Veilig online.
Steve Jobs noemt MobileMe-lancering 'ondermaats'
Steve Jobs heeft toegegeven dat Apple flink de fout in is gegaan bij de lancering van MobileMe. Deze dienst, die het populaire .Mac opvolgt, heeft tot op heden te kampen met problemen. Steve Jobs zegt nu dat Apple de dienst nooit tegelijk met de iPhone 3G had moeten introduceren.Hoeveel gebruikers de .Mac-dienst kende weet alleen Apple, maar de schattingen zijn dat er zo rond de 100.000 abonnees zijn. De dienst kostte jaarlijks $100/€100 waar gebruikers aanvankelijk 1 GB (en later 10 GB) aan opslagruimte voor kregen, evenals een Apple-mailadres en hosted webpagina.
Porno-industrie gaat achter websites aan
Microsoft ziet einde Windows-tijdperk
Intel grafische Larrabee-chip heeft x86-architectuur
Intel heeft een aantal nieuwe details over de Larrabee onthuld. Larrabee wordt een grafische chip die de concurrentie met nVidia en ATI aan zal gaan.

Grand Theft Auto krijgt schuld brute taximoord
De controversiële game Grand Theft Auto (GTA) ligt opnieuw onder vuur. De Thaise regering heeft besloten om de game van de schappen te halen nadat een taxibestuurder bruut werd vermoord door een fan van de game. De gamer wilde het spel naspelen.Volgens de krant de Bangkok Post heeft de 19-jarige dadertoegegeven dat hij is verslaafd aan de game. In de game leek het zo makkelijk om rond te lopen en mensen te beroven en te vermoorden.

Firefox 3.1 heeft ingebouwde Ogg codecs
Firefox krijgt in versie 3.1 de mogelijkheid om zelf audio en video te decoderen. De open-source community is er nog niet over uit of dit een goede beslissing is van Mozilla. Vorig jaar december koos de W3C (World Wide Web Consortium) ervoor om in HTML 5 niet standaard de geplande en html-tags te koppelen aan een specifieke codec. Een aantal open-source ontwikkelaars wilden dat de tags gekoppeld zouden worden aan de Ogg Vorbis Theora videocodec van de Xiph.org Foundation. Deze codec is vrij van patenten en open-source.

