ID.nl logo
Huis

Regels van online adverteren onder de loep

Als je niet gebruikmaakt van een pop-upblocker of adblocker, dan zit je vast af en toe flink te zuchten. Immers is er niets zo irritant als een website die wordt geblokkeerd door pop-ups en advertenties. Mag dat eigenlijk allemaal wel? Online adverteren is namelijk aan bepaalde regels gebonden.

Waar je in een krant of tijdschrift advertenties simpelweg voorgeschoteld krijgt als je de pagina omslaat, is dat op internet net even wat agressiever. Een pop-up met reclame in je gezicht, naast nog die andere pop-ups over cookies en GDPR’s, het kan soms wat overweldigend zijn.

En irritant, want als je een website raadpleegt op je telefoon, dan is dat kruisje om de pop-up te sluiten soms nergens te bekennen. Dat gaat echter de komende tijd waarschijnlijk niet veranderen. De online advertentie-industrie zal namelijk naar verwachting in 2020 stijgen naar 250 miljard euro.

Veel opties voor online adverteren

Laten we eerst duiken in de verschillende vormen van adverteren, want dit is allang niet meer simpel een advertentie plaatsen bij een medium waarvan je als bedrijf denkt dat de doelgroep aansluit bij de jouwe. Bedrijven kunnen cookies gebruiken, big data, matching-software en digitale profielen om zo te zorgen dat bedrijven precies die doelgroep aanspreken die ze zoeken. Ze kunnen daarbij kiezen voor het betalen per getoonde advertentie, per klik op de advertentie of per actie na de klik (een product ook echt aanschaffen, bijvoorbeeld). En ze kunnen kiezen uit een advertentie op bijvoorbeeld een social media-platform, op een website of binnen Google zoekresultaten.

Straks komen influencers en hun reclame aan bod, maar daarin wordt teruggegrepen naar de grootste regel met betrekking tot online adverteren: het moet duidelijk zijn dat het om een commerciële uiting gaat. Bij banners zie je dat vaak al snel. Ga naar pcmweb.nl, of er staat groot een ander logo dan dat van de website waarop je surft. Het moet namelijk ook duidelijk zijn van wie het bericht komt. Dat hoeft overigens niet per se met naam. Dat mag ook via de website waarnaar wordt gelinkt duidelijk worden gemaakt.

Advertorials zijn een schimmig gebied

Er is een schimmig gebied en dat is dat van de advertorial. Als een website in een artikel een linkje heeft naar bijvoorbeeld een webwinkel waar je het product waarover wordt geschreven kunt kopen, dan gaat het waarschijnlijk om een gesponsord artikel.

Staat er niet door de website bij geschreven dat het een advertorial, gesponsord bericht of anderzijds een reclame-uiting is, dan is dit een overtreding. Gaat het om een winactie, dan zitten er nog meer haken en ogen aan, zoals bijvoorbeeld de aanwezigheid van actievoorwaarden. Bezoekers moeten altijd kunnen zien waar zij aan toe zijn.

©PXimport

Houden websites zich hier niet aan, dan zijn niet zij, maar de bedrijven die adverteren aansprakelijk. De Stichting Reclame Code checkt of adverteren wel verantwoord verloopt, dus of mensen zich wel aan de regels houden. Doen zij dat niet en krijgt de stichting een klacht binnen, dan komt het adverterende bedrijf op een zwarte lijst te staan.

Straffen opleggen, dat kan de Stichting Reclame Code echter niet. Wat wel kan gebeuren, is dat de concurrentie van een bedrijf een proces kunnen aanspannen op grond van oneerlijke handelspraktijken. Ook kan de Consumentenautoriteit in actie komen en het bedrijf een boete opleggen.

Promotie op sociale media

Het Commissariaat voor de Media en de Reclame Code Commissie houden zich de laatste jaren veelal bezig met social media. Immers is het bij influencers lang niet altijd duidelijk of zij betaald krijgen om iets te promoten. Hierdoor worden kijkers mogelijk op het verkeerde been gezet en krijgen zij onterecht het idee dat een influencer oprecht is wanneer hij of zij zegt product x al jaren te gebruiken en heel tevreden te zijn.

Hierdoor is de Reclamecode Social Media in het leven geroepen, die controleert of een influencer duidelijk aangeeft in de inhoud of de presentatie dat het gaat om reclame. Kortom, door te zeggen ‘Ik kreeg dit product opgestuurd van X’ of ‘Dit is een gesponsorde post door X’. Maar zelfs simpelweg ee hashtag als #spon kan ook al voldoen.

