ID.nl logo
Huis

Regels van online adverteren onder de loep

Als je niet gebruikmaakt van een pop-upblocker of adblocker, dan zit je vast af en toe flink te zuchten. Immers is er niets zo irritant als een website die wordt geblokkeerd door pop-ups en advertenties. Mag dat eigenlijk allemaal wel? Online adverteren is namelijk aan bepaalde regels gebonden.

Waar je in een krant of tijdschrift advertenties simpelweg voorgeschoteld krijgt als je de pagina omslaat, is dat op internet net even wat agressiever. Een pop-up met reclame in je gezicht, naast nog die andere pop-ups over cookies en GDPR’s, het kan soms wat overweldigend zijn.

En irritant, want als je een website raadpleegt op je telefoon, dan is dat kruisje om de pop-up te sluiten soms nergens te bekennen. Dat gaat echter de komende tijd waarschijnlijk niet veranderen. De online advertentie-industrie zal namelijk naar verwachting in 2020 stijgen naar 250 miljard euro.

Veel opties voor online adverteren

Laten we eerst duiken in de verschillende vormen van adverteren, want dit is allang niet meer simpel een advertentie plaatsen bij een medium waarvan je als bedrijf denkt dat de doelgroep aansluit bij de jouwe. Bedrijven kunnen cookies gebruiken, big data, matching-software en digitale profielen om zo te zorgen dat bedrijven precies die doelgroep aanspreken die ze zoeken. Ze kunnen daarbij kiezen voor het betalen per getoonde advertentie, per klik op de advertentie of per actie na de klik (een product ook echt aanschaffen, bijvoorbeeld). En ze kunnen kiezen uit een advertentie op bijvoorbeeld een social media-platform, op een website of binnen Google zoekresultaten.

Straks komen influencers en hun reclame aan bod, maar daarin wordt teruggegrepen naar de grootste regel met betrekking tot online adverteren: het moet duidelijk zijn dat het om een commerciële uiting gaat. Bij banners zie je dat vaak al snel. Ga naar pcmweb.nl, of er staat groot een ander logo dan dat van de website waarop je surft. Het moet namelijk ook duidelijk zijn van wie het bericht komt. Dat hoeft overigens niet per se met naam. Dat mag ook via de website waarnaar wordt gelinkt duidelijk worden gemaakt.

Advertorials zijn een schimmig gebied

Er is een schimmig gebied en dat is dat van de advertorial. Als een website in een artikel een linkje heeft naar bijvoorbeeld een webwinkel waar je het product waarover wordt geschreven kunt kopen, dan gaat het waarschijnlijk om een gesponsord artikel.

Staat er niet door de website bij geschreven dat het een advertorial, gesponsord bericht of anderzijds een reclame-uiting is, dan is dit een overtreding. Gaat het om een winactie, dan zitten er nog meer haken en ogen aan, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van actievoorwaarden. Bezoekers moeten altijd kunnen zien waar zij aan toe zijn.

©PXimport

Houden websites zich hier niet aan, dan zijn niet zij, maar de bedrijven die adverteren aansprakelijk. De Stichting Reclame Code checkt of adverteren wel verantwoord verloopt, dus of mensen zich wel aan de regels houden. Doen zij dat niet en krijgt de stichting een klacht binnen, dan komt het adverterende bedrijf op een zwarte lijst te staan.

Straffen opleggen, dat kan de Stichting Reclame Code echter niet. Wat wel kan gebeuren, is dat de concurrentie van een bedrijf een proces kunnen aanspannen op grond van oneerlijke handelspraktijken. Ook kan de Consumentenautoriteit in actie komen en het bedrijf een boete opleggen.

Promotie op sociale media

Het Commissariaat voor de Media en de Reclame Code Commissie houden zich de laatste jaren veelal bezig met social media. Immers is het bij influencers lang niet altijd duidelijk of zij betaald krijgen om iets te promoten. Hierdoor worden kijkers mogelijk op het verkeerde been gezet en krijgen zij onterecht het idee dat een influencer oprecht is wanneer hij of zij zegt product x al jaren te gebruiken en heel tevreden te zijn.

Hierdoor is de Reclamecode Social Media in het leven geroepen, die controleert of een influencer duidelijk aangeeft in de inhoud of de presentatie dat het gaat om reclame. Kortom, door te zeggen ‘Ik kreeg dit product opgestuurd van X’ of ‘Dit is een gesponsorde post door X’. Maar zelfs simpelweg ee hashtag als #spon kan ook al voldoen.

Interessant om te weten: als een influencer niet duidelijk is over sponsoring, dan krijgt deze alleen een aanbeveling niet meer op die manier reclame te maken. Het is juist het bedrijf dat wordt gepromoot dat op een speciale non-compliant lijst kan komen te staan op de website van Reclame Code.

