ID.nl logo
Zekerheid & gemak

MKB verschuift krimpende reclamebudget naar internet

Het midden- en kleinbedrijf heeft voor dit jaar haar reclamebudget in ruime mate verschoven naar internetreclame. Meer dan de helft van de bedrijven verschuift zijn budget, met name kiezen zij daarbij voor een mediumtype dat effectiever is dan voorheen. De recessie heeft een negatieve invloed op de toekomstige reclamebestedingen. Vooral print, nu nog het populairste medium, moet veel inleveren. Dit blijkt uit het onderzoek "Reclamebeleid MKB 2009" dat onlangs is uitgevoerd door PauwR Internetmarketing uit Tilburg.


Hoewel radio- en indoorreclame in 2009 procentueel de grootste groei laten zien, groeit het reclamebudget voor internet in absolute aantallen het hardst. Van elke besteedde reclame-euro gaat 33 cent naar internet, een stijging van 17% ten opzichte van vorig jaar. Bij de microbedrijven (minder dan 10 werknemers) is internet al het belangrijkste medium.

Bij 42% van de ondernemers is het totale budget dit jaar gekrompen, met als belangrijkste reden de financiële crisis. Juist nu lijkt de effectiviteit van het reclamebeleid nog belangrijker te zijn voor het MKB dan voorheen. Ruim 60% van de bedrijven is van plan om meer `transactiegericht' reclame te gaan maken. Men wil weten wat men terugkrijgt voor elke geïnvesteerde euro.

Praktisch alle bedrijven in het MKB dichten hun website op zijn minst een `belangrijke' rol toe in hun reclamebeleid. Voor ruim 70% is de vindbaarheid van de website in de zoekmachines heel belangrijk of zelfs essentieel.

Hoewel de belangen van de eigen website steeds groter worden binnen het MKB, maakt een groot gedeelte vooralsnog geen gebruik van zoekmachinemarketing. Het adverteren via de zoekmachines met bijvoorbeeld Google AdWords wordt door 69% van de bedrijven nog niet toegepast. Ook optimaliseren veel bedrijven hun website nog niet, zodat ze veelal niet vindbaar zijn in de zoekmachines.

Het blijkt dat de kosten en de mogelijkheden van zoekmachinemarketing voor veel bedrijven nog niet bekend zijn. Dat vormt dan ook het belangrijkste struikelblok voor het MKB om deze reclamevorm nog massaler in te gaan zetten. Aan de interesse voor deze `tak van sport' ligt het in elk geval niet; respectievelijk 68% en 81% geeft aan in de toekomst gebruik te willen gaan maken van zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie.

Het onderzoek `Reclamebeleid MKB 2009' is uitgevoerd in opdracht van PauwR Internetmarketing en Fontys Economische Hogeschool Tilburg. In totaal deden 121 midden-, klein- en microbedrijven uit de regio Brabant mee aan het onderzoek. Gezien de opbouw van deze respondenten kan het onderzoek als representatief worden beschouwd voor het MKB in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn terug te vinden op www.pauwr.nl/onderzoek/reclamebeleid-mkb-2009.php

▼ Volgende artikel
Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische
© AVM GmbH
Huis

Nieuwe router? We willen vooral een Europese, geen Chinese of Russische

Europese consumenten geven duidelijk de voorkeur aan routers die binnen Europa worden ontwikkeld. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van marktonderzoeksbureau YouGov. De resultaten sluiten aan bij de vandaag gehouden European Summit on Digital Sovereignty 2025, waar de controle over digitale infrastructuur centraal staat.

Wat is digitale soevereiniteit?

Digitale soevereiniteit gaat over de vraag in hoeverre een regio of land zelf de controle heeft over digitale infrastructuur, diensten en data. Door technologie lokaal te ontwikkelen en te beheren, worden overheden en gebruikers minder afhankelijk van partijen buiten Europa.