Interessant om te weten: als een influencer niet duidelijk is over sponsoring, dan krijgt deze alleen een aanbeveling niet meer op die manier reclame te maken. Het is juist het bedrijf dat wordt gepromoot dat op een speciale non-compliant lijst kan komen te staan op de website van Reclame Code.

©PXimport

Adverteren op Facebook

Maar dat is niet alles, bedrijven kunnen natuurlijk ook kiezen om zelf via social media te zenden. Denk bijvoorbeeld aan de vele winacties en prijsvragen die op Facebook voorbij schuiven. Hoewel het erop lijkt dat alles geoorloofd is, is dat niet het geval. Facebook heeft diverse regels voor acties en verandert deze ook wel eens. Houd je je hier niet aan en ontdekt Facebook dat, dan wordt zonder pardon je complete bedrijfspagina verwijderd.

Zo mag de ‘Vind ik leuk’-knop niet worden gebruikt om te stemmen, mag het delen van de prijsvraagpost niet een voorwaarde zijn om te winnen en mag je winnaars niet op de hoogte stellen via Facebook, dus dat betekent dat je sowieso andere contactgegevens van een persoon nodig hebt. Een andere belangrijke regel is dat je niet op andere sites en platforms mag refereren aan een Facebook-actie, maar andersom mag wel. Zolang maar duidelijk is dat Facebook hier niets mee te maken heeft.

Er zijn enorm veel regels, maar veel bedrijven lappen deze aan hun laars. En dat geldt nog voor een heleboel zaken op internet. Waarschijnlijk juist omdat er onvoldoende regels zijn of omdat deze regels over het algemeen niet heel grote consequenties hebben en soms zelfs ongeschreven blijven. Er is een aantal zaken dat echt niet mag, maar niet in alle gevallen ondervinden bedrijven hier ook nare -financiële- gevolgen van. Dat checken is ook bijna onmogelijk, omdat het internet nog steeds elke dag flink groeit.

Helaas is het spammen van bezoekers met pop-ups en advertenties niet verboden en er is ook geen percentage advertenties die een website maximaal mag tonen. Je moet het als internetter dus vooral hebben van de intenties van de websites die je bezoekt en in hoeverre deze het comfort van hun bezoekers hoog in het vaandel hebben staan tegenover die vergoeding per view, klik of actie.

▼ Volgende artikel
Hoor het verschil: test het nieuwste premium hoortoestel van Schoonenberg HoorSupport
© Schoonenberg HoorSupport
Gezond leven

Hoor het verschil: test het nieuwste premium hoortoestel van Schoonenberg HoorSupport

Herken je dat? Gesprekken in een drukke ruimte die steeds lastiger te volgen zijn. Muziek die doffer klinkt dan vroeger. Of familieleden die zeggen dat de tv wel erg hard staat. Veel mensen merken pas laat dat hun gehoor langzaam achteruitgaat. Toch kun je daar iets aan doen – en dat begint met luisteren. Letterlijk én figuurlijk.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Schoonenberg HoorSupport

Samen met Review.nl zoekt Schoonenberg HoorSupport mensen die het nieuwste premium hoortoestel willen uitproberen: de AudioNova S9. Een kans om te ontdekken wat goed horen in het dagelijks leven kan betekenen.

Hoe weet je of je gehoor achteruitgaat?

Gehoorverlies ontstaat vaak geleidelijk. Je hersenen vullen ontbrekende klanken vanzelf aan, waardoor je het niet meteen merkt. Hierdoor raak je niet alleen sneller vermoeid, maar zijn het ook anderen die eerder merken dat je niet goed hoort: je vraagt mensen steeds vaker of ze willen herhalen wat ze net gezegd hebben, of je zet het volume van de stereo of televisie hoger dan vroeger.

Een eenvoudige manier om in te schatten hoe het met je gehoor staat, is jezelf een cijfer te geven. Hoe beoordeel jij je gehoor op een schaal van 1 tot 10? Scoor je lager dan een 6, dan is dat een goed moment om actie te ondernemen. Hoe eerder je erbij bent, des te beter je er iets aan kunt doen.

Laat je gehoor eens testen

Vermoed je gehoorverlies? Bij Schoonenberg HoorSupport kun je gratis en vrijblijvend een hoortest doen. De audicien onderzoekt hoe goed je hoort en jullie bespreken samen wat voor jou belangrijk is. Met ruim 140 vestigingen in Nederland is er altijd wel een locatie bij jou in de buurt.

In de winkels staan gecertificeerde audiciens klaar om uitleg te geven over moderne hooroplossingen zoals de AudioNova S9. Zo ervaar je opnieuw hoe rijk geluid kan zijn – van stemmen en muziek tot de alledaagse geluiden die je misschien ongemerkt was kwijtgeraakt.

