ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Vliegtuigspotten: Flightradar24 op Raspberry Pi

Op de site van Flightradar24 vind je informatie over nagenoeg alle vliegtuigen die zich wereldwijd in de lucht bevinden. Op deze manier vliegtuigen spotten blijkt in de praktijk erg verslavend. Nog leuker wordt het als je je receiver hebt gebouwd. Want dan deel je jouw data met alle andere gebruikers.

Je kunt je eigen Flightradar24 receiver in elkaar zetten met de hulp van een Raspberry Pi en een antenne. Daarover lees je meer in dit artikel. Benieuwd hoe je ontvanger presteert? De ontvanger heeft een instellingenpagina, waarop je de belangrijkste details ziet. Open hiervoor een browser op een computer die zich in hetzelfde netwerk bevindt en typ het ip-adres van de ontvanger in. In ons voorbeeld is dit: http://192.168.0.155:8754.

Hiermee maak je direct verbinding met je Raspberry Pi-ontvanger. Aan de linkerkant van de pagina zie je onder meer de naam van je radar, en hoeveel vliegtuigen zijn gevonden en geüpload. Klik op de optie Show tracked aircraft list (rechts in het venster) voor een overzicht van recente vliegtuigen. Via de optie Settings roep je het geavanceerde instellingenvenster op. Gelukkig hoeven wij hier niets aan te passen.

Statistieken opvragen

Draait alles goed en wel? Gefeliciteerd: je hebt een eigen radar in de lucht geholpen. Tijd om naar de statistieken te kijken. Ga naar de site van Flightradar24 en meld je aan met je gebruikersgegevens. Rechtsboven in het venster zie je Business: hiermee wordt duidelijk dat je nu het uitgebreide abonnement hebt. Klik op My data sharing. In het overzicht vind je de ontvanger.

Klik op Show statistics. In het vak bovenin lees je hoelang de ontvanger online is en vanaf welke datum. Bij Daily availability wordt vermeld hoeveel uur per dag de ontvanger actief is. Vindt er bijvoorbeeld een onderbreking plaats in de upload, dan wordt de streep onderbroken. Het vak eronder, Polar Plot, geeft aan in welke richtingen vliegtuigen zijn gespot, en op welke afstand zij zich begaven. In het vak Aircraft seen vind je het aantal gespotte vliegtuigen van de afgelopen zeven dagen.

©PXimport

In het Histogram lees je per afstand hoeveel vliegtuigen zijn gezien. Plaats de muis op een balk om het exacte aantal te zien. Het vak Hits and positions reported geeft aan hoeveel vliegtuigenposities zijn gerapporteerd aan de het vliegtuig en hoeveel updates zijn ontvangen. Tevreden met je statistieken? Deel ze dan met de rest van de gebruikers. Alleen de naam van je ontvanger wordt gedeeld met de statistieken, dus je persoonlijke gegevens blijven netjes afgeschermd.

Bovenin het statistiekenvenster zet je de schuif op aan bij de optie Stats sharing. Hier vind je overigens ook de mogelijkheid om de statistieken van een eerdere datum te bekijken: kies een andere datum uit het menu.

Heb je je statistieken met de andere gebruikers gedeeld, dan kun je de statistieken vergelijken. Deze worden door Flightradar24 bijgehouden over de afgelopen dertig dagen, en elke twaalf uur bijgewerkt. Klik in het statistiekenscherm op View global share stats. Je kunt zoeken op de naam van een ontvanger, maar de resultaten ook sorteren op land of topgebruikers.

Weergave aanpassen

Je kunt de weergave van Flightradar24 tot in detail aanpassen. Klik in het hoofdscherm van Flightradar24 op de knop met het tandwiel om het instellingenvenster te openen. Het instellingenvenster bestaat uit meerdere tabbladen, waaronder Map, Weather en Visibility.

Op het eerste tabblad bepaal je hoe de kaarten worden getoond. Zo geef je aan welke grenzen moeten worden getoond, maar ook of de vliegtuigen geanimeerd moeten worden getoond. Vooral de sectie Aircraft Labels is interessant: hier kun je opgeven welke identificatie bij het vliegtuig moet worden getoond, zoals: call-sign (het unieke nummer van een toestel), maar ook het vluchtnummer, de maatschappij en het vertrek- en aankomstpunt.

Op de tab Weather geef je aan welke weerelementen mogen worden getoond, bijvoorbeeld de wolkenbasis en hoeveelheid regen. Via de tab Visibility geef je aan welke databronnen worden gebruikt en welk type vliegtuigen moeten worden getoond. Zo kun je ook zweefvliegtuigen spotten (via de optie Gliders).

©PXimport

Alerts instellen

Met alerts krijg je per e-mail een melding zodra een vliegtuig opstijgt of zich in een bepaalde regio bevindt. Je bepaalt zelf het type melding, de ‘trigger’ waardoor de melding verschijnt en welke regio (lokaal of wereldwijd) je in de gaten wilt houden.

Klik op E-mail Alerts (via de navigatiebalk bovenin het venster). Bij Alert Type geef je aan om welke actie het gaat, bijvoorbeeld Aircraft Type of Registration. Het vak ernaast (Alert Trigger) gebruik je om de specifieke trigger te specificeren. Hier typ je bijvoorbeeld het vluchtnummer of het call-sign van het toestel in. Tot slot geef je bij Alert Region aan of op welk gebied de melding van toepassing is (Global of Local). Klik op Add options om aanvullende opties te geven, bijvoorbeeld een minimale vlieghoogte. Tevreden? Klik op Save alert.