Ook interessant
Intel geeft Ibex Peak-chipsets nieuwe namen mee
Leuk voor wie alle codenamen van Intel probeert bij te houden: er komen twee Ibex Peak-chipsets voor de Lynnfield- en Havendale-processoren. Ze gaat Piketon en Kings Creek heten. Snapt u het nog? Beide chipsets, evenals de processoren, komen in de tweede helft van 2009 op de markt.Om het wat begrijpelijker te maken: Lynnfield en Havendale behoren tot de komende Nehalem-serie, de opvolger van de huidige Core 2. Lynnfield wordt een Nehalem-cpu zonder grafische kern, Havendale wordt een Nehalem-cpu mét grafische kern.
Radeon HD 3850 AGP
U denkt dat moederborden met agp uitgestorven zijn? Toch niet! Wie een kijkje neemt bij de overzichten van de gamingdienst Steam zal verbaasd staan hoeveel gamers er nog met een agp-systeem in de weer zijn!
Toshiba onthult toekomstplannen high definition
Toshiba heeft de laatste tijd hier en daar wat laten vallen over een nieuwe dvd-techniek, Super Resolution Technology, en een nieuw logo met de naam "DVD Download DL". Inmiddels heeft een hooggeplaatst persoon binnen Toshiba wat meer hierover losgelaten.Super Resolution Technology, kortweg SRT, is een speciaal stukje hardware in toekomstige dvd-spelers dat het dvd-beeld omhoog schaalt (upconversie) naar een beeldkwaliteit die met 1080p hd moet kunnen concurreren.
"Nvidia stopt met productie chipsets"
Op het internet doet het gerucht de ronde dat Nvidia van plan is om geheel te stoppen met de productie van chipsets. Nvidia ligt momenteel onder vuur omdat veel van zijn grafische kaarten defect zijn. Nvidia ontkent de geruchten, maar veel insiders denken dat de chipdivisie van Nvidia net zo dood is als Nvidia's mobiele GPU. De chipsetdivsie van Nividia deed het al lange tijd heel slecht. Vanaf de 780i en de 790i tot de PCIe2 presteerden alle producten ver onder niveau.
Regering Zuid-Korea neemt actie tegen ''infodemie''
De nieuwe regering van Zuid-Korea is niet blij dat veel Zuid-Koreanen toegang hebben tot het internet.Zuid-Korea heeft relatief de meeste internetgebruikers ter wereld. De huidige president van Zuid-Korea Lee Myung-bak wist met behulp van het internet de recente verkiezingen te winnen.Maar in amper vijf maanden is het internet zijn grootste vijand geworden.
Aandeelhouders steunen bestuur Yahoo
Tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Yahoo heeft het merendeel van de aandeelhouders steun betuigd aan het huidige bestuur. Doordat miljardair Carl Icahn van tevoren liet weten dat hij de aandeelhoudersvergadering zou gebruiken om het huidige bestuur af te zetten, hadden veel mensen verwacht dat het een heftige vergadering zou worden. De coup van Icahn liep echter met een sisser af. Icahn was zelf niet aanwezig op de aandeelhoudersvergadering.
Napster-schip staat wederom op zinken
In lang vervlogen tijden, voor Kazaa en The Pirate Bay, was Napster het illegale bolwerk waar iedereen zijn bestanden uitwisselde. Enkele rechtszaken en een overname later is Napster een gerespecteerde muziekdienst... maar het succes blijft uit.Tijdens de hoogtijdagen van Napster telde de dienst maar liefst 26 miljoen gebruikers. Rechtszaken en interventies van de RIAA maakten een einde aan de populaire site en oprichter Shawn Fanningzag zich genoodzaakt de site voor een schijntje ($5 miljoen)te verkopen aan de baas van Roxio, Chris Gorog.
nVidia chipsetproblemen ernstiger dan gedacht?
nVidia doet zijn best om de wereld ervan te overtuigen dat er slechts een klein gedeelte van zijn chipsets met productieproblemen te kampen heeft. Maar een speurrondje op de website van moederbordfabrikanten laat een heel ander, dramatisch beeld van de situatie zien.nVidia heeft toegegeven dat er problemen zijn ontstaan in het substraat van een groot aantal chipsets, waardoor de chipsets uit kunnen vallen. Het gaat volgens nVidia alleen om mobiele chipsets; afnemers Dell en HP hebben al maatregelen genomen, zoals een aangepaste bios.
Firefox 3.1 Alpha brengt spannende nieuwe features
Hoewel Firefox 3.0 nog maar pasgeleden uit is gebracht werken de ontwikkelaars bij Mozilla alweer hard aan de volgende versie. Een eerste alpha-versie van Firefox 3.1 laat zien welke nieuwe functionaliteit we kunnen verwachten voor het einde van 2008, wanneer de final uit moet komen.Firefox 3.1 Alpha (codenaam Shiretoko)bevat al een aantal indrukwekkende nieuwe functies. Zo is er een visuele tabblad-switcher, die kleine previews van de tabbladen laat zien à la Vista's 3d flip.
''Vista-gebruikers maken overstap naar 64-bit versie''
Volgens Microsofts productmanager Chris Flores is er onder gebruikers van Windows Vista een grote verschuiving gaande naar de 64-bit versie, ondanks dat er nog weinig drivers voor het besturingsysteem beschikbaar zijn.Het aantal computers in de VS waarop de 64-bit versie van Windows Vista is geïnstalleerd is de afgelopen drie maanden verdrievoudigd. Wereldwijd is het gebruik van de 64-bit versie verdubbeld.
Systeembeheerder HUB tweede bij SysAdmin van het Jaar
Velen weten het niet, maar vandaag is het SysAdminDay: een dag waarin de systeembeheerder van het bedrijf eens in het zonnetje wordt gezet. In Nederland wordt door TechWorld ieder jaar de Systeembeheerder van het Jaar gekozen. Onze eigen systeembeheerder van HUB Uitgevers, Martijn Broeders, is tweede geworden.Martijn Broeders (35) werkt sinds 1999 bij het Haarlems Uitgeefbedrijf, uitgever van computer- en ict-gerelateerde tijdschriften als Computer Idee, PCM, PC-Active, PC Consument en PC Plus.
Britse regering wil betere zelfregulering YouTube
Een invloedrijke groep binnen de Britse regering wil dat de videodienst YouTube beter de gebruikers gaat beschermen tegen de "donkere kant" van het internet, zoals beelden van kindermisbruik, pesten en seks.Het Cultuur, Media en Sport Comité van het Britse Parlement vindt dat webdiensten die filmpjes en foto's aanbieden beter ervoor moeten zorgen dat gebruikers beschermd worden tegen materiaal die ze aanstootgevend kunnen vinden.