©Schoonenberg HoorSupport

AudioNova S9: ontworpen voor het dagelijkse leven

De AudioNova S9 is het nieuwste model uit de premiumlijn van AudioNova en is ontwikkeld voor mensen die midden in het leven staan. Met werk, familie en een actief sociaal leven. Dankzij de draadloze verbindingen en betrouwbare prestaties mis je niets van wat belangrijk is – van telefoongesprekken met je (klein)kinderen tot een gezellig avondje met vrienden of een mooi concert.

Waar hoortoestellen vroeger alleen geluid konden versterken, gaat de AudioNova S9 veel verder. Het toestel combineert comfort met slimme technologie. Het past zich automatisch aan je omgeving aan: stemmen klinken helder en achtergrondgeluid wordt verminderd. Zo kun je iedereen goed verstaan, ook in gezelschap.

De AudioNova S9 is waterbestendig en oplaadbaar, zodat je geen losse batterijen meer nodig hebt. De toestellen klik je eenvoudig vast in de magnetische oplader; zo laad je ze ook onderweg op. Via bluetooth verbind je het toestel met je smartphone, tablet of tv voor helder geluid bij gesprekken en media. En mocht je het een keer kwijt zijn, dan vind je het snel terug met de functie 'Vind mijn toestel' in de Hearing Remote-app.

©Schoonenberg HoorSupport

©Schoonenberg HoorSupport

Probeer de AudioNova S9 zelf uit

Review.nl organiseert samen met Schoonenberg HoorSupport een testpanel voor de AudioNova S9. Deelnemers mogen het toestel uitgebreid uitproberen en hun ervaring delen. Je krijgt daarbij professionele begeleiding van de experts van Schoonenberg.

Wil je meedoen of meer weten over de test? Meld je aan via de Review.nl-pagina. Daar lees je alles over deelname, de planning en wat er van je wordt verwacht.

Ook als je niet in het testpanel wordt geselecteerd, kun je natuurlijk een hoortest plannen bij een vestiging van Schoonenberg HoorSupport. Zo ontdek je zelf of de AudioNova S9 of een ander model bij jou past.

©Schoonenberg HoorSupport

▼ Volgende artikel
Zo voorkom je de 6 meest gemaakte fouten bij het strijken
© Wordley Calvo Stock - stock.adob
Huis

Zo voorkom je de 6 meest gemaakte fouten bij het strijken

Strijken lijkt simpel, maar in de praktijk sluipen er snel gewoontes in die jouw kleding geen goed doen. Veel mensen strijken op gevoel en merken pas later dat toch niet alle kreukels weg zijn, de stof sneller slijt of dat het strijkwerk eindeloos duurt. Door deze zes fouten te vermijden, gaat het strijken vlotter en blijft je kleding mooier.

Dit artikel in het kort

Strijken gaat sneller wanneer je de juiste temperatuur gebruikt, de stof binnenstebuiten keert en zorgt dat wat je wilt strijken licht vochtig is. Vlekken mogen niet worden gestreken omdat ze kunnen inbakken. Een schoon strijkijzer voorkomt glansplekken en kalk. Wie veel wast, heeft baat bij een strijkijzer met goede stoomproductie of een stoomgenerator.

Lees ook: Zo komt je kleding minder gekreukeld uit de wasmachine

Strijken kan een vervelende klus zijn wanneer je wekelijks met een volle mand aan de slag gaat, zeker als hardnekkige vouwen niet willen verdwijnen of een net gestreken blouse na een uur alweer kreukt. In grotere huishoudens voelt het soms zelfs alsof het werk nooit af is. Het goede nieuws: het kan sneller én makkelijker. Hieronder lees je welke zes fouten het strijken vaak onnodig lastig maken en hoe je ze voorkomt.

1: De temperatuur verkeerd instellen

Veel mensen laten hun strijkijzer standaard op dezelfde temperatuur staan. Dat lijkt handig, maar is het niet. Sommige stoffen, zoals zijde of synthetische vezels, mogen niet te warm gestreken worden omdat ze dat kunnen verschroeien of in het ergste geval zelfs smelten. Maar bij andere stoffen krijg je kreukels juist alleen weg bij een hogere stand. Het wasetiket geeft precies aan wat kan. Staat er een doorgestreept strijkijzer op? Dan kun je het beter helemaal niet strijken. In zo'n geval kan een kledingstomer misschien uitkomst bieden.

Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Igor Nikushin - stock.adobe.com

2: Kleding niet binnenstebuiten strijken

Stoffen blijven langer mooi wanneer je ze aan de binnenkant strijkt. De buitenkant slijt dan minder snel en kleuren blijven langer behouden. Bij kragen, manchetten en zomen is de binnenkant al helemaal veiliger, omdat details anders kunnen beschadigen. Ook donkere stoffen strijk je bij voorkeur aan de binnenzijde: te veel hitte kan glansplekken veroorzaken, en dat wil je natuurlijk niet kunnen zien wanneer je deze kleding draagt.

3: Te droge was strijken

Volledig droge kleding strijkt een stuk lastiger. De strijkzool glijdt minder soepel en kreukels blijven langer zichtbaar. Een licht vochtige stof werkt veel prettiger. Is je was al droog? Dan helpt een plantenspuit of de stoomfunctie van je strijkijzer. Let op: sommige materialen, zoals zijde, zijn gevoelig voor watervlekken. Die kun je dus beter wél droog strijken.

Nieuw strijkijzer kopen? Handige tips 👇🏻

• Een gladde strijkzool glijdt beter over de stof.
• Een smalle punt helpt bij knopen, naden en lastige hoekjes.
• Een krachtige, constante stoomstoot laat kreukels sneller verdwijnen.
• Een ruim waterreservoir voorkomt dat je steeds moet bijvullen.
• Voor grote hoeveelheden strijkwerk kun je beter een stoomgenerator kiezen.

©PhotoSG - stock.adobe.com

Houd je kleding netjes na het strijken met een handig kledingrek

Zo blijft alles georganiseerd en kreukvrij!

4: Vuile kleding of kleding met vlekken strijken

Een gedragen kledingstuk even bijstrijken lijkt handig, maar vlekken kunnen door de hitte in de vezels trekken. Daarna zijn ze veel moeilijker te verwijderen. Strijk daarom om vlekken heen of kies een andere manier om kleding op te frissen. Denk aan een hangertje in de badkamer tijdens een warme douche of verticaal stomen met je stoomstrijkijzer. Er zijn ook speciale sprays voor kreukels te koop.

5x Handig strijken

Philips GC9642/60 PerfectCare Elite: een krachtige stoomgenerator van 2400 W met 1,8 l watertank; levert continu 145 g/min stoom en een stoomstoot tot 490 g/min.

Tefal Express Steam FV2837
Compact stoomstrijkijzer van 2400 W met keramische zoolplaat; biedt 35–40 g/min continue stoom en tot 165 g/min boost — geschikt voor dagelijks strijkwerk.

Braun SI 9661
Stevig stoomstrijkijzer uit de TexStyle-serie met 3100 W vermogen, ook geschikt om verticaal mee te strijken.

Calor GV9556C0 Stoomstrijkijzer
Stoom-station met Durilium-zoolplaat, 1,9 l reservoir; levert circa 125 g/min continue stoom en een stoot tot 530 g/min.

Russell Hobbs 23971-56 Supreme Steam Pro 2600 W
Compact stoomstrijkijzer van 2600 W met keramische zoolplaat en 310 ml waterreservoir; biedt continue en boost-stoom én verticale stoommogelijkheden — handig voor kleding aan de hanger.

5: Je strijkijzer niet schoonmaken

Kalk en vuil hopen zich in de stoomopeningen op en dat merk je meteen: de stoomproductie neemt af en het strijken gaat minder makkelijk. Een maandelijkse schoonmaak helpt om problemen te voorkomen. Vul het reservoir, warm het strijkijzer op en stoom het leeg boven de gootsteen. Sommige modellen hebben een reinigingsknop die vuil en kalk extra krachtig losmaakt. Ook de zool van je strijkijzer kan vies worden. Door die regelmatig schoon te maken blijft je schone was ... nou ja, schoon dus!

Lees ook: 3 manieren om de zool van je strijkijzer schoon te maken

©Alliance - stock.adobe.com

6: Het verkeerde strijkijzer gebruiken

Zelfs de beste strijktechniek schiet tekort wanneer het strijkijzer niet goed presteert. Een verouderd of te eenvoudig model kan traag op temperatuur komen, minder stoom produceren of stroef aanvoelen. . Maar wat is dan een goed strijkijzer? Een goed strijkijzer heeft onder andere een fijne brede strijkzool met spitse punt en een effectieve stoomfunctie. Moet je wekelijks bergen was wegstrijken? Gun jezelf dan een stoomgenerator. Dat is een strijkijzer met een extern reservoir waarin tot wel twee liter water gaat, waardoor je ononderbroken kunt strijken. Extra prettig aan dit type strijkbout is dat je hem vóór het strijken uit het waterreservoir haalt en hij dus extra licht van gewicht is. Zo is strijken misschien helemaal zo vervelend nog niet!