© PXimport

Aan de slag met Google Helpouts

Beveiligingssoftware

Geplaatst: 5 november 2013 - 10:23

Aangepast: 16 november 2022 - 09:59

Elmar Rekers

Afgelopen zomer deed Google zijn nieuwe videodienst Helpouts uit de doeken, en sinds deze week kunnen we er dan ook eindelijk mee aan de slag. Hoe het werkt? In dit artikel leggen we je uit wat Helpouts is en hoe ook jij hier hulp kunt vragen of je eigen expertise kunt aanbieden.

Helpouts is feitelijk een toevoeging aan Google Hangouts; de overkoepelende dienst voor alle communicatiediensten van de zoekgigant. "Real help, from real people, in real time", noemt Google het. Helpouts biedt iedereen met een Google+-profiel de mogelijkheid om de hulp van andere gebruikers in te schakelen, maar ook om hun eigen expertise beschikbaar te stellen aan de community.

Google legt uit hoe Helpouts werkt.

Helpouts dient dus als een soort schakel tussen mensen die hulp nodig hebben (customers) en mensen die hulp aanbieden (providers). Echter, de dienst is nog niet voor iedereen toegankelijk. Om je eigen kennis aan te bieden, moet je vooralsnog eerst nog even een toegangscode aanvragen bij Google. Zorg dat je bent ingelogd met je Google-account, en surf dan naar de Helpouts-website. Klik daar op de knop Give your own Helpouts.

© PXimport

De homepage is overzichtelijk en makkelijk toegankelijk.

Vervolgens zie je een invoerveld voor de uitnodigingscode. Om deze aan te vragen klik je op Request a code. Je wordt gevraagd naar je gebied van expertise, moet de voorwaarden accepteren en vervolgens geduldig wachten of Google je een code zal toesturen. Heb je deze binnen, dan kan je je hiermee aanmelden en jouw hulp aanbieden aan anderen. Bijvoorbeeld in de vorm van een wekelijkse yoga-cursus, eenmalige hulp bij pc-problemen, een serie workshops voor het bouwen van een tuinhuisje, alles is denkbaar. Je kunt dit gratis of tegen betaling aanbieden.

© PXimport

De profielpagina van een provider geeft veel informatie over de les

Hulp via videochat

Als je op de Helpouts-website onder Browse Helpouts kijkt, zie je de verschillende vakgebieden, waarbinnen je nu al enkele (voornamelijk Amerikaanse) aanbieders kunt vinden. Klik op een van de Helpouts en je krijgt meer informatie over de persoon te zien, waarvoor je precies betaalt en wat andere gebruikers van de hulp vinden. Dit gebeurt uiteraard allemaal via Google's communicatieplatform Hangouts, niet in de vorm van ouderwetse chats, maar via video.

In het overzicht van de Helpouts zie je direct welke providers momenteel klaar zitten om je te helpen. Klik voor directe hulp op Available for live help now, waarna de pagina van de aanbieder geopend wordt. Klik op Start Helpout now, selecteert de betaalwijze en klik tot slot op Continue. Je zal nu verbinden maken met de Helpout.

© PXimport

De beeldkwaliteit van de hulpvideo's is over het algemeen prima.

Cursus inplannen

Is de hulp niet direct beschikbaar? Klik dan op Schedule for later. Je kunt je nu inschrijven voor een van de beschikbare cursustijden. Heb je je ingeschreven voor enkele Helpouts, dan zie je onder Your Helpouts > Upcoming Helpouts alle lessen waar je je voor hebt aangemeld. Naast de website, is Helpouts ook beschikbaar in app-vorm. Handig dus als je dat tuinhuisje real-time wilt meetimmeren.

© PXimport

Een overzicht van de geplande cursussen.

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
Wat vond je van dit artikel?

Aanbevolen voor jou

ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000