Met een eigen vloot tot slot houd je specifieke groepen van vliegtuigen in het oog. Dat is bijvoorbeeld handig als je een historische vloot wilt volgen. Klik op Custom fleets (bovenin het venster) en klik op Add fleet. Gebruik de zoekbalk bovenin om naar specifieke vliegtuigen te zoeken. De resultaten verschijnen in de lijst eronder. Klik op het vliegtuig of de serie die je wilt toevoegen en bevestig met Add (of Add all, als je de hele selectie wilt toevoegen). Geef de vloot een naam (bij Fleet title) en klik op Save fleet.

▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij:

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear koptelefoons voor minder dan 75 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 draadloze in-ear koptelefoons voor minder dan 75 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom speuren we een paar keer per week binnen een bepaald thema naar zulke deals. Je favoriete muziek of podcast luister je het liefst overal en wanneer het jou uitkomt. Dat doe je natuurlijk het best met je eigen oortjes in. We hebben vijf draadloze setjes voor minder dan 75 euro voor je gevonden.

Draadloze oordopjes zijn ontzettend praktisch, want zonder kabels heb je alle bewegingsvrijheid die je wilt, ideaal voor onderweg of tijdens het sporten. Ze zijn klein, licht en passen makkelijk in je zak of tas. De geluidskwaliteit is tegenwoordig prima en veel oordopjes hebben ook noise cancelling, waardoor je minder last hebt van omgevingsgeluid zoals pratende collega's of treingeluiden.

DISCLAIMER Op het moment van schrijven waren de besproken producten te vinden onder de 75 euro bij de goedkoopste winkel op Kieskeurig.nl. Deze prijzen kunnen echter schommelen.

JLab GO Air Sport True Wireless

De JLab GO Air Sport is vooral gericht op sporters die oordopjes zoeken die goed blijven zitten. Dankzij de oorhaakconstructie blijven ze ook tijdens beweging op hun plek. De behuizing is eenvoudig, maar handig is wel de ingebouwde usb-kabel waarmee je de oplaadcase direct in een usb-poort kunt steken. Water- en zweetbestendigheid zijn op orde, wat ze geschikt maakt voor in de sportschool of tijdens een regenachtige wandeling. Bluetooth 5.1 zorgt voor een stabiele verbinding, en hoewel je geen geavanceerde geluidsinstellingen hebt, is de bediening met tikbewegingen eenvoudig genoeg.

🔋 Opgegeven batterijduur
: 8 uur / 32 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 2 uur

JBL Wave Beam

De JBL Wave Beam is een degelijke keuze voor wie gewoon draadloze oordopjes zoekt zonder poespas. Het ontwerp is compact en qua geluid is er een duidelijke nadruk op bas, zoals je van JBL mag verwachten. Ze zijn niet waterdicht, maar wel enigszins beschermd tegen spatwater. Opladen gaat snel, en de case is klein genoeg om makkelijk in je zak mee te nemen. Bluetooth 5.2 zorgt voor een stabiele verbinding, maar verwacht geen ondersteuning voor high-res audio of geavanceerde ruisonderdrukking. Deze oordopjes zijn vooral bedoeld voor mensen die onderweg muziek luisteren of bellen en daarbij niet te veel willen instellen.

🔋 Batterijduur: 8 uur per oordopje / 32 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 2 uur

Sony WF-C700N

De Sony WF-C700N is een betaalbaar model met actieve ruisonderdrukking, iets wat je niet vaak ziet in deze prijsklasse. De oordopjes zitten licht en stevig in je oor en ze voelen comfortabel, ook bij langer gebruik. Handig is dat ze automatisch aanpassen aan je omgeving, bijvoorbeeld wanneer je onderweg bent of op kantoor. De app van Sony biedt wat extra instellingen, zoals geluidsprofielen of een persoonlijke equalizer. De IPX4-rating betekent dat je je geen zorgen hoeft te maken over zweet of lichte regen.

🔋 Batterijduur
: 7,5 uur met ANC / 15 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 1,5 uur

Huawei FreeBuds 5i

De Huawei FreeBuds 5i bieden opvallend veel functies voor de prijs. Ze ondersteunen hi-res audio via LDAC, waardoor muziek beter tot zijn recht komt – mits je telefoon dit ook ondersteunt. De actieve ruisonderdrukking werkt redelijk goed, vooral bij kantoorgeluiden of tijdens reizen. Ook prettig is dat ze aan meerdere apparaten tegelijk gekoppeld kunnen worden, bijvoorbeeld je laptop én je telefoon. De afwerking is netjes en de bediening werkt vlot via tikbewegingen. Ze zijn bestand tegen stof en spatwater, dus ook bruikbaar in wisselende omstandigheden. Voor wie flexibiliteit zoekt en goede functies zonder de hoofdprijs te betalen, zijn dit interessante oordopjes.

🔋 Batterijduur
: 6 uur met ANC / 28 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 1,5 uur

Sony WF-C500

De Sony WF-C500 zijn eenvoudige maar fijne oordopjes voor dagelijks gebruik. Ze missen luxe functies zoals ruisonderdrukking, maar maken dat goed met hun stevige batterijduur en betrouwbare prestaties. Het geluid is verrassend gebalanceerd en kan via de Sony-app nog wat worden bijgesteld. De oordopjes zijn klein en licht, waardoor je ze bijna niet voelt zitten. Dankzij IPX4 zijn ze beschermd tegen spatwater, dus geen problemen tijdens een korte regenbui of sportsessie. Je krijgt geen fancy draadloze functies, maar wel een degelijke bouw en gebruiksgemak dat precies doet wat je nodig hebt.

🔋 Batterijduur
: 10 uur per oordopje / 20 uur totaal met case
⚡ Oplaadtijd
: 2,5 uur