ID.nl logo
Huis

Zo beheer je je bestanden in Apple's Finder

Hoewel sommige OS X-applicaties hun eigen datastructuur hebben - zoals Mail en Foto's - is de Finder waarschijnlijk de plek waar je het vaakst bestanden zal organiseren.

Nadat je honderden (zo niet duizenden) bestanden op je Mac aangemaakt of verzameld hebt, kan het zijn dat je deze items zo vaak moet verplaatsen, printen, openen en verwijderen dat de fundamentele functies van de muis enigszins beperkend worden. Lees ook: 20 handige sneltoetsen voor je Mac

Als dat het geval is, zijn speciale sneltoetsen en aanpassingen erg handig - je kunt ze gebruiken om je bestandsbeheer te verbeteren. Na enige oefening zul je uiteindelijk de dingen die je nodig hebt snel kunnen benaderen en organiseren. Hier bespreken we een aantal van onze favoriete tips en trucs voor de Finder.

Gebruik Spotlight om bestanden te onthullen

Je kunt Spotlight gebruiken om snel de meeste items op je Mac te vinden, op naam of inhoud. Als je op een bestand klikt, wordt het normaal gesproken in de standaardapplicatie voor dat bestandstype geopend, maar als je de Command-toets ingedrukt houdt terwijl je zoekresultaten opent, worden ze in de Finder weergegeven. Met deze optie kun je snel alle bestanden waarvan je op de hoogte bent openen, vooral als je sneltoetsen gebruikt om Spotlight te benaderen. Druk gewoon op Command-Space om Spotlight te activeren, voer je zoektermen in en zodra je hetgeen waarnaar je op zoek was gevonden hebt, kun je je pijltjestoetsen gebruiken om het te markeren. Druk vervolgens op Command-Enter om het in de Finder te openen. Nu kun je andere sneltoetsen (die we hieronder zullen bespreken) gebruiken om dit bestand te beheren.

©PXimport

Gebruik sneltoetsen om bestanden te selecteren

Naast het gebruiken van Spotlight om individuele bestanden te vinden en te selecteren in de Finder, kun je een aantal sneltoetsen gebruiken om de bestanden in een willekeurig actief Finder venster te beheren. De eerste sneltoets is Command-A, waarmee je alle bestanden in dat venster kunt beheren. Je kunt selecties ook aanpassen door de Command of Shift toets ingedrukt te houden en vervolgens op bestanden te klikken om ze aan de huidige selectie toe te voegen of uit de selectie te verwijderen - met Command gebeurt het toevoegen of verwijderen één voor één, met Shift gebeurt dit voor alle bestanden tussen de huidige selectie en het nieuwe bestand.

Gebruik sneltoetsen ook om je bestanden te beheren

Als je eenmaal één of meer bestanden aan een selectie hebt toegevoegd, kun je ze met verschillende sneltoetsen beheren. Druk bijvoorbeeld op Command-Delete om bestanden naar de prullenbak te verplaatsen en druk vervolgens op Shift-Command-Delete om de prullenbak leeg te maken. In combinatie met Spotlight bieden deze sneltoetsen een snelle manier om bestanden te vinden en van je systeem te verwijderen, zonder dat je je muis of trackpad hoeft te gebruiken.

Naast het verwijderen van bestanden, kun je de klassieke Copy- en Paste- sneltoetsen gebruiken om bestanden naar een nieuwe locatie te verplaatsen en te kopiëren. Om te beginnen selecteer je de bestanden en druk je op Command-C om een bestandsverwijzing naar je klembord te kopiëren. Vervolgens kun je naar de doelmap gaan en op Command-V drukken om het bestand naar deze locatie te kopiëren. Of druk op Option-Command-V om de bestanden te plakken en permanent naar deze locatie te verplaatsen. Dit werkt tussen verschillende bestandssystemen, dus als je bestanden op een stick wilt zetten kun je deze sneltoets gebruiken om bestanden snel naar die drive te verplaatsen, in plaats van ze te verslepen - wanneer je bestanden versleept moet je de originele bestanden naar de prullenbak verplaatsen om te voorkomen dat er duplicaten blijven staan.

