ID.nl logo
Zo lees je je (slimme) energiemeter uit
© Proxima Studio - stock.adobe.com
Energie

Zo lees je je (slimme) energiemeter uit

Vanaf 2014 zijn netbeheerders gratis slimme meters gaan uitdelen om de domme meters in het huishouden te vervangen. Daardoor hoef je geen meterstanden meer door te geven, want dat doet dat slimme apparaatje voor je. Niettemin is het aan te raden om met regelmaat een fotootje van de meterstanden te maken. Zo kun je makkelijk(er) fouten opsporen wanneer de slimme meter toch niet zo slim blijkt te zijn. Dat is overigens ook raadzaam wanneer je nog een analoge of digitale meter hebt.

Het bijhouden van de meterstanden heeft verschillende voordelen. In dit artikel lees je niet alleen over die voordelen, maar ook:

  • Wanneer je de meter moet uitlezen

  • Wie, wat, waar ben je slimme meter?

  • Hoe je dat doet bij een analoge of digitale meter 

  • Wat je kunt doen zodra je merkt dat de standen niet kloppen

  • Ook interessant: HomeWizard P1 Meter: meet zelf je verbruik.

Analoge, digitale en slimme meters in een notendop 

Hoewel netbeheerders de slimme meter in de afgelopen jaren stevig hebben geplugd, hebben sommige huishoudens nog een analoge of digitale meter in de meterkast hangen. Bij dat soort meters moet je sowieso zelf je energieverbruik bijhouden en doorgeven. Analoge meters werken als een klok. Zodra er energie wordt verbruikt, draait de teller om naar een volgend nummer.

Digitale meters hebben een display met digitale cijfers. Het display van een digitale meter is vergelijkbaar met dat van een slimme meter. Het verschil tussen de twee herken je doordat een slimme meter een poort heeft waarop je een energiemanager kunt aansluiten.

TIP! Heb je nog geen slimme meter, maar wil je er wel graag één? Een slimme meter houdt jouw verbruik tot in de puntjes bij, of het nu dag of nacht is. Met het apparaatje zelf bespaar je niks, maar doordat het je inzicht geeft in je verbruik, zie je makkelijker waar je eventueel kunt besparen.

Een logboek bijhouden, waarom zou ik? 

Een slimme meter heeft een geheugen en kan de standen opslaan. Vervolgens stuurt de meter de gegevens door via het telefoonsignaal; er is dus geen internetverbinding voor nodig. Je geeft deze data automatisch door aan het bedrijf dat de meter op afstand voor je uitleest. Het zou dus wel zo prettig zijn als je dat proces volledig kunt vertrouwen. 

Ook lezen: Domme slimme meter: zo check je je werkelijke verbruik (en voorkom je dat je te veel betaalt!)

Door zelf maandelijks de meter uit te lezen en de standen te fotograferen (met datum), geef je jezelf net wat meer zekerheid. Als er dan een fout optreedt, heb jij altijd het logboek met foto’s achter de hand.

Bovendien geeft het je extra inzicht in je verbruik. Zo weet je precies hoeveel stroom je die maand hebt verbruikt, kun je de kosten ervan inschatten en kun je nagaan of je op elektriciteit kunt bezuinigen. 

Om er zeker van te zijn dat alles in de administratie klopt, is het dus handig om óók zelf de standen bij te houden. Dat geldt uiteraard ook voor de analoge en digitale meter:

  • Zo heb je inzicht in je energieverbruik en kun je nagaan waar je kunt besparen (of niet);

  • Dan kun je bij fouten op zoek naar de oorzaak, bijvoorbeeld bij de jaarafrekening of bij buitengewoon veel energieverbruik;

  • Dan heb je bewijsstukken waarmee je kunt aantonen wat jouw werkelijke verbruik was. 

©martin bergsma / dutchscenery / mediagram

Wanneer moet ik mijn (slimme) energiemeter uitlezen? 

Doorgaans hoor je de meterstanden op te nemen en door te geven bij een verhuizing, de opmaak van de jaarrekening, bij het overstappen naar een nieuwe leverancier en wanneer de netbeheerder aan het onderhoud van het net werkt. Maar dus ook wanneer je maandelijks zelf inzicht wilt hebben, of simpelweg een logboek wilt bijhouden zodat je goed voorbereid bent op de jaarrekening. 

