ID.nl logo
Snelle wifi in de tuin: zo kun je ook buiten eindeloos internetten
© AK | ID.nl
Huis

Snelle wifi in de tuin: zo kun je ook buiten eindeloos internetten

Zit jij als het lekker weer is graag in je tuin muziek luisteren, je favoriete series te kijken en te WhatsAppen? Heerlijk – zolang je een betrouwbare wifiverbinding hebt natuurlijk. Want een zwak signaal maakt het allemaal een stuk minder zonnig. Gelukkig zijn er genoeg manieren om te zorgen dat je wel gewoon buiten kunt internetten!

In dit artikel lees je: 📶 Het belang van je modem 🌻 Hoe je zorgt voor goed internet in een kleine tuin 🌳 Hoe je zorgt voor goede wifi in een grote tuin

Lees ook: 5 manieren om je wifi-snelheid te verbeteren

Je huidige modem (of router, of modem-router)

Je wilt graag overal waar je bent verbonden zijn met wifi, dus ook in je tuin of op je balkon. Maar de meeste huishoudens hebben een modem die ook meteen de enige router is. Over het algemeen staat die in de meterkast en niet in de buurt van de tuin. Daarom moet er een aardige afstand overbrugd worden – grote kans dat je wifi-signaal niet zo ver reikt. Het verplaatsen van je modem, bijvoorbeeld naar de woonkamer, is meestal geen optie. Wat je nog wel kunt proberen is om de router anders neer te zetten: plaats hem bijvoorbeeld wat hoger, of zorg dat hij in de meterkast niet achter je stofzuiger of bezem staat.

Een nieuw modem

Merk je dat het bereik niet ver genoeg is en heb je een modem dat je gekregen hebt bij je abonnement? Neem dan zeker even contact op met je internetprovider. Want bij veel abonnementen heb je recht op een moderne router met een robuust wifi-signaal. Vraag na of je de nieuwste modem in gebruik hebt en of het mogelijk is om een krachtiger model te krijgen.

Heb je een eigen router en is die al wat ouder? Dan is het het overwegen waard om een nieuwe aan te schaffen: die zijn krachtiger dan oudere modellen. Moderne routers, vooral wanneer ze wifi-6 ondersteunen, hebben een aanzienlijk beter bereik en prestaties dan oudere modellen. Kijk bij aanschaf van een nieuw modem goed naar de specificaties en of en zo ja welke ondersteuning er is voor nieuwe netwerkstandaarden. Zelf een nieuwe kopen is wel een uitgave en ook weet je pas in de praktijk of een nieuwe inderdaad tot achter in je tuin reikt. De kans bestaat altijd dat dat níet het geval is. Over het algemeen zul je daarom toch aangewezen zijn op andere oplossingen wanneer je ook buiten wifi wilt.

Nieuwe router nodig?

Opties en modellen vergelijken doe je

Kleine tuin: bekabelde extenders

Een wifiversterker met kabel is een oplossing als je de mogelijkheid hebt om zo’n kabel te trekken. Je verbindt een extender gewoon met een standaard UTP-kabel (internetkabel) aan je modem. De extender zendt vervolgens een draadloos wifi-signaal uit. Een simpele oplossing, maar niet compleet draadloos. Bovendien zit niet iedereen te wachten op het trekken van internetkabels richting de achtertuin of het balkon. Voordeel is weer wel dat bekabelde extenders een stabielere verbinding bieden dan draadloze extenders (zie verderop). Bekabeld heeft namelijk minder last van interferentie.

©Людмила Коротков

Kleine tuin: draadloze wifi-extenders

Wil je graag alles draadloos? Wifi-extender vergroten het bereik van je netwerk. Ze worden ook wel wifi-repeaters of wifi-boosters genoemd. Ze ontvangen het draadloze signaal van je modem en versterken dit, als een soort doorzendpunt. Hierdoor heb je rondom de repeater een zone waarin het signaal goed en betrouwbaar is. Zorg er wel voor dat er geen objecten staan tussen de extender en het modem. Die zouden kunnen zorgen voor storing of een verzwakt signaal.