Vervang muisacties door - je raadt het al - sneltoetsen

Je kunt modifier-toetsen ook gebruiken om te veranderen hoe de muis met bepaalde bestanden werkt. Als je bijvoorbeeld een bestand aanklikt en van de ene map naar de andere sleept, zal het systeem het bestand verplaatsen, maar als je tijdens het slepen de Option-toets ingedrukt houdt, wordt het bestand naar de nieuwe locatie gekopieerd. Bovendien kun je de Optie- en Command-toetsen tegelijk ingedrukt houden om een alias van het originele bestand in de doelmap te laten verschijnen. Dit is misschien een handigere manier om aliassen aan te maken dan op Command-L te drukken en de alias naar zijn nieuwe gewenste locatie te slepen.

Drag-and-Drop-opties

Drag-and-Drop kan voor zoveel meer gebruikt worden dan alleen bestanden verplaatsen. Om te beginnen kun je elk gewenst bestand naar een applicatie slepen die dat bestandstype aankan. OS X zal dan proberen om het bestand in die applicatie te openen. Je kunt deze techniek gebruiken met applicaties in je Dock, je Applications-map of een alias van een applicatie.

Eén van de handigste - maar verborgen - toepassingen van Drag-and-Drop is misschien wel dat je mappen en bestandsnamen kunt specificeren om te gebruiken bij het openen en opslaan van bestanden. Wanneer je een nieuw document opslaat, verschijnt er een Save-dialoogvenster, samen met een nieuw Finder-venster. Hier kun je een bestand uit de Finder naartoe slepen. Als gevolg wordt niet alleen het dialoogvenster naar de map waarin dat bestand staat gestuurd, maar de naam voor het document dat je wilt opslaan wordt aangevuld met de naam van het bestand dat je versleept hebt, zodat het niet meer standaard "Untitled" heet. Met deze techniek kun je eenvoudig een bestand opgeven dat je wilt vervangen, of je kunt een huidig bestand gebruiken om het begin van de naam voor een nieuw document te specificeren. Je kunt voor hetzelfde resultaat ook specifieke bestanden aanklikken die je in het Save dialoogvenster ziet.

Deze methode werkt ook in Open-dialoogvensters, waarbij je een bestand naar het venster kunt slepen om het te openen.

Andere handige opties

Natuurlijk biedt je Mac veel meer opties voor bestandsbeheer, beginnend bij verschillende manieren om je bestanden te archiveren. Je kunt met de rechtermuisknop een selectie van bestanden aanklikken en de Archive-optie in het contextmenu selecteren om een zip-bestand met deze items aan te maken. Op deze manier worden ze samen in één archiefbestand gezet en worden ze ook nog eens gecomprimeerd. Hoewel je misschien niet regelmatig bestanden zult archiveren, kan het een handige manier zijn om een e-mailbijlage of bericht dat je wilt versturen minder groot te maken.

Behalve archivering heeft de Finder een andere handige functie waarmee je een nieuwe map aan kunt maken waarin een groep bestanden staat. Klik opnieuw met de rechtermuisknop op de selectie die je gemarkeerd hebt, haal het contextmenu van de Finder tevoorschijn en selecteer New folder with selection. Dit is een handige tool om grote verzamelingen van diverse bestanden te organiseren, zoals de bestanden die zich in je Downloads-map of op je bureaublad hebben opgehoopt.

©PXimport

Tot slot heeft de Finder een snelle manier om bestanden naar PDF te converteren. Je kunt altijd een bestand openen en de printfuncties van de actieve applicatie gebruiken om het als PDF op te slaan, maar het is sneller om gewoon het item in de Finder te selecteren en op Command-P te drukken. Het document wordt geopend en je krijgt meteen het Print-dialoogvenster te zien - nadat je het bestand geprint hebt, als PDF opgeslagen hebt of de afdruktaak geannuleerd hebt, wordt het programma automatisch afgesloten.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.