"Windows 10 reserveren"-melding blijft nog jaar in Windows 7 en 8

Gebruikers van Windows 7 en 8 krijgen het komende jaar nog meldingen voor de gratis upgrade naar Windows 10. ‘Weet u het zeker?’, gaat Microsoft vragen.

De melding rechtsonder in het systeemvak om Windows 10 te downloaden doet dus niet alleen dienst in de aanloop naar de release van dat nieuwe besturingssysteem. Gebruikers van pc’s met Windows 7 en 8.1 krijgen een jaar lang de gelegenheid gratis te upgraden naar Windows 10. Na dat jaar blijft gebruik van die nieuwste Windows-versie gratis, maar moet er voor nieuwe upgrades betaald worden.

Hoe vaak?

Microsoft meldt aan PCM dat gebruikers die niet upgraden nog enkele keren de upgrademelding krijgen voorgeschoteld. Dit gebeurt in de loop van het komende jaar waarin de overstap nog gratis is. Het is nog niet bepaald hoe vaak - of hoe weinig - die notificatie zal opduiken. Microsoft moet hiermee een balans zien te vinden tussen gebruikers lastigvallen (nagware) en gebruikers te weinig wijzen op de gratis upgrade die op een gegeven moment verloopt.

Eerder is de notificatie als optionele update aangeboden via Windows Update, maar vervolgens is het op veel pc’s binnengehaald als een aanbevolen update. Eenmaal geïnstalleerd biedt deze notificatie gebruikers de mogelijkheid om hun computer te keuren op geschiktheid voor Windows 10 en om een reservering voor download van dat nieuwe besturingssysteem te doen. Het daadwerkelijke downloaden gebeurt dan alvast op de achtergrond.

Adware

Het aanbod voor de gratis upgrade naar Windows 10 valt te zien als een advertentie voor die software. Microsoft gebruikt ook advertenties in het meegeleverde gameklassieker Solitaire (Patience). Afkopen daarvan kan, voor 1,49 dollar per maand of voor 9,99 dollar per jaar. Dit verdienmodel voor het klassieke kaartspel was ook al van toepassing in Windows 8, merkt PCworld op, maar daar was Solitaire een app die gebruikers zelf in de Windows Store moesten kiezen en downloaden. In Windows 10 is de ad-supported game echter standaard meegeleverd, net als onder meer het beruchte Candy Crush Saga.
 

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000