©PXimport

Adverteren op Facebook

Maar dat is niet alles, bedrijven kunnen natuurlijk ook kiezen om zelf via social media te zenden. Denk bijvoorbeeld aan de vele winacties en prijsvragen die op Facebook voorbij schuiven. Hoewel het erop lijkt dat alles geoorloofd is, is dat niet het geval. Facebook heeft diverse regels voor acties en verandert deze ook wel eens. Houd je je hier niet aan en ontdekt Facebook dat, dan wordt zonder pardon je complete bedrijfspagina verwijderd.

Zo mag de ‘Vind ik leuk’-knop niet worden gebruikt om te stemmen, mag het delen van de prijsvraagpost niet een voorwaarde zijn om te winnen en mag je winnaars niet op de hoogte stellen via Facebook, dus dat betekent dat je sowieso andere contactgegevens van een persoon nodig hebt. Een andere belangrijke regel is dat je niet op andere sites en platforms mag refereren aan een Facebook-actie, maar andersom mag wel. Zolang maar duidelijk is dat Facebook hier niets mee te maken heeft.

Er zijn enorm veel regels, maar veel bedrijven lappen deze aan hun laars. En dat geldt nog voor een heleboel zaken op internet. Waarschijnlijk juist omdat er onvoldoende regels zijn of omdat deze regels over het algemeen niet heel grote consequenties hebben en soms zelfs ongeschreven blijven. Er is een aantal zaken dat echt niet mag, maar niet in alle gevallen ondervinden bedrijven hier ook nare -financiële- gevolgen van. Dat checken is ook bijna onmogelijk, omdat het internet nog steeds elke dag flink groeit.

Helaas is het spammen van bezoekers met pop-ups en advertenties niet verboden en er is ook geen percentage advertenties die een website maximaal mag tonen. Je moet het als internetter dus vooral hebben van de intenties van de websites die je bezoekt en in hoeverre deze het comfort van hun bezoekers hoog in het vaandel hebben staan tegenover die vergoeding per view, klik of actie.

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.

▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 bij Coolblue: dit zijn de 10 beste deals van vandaag
© Coolblue
Huis

Black Friday 2025 bij Coolblue: dit zijn de 10 beste deals van vandaag

De afgelopen weken zag je al overal Black Friday-aanbiedingen voorbij komen, maar vandaag barst het echt los. Hieronder zie je welke deals bij Coolblue je echt niet wilt missen. Wees er snel bij, want: op = op!

Partnerbijdrage - in samenwerking met Coolblue

Philips Hue White Ambiance GU10 3-pack

Met de Philips Hue White Ambiance GU10 spots bepaal je met één druk op de knop precies de juiste sfeer in huis. Ze geven alle tinten wit licht, van koel en helder voor overdag tot zacht warm licht voor een ontspannen avond. Je bedient de verlichting eenvoudig via bluetooth, of breidt de mogelijkheden uit met een Hue Bridge om routines in te stellen en het licht ook buitenshuis te regelen. De spots reageren bovendien op spraak via Google Assistent, Alexa en Siri. Met deze deal haal je er meteen drie in huis!

Philips Hue White Ambiance GU10 3-pack

Adviesprijs 69,99 euro. Nu voor 37,99 euro. Dat betekent bijna 46% korting!

TCL 55" QD Mini-led C61K 4K

De TCL 55" QD Mini-led C61K 4K combineert helder beeld met diepe contrasten en natuurgetrouwe kleuren. Dankzij de mini-ledverlichting met local dimming blijven donkere scènes echt donker, terwijl felle details zoals zonlicht of vuur helder oplichten zonder grijze waas. De quantum-dotlaag zorgt voor levendige, realistische kleuren die in elke scène tot hun recht komen. Het geluid komt van drie ingebouwde Onkyo-speakers, goed voor een vol en helder klankbeeld. Een complete 55 inch tv die zich onderscheidt in beeld én geluid.

TCL 55" QD Mini-led C61K 4K

Adviesprijs 699 euro. Nu voor 499 euro. Dat betekent bijna 29% korting!

Samsung Galaxy A56 256GB Zwart 5G

De Samsung Galaxy A56 256GB Zwart 5G biedt veel snelheid en ruimte in een strak ontwerp. Het 6,7 inch full-hd-scherm laat games, video's en foto's haarscherp zien, terwijl de krachtige hardware moeiteloos meerdere apps tegelijk aankan. Met de drie camera's op de achterkant leg je beelden vast in 4K-kwaliteit en dankzij het ruime opslaggeheugen heb je plaats voor al je foto's en bestanden. De 5.000 mAh-batterij houdt het bij normaal gebruik de hele dag vol, zodat je zonder zorgen online blijft.

Samsung Galaxy A56 256GB Zwart 5G

Adviesprijs 529 euro. Nu voor 319 euro. Dat betekent bijna 40% korting!

Apple iPad (2025) 11 inch 128GB Wifi

De Apple iPad (2025) 11 inch 128GB Wifi is een snelle en betrouwbare tablet voor alledaags gebruik. Het scherpe display toont films, series en foto's in levendige kleuren en fijne details. Dankzij de vlotte prestaties schakel je moeiteloos tussen apps, blader je door websites en speel je lichte games zonder haperingen. Perfect voor wie een iPad zoekt voor dagelijks gebruik.

