touchscreen Chromebook met 8 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor alle dagelijkse taken.

Acer Chromebook Plus 515 CB515-2H-32UH

Stevige 15,6″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel Core-i3, 8 GB RAM en 128 GB SSD, geschikt voor werk, school, surfen en media.

Lenovo IdeaPad / Slim 3 Chrome / 83BN0038MH

Compacte 14″ Chromebook met Full HD-scherm en Intel Core i3, prima voor school, mail, web en licht werk.

HP Chromebook 14a-nf0050nd

Lichte 14″ Chromebook met Full HD-scherm, Intel N-processor, 4 GB RAM en 128 GB opslag; geschikt voor internet, mail, documenten en basisgebruik op school of werk.

Ook je papieren overzichtelijk?

Berg ze op in sorteermappen
▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer