ID.nl logo
Systeemherstel met images, deel 1
© Reshift Digital
Huis

Systeemherstel met images, deel 1

Wie op zeker speelt, wil graag een image van zijn harde schijf. Inclusief Windows met alle persoonlijke instellingen. Dat scheelt heel veel tijd als er onverhoopt een systeemcrash is en u 'opnieuw moet beginnen'. En het mooiste is, de software is gratis. Het hebben van een bootable image van de harde schijf is de beste 'schadevergoeding' voor als uw harde schijf het plotseling begeeft.

Wie op zeker speelt, wil graag een image van zijn harde schijf. Inclusief Windows met alle persoonlijke instellingen. Dat scheelt heel veel tijd als er onverhoopt een systeemcrash is en u 'opnieuw moet beginnen'. En het mooiste is, de software is gratis. Het hebben van een bootable image van de harde schijf is de beste 'schadevergoeding' voor als uw harde schijf het plotseling begeeft. Daarmee kunt u - ook wanneer Windows niet meer wil opstarten - het systeem snel en gemakkelijk herstellen. Inclusief alle persoonlijke instellingen. Er zijn kant en klare pakketten te koop voor deze actie. Maar wij hebben twee gratis programma's gevonden die tot hetzelfde resultaat leiden. Omdat de gehele operatie nogal uitvoerig is, splitsen we de workshop in twee delen. Voor het maken van een boot cd-rom is BartPE beschikbaar. En DriveImage XML halen we van stal voor het maken van de images. In deel 1 doorloopt de workshop de installatie van de gebruikte software en het maken van een image plus het weer terugzetten van dat image. In het volgende nummer komt deel 2, waarin u een image maakt van uw Windows met al zijn instellingen (bootable cd-rom) plus een beschrijving hoe u die gebruikt. De gebruikte tools zijn alleen geschikt voor Windows XP en Windows Server 2003. We wijzen u erop dat deze workshop vooral bedoeld is voor de wat verder gevorderde lezer, en dat het terugzetten van een image kan leiden tot het verlies van gegevens!

Stap 1

[afbeelding0]Als eerste downloaden we BartPE. Klik op de aangegeven link om naar een pagina met mirrors te gaan.

Stap 2

[afbeelding0]Op de mirror-pagina selecteert u een downloadlocatie dichtbij, bijvoorbeeld die van Xs4all. Klik op de downloadlink en sla het bestand op de harde schijf op. Wij plaatsen het bestand voor het gemak op het Bureaublad, maar misschien hebt u een aparte map Downloads.

Stap 3

[afbeelding0]Surf naar Runtime.org en klik op de link Download. Sla ook dit bestand op, op uw harde schijf, want dit is het programma DriveImage XML.

Stap 4

[afbeelding0]Download de plugin die nodig is om beide programma's goed te laten samenwerken. Ga hiertoe naar Runtime.org. Hier downloadt u de plug-in voor BartPE, door op de link DriveImage XML V1.1.8 te klikken. Dit bestand slaat u wederom op uw harde schijf op.

Stap 5

[afbeelding0]Om DriveImage XML te installeren dubbelklikt u op het opgeslagen bestand dixmlsetup.exe. In het eerste scherm klikt u op de knop Next. In het volgende scherm leest u de licentievoorwaarden en daarna vinkt u Yes, I agree with all the terms of this license agreement aan. Daarna klikt u weer op de knop Next. Vervolgens kiest u een installatiemap. Als u het niet zeker weet laat u de standaardwaarde staan. Klik op de knop Next. U kunt nu aangeven waar DriveImage XML in het menu Start zal verschijnen. Klik weer op de knop Next. Wederom klikt u op Next, deze keer om de installatie te starten. Nadat het programma geïnstalleerd is, klikt u op de knop Finish om de installatie af te ronden.

Stap 6

[afbeelding0]Start nu DriveImage XML op, als u de locatie in stap 8 niet hebt gewijzigd doet u dit via Start, Programma's, Runtime Software, DriveImage XML. In het welkomstscherm van DriveImage XML klikt u op Backup. U krijgt een overzicht te zien van de harde schijven in uw systeem. Daaronder toont een scherm allerlei details van de harde schijven. Selecteer de schijf waarvan u een image wilt maken en klik daarna op Next.

Stap 7

[afbeelding0]Een wizard verschijnt. U krijgt ter controle te zien van welke schijf u een image wilt maken. Als dat klopt, klikt u op Next.

Stap 8

[afbeelding0]Kies de map waarin u de image wilt opslaan. Bij voorkeur is dat op een andere schijf dan die waarvan u een image gaat maken. (Ons voorbeeld is wat dat betreft niet correct, wij maken een backup op dezelfde C-schijf. Maar dat kon even niet anders.) U kunt desgewenst de optie Compressed aanvinken, de image zal dan kleiner worden en u bespaart zo ruimte op de harde schijf. Het maken en terugzetten van de image in gecomprimeerde vorm duurt wel langer, maar het scheelt ruimte. Kies eventueel een bestandsnaam onder Filename en klik dan op Next.

Stap 9

[afbeelding0]DriveImage XML gaat nu aan het werk. Dat duurt al gauw een uur of langer. Eventueel krijgt u tijdens deze stap een melding van XP dat er nieuwe hardware gevonden is. Dit is een ‘harde schijf' die alleen virtueel bestaat. DriveImage XML heeft deze schijf nodig om een image te maken van bestanden die op dat moment in gebruik zijn. U installeert dan ook de Volume shadow copy hardware, waarna DriveImage XML verder kan met zijn werk. Als de image succesvol is aangemaakt, verschijnt er een dialoogvenster dat na vijf seconden weer verdwijnt. Daarna keert het programma terug naar het menu. Om te controleren of alles succesvol is verlopen, gaat u in Windows Verkenner naar de door u gekozen opslaglocatie. Daar treft u als het goed is een .xml, een .dat en meerdere .00x bestanden aan. Die laatste bestanden zijn per stuk even groot als een cd-rom van 650 megabyte. Als u wilt kunt u alle bestanden uit de opslaglocatie op cd-rom of dvd wegschrijven.Zo kunt u zelfs als er een probleem met de harde schijf is, altijd nog bij de image komen. Wegschrijven kunt u doen met het brandprogramma dat u altijd gebruikt.

Stap 10

[afbeelding0]Als u nog gewoon vanuit Windows kunt werken, maar toch een image wilt herstellen volgt u stap 10 tot en met 13. Let op: dit werkt niet als u de partitie met XP erop wilt herstellen. Daarvoor gaat u naar Stap 14 (zie dl 2). Start DriveImage XML en klik op Restore.

Stap 11

[afbeelding0]Klik meteen op Next. Er verschijnt een wizard. Klik op het map-icoontje en zoek het .xml bestand dat u eerder hebt aangemaakt. Klik daarna weer op Next.

Stap 12

[afbeelding0]Kies in het nieuwe venster de partitie die u wilt overschrijven.
Let op: alle data op de partitie verdwijnt, en wordt overschreven met de situatie zoals die was toen u de image aanmaakte. Alle bestanden die nieuw of gewijzigd zijn sinds het aanmaken van de image moet u wegschrijven naar een andere partitie of naar cd/dvd-rom, anders bent u die bestanden voorgoed kwijt!

Stap 13

[afbeelding0]Als u zeker bent dat u de juiste partitie hebt geselecteerd én alle bestanden van de doelpartitie hebt gered, klikt u op Next. Klik nogmaals op Next om de hersteloperatie te starten.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: