Hogere prijzen en een groter aanbod: dit is er nieuw aan HBO Max
HBO heeft een nieuwe versie van zijn streamingdienst HBO Max uitgebracht. Het aanbod is flink uitgebreid door de toevoeging van documentaires en realityseries van Discovery Plus. Ook de abonnementen (én prijzen) zijn op de schop gegaan.
In dit artikel bespreken we wat er nieuw is aan HBO Max. We gaan dieper in op onder meer:
🎬 De nieuwe abonnementsvormen en waarin deze verschillen 🎬 Hoe het zit als je al lid bent was HBO Max 🎬 Het vernieuwde aanbod
Keuze uit drie abonnementen
Toen HBO Max in 2022 in Nederland verscheen, hadden gebruikers de keuze tussen een Standard- en een goedkoper Basic-abonnement. Laatstgenoemde laat kijkers onder meer in een lagere beeldkwaliteit streamen en minder films en series downloaden. Een jaar geleden werd echter de stekker uit het Basic-abonnement getrokken, waardoor alleen nog het Standard-abonnement overbleef.
Met de nieuwe versie van HBO Max kun je weer kiezen uit verschillende abonnementsvormen. Naast Standard en Basic is daar ook Premium bij gekomen. Wel verschillen de eerste twee abonnementsvormen flink van hun voorgangers (zie onderstaande tabel). Zo krijg je nu bij het Basic-abonnement reclames te zien. Die kunnen zowel vóór als tijdens een aflevering of film verschijnen.
Op basis van onze tests loopt de hoeveelheid tussentijdse reclames erg uiteen; films lijken tussen de twee en vijf keer te worden onderbroken door reclames en afleveringen van series tussen de nul en twee keer. Aan het begin van een film en serie verschijnt vrijwel altijd een reclame, maar er zijn uitzonderingen. Bij kinderseries worden er bijvoorbeeld helemaal geen reclames afgespeeld. Een reclameblok lijkt telkens zo’n 30 seconden te duren.
Uitzondering voor bestaande gebruikers
Voor gebruikers die al een abonnement hadden, gelden de nieuwe abonnementen (nog) niet. Die behouden voorlopig al hun huidige functies, zoals toegang tot 4K-streamingkwaliteit, Dolby Atmos-audio en de mogelijkheid om op drie apparaten tegelijkertijd te streamen, zonder dat ze hoeven over te stappen op het duurdere Premium-abonnement. Vanaf 23 juli moeten zij wel de hogere prijs betalen. Het is niet duidelijk of bestaande klanten op een latere datum wel hun 'extra' functies kwijtraken.
Klanten die er al vanaf het begin bij zijn, behouden bovendien de 'levenslange' korting die hen destijds is beloofd. Daarbij hoeven ze maar 50 procent van het maandbedrag te betalen van het Standard-abonnement. Met de nieuwe prijzen is dat dus 5 euro per maand.
Nieuw aanbod
De grootste vernieuwing valt te vinden in het aanbod. Er is namelijk content van Discovery Plus toegevoegd. Vooralsnog gaat het alleen om 'geselecteerde' series van die streamingdienst, maar HBO heeft al laten weten dat het de bedoeling is om op termijn de stekker uit Discovery Plus te trekken. Het is dus aannemelijk dat zo goed als alle content van die dienst uiteindelijk wordt overgeheveld naar HBO Max.
Het nieuwe aanbod bestaat voornamelijk uit (truecrime)documentaires van Discovery (zoals How It’s Made, Deadliest Catch en Gold Rush) en ID (Evil Lives Here, Devil Among Us en I (Almost) Got Away with It), maar ook realityprogramma’s van TLC (onder meer My 600-lb Life, 90 Day Fiancé en Say Yes to the Dress). HBO laat ook weten flink in te willen zetten op Nederlandse producties. Momenteel zijn er al verschillende Nederlandse realityshows te vinden, zoals Roy Donders: Altijd Wat Bijzonders, Eating With My Ex: Going Dutch en De Frogers: Happy Campers.
Tot slot is er voor sportliefhebbers een add-on toegevoegd waarmee gebruikers live-sportevenementen kunnen kijken voor een meerprijs van 5 euro per maand. Het gaat daarbij om onder meer wedstrijden van UFC, de 24 uur van Le Mans, de Tour de France, WEC, PGA Golf en Roland Garros. Live-uitzendingen van de Olympische Spelen in Parijs zijn ook zonder deze add-on te bekijken. Het is overigens niet mogelijk om deze uitbreiding los aan te schaffen. Als je alleen geïnteresseerd bent in sport, moet je de rest van het aanbod op de koop toe nemen en betaal je dus minstens 11 euro per maand.