Het nadeel van draadloze wifi-extenders is dat je smartphone maar met één enkele extender tegelijk verbonden kan zijn. Switchen gaat automatisch, maar hierdoor kan tussendoor het internet steeds even een seconde wegvallen, bijvoorbeeld wanneer je richting je achtertuin loopt. Op zich is dat voor de meeste mensen geen heel groot probleem. Maar wanneer je een grote en diepe tuin hebt, is een extender waarschijnlijk niet toereikend. Hieronder lees je wat je dan kunt proberen.

©Rawf8

Alleen internet op je laptop nodig? Wanneer je vooral internet buiten nodig hebt voor je laptop en je wifi-signaal is niet sterk genoeg, dan zijn er twee dingen die je kunt doen:

  1. Kleine tuin of balkon: Gebruik een losse UTP-kabel (ethernetkabel) die je in een beschikbare poort op de router prikt. Het andere eind sluit je aan op je laptop. Probeer de kabel wel zoveel mogelijk uit de 'loop' te leggen zodat je er niet over struikelt. Je kunt deze kabels in allerlei lengtes kopen: van één of twee meter tot wel vijftig meter!
  2. Grote tuin: Heb je een unlimited smartphone-abonnement? Dan kun je je smartphone inzetten als hotspot en zo zorgen voor internet op je laptop. Houd er wel rekening mee dat er ook aan unlimited beperkingen kunnen zitten: vaak is er sprake van een fair use-policy (meer daarover lees je bijvoorbeeld hier en kan je provider in theorie bij oneigenlijk gebruik bijvoorbeeld de snelheid afknijpen. Wanneer je af en toe je smartphone inzet als hotspot zal dat doorgaans geen problemen opleveren; wil je het heel regelmatig gaan doen, dan kan het geen kwaad om even na te vragen bij je provider hoe zij daarmee omgaan.

Powerline-adapters

Is een wifi-extender niet voldoende? Dan kan een powerline-adapter uitkomst bieden. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar het is niet meer dan een aantal geschakelde apparaten dat het stroomnetwerk gebruikt voor het internet: het signaal wordt dus via stopcontacten verspreid. Installeren is erg eenvoudig. De eerste powerline-adapter verbind je met een netwerkkabel met je modem en stop je in het stopcontact.

Vervolgens kun je andere powerline-adapters in je woning in het stopcontact steken. Die ontvangen het internetsignaal via het elektriciteitsnetwerk en verzenden het draadloos. Door een powerline-adapter dicht bij je achtermuur te installeren heb je in een kleine tuin waarschijnlijk een sterk genoeg signaal. Is je tuin groter? Wellicht beschik je dan over een stroomaansluiting in de tuin of in een schuurtje.

Een powerline-adapter heeft als voordeel dat het eerste deel van het netwerk niet draadloos is, maar dus via het stroomnetwerk verloopt. Hierdoor is een groter bereik mogelijk zonder dat je internetkabels door je woning hoeft te trekken.

©Micha Klootwijk

Een mesh-netwerk

Nieuwe versies draadloze extenders en powerline zijn seamless, oftewel naadloos. Je smartphone of laptop kan tegelijkertijd met meerdere adapters verbonden zijn. Hierdoor profiteer je van een krachtiger signaal en hoeft je apparaat niet steeds over te schakelen. Dit wordt een mesh-netwerk genoemd. Het is een mooie en moderne oplossing, en eigenlijk wel vereist bij grote tuinen. Voor de opzet van een naadloos netwerk (mesh-netwerk) heb je wel apparatuur van hetzelfde merk nodig (dus zowel je router of modem en eventuele extenders en powerline-adapters) wil één enkel, dekkend netwerk creëren; apparatuur van verschillende merken werkt doorgaans niet goed samen.

Lees ook: Slecht bereik in huis? Met een wifi-mesh-systeem ben je zo weer online

Waarom geen mifi? Je hebt misschien weleens gehoord van mifi: mobile wifi device. Het is een draadloos apparaatje dat via 4G of 5G een verbinding maakt met het internet. Je mifidevice versterkt dit signaal op dezelfde manier als wifi, maar je maakt dus geen gebruik van je vaste internetlijn. Je hebt een los abonnement en een simkaart nodig. Dat maakt het dus een relatief dure oplossing: je neemt nóg een data-abonnement terwijl je waarschijnlijk én al een abonnement voor je smartphone hebt én een internet-thuis-abonnement.

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!