UPC maakt daar naar eigen zeggen nu werk van, door het verlagen van het energieverbruik en dus de CO2-emissie en bottemline de energierekening van de gebruikers. UPC's nieuwe generatie set-top boxen zullen minder dan 1 Watt in standby verbruiken terwijl het gemiddelde verbruik ongeveer 5,5 Watt zal worden. In Nederland worden deze apparaten in het vierde kwartaal van 2009 verwacht.

De 5,5 Watt gemiddeld wordt bereikt als de apparaten 4,5 uur per dag actief zijn in de eco-modus. De nieuwe boxen geven de gebruiker de keuze tussen een volledige functionaliteit en de eco-modus net als tussen een warme en een koude stand-by. De koude stand heeft het laagte energieverbruik, maar vereist een opstarttijd van ca. 40 seconden.