Slimme meters kunnen overigens ook uitstaan. Als huishouden kun je zelf kiezen of de slimme meter administratief uit- of aanstaat. Als de meter administratief uitstaat, dan leest de leverancier geen standen af, maar kunnen ze wel contact maken met de meter voor onderhoud en beheer. De meter staat dus niet helemáál uit. Op het display van de slimme meter zie je wanneer en waarom er onderhoud is gepleegd. In dit geval moet je zelf de meterstanden doorgeven en krijg je geen maandelijks kosten- en verbruiksoverzicht van de leverancier. 

TIP! Je kunt de meter altijd op afstand weer aanzetten en blijven gebruiken om er een energieverbruiksmanager aan te koppelen.

Wat brengt het uitlezen van de (slimme) energiemeter mij nog meer?

  • Zekerheid en bescherming.De energieprijzen veranderen nog weleens, afhankelijk of je een vast of variabel contract hebt afgesloten. Valt de jaarrekening op de mat, en blijkt dat je ineens moet bijbetalen terwijl je juist goed op je verbruik hebt gelet? Dat is geen leuke verrassing. Met het tracken van je energieverbruik kun je nagaan of de rekening we echt klopt.

  • Het kan namelijk zijn dat de energiemeter kapot is. Het komt weleens voor dat de draaischijfmeter aan vervanging toe is. Op zo’n moment kan de schijf langzamer gaan draaien. Dat betekent dat het verbruik wel gemeten is, maar dat de schijf langzamer draaide dan eigenlijk nodig was. Hierdoor kan het daadwerkelijke verbruik dus hoger uitvallen. 

  • Fouten in de jaarafrekening kun je checken met de standen van de foto’s. 

  • Het maandelijkse voorschotbedrag is veel hoger dan wat je eigenlijk verbruikt. Door het échte verbruik aan te tonen, kun je de leverancier vragen om het volgende kalenderjaar een lager voorschotbedrag te betalen. 

  • Op 1 januari 2023 is het prijsplafond ingegaan, dat alleen geldt als je onder 1200 m³ gas en 2900 kWh stroom blijft in je verbruik. Door goed op je energierekening te letten, kun je dus checken of je daar ook voor in aanmerking komt. 

©PXimport

Waar vind ik de (slimme) energiemeter?

De elektriciteitsmeter vind je meestal in de meterkast, gang of hal. Vooral bij oudere gebouwen kan het nog weleens een zoektocht zijn. Daar zit de meter soms verstopt in een kastje ergens op de gang. De energiemeter staat meestal op ooghoogte en herken je aan de eenheid kWh. Zo is de meter makkelijk van andere meters (zoals gas- en watermeter) te onderscheiden. Die twee worden aangeduid met de eenheid kubieke meter, oftewel m³. 

Hoe lees ik de standen van de (slimme) energiemeter?

Stroom, energie of elektriciteit wordt dus weergegeven met kWh. Een slimme meter heeft vier draaischijven, oftewel vier telwerken die worden aangeduid met T1, T2, T3 en T4. Elk nummer dat erachter staat, heeft een andere functie.

  • T1 en T2 laten zien wat je verbruikt, waarbij T1 doorgaans het dagtarief en T2 het nachttarief is. 

  • T3 en T4 geven de energie aan die je zelf teruglevert door opwekking, bijvoorbeeld door zonnepanelen.

Standaard lopen de telwerken T1 en T2. Dat houdt in dat je energie krijgt aan de hand van een dubbel tarief: het dag- en nachttarief. Dat is anders als je een enkel tarief hebt afgesproken met je leverancier. Dan loopt maar één telwerk. 

Wek je zelf stroom op met behulp van zonnepanelen? Dan lopen T3 en T4 ook mee, waarbij T3 staat voor de energie die je overdag opwekt en T4 voor de energie die je gedurende de nacht opwekt. Wek je zelf geen stroom op? Dan lopen T3 en T4 uiteraard niet. 