Het onderzoek, uitgevoerd in augustus onder ruim 5.000 consumenten in vijf Europese landen, laat zien dat routers van Europese merken als het meest betrouwbaar worden gezien. In Nederland zegt bijna de helft van de respondenten weinig vertrouwen te hebben in apparaten uit China of Rusland, terwijl Europese merken juist als veilig worden ingeschat. Betrouwbaarheid, snelheid en beveiliging zijn voor vrijwel alle deelnemers de belangrijkste aankoopcriteria. De Nederlandse steekproef, goed voor 1.030 respondenten, sluit aan bij de trend in andere landen.

©YouGov

Fritz!Box populair

In alle onderzochte landen komt FRITZ!Box naar voren als het merk met de hoogste aanbevelingsscore. In Nederland is de Net Promoter Score +18, terwijl veel andere merken negatief scoren. Een derde van de FRITZ!Box-gebruikers noemt zichzelf zeer tevreden over de router.

Wat is de Net Promoter Score?

De Net Promoter Score (NPS) laat zien hoeveel gebruikers een product zouden aanraden aan anderen. Mensen geven een cijfer tussen 0 en 10 op de vraag of ze het product zouden aanbevelen. Hoge cijfers tellen als positieve aanbevelingen, lage cijfers als negatieve. Het percentage positieve antwoorden wordt verminderd met het percentage negatieve. Het resultaat kan variëren van –100 tot +100. Hoe hoger de score, hoe vaker gebruikers het product aanraden.

▼ Volgende artikel
Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk
© AlexPhotoStock - stock.adobe.com
Huis

Afbrekingen in Word: zo houd je je tekst overzichtelijk

Als woorden niet meer op een regel passen, dan plaatst Word deze op de volgende regel. Gaat het om lange woorden, dan wordt het woord vaak gesplitst door een afbreekstreepje. In Word Je kunt dit zelf bepalen: handmatig afbreken, dit aan Word overlaten of kiezen voor een semi-automatische manier. Hoe dat werkt, leggen we je hier uit.

Veel mensen gebruiken Word als een veredelde typmachine. Wanneer er een woord moet worden afgebroken, typen mensen zelf een afbreekstreepje. Dat kan, maar het gevaar van deze manier is dat wanneer je achteraf een woord aan de zin toevoegt of verwijdert, dit afbreekstreepje ergens halverwege in de regel komt te staan. Hierdoor moet je handmatig alle afbreekstreepjes corrigeren.

Als je in het tabblad Indeling in de groep Pagina-instelling naar Woordafbreking gaat, zie je drie mogelijkheden: Geen, Automatisch en Handmatig. Kies je de eerste optie, dan zal Word nooit zelf een afbreekteken plaatsen. Dit is ook de standaardinstelling van de tekstverwerker. Als hierbij in het laatste woord van een regel toch zelf een afbreekteken typt, zal Word daar wel rekening mee houden en de rest van het woord op een nieuwe regel plaatsen.

Kies je voor de optie Geen, dan kun je nog wel handmatig afbreken.

Automatisch

Kies je de optie Automatisch, dan zal Word zelf bepalen waar de afbrekingen komen. Dit heeft het voordeel dat als je de lettergrootte wijzigt of iets in de tekst verandert, Word de afbrekingen zelf zal aanpassen. Wijzig je iets in de tekst, dan zal Word eventueel nieuwe afbrekingen toevoegen en overtollige afbrekingen opheffen.

Word kan de afbrekingen ook automatisch beheren, wat ook de standaardinstelling is.

Semi-automatisch

De laatste optie heet Handmatig, maar Semi-automatisch zou een betere naam zijn voor deze instelling. Word bekijkt welke woorden ervoor in aanmerking komen om afgebroken te worden. Je krijgt dan elke keer de vraag of je wilt afbreken of niet? Bovendien kun je kiezen op welke plek in het woord het afbreekstreepje moet komen. Ook in deze instelling zal Word de afbreking ongedaan maken wanneer je de tekst wijzigt en het woord hierdoor toch op dezelfde regel past.

Bij optie Handmatig vraagt Word of je akkoord gaat met de voorgestelde afbrekingen.

Soms wil je absoluut niet dat een woord ongelukkig gesplitst wordt. Je wilt bijvoorbeeld niet dat bij ‘e-mail’, de ‘e’ op de ene regel komt en ‘mail’ op een andere. In dat geval druk je de sneltoets Ctrl+Shift in en dan typ je het koppelteken.