Volgens hem is één ding duidelijk: wimax heeft gefaald en mag gerust een mislukking genoemd worden.

Volgens Hauser ligt LTE (ook wel 4G genoemd) veel beter bij telecomproviders dan wimax, waardoor het zo goed als zeker is dat LTE de huidige 3G-techniek gaat opvolgen. In Nederland zien we dit al gebeuren: KPN en T-Mobile zijn niet tevreden over wimax en kondigden al aan een LTE-netwerk aan te leggen. Hauser denkt dat dit een wereldwijde trend zal worden.

Intel heeft onmiddelijk gereageerd op de uitspraak van Hauser. De chipgigant is een groot voorvechter van wimax. Volgens Intel zijn er al 460 wimax-netwerken in 135 landen en groeit dit aantal nog steeds. Het bedrijf noemt wimax dan ook verre van dood. Intel betwist dat LTE de toekomstige standaard wordt.

TG Daily