Het verschil tussen enkeltarief en dubbeltarief Enkeltarief betekent dat de kosten voor de geleverde energie gelijk worden gesteld, ook al is het dag of nacht. Bij het dag- en nachttarief gelden er verschillende tarieven voor de dag en nacht (en vaak weekenden en feestdagen). Het dag- en nachttarief werd geïntroduceerd omdat grote elektriciteitsverbruikers (zoals bedrijven en fabrieken) 's nachts minder verbruiken. De bedoeling hiervan was dat mensen meer gespreid energie gingen gebruiken.

Digitale meters hebben meestal twee telwerken en soms vier. De telwerken tonen doorgaans dezelfde informatie als bij een slimme meter. Bij de installatie kun je vaak kiezen tussen enkeltarief of dag- en nachttarief. 

Een analoge meter kan één of twee telwerken hebben. Met één telwerk krijg je elektriciteit geleverd voor enkeltarief. Dat is het makkelijkst af te lezen. Met het tweede telwerk op de analoge meter wordt onderscheid gemaakt tussen dag- en nachttarief. Heb je een analoge of digitale meter en wek je zelf stroom op? Dan loopt de draaischijf vaak vanzelf terug en wordt het niet met een andere teller aangegeven. 

©PXimport

Sinds dit jaar (2023) is een slimme meter verplicht in combinatie met zonnepanelen. Zo staat dat in het klimaatakkoord. Met de slimme meter heb je te maken met de salderingsregeling. Aan het eind van het jaar wordt de door jou teruggeleverde stroom verrekend met de stroom die je dat jaar hebt verbruikt. Door je panelen te monitoren, heb je altijd direct inzicht in de oplevering.

Welke cijfers moet ik uiteindelijk invullen? 

Tegenwoordig kun je je verbruik via de website doorgeven door in te loggen bij je energieleverancier. Krijg je een brief op de deurmat voor het doorgeven? Check voordat je de meterstanden doorgeeft in elk geval altijd of het meternummer overeenkomt met het nummer dat op de brief of op de website staat vermeld. Het meternummer is een uniek nummer, waardoor je zeker weet dat het over jouw (slimme) meter gaat. 

Bij een slimme of digitale meter moet je meestal eerst op het knopje drukken om het display wakker te maken. Het scherm gaat namelijk in de slaapstand om de batterij te besparen. Vervolgens zie je de verschillende telwerken staan, die elk zeven cijfers vóór de komma en één na de komma hebben. Bij het doorgeven van je standen noteer je alleen de cijfers vóór de komma. Dat geldt overigens ook voor de water- en gasmeter. 

Wat kan ik doen als de standen niet kloppen? 

Blijken je meterstanden niet te kloppen met de standen en tarieven op de jaarnota? Dat is vervelend. Door de volgende stappen te nemen, kun je nagaan waar het energieverbruik en de kosten vandaan komen:

  • Via het Nibud kun je je eigen verbruik vergelijken met dat van andere huishoudens. Is het buitengewoon veel of valt het eigenlijk toch wel mee? 

  • Check bij jezelf of je meer stroom hebt verbruikt tijdens de koude wintermaanden of warme zomerdagen. Kan het kloppen dat je meer hebt verbruikt? 

  • Controleer je huishoudelijke apparaten op sluipverbruik

Klopt het niet met je verbruik? Dan kun je het volgende doen: 

  • Bij je netbeheerder kun je een speciale doormeting aanvragen. Soms komen daardoor technische fouten van de meter aan het licht. De kosten van een doormeting kunnen erg verschillen, maar let op: blijkt de fout toch bij jou te liggen, dan moet je zelf de kosten betalen en krijg je dus niets terug. 

  • Blijkt de fout bij de leverancier te liggen, dan kun je bezwaar maken. Doordat je zelf maandelijks de standen hebt bijgehouden, kun je de foto’s met datum als bewijsstukken opsturen.  

  • Kom je er niet uit met je leverancier? Bij hoge nood kun je naar de geschillen commissie over energie stappen die je verder helpen.  

Of je nu een analoge, digitale of slimme meter hebt, het is altijd handig om met regelmaat de meterstanden bij te houden. Door zelf het heft in handen te nemen, kun je makkelijker fouten opsporen én energie besparen. 

Vraag een offerte aan voor energielabels:

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!