Daarom heeft de groep achter OpenGL, de Khronos Group, nu WebGL aangekondigd.
De WebGL Working Group gaat JavaScript koppelen aan OpenGL ES 2.0. Op deze manier zijn 3D-graphics binnen een browser weer te gevlen op elk platform dat OpenGL of OpenGL ES ondersteunt, zoals de iPhone en Android smartphones. De specificaties moeten onder elke browser werken en WebGL zal royalty-free worden aangeboden. Een eerste release wordt verwacht in de eerste helft van 2010.
De Khronos Group hoopt dat WebGL een standaardonderdeel van html5 gaat worden en is blij met de recente snelheidsverbeteringen die de meeste webbrowsers aan JavaScript hebben doorgevoerd.