Apple iPad (2025) 11 inch 128GB Wifi

Adviesprijs 409 euro. Nu voor 349 euro. Dat betekent bijna 15% korting!

Bosch WGG244ZONL

De Bosch WGG244ZONL (serie 6) combineert kracht met stilte en zuinigheid. Met 9 kilo vulgewicht is er genoeg ruimte voor een volle week was, terwijl het maximale geluidsniveau van 70 decibel zorgt dat je ook tijdens het thuiswerken kunt wassen zonder hinder. Dankzij energieklasse A verbruik je minimaal, zelfs bij kleine wasjes. Met het Iron Assist-programma stoom je snel kreukels uit overhemden of shirts, en met SpeedPerfect verkort je wasprogramma's tot wel 65% – ideaal als je haast hebt.

Bosch WGG244ZONL

Adviesprijs 939 euro. Nu voor 599 euro. Dat betekent ruim 36% korting!

Ninja Foodi AirFryer AF300EU

De Ninja Foodi AirFryer AF300EU heeft twee aparte baklades, zodat je friet en vlees tegelijk bereidt zonder dat iets te vroeg klaar is. Dankzij de Sync-functie lopen beide bereidingen perfect gelijk. Met zes kookstanden – van bakken en roosteren tot opwarmen en drogen – maak je met gemak een complete maaltijd voor het hele gezin. De airfryer haalt een temperatuur tot 240 graden voor extra knapperige resultaten, en na het eten gaan de losse onderdelen gewoon in de vaatwasser.

Ninja Foodi AirFryer AF300EU

Adviesprijs 229 euro. Nu voor 109 euro. Dat betekent ruim 52% korting!

Philips FC9745/09 PowerPro Expert

De Philips FC9745/09 PowerPro Expert levert krachtige zuigprestaties op elk vloertype. Met de parketborstel reinig je houten vloeren voorzichtig, terwijl de tapijtborstel laagpolig tapijt grondig schoonmaakt. Wissel je liever niet steeds van opzetstuk, dan gebruik je de TriActive+ combizuigmond die moeiteloos schakelt tussen harde vloeren en tapijt. Voor dierenharen en grove vloerkleden is er de turboborstel. Dankzij de PowerCyclone 8-techniek blijft de zuigkracht hoog, zelfs bij een volle stofbak, en met de actieradius van 10 meter bereik je een hele verdieping zonder van stopcontact te wisselen.

Philips FC9745/09 PowerPro Expert

Adviesprijs 279,99 euro. Nu voor 159 euro. Dat betekent ruim 43% korting!

eufy X10 Pro Omni

De eufy X10 Pro Omni neemt het schoonmaken volledig van je over. In het slimme basisstation leegt hij automatisch zijn stofbak, vult de watertank bij en wast én droogt zijn dweilpads. Met een zuigkracht van 8000 Pascal verwijdert hij moeiteloos vuil, terwijl de draaiende dweilpads hardnekkige vlekken aanpakken. Dankzij lasernavigatie en slimme objectherkenning rijdt de robot doelgericht door je huis zonder vast te lopen. Op tapijt verhoogt hij automatisch de zuigkracht en tilt hij de dweilpads op, zodat je niet hoeft te wisselen tussen stofzuigen en dweilen. Alles regel je eenvoudig via de app, waar de robot steeds beter leert hoe jouw huis in elkaar zit.

eufy X10 Pro Omni

Adviesprijs 699 euro. Nu voor 439 euro. Dat betekent ruim 37% korting!

Dyson Supersonic Straight + Wavy Prussian Blue

De Dyson Supersonic Straight + Wavy Prussian Blue droogt en stylet je haar snel en zorgvuldig. Dankzij de slimme warmteregeling blijft de temperatuur constant, zodat je haar beschermd blijft tegen hitte. De motor zit in het handvat, wat zorgt voor een lichte en goed gebalanceerde föhn die prettig in de hand ligt. Met de drie meegeleverde opzetstukken tem je pluizig haar, droog je fijn haar extra zacht en geef je steil of golvend haar een glanzende finish. Gebruik de koude stand om je coupe langer in model te houden.

Dyson Supersonic Straight + Wavy Prussian Blue

Adviesprijs 429 euro. Nu voor 279 euro. Dat betekent bijna 35% korting!

Sonos Era 100 Zwart

De Sonos Era 100 Zwart vult elke kamer met rijk, helder geluid en sluit moeiteloos aan op je dagelijkse routine. Je streamt muziek via wifi, bluetooth of AirPlay en bedient alles eenvoudig met de Sonos-app. Combineer meerdere speakers voor multiroom-geluid of koppel de Era 100 aan een Sonos-soundbar voor volwaardig surround-geluid bij films en series. Met Amazon Alexa regel je de speaker met je stem, en dankzij Spotify Connect speel je direct af vanaf je telefoon.

Sonos Era 100 Zwart

Adviesprijs 229 euro. Nu voor 179 euro. Dat betekent bijna